AnonymBruker Skrevet 12. september 2013 #2741 Skrevet 12. september 2013 Håper noen har noen tips/innspill på denne. Kunne sikkert ha laget en egen tråd, men den passet så bra her Jeg klarer bare ikke konsentrere meg når jeg leser! Jeg har masse tid til å lese, da jeg ikke har deltidsjobb, og det kun er forelesninger 2-3 dager i uka. Det er ikke tiden det står på. jeg er også motivert, fordi jeg studerer noe jeg syns er interessant. Allikevel klarer jeg ikke konsentrere meg. Når jeg begynner å lese, så begynner jeg automatisk å tenke på andre ting. Også klarer jeg ikke konsentrere meg før jeg har sjekket opp disse tingene, eller gjort noe spesielt. Og når jeg da setter meg for å lese igjen, dukker det opp nye tanker i hodet. Det resulterer i at jeg leser i gjennomsnitt 5 sider daglig, og jeg må lese det samme 1000 ganger fordi jeg ikke klarer å konsentrere meg. Tips? Hvis det kommer tanker i hodet som er viktige, så er jeg så redd for å glemme disse tankene, så da må jeg gjøre det jeg tenker at jeg skal gjøre, før jeg glemmer det. Skjer hele tiden. Mens jeg leser. Helt forferdelig. Er første gang jeg går på høyere utdanning. Det hjelper jo ikke å skru av mobilen når jeg stadig får tanker som forstyrrer lesingen. Anonymous poster hash: 44ac7...cbc
Mynona Skrevet 12. september 2013 #2742 Skrevet 12. september 2013 Jeg sliter også med å konsentrere meg. Kan sitte å lese 5-10 sider, også klør jeg meg i hodet og lurer på hva jeg egentlig leste om. Da har jeg sittet å tenkt på alt mulig annet. Så jeg tar også gjerne i mot tips. 1
Singha Skrevet 12. september 2013 #2743 Skrevet 12. september 2013 Jeg sliter også med å konsentrere meg. Kan sitte å lese 5-10 sider, også klør jeg meg i hodet og lurer på hva jeg egentlig leste om. Da har jeg sittet å tenkt på alt mulig annet. Det der gjør jeg og. Fryktelig irriterende. Spesielt siden det av og til skjer når jeg leser skjønnlitteratur eller ser på TV osv og.
Wolfmoon Skrevet 12. september 2013 #2744 Skrevet 12. september 2013 Stopp etter en side, og se om du egentlig har fått med deg noe av det du har lest. Skulle noen viktige tanker dukke opp, ha en post-it-lapp ved siden av deg og skriv en "huskeliste" til deg selv over hva det er du skal gjøre når du er ferdig. Klarer du ikke å konsentrere deg, ta 5 min pause og begynn på nytt, det nytter ikke å bare sitte og prøve når du ikke får det til. Så, nå skal jeg bare gjennomføre mine egne råd fullt ut, så blir det bra
Mermaid Blues Skrevet 12. september 2013 #2745 Skrevet 12. september 2013 Synes Platon og Aristoteles kunne vært litt mer samkjørt ifht signifikans og funksjon av mimesis slik at jeg slapp å analysere forskjellene. Bare nevner det, liksom. :sleeping: Vedder på at begge to ligger nedi gravkamrene sine og gliser bredt av hvor mye jeg svetter her nå. Må skrive kritisk analyse-oppgave før semesteret i det hele tatt har begynt med et minimum av retningslinjer! Urettferdig på en skala? Ganske. Ganske veldig. Ikke har jeg klart å bestemme meg for fagsammensetning heller, og det er oppmelding neste uke. Topp opplegg. Den gode nyheten er at jeg skal på musical neste uke uten at jeg trenger å analysere en tøddel i etterkant, bare gi dramaturghjernen helt fri og kose meg skikkelig En av venninnene mine fra studiet er med i ensemblet også, så det blir spennende! Vet jeg sutrer i overkant mye nå, men jeg leste nettopp en oppgave av noen andre. Det jeg skriver ser ut som et barnehageprosjekt i forhold. Jeg tror jeg må investere i en bok om akademisk skriving. Har du sjekket om universitetet/høgskolen du går på arrangerer kurs i akademisk skriving? Jeg synes det var nyttig da jeg var fresher hvertfall Ellers her jeg hørt at dette er en ganske fin bok: http://www.amazon.co.uk/Becoming-Academic-Writer-Exercises-Productive/dp/1452203865/ref=sr_1_22?ie=UTF8&qid=1379010707&sr=8-22&keywords=academic+writing Har ikke lest den selv, men vet om flere som bruker den. Det finnes også en god del fine guider gratis på nett
Mermaid Blues Skrevet 12. september 2013 #2746 Skrevet 12. september 2013 Håper noen har noen tips/innspill på denne. Kunne sikkert ha laget en egen tråd, men den passet så bra her Jeg klarer bare ikke konsentrere meg når jeg leser! Jeg har masse tid til å lese, da jeg ikke har deltidsjobb, og det kun er forelesninger 2-3 dager i uka. Det er ikke tiden det står på. jeg er også motivert, fordi jeg studerer noe jeg syns er interessant. Allikevel klarer jeg ikke konsentrere meg. Når jeg begynner å lese, så begynner jeg automatisk å tenke på andre ting. Også klarer jeg ikke konsentrere meg før jeg har sjekket opp disse tingene, eller gjort noe spesielt. Og når jeg da setter meg for å lese igjen, dukker det opp nye tanker i hodet. Det resulterer i at jeg leser i gjennomsnitt 5 sider daglig, og jeg må lese det samme 1000 ganger fordi jeg ikke klarer å konsentrere meg. Tips? Hvis det kommer tanker i hodet som er viktige, så er jeg så redd for å glemme disse tankene, så da må jeg gjøre det jeg tenker at jeg skal gjøre, før jeg glemmer det. Skjer hele tiden. Mens jeg leser. Helt forferdelig. Er første gang jeg går på høyere utdanning. Det hjelper jo ikke å skru av mobilen når jeg stadig får tanker som forstyrrer lesingen. Anonymous poster hash: 44ac7...cbc Er det viktige tanker for studiet, eller sånn generelt "nå må jeg huske å vaske klær/stikke og kjøpe dopapir før butikken stenger"? Om det er relevant for det du holder på med, og noe du kommer på av å ha lest noe spesielt, skriv det på en post-it og klistre den inn i boka. Jeg gjør dette hele tida når jeg leser, og etter en runde nærlesing ser boka mi gjerne sånn ut: Ved å skrive ned på lapp får jeg tanken ut av hodet der og da (det er trygt å "glemme" den for en stund) og kan gå videre i lesingen. Samt at når jeg vender tilbake til stoffet har jeg alle analysene/idéene/digresjonene mine klistret inn på riktig sted, og det er lettere å gjøre nærmere research derfra når jeg har lest ferdig teksten og kan sette tankene i sammenheng. Kommer det tanker om klesvask og dopapir kan jeg enten ta en kjapp pause og få det gjort, eller rett og slett være litt streng med meg selv og si: "vettu, MB, dette er faktisk ikke viktig akkurat nå - det tar du i morra, nå er du opptatt med å lese." Evt at jeg skriver det ned på en post-it og klistrer den på utgangsdøra.
Mynona Skrevet 12. september 2013 #2747 Skrevet 12. september 2013 Jeg begynner å tenke på festen jeg var på i går, han kjekke jeg snakka med, om jeg skal sende sms eller ikke, hva jeg skal ta med meg på ferie, planlegge hvilket flytog jeg skal ta (4 uker før jeg reiser!), Oi-se på den fuglen, sjekke facebook, instagram, KG, dagdrømme osv osv Så det er altså ikke ting jeg må huske som popper inn i hodet mitt. Det er alt mulig annet. Hva er poenget med å planlegge når jeg må dra til gardermoen 4 uker eller mer før jeg reiser da!! Teita!
Anje Skrevet 12. september 2013 #2748 Skrevet 12. september 2013 Jeg husket at jeg lagde regler for meg selv når slikt skjedde. Sa strengt: "Anje, du får sjekke FB når du har lest til side 60." Og så sjekka jeg ikke FB før det, selv om jeg baaaare måtte! Neste var. "Du kan se på telefonen om det er meldinger på side 70" etc. Etter noen uker med inntrening så funka det faktisk, altså. Mulig jeg er enkel.. Satt og gleda meg til slutten av sida når jeg fikk "lov" til å lese vg på nett og slikt. Så det er mitt tips. 2
Chien Skrevet 12. september 2013 #2749 Skrevet 12. september 2013 Det der er smart assa! Jeg pleier også å gjøre det. Det er vel så og si det eneste som funker for meg. Jeg har funnet ut at pensum er såpass tunglest at man må være helt tilstede mens man leser. Nytter ikke å sjekke snap og Facebook og ha det på hjernen samtidig. Jeg er kanskje en god mulitasker, men sååå god er jeg ikke.
Gjest Wanderlust Skrevet 12. september 2013 #2750 Skrevet 12. september 2013 Noen som vet hva den appen/nettsiden/et eller annet for å blokkere facebook i en viss tid på dataen heter? Leste om den på en blogg, men finner den ikke. Ideen er å sette en timer på når du får lov å gå inn på facebook igjen, og før tiden har gått ut kommer du rett og slett ikke inn.
Gjest Peanut Skrevet 12. september 2013 #2751 Skrevet 12. september 2013 Har gjort det sånn på pc og Mac slik at jeg må logge meg på med et passord hver gang jeg skal inn på Fb, så nå bruker jeg bare Fb på pad og phon. Ellers så har jeg hatt dødperiode med masteroppgaven min og det er egentlig helt tragisk ettersom jeg skal levere inn i slutten av november. >_<
Wolfmoon Skrevet 12. september 2013 #2752 Skrevet 12. september 2013 Noen som vet hva den appen/nettsiden/et eller annet for å blokkere facebook i en viss tid på dataen heter? Leste om den på en blogg, men finner den ikke. Ideen er å sette en timer på når du får lov å gå inn på facebook igjen, og før tiden har gått ut kommer du rett og slett ikke inn. Her finner du noen forslag: http://www.tv2.no/gmn/bruker-du-ogsaa-for-mye-tid-paa-facebook-3726468.html
Gjest Wanderlust Skrevet 12. september 2013 #2753 Skrevet 12. september 2013 Her finner du noen forslag: http://www.tv2.no/gmn/bruker-du-ogsaa-for-mye-tid-paa-facebook-3726468.html Tusen takk! Nå blir det andre boller med lesingen i morgen
Gjest Linaria Skrevet 13. september 2013 #2754 Skrevet 13. september 2013 Innleveringsoppgave på gang. Gruppearbeid. De andre på gruppa virker kjempeflinke og vi har god tid, men jeg aaaner ikke hvordan jeg skal skrive en slik oppgave Er så forvirret og vil ikke skuffe de andre. Jeg er den eneste som går på uni første året for første gang.
Gjest Arbeider Skrevet 17. september 2013 #2755 Skrevet 17. september 2013 Hvorfor ansetter man bibliotekarer med ekstremt bærende stemmer?
antibac Skrevet 17. september 2013 #2756 Skrevet 17. september 2013 Jeg er vel ikke akkurat student, men privatist. Tar opp matte og kjemi, har aaaaldri hatt kjemi før og har så vidt åpna matteboken tidligere. Haha. I dag eier jeg iiingen konsentrasjon, og selv om det er over 2 mnd til eksamen, så vet jeg egentlig at jeg ikke har råd til å kaste bort noe tid! Problemet er vel at jeg kun har undervisning to kvelder i uka, og resten av uken har jeg til å lese selv (jobber ikke akkurat nå). Likevel står jeg ikke opp før 11-12, og starter lesinga etter 12, og blir distrahert av den minste ting! Grrr haha. Noen dager sitter jeg riktignok 8 timer, men burde kanskje lage meg en timeplan som jeg følger?? Hvor mye tid bruker dere på studiene deres per dag? :-)
Mynona Skrevet 17. september 2013 #2757 Skrevet 17. september 2013 Leseplanen for denne og neste uke i det ene faget er på 5 kapitler. Tilsammen ca 180 side!! Og innsendingsoppgave. + at vi skal løse oppgaver. :daan: Siden jeg skal på ferie om 2 uker, så har jeg prøvd å ligge litt i forkant av Leseplanen. Det går jontil helvete med SÅ mange sider. Er jo ajour i det faget nå, men ikke F om jeg orker å løse oppgaver. Og det andre faget er jeg jo laaaaangt bak på pga dette. Jeg husker jo knapt hva det første kapitlet handlet om. Så mye stoff gjør at hjernen min blir kaputt, og nekter å huske ting.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #2758 Skrevet 17. september 2013 Leverte inn min første øvingsoppgave i dag. Så helt jævlig ut Syns hele greia var sykt vanskelig. Har ikke fått noen forelesninger i emnet, så jeg føler at jeg slet på tross av at jeg hadde lest pensum selv. Jaja... får bare se hvordan det går. Kanskje like greit med konstruktive tilbakemeldinger. Anonymous poster hash: dfc1a...174
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #2759 Skrevet 17. september 2013 *Frustrasjon* Jeg klarer bare ikke å ta meg sammen og lese hjemme på hybelen. Skolen har ikke en lesesal, biblioteket som stenger tidlig på kvelden har bare noen få sitteplasser som er opptatt og andre områder hvor det går an å sitte er folksomme og bråkete. De få plassene man kunne sitte hele natten er stengt pga. oppussing resten av året. Jeg har ingen annen plass å lese enn hjemme men her er det så vanskelig å konsentrere seg. Anonymous poster hash: f3b05...8ee
Strixvaria Skrevet 17. september 2013 #2760 Skrevet 17. september 2013 Leseplan? Det burde jeg nok satt opp selv, ja. Eheh. Har vært 4 timer på Blindern i dag da. Bare synd jeg forsov meg fra den forelesningen jeg hadde tenkt meg på, jaja. Sliter med en oppgave selv - ikke engang seminarlederen kan forklare ordentlig hva de egentlig mener i oppgaveteksten. Altså, det er jo bare helt på trynet når ikke engang de som har laget oppgaven vet hva de har ment og forventer. WTF? I morgen er det skjerpings, altså. Da skal jeg stå opp til noenlunde normal tid, og så skal jeg sitte på lesesalen til jeg har lest... masse!...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå