Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da er det avklart, jeg må vente helt til 15. januar med å ta den eksamenen som ble avlyst 6. desember. Der gikk den romjula.. :grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor lærer jeg aldri? Hvorfor begynner jeg ALLTID så sent med å virkelig sette meg ordentlig inn i stoffet før eksamen..............

I feel ya!

Skrevet

Jeg har siste eksamen om en uke, og sliter sååå med motivasjonen. Har et helt hav å lese føler jeg, og ALLE andre studenter jeg kjenner har ferie (kjenner ikke de andre som tar faget :ler:). Urk.

Kan trøste deg med at du ikke er alene! Her er det eksamen i morgen, og hjemmeeksamen mandag-onsdag i et fag hvor jeg ikke har åpnet boka enda.. :P

Skrevet

Utrolig kjipt å prøve å komme inn på medisinstudiet, populære realfagslinjer etc, men ikke komme inn på grunn av en trynefaktorkarakter i gym, for eksempel. Eller avsluttende fag fra 1. videregående, når man ikke ante at man ville sikte så høyt to og tre år senere. Jeg mener folk bør ha muligheten til å ta opp fag. Hva prisen er, det bryr jeg meg ikke så mye om. De kan jo bare sette opp privatisteksamenprisen?

On topic, min siste eksamen er på mandag og jeg skjelver når jeg tenker på det... ugh

Trynefaktor er sterkt overvurdert. Føler du deg utsatt for noe slikt har du dessuten klageinstanser i den videregående skolen. Jeg har for øvrig til gode å se en forskningsrapport som beviser at trynefaktor er en gjeldende faktor for karaktersetting. Snarere brukes det ofte som en unnskyldning for egen elendig prestasjon og manglende innsats - det er enklere å skylde på læreren enn å brette opp ermene og gjøre en innsats på egen hånd, det er det ingen tvil om. Gymkarakteren er kanskje et dårlig eksempel i så måte, da det er en karakter som ikke har stor teoretisk basis (og hvor den teoretiske andelen av grandtotalen på karakteren varierer lokalt), og som man følgelig i variererende grad kan lese seg til, slik man kan i andre fag. Men det blir også en sidediskusjon.

Jeg mener også at folk skal ha mulighet til å ta opp igjen fag og eksamener, men at det siste resultatet - det vil si din prestasjon på det som kommer nærmest i tid, skal være gjeldende uavhengig av om resultatet blir dårligere eller bedre. Det skal ikke være sånn at man kan shoppe gode karakterer - da vil grunnlaget for karakterbruk smuldre bort, da det til slutt ikke vil være noen reliabel eller valid indikator på elevenes faktiske ferdigheter og kunnskap i de aktuelle fagene.

Nå er det ikke snakk om å ikke la folk ta opp igjen eksamen, men at siste karakter blir stående - uavhengig av om den er dårligere enn opprinnelig karakter. Det synes jeg er helt fair.

Dette.

• Liker 2
Skrevet

Åh, jeg følte meg SÅ forberedt og kunne alle målene. Satt ut tiden. Likevel fikk jeg en D?! Aner ikke hva jeg gjorde feil.. Frustrerende. Bedt om begrunnelse, er spent på den.. :vetikke:

Anonymous poster hash: 36af5...595
Skrevet

Åh, jeg følte meg SÅ forberedt og kunne alle målene. Satt ut tiden. Likevel fikk jeg en D?! Aner ikke hva jeg gjorde feil.. Frustrerende. Bedt om begrunnelse, er spent på den.. :vetikke:

Anonymous poster hash: 36af5...595

Hadde en slik opplevelse i fjor vår. Det viste seg at jeg hadde misforstått oppgaven, selv om jeg ikke ble helt klok på begrunnelsen heller. Jeg tar den opp igjen nå kommende semester.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Kjære foreleser.

Jeg satte stor pris på at du tok deg tid til å lage en liste over alle delene av pensum som var aktuelt for eksamen. Det at du i tillegg forsikret oss om at ingenting som ikke var på den lista, ville komme på eksamen, gjorde meg ekstra glad.

Jeg ble derfor litt ekstra stresset og trist da eksamensoppgaven ble utdelt. Spørsmålene var tilnærmet uforståelig formulert - og ikke nok med det! Nei, en tredjedel av eksamen kom fra den tidligere ekskluderte pensumbolken.

Jeg aksepterer mitt ansvar for å lære hele pensum, og jeg har lært å ta dine ord med en klype salt. Men neste gang, kjære foreleser, gjør oss alle en tjeneste - ikke lag noen hjelpsomme repetisjonslister. Da kan du lage akkurat de oppgavene du vil. Studentene blir frustrerte nok av formuleringene dine, selv om det kanskje ikke er like morsomt å se på.

Med vennlig hilsen,

Oppgitt student

• Liker 1
Skrevet

Kjære foreleser.

Jeg satte stor pris på at du tok deg tid til å lage en liste over alle delene av pensum som var aktuelt for eksamen. Det at du i tillegg forsikret oss om at ingenting som ikke var på den lista, ville komme på eksamen, gjorde meg ekstra glad.

Jeg ble derfor litt ekstra stresset og trist da eksamensoppgaven ble utdelt. Spørsmålene var tilnærmet uforståelig formulert - og ikke nok med det! Nei, en tredjedel av eksamen kom fra den tidligere ekskluderte pensumbolken.

Jeg aksepterer mitt ansvar for å lære hele pensum, og jeg har lært å ta dine ord med en klype salt. Men neste gang, kjære foreleser, gjør oss alle en tjeneste - ikke lag noen hjelpsomme repetisjonslister. Da kan du lage akkurat de oppgavene du vil. Studentene blir frustrerte nok av formuleringene dine, selv om det kanskje ikke er like morsomt å se på.

Med vennlig hilsen,

Oppgitt student

:klem:

Skrevet

Kjære foreleser.

Med vennlig hilsen,

Oppgitt student

Uff da! Må vel gå ann å klage på dette? Få ikke-pensum spørsmålene ut av sensuren eller noe ? :blomst:

Skrevet

Har eksamen på onsdag, og har ikke åpnet boka.. får bare gjør så godt jeg kan :frown:

Anonymous poster hash: 3fe4a...8d1
Skrevet

Har fått D på to av tre eksamener, og venter på resultatet på den siste... håper det ikke blir troika.

Anonymous poster hash: f3b05...8ee
Skrevet

Er det noen som har hatt eksamen i historie dette semesteret? Som privatist?

Gjest Offensive Pie
Skrevet

:klem:

Rart hvor mye bedre ting kan bli av en internettklem!

Uff da! Må vel gå ann å klage på dette? Få ikke-pensum spørsmålene ut av sensuren eller noe ? :blomst:

Siden det ikke var en offisiell liste, men bare noe han delte ut i siste forelesning, tviler jeg på at det går an å klage... Heldigvis (?) har han ikke fått med seg at man ikke lenger skal "grade on a curve", så vi blir sammenlignet med hverandre, og karakternivået legges deretter. Siden ingen andre har fått det med seg heller, betyr det kanskje ikke stort. Men frustrerende? Ikke snakk!

Skrevet

Jeg er nesten helt på gråten her! Tross nogenlunde god forberedelse resten av halvåret, klarte jeg å bli syk de tre siste dagene før eksamen. Hadde ikke så store planene om å lese så mye disse dagene, men å nå være så dårlig at jeg ikke klarer å spise noe, og i tillegg til å ha masse eksamensnerver er ikke noe gøy :( Og ikke tale om at jeg skal ta den opp igjen, jeg vil virkelig bli ferdig med den, fordi det er et veldig stort fag..

Skrevet

Hjelpes, får mest sannsynligvis svar i morgen på om jeg har bestått eller ikke! Består jeg, går jeg opp i lønn og har jobb fremover, men gjør jeg ikke vet jeg ikke om jeg har noen jobb fremover...

Så nervøs!!

Anonymous poster hash: 519e4...ebf
Skrevet

Trynefaktor er sterkt overvurdert. Føler du deg utsatt for noe slikt har du dessuten klageinstanser i den videregående skolen. Jeg har for øvrig til gode å se en forskningsrapport som beviser at trynefaktor er en gjeldende faktor for karaktersetting. Snarere brukes det ofte som en unnskyldning for egen elendig prestasjon og manglende innsats - det er enklere å skylde på læreren enn å brette opp ermene og gjøre en innsats på egen hånd, det er det ingen tvil om. Gymkarakteren er kanskje et dårlig eksempel i så måte, da det er en karakter som ikke har stor teoretisk basis (og hvor den teoretiske andelen av grandtotalen på karakteren varierer lokalt), og som man følgelig i variererende grad kan lese seg til, slik man kan i andre fag. Men det blir også en sidediskusjon.

Jeg mener også at folk skal ha mulighet til å ta opp igjen fag og eksamener, men at det siste resultatet - det vil si din prestasjon på det som kommer nærmest i tid, skal være gjeldende uavhengig av om resultatet blir dårligere eller bedre. Det skal ikke være sånn at man kan shoppe gode karakterer - da vil grunnlaget for karakterbruk smuldre bort, da det til slutt ikke vil være noen reliabel eller valid indikator på elevenes faktiske ferdigheter og kunnskap i de aktuelle fagene.

Dette.

Ok.

Skrevet

Ferdig i dag!! Juleferie :)

Til alle som har med knaskemat på eksamen: Suck it!

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer! :)

Skrevet

Gratulerer! :)

Takk og takk, Bartemann :)

Skrevet

Til alle som har med knaskemat på eksamen: Suck it!

Det er verre med de som starter å gjespe. Ett gjesp setter i gang en hel bølge med gjesping som aldri ender. Samme gjelder forøvrig nysing, og dogåing også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...