Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

For de som kan det, og ikke har obligatorisk undervisning hele uka :P

Og ikke minst allerede har masse obligatoriske oppgaver å gjøre til hver eneste time :sukk:

Men det er interessant da, så det går nok bra. Bare litt sjokk :fnise:

Ja vi har også obligatorisk hver dag :P Og vi får IKKE lov til å jobbe hjemme. Eller, læreren sa at hun HELST ville se oss i klasserommet, og dette var hun ganske streng på :P

Men vi studerer noe med mye praktisk arbeid da, så vi gjør jo det mer enn vi leser.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En time inn i en tett første forelesning bestemte foreleser seg for å meddele at det i år ikke ville bli lagt ut notater, powerpoint e.l. :kjefte: Ja, for det kunne du ikke sagt før all informasjonen vi trenger videre i studiet. Var bra jeg satt bakerst, ellers hadde blikket mitt satt fyr på noe. :glare:

Og hvorfor er bibliotek pc-ene så treige? Hvorfor? :sur:

Takk høyere makter for alle de snille og tålmodige menneskene som vandrer rundt her.

Endret av FrøkenBaker
Skrevet

Hei dere! Ganske fersk student, helt ny faktisk. Og jeg klarer bare ikke å sette opp en struktur i hverdagen. Vil jo gjerne få lest og lære litt. Men ender opp med at jeg enten sitter med boka i fanget og ser på tv-skjermen hjemme eller å sitte å stresslese mens jeg tenker på alle rundt meg på bilbioteket. Og når jeg går ut derfra så er det ingenting som sitter igjen i hodet. Kan dere gi meg noen tips? Er over 160 mil hjemmefra i en by jeg aldri har vært før, med medstudenter som ikke tror på et sosialliv så i stedet så sitter jeg er her alene og har hjemlengsel og klarer ikke å få hjernen til å følge med på lesingen. :( :(

Skrevet

Jeg har det samme konsentrasjonsproblemet når jeg sitter hjemme, så det er ikke et ukjent fenomen, hehe. Det lureste jeg kan tenke på er å komme seg ut døra og ned på lesesalen, allerede da er mye gjort. Når alle rundt deg er musestille og leser, så blir det lettere å fokusere på egen lesing, synes jeg. Men det er jo en smakssak. Hvis du synes bibliotek/lesesal er for stille, hva med å sette deg på en café? (obs, kan bli dyrt..)

Når du skriver at du har 'medstudenter som ikke tror på et sosialliv', så tror jeg kanskje det heller er du som sliter litt med å være ung voksen og innse at du nå lever et studentliv - som innebærer noe helt annet enn man er vant med fra vgs. Det er helt vanlig å få et lite kultursjokk i begynnelsen, og du er overhodet ikke alene om det. Skippertaksmetoden nytter ikke i nevneverdig grad på høyere utdanningsinstitusjoner (med noen unntak), og det får mange erfare på den smertefulle måten det første semesteret. Den enkleste måten å få struktur på i hverdagen er å sette opp en plan hvor det står når du skal lese, hva som skal leses, evt. hvor du skal lese, og så gjennomføre. Det er dødsseigt i begynnelsen, men følger du planen kommer du gjennom pensum, du tilegner deg gode lesevaner, du får gjort noe ut av dagene dine, og får forhåpentligvis gode resultater på eksamen. :)

Hvis du leser om dagen, kan du gjøre noe sosialt/morsomt på kvelden - det er en fin hovedregel. Det er sånn de fleste tenker - f.eks., i dag har jeg vært på lesesalen i 3 timer, og så har jeg kjøpt sushi og slappet av litt hjemme. Nå skal jeg snart lese litt til her, og kanskje begynne så smått på en oppgave, og så skal jeg gå tur med ei venninne senere i kveld.

Studieteknikk er veldig individuelt, man må ofte prøve flere ting før man finner ut hva som fungerer best for seg selv. Jeg har prøvd masse, og funnet noe som funker for meg, og da holder jeg meg til det uavhengig av hva andre gjør/synes. Ta pauser underveis i lesinga, gjerne med en tekopp. I stedet for å ta pause hver time, kan det lønne seg å ta en pause etter x antall sider, kapitler eller lignende; da sikrer du progresjon - man kan se mye ut av vinduet i løpet av en time.. :fnise:

Skrevet

Studieteknikk er individuelt, men også veldig avhengig av hvilket fag du har.

Hvis du føler at du ikke klarer å konsentrere deg, les et avsnitt eller en side, stopp og tenk etter hva det egentlig er du har lest. Hvis man ikke fokuserer, så er det kjipt å oppdage det etter ti sider og måtte begynne på nytt. Ja, jeg snakker av erfaring :laugh:

Avhengig av studieretning, jeg er helt avhengig av cram.com, en side der du kan lage flashcards etter evne. Disse kan du også ha på telefonen hvis du har smarttelefon, da kan du ta dem opp hvor som helst, se gjennom, sjekke hva du husker og gå videre. Repetisjon, repetisjon, repetisjon ;)

Og til det sosiale livet, det er annerledes når du kommer til høyere utdanning. Sjekk ut studentforeningene eller muligheten for å jobbe som frivillig på den lokale studentpuben. Bruk fronter eller lignende, send ut en fellesmail til de andre studentene på ditt fag om det er noen som vil være med på kollokvie, mest sannsynlig er det noen andre som tenker akkurat det samme som deg :)

Skrevet

Tenk at jeg glemte å sutre forrige uke da jeg hadde 24 timer forelesning om skatt fordelt på 3 dager! Det er slitsomt for en som ikke er vant til å sitte å lære hele dagen.

Skrevet

Mynona: 8 timers forelesning pr dag må være fryktelig slitsomt! De dagene jeg har hatt 6 timer har jeg alltid intens hodepine.

Anonymous poster hash: 409c6...048
Skrevet

Ja, det var slitsomt. Slet med å holde meg våken de siste 3 timene hver dag. Og sovna tvert når jeg kom hjem :P

De har lagt om undervisningen nå, så fremover blir det heller 4 dager à 6 timer. De har merket at studentene sliter de siste timene på 8-timers dagene.

Skrevet

Tenk at jeg glemte å sutre forrige uke da jeg hadde 24 timer forelesning om skatt fordelt på 3 dager! Det er slitsomt for en som ikke er vant til å sitte å lære hele dagen.

8 timer dagen! Kan ikke engang tenke meg det! Har noen dager 6 pga. høy studiebelastning, men heldigvis ikke i strekk. Og skatt? Du er flink!

Egen sutring: Pga. sykdom og treighet har jeg ikke kommet i gang med lesinga tidlig nok, noe jeg begynner å merke. Så denne helga blir det full gjennomgang for denne uka og neste. Jeg tenker som så, at jeg kan lese de og de timene mellom forelesninger og etter, men når man begynner om morgenen og kommer hjem i seks-syv tiden er det knapt nok energi nok igjen til å lage middag og gjøre husarbeidet. Hodet aksepterer ikke flere lange perioder med konsentrasjon. Nei. Stressseeeeeeerrr.

Skrevet

Jeg gikk i lese-hjemme-fella i går! Aberet ble få pensumsider lest, fordelen ble et veeldig rent kjøkken, nybakte rundstykker og blåbærsorbet i fryseren ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk i lese-hjemme-fella i går! Aberet ble få pensumsider lest, fordelen ble et veeldig rent kjøkken, nybakte rundstykker og blåbærsorbet i fryseren ;)

Haha. det er så typisk!

Skrevet

Haha. det er så typisk!

Skjønner ikke at de mest fæle, kjedelige og skitne vaskejobbene blir såå innbydende/fristende når man sitter med nesa i en pensumbok :P

Skrevet

Flink! Fikk jo lest litt OG gjort alt det der!

Skrevet

Flink! Fikk jo lest litt OG gjort alt det der!

Haha :) Sant, sant :)

Skrevet

Skjønner ikke at de mest fæle, kjedelige og skitne vaskejobbene blir såå innbydende/fristende når man sitter med nesa i en pensumbok :P

Jeg har aldri vasket så mye bad og kjøkken som når jeg egentlig skulle ha lest :fnise:

Ellers vet jeg hva jeg må bruke helga på. Gå igjennom de 140 sidene i en lærebok i arabisk som vi er ferdig med etter 3 uker på studiene, og som vi liksom skal kunne. Yeah, right. Må i tillegg pugge masse gloser. Åh, disse gledene ved å studere :ironi::P

Skrevet

Jeg har aldri vasket så mye bad og kjøkken som når jeg egentlig skulle ha lest :fnise:

Ellers vet jeg hva jeg må bruke helga på. Gå igjennom de 140 sidene i en lærebok i arabisk som vi er ferdig med etter 3 uker på studiene, og som vi liksom skal kunne. Yeah, right. Må i tillegg pugge masse gloser. Åh, disse gledene ved å studere :ironi::P

Ahh ja, det er MYE å lese i år for min del.. Må vel lese rundt 120 i morgen, og jobbe med forskjellige oppgaver og innleveringer helga gjennom :) Blir ikke mange frihelgene i år, men det får gå. Har heldigvis akseptert situasjonen og klarer å unngå å tenke at det er kjedelig :P Så lenge jeg klarer å unngå husarbeid heele tiden så skal det gå bra! Lykke til med arabisk og gloser!!!

Skrevet

Det har gått sååå bra til nå med lesingen. Føler jeg har ligget ett steg foran hele veien, og vært svært godt forberedt til forelesninger, stått opp tidlig hver morgen og fått gjort masse. Så er det ÈN dag med å sove lenge, og jeg er tilbake i den samme "æsj, jeg gidder ikke"-fella. Vet heldigvis godt med meg selv at jeg klarer å hente meg inn igjen etter hvert, og finne motivasjonen. Det har bare vært utrolig vanskelig å få konsentrert seg de siste dagene, når man har diverse annet på hjernen også...

Skrevet

*Sutre sutre*

Altså, jeg er veldig glad jeg har jobben min, og jeg går helt opp i den og tenker jobb ca 30/7. Jeg drømmer ganske ofte om jobben også, og føler vel egentlig at jobben eier både meg og livet mitt. Det er en 50%-stilling, men i praksis en grenseløs stilling, jeg kunne jobber 200% om jeg ville det. Nå har jeg jobbet mye et par uker, og bare skvist inn litt lesing innimellom, men problemet er at jeg bruker så mye tankevirksomhet på jobbrelaterte greier at det blir veldig lite plass i hodet mitt til studier igjen! I dag er jeg nødt til å lese helst en tre-fire timer, men jeg har også masse jeg må gjøre av jobbmailer og jobbtelefoner, og da ender det jo med at jeg prioriterer det i stedet. Dette blir to krevende år!! (master)

Skrevet

Jeg har seminar om en time. Herregud så umenneskelig tidlig om morgenen.. :grine:

.. Og ja, jeg ser selv at det er teit å sutre for noe sånt, men jeg gjør det likevel! :fnise: Skulle gjeeeeeerne sovet et par timer til i stedet for å kaste bort to timer på seminarundervisning. Men da kommer jeg meg hvertfall på Blindern tidlig, også blir det lesesalen etterpå frem til neste undervisningsting. Og så er det langhelg, woho! :laugh:

Skrevet

Krysanti, jeg føler med deg. Jeg må jobbe når jeg kan som frilans (altfor etablert til å klare meg på studielån), og denne uka har jeg hatt tre kveldsvakter på rad :sukk: Henger laaaangt etter de som har sittet med dette hver eneste kveld, og føler at jeg har et hav å ta igjen. Jaja, da vet jeg hva jeg skal gjøre i helga ( i tillegg til å jobbe).

Men bare to timer i dag fra 10-12, så har jeg i alle fall ikke obligatorisk oppmøte denne uka! Joho!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...