Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jada, hvordan kan det ha seg at på det som egentlig er en leselørdag har jeg jogget meg en tur, vasket klær, vasket kjøkkenet og badet, men ikke gjort en eneste oppgave i arabisk :klo::vetikke:

:sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar denne som anonym, men det er virkelig hardt å skulle skrive en veldig teoritung oppgave som må leveres om ikke alt for lenge når man akkurat har blitt dumpet av noen man har delt livet med i mange år..

Anonymous poster hash: dacb6...48f
Skrevet

Jeg hater metodefag, statistikk og forskningsblæh, jeg hater det! :kjefte: Vet at det sikkert kommer godt med senere, men åh gud! finnes det noe kjedeligere? Det eneste de gir oss til adspredelse er exphil og exfac. Hvorfoooor? Ok, sutring slutt. :sukk:

• Liker 1
Skrevet

Noen som deler ut litt motivasjon for uken? :sukk:

Jobb! Ellers blir det deng.

Anonymous poster hash: 2215e...e7d

• Liker 1
Skrevet

Tar denne som anonym, men det er virkelig hardt å skulle skrive en veldig teoritung oppgave som må leveres om ikke alt for lenge når man akkurat har blitt dumpet av noen man har delt livet med i mange år..

Anonymous poster hash: dacb6...48f

Leit å høre :( Håper sorgen ikke kommer altfor mye i veien for konsentrasjonen, selv om jeg absolutt forstår at det kan føles sånn! Om ikke annet hjelper det kanskje litt å få tankene over på noe annet, tørr teori pleier å være fint sånn sett. Trøst på deg :klem:

Skrevet

Jeg hater metodefag, statistikk og forskningsblæh, jeg hater det! :kjefte: Vet at det sikkert kommer godt med senere, men åh gud! finnes det noe kjedeligere? Det eneste de gir oss til adspredelse er exphil og exfac. Hvorfoooor? Ok, sutring slutt. :sukk:

STV1020? ... :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Noen som deler ut litt motivasjon for uken? :sukk:

Jeg syns det var ganske greit motivasjon at Høyre kom i regjering. "Lev på 70 kroner dagen eller jobb"-slagordet frister til å få en god utdannelse. Hehe ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gloseprøve i morgen. Alle glosene fra de 7 (!) Kapitlene vi alt har gjennomgått siden semesterstart, med både formell og dialektformer. La oss si det sånn, jeg er ikke klar! Kan kanskje halvparten på en god dag :P

Skrevet

Jeg har gloseprøve i morgen. Alle glosene fra de 7 (!) Kapitlene vi alt har gjennomgått siden semesterstart, med både formell og dialektformer. La oss si det sånn, jeg er ikke klar! Kan kanskje halvparten på en god dag :P

Gloseprøve? Hva er det du studerer? Ble nysgjerrig nå gitt :)

Skrevet

STV1020? ... :fnise:

Ikke helt, men nærme nok. :frown:

Og blått. Hva faan skjedde? Jeg kommer til å bruke fire år på å komme meg, og da er jeg nesten ferdig. Med mindre nasjonen raser sammen i den tiden da. Skulle ønske det fantes en smiley som lå apatisk på siden og stirret inn i veggen.

Skrevet

Gloseprøve? Hva er det du studerer? Ble nysgjerrig nå gitt :)

Arabisk. Gloseprøve der vi skal skrive ordene på arabisk, med arabiske bokstaver for standard arabisk og transkribsjon for dialekt. :sukk: Jeg må bare satse på at de kun trekker ut gloser jeg kan :fnise:

Ikke helt, men nærme nok. :frown:

Og blått. Hva faan skjedde? Jeg kommer til å bruke fire år på å komme meg, og da er jeg nesten ferdig. Med mindre nasjonen raser sammen i den tiden da. Skulle ønske det fantes en smiley som lå apatisk på siden og stirret inn i veggen.

Siden alle partiene nå har kjørt hardt på at de skal satse på utdanning, så kan du jo håpe at de får til noe av det, så kan vi håpe på et annet resultat om 4 år ;)

• Liker 1
Skrevet

Jobb! Ellers blir det deng.

Anonymous poster hash: 2215e...e7d

:fnise: Takk! Trengte pisken nå :pisk:

Jeg syns det var ganske greit motivasjon at Høyre kom i regjering. "Lev på 70 kroner dagen eller jobb"-slagordet frister til å få en god utdannelse. Hehe ;)

:skratte: Ja det er sant! Jeg studerer i utlandet så kanskje det ikke er så umulig å leve på 70kr dagen?

Skrevet (endret)

Litt mer motivasjon i dag i alle fall ;)

Endret av Nikee
Skrevet

Jeg skjønner ikke critical junctures-greiene til Rokkan; alt er bare forvirrende :grine:

Er det revolusjonen som skaper en cleavage, som i sin tur skaper en juncture, eller er det revolusjonen som er juncturen som så skaper en cleavage? Eller er det noe helt annet??? :vetikke:

Skrevet

Jeg skjønner ikke critical junctures-greiene til Rokkan; alt er bare forvirrende :grine:

Er det revolusjonen som skaper en cleavage, som i sin tur skaper en juncture, eller er det revolusjonen som er juncturen som så skaper en cleavage? Eller er det noe helt annet??? :vetikke:

Altså, snakker vi her norsk eller gresk? Jeg er ganske sikker på at det ikke er arabisk, men der stopper det :fnise:

Skrevet

Jeg har det samme konsentrasjonsproblemet når jeg sitter hjemme, så det er ikke et ukjent fenomen, hehe. Det lureste jeg kan tenke på er å komme seg ut døra og ned på lesesalen, allerede da er mye gjort. Når alle rundt deg er musestille og leser, så blir det lettere å fokusere på egen lesing, synes jeg. Men det er jo en smakssak. Hvis du synes bibliotek/lesesal er for stille, hva med å sette deg på en café? (obs, kan bli dyrt..)

Når du skriver at du har 'medstudenter som ikke tror på et sosialliv', så tror jeg kanskje det heller er du som sliter litt med å være ung voksen og innse at du nå lever et studentliv - som innebærer noe helt annet enn man er vant med fra vgs. Det er helt vanlig å få et lite kultursjokk i begynnelsen, og du er overhodet ikke alene om det. Skippertaksmetoden nytter ikke i nevneverdig grad på høyere utdanningsinstitusjoner (med noen unntak), og det får mange erfare på den smertefulle måten det første semesteret. Den enkleste måten å få struktur på i hverdagen er å sette opp en plan hvor det står når du skal lese, hva som skal leses, evt. hvor du skal lese, og så gjennomføre. Det er dødsseigt i begynnelsen, men følger du planen kommer du gjennom pensum, du tilegner deg gode lesevaner, du får gjort noe ut av dagene dine, og får forhåpentligvis gode resultater på eksamen. :)

Hvis du leser om dagen, kan du gjøre noe sosialt/morsomt på kvelden - det er en fin hovedregel. Det er sånn de fleste tenker - f.eks., i dag har jeg vært på lesesalen i 3 timer, og så har jeg kjøpt sushi og slappet av litt hjemme. Nå skal jeg snart lese litt til her, og kanskje begynne så smått på en oppgave, og så skal jeg gå tur med ei venninne senere i kveld.

Studieteknikk er veldig individuelt, man må ofte prøve flere ting før man finner ut hva som fungerer best for seg selv. Jeg har prøvd masse, og funnet noe som funker for meg, og da holder jeg meg til det uavhengig av hva andre gjør/synes. Ta pauser underveis i lesinga, gjerne med en tekopp. I stedet for å ta pause hver time, kan det lønne seg å ta en pause etter x antall sider, kapitler eller lignende; da sikrer du progresjon - man kan se mye ut av vinduet i løpet av en time.. :fnise:

Hei tusen takk for svar!

Må bare presisere at jeg ikke kommer rett fra vgs, men har gjort andre ting et par år. Det jeg mente med sosialliv er jo at jeg ser de jeg bor med som er i samme situasjon hele tiden leser sammen og tar noen øl engang i blant. Mener jo ikke at man skal være med noen hele tiden. Tenkte mer sånn å kunne få lest sammen, finne på noe engang i helgene, turer og slikt. Slik jeg har sett og hørt det er jo studenttilværelsen et sosialt liv. Men men, kan jo ta feil!

Skal se om jeg finner noen andre steder enn der jeg har prøvd å lese, kanskje det offentlige biblioteket hadde vært bedre, siden det sjelden er så mange folk der?

Men igjen tusen takk for tips! :D

Gjest Raindrops
Skrevet

For mange fag. :bond:

For mye pensum :bond:

For liten tid :bond:

For liten oversikt :bond:

Jeg har eksamensangst, og det er bare september :(

Skrevet

Altså, snakker vi her norsk eller gresk? Jeg er ganske sikker på at det ikke er arabisk, men der stopper det :fnise:

Godt spørsmål. Jeg tror det er en avart av norsk med noen engelske begreper her og der. :fnise:

Hei tusen takk for svar!

Må bare presisere at jeg ikke kommer rett fra vgs, men har gjort andre ting et par år. Det jeg mente med sosialliv er jo at jeg ser de jeg bor med som er i samme situasjon hele tiden leser sammen og tar noen øl engang i blant. Mener jo ikke at man skal være med noen hele tiden. Tenkte mer sånn å kunne få lest sammen, finne på noe engang i helgene, turer og slikt. Slik jeg har sett og hørt det er jo studenttilværelsen et sosialt liv. Men men, kan jo ta feil!

Skal se om jeg finner noen andre steder enn der jeg har prøvd å lese, kanskje det offentlige biblioteket hadde vært bedre, siden det sjelden er så mange folk der?

Men igjen tusen takk for tips! :D

Ofte er det sånn at man må ta initiativ til kollokviegrupper selv for at det skal skje noe. Det går f.eks. an å legge ut en melding på facebook hvis dere har programside/emneside der, sende en mail til foreleser (ala 'hei, jeg tar ditt emne xx og har veldig lyst til å opprette en kollokviegruppe - kunne du tenke deg å videreformidle dette som felles beskjed i fronter så de som vil kan melde seg på hadde det vært supert!').

For meg funker det svært dårlig å skulle lese med andre - det ender nemlig som oftest med veldig lite lesing og veldig mye skravling.. :fnise: Derfor leser jeg på egen hånd når jeg skal lese, og leser med andre når jeg har goood tid og skal 'koselese'. Hvis du har funnet deg noen venner/venninner på studiet er det jo bare å sende en facebookmelding til alle - 'film på lørdag? jeg har brownies, sofa og flatskjerm!'. Det trenger ikke være noe verre enn det :) Graden av sosialt liv tror jeg også vil variere ut i fra hva slags studie det er snakk om, men jeg tror uansett mange vil sette pris på at noen drar i gang en kollokvie, filmkveld eller lignende. Det synes hvertfall jeg er hyggelig :laugh:

Skrevet

Vet jeg sutrer i overkant mye nå, men jeg leste nettopp en oppgave av noen andre. Det jeg skriver ser ut som et barnehageprosjekt i forhold. :( Jeg tror jeg må investere i en bok om akademisk skriving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...