Strixvaria Skrevet 1. februar 2013 #2121 Skrevet 1. februar 2013 Har brukt en formue på bøker dette semesteret (as usual), for nå å finne ut at jeg rett og slett må droppe det ene faget. Og selvsagt opererer Akademika med 14 dagers byttefrist for bøker bestilt på nett (er dette egentlig lov??), og jeg har selvsagt fått det meste av det jeg bestilte for ca. tre uker siden siden.. De bøkene jeg skulle ha byttet inn har jeg selvsagt prestert å kaste følgeseddelen til (men jeg tror faktisk jeg har tatt vare på sedlene fra alle de andre forsendelsene jeg har fått - what the..?), så det blir ikke bedre av den saken. Faen. Får håpe de kan selges igjen neste semester. Heldigvis har de surra så mye med den siste boka (som også er den desidert dyreste), at den kan jeg ringe å avbestille på mandag, da de sa til meg i går (før jeg besluttet å skippe hele emnet) at de ikke har bestilt opp fra leverandør eller hva det nå var uansett..
Lista Skrevet 1. februar 2013 #2122 Skrevet 1. februar 2013 (endret) Har brukt en formue på bøker dette semesteret (as usual), for nå å finne ut at jeg rett og slett må droppe det ene faget. Og selvsagt opererer Akademika med 14 dagers byttefrist for bøker bestilt på nett (er dette egentlig lov??), og jeg har selvsagt fått det meste av det jeg bestilte for ca. tre uker siden siden.. De bøkene jeg skulle ha byttet inn har jeg selvsagt prestert å kaste følgeseddelen til (men jeg tror faktisk jeg har tatt vare på sedlene fra alle de andre forsendelsene jeg har fått - what the..?), så det blir ikke bedre av den saken. Faen. Får håpe de kan selges igjen neste semester. Heldigvis har de surra så mye med den siste boka (som også er den desidert dyreste), at den kan jeg ringe å avbestille på mandag, da de sa til meg i går (før jeg besluttet å skippe hele emnet) at de ikke har bestilt opp fra leverandør eller hva det nå var uansett.. Ja, det er 14 dager ved fjernsalg. Ved butikksalg plikter de ikke å la folk bytte i det hele tatt, faktisk. edit: leif Endret 1. februar 2013 av Lista 2
Strixvaria Skrevet 1. februar 2013 #2123 Skrevet 1. februar 2013 Ja, det er 14 dager ved fjernsalg. Ved butikksalg plikter de ikke å la folk bytte i det hele tatt, faktisk. edit: leif Hø? Det er mange studenter som kjøper bøker 1 mnd før eksamen, for så å bytte dem inn igjen før det har gått 30 dager, som visstnok er fristen. Ble så overrasket over den korte byttefristen - på de fleste andre varer, f.eks. klær, er det jo 30 dager som er vanlig frist - og bytterett i en eller annen forstand har man jo regardless?
Hirondelle Skrevet 1. februar 2013 #2124 Skrevet 1. februar 2013 Hø? Det er mange studenter som kjøper bøker 1 mnd før eksamen, for så å bytte dem inn igjen før det har gått 30 dager, som visstnok er fristen. Ble så overrasket over den korte byttefristen - på de fleste andre varer, f.eks. klær, er det jo 30 dager som er vanlig frist - og bytterett i en eller annen forstand har man jo regardless? De får ikke tilbake pengene ved denne metoden, de får tilgodelapp 1
Lista Skrevet 1. februar 2013 #2125 Skrevet 1. februar 2013 Hø? Det er mange studenter som kjøper bøker 1 mnd før eksamen, for så å bytte dem inn igjen før det har gått 30 dager, som visstnok er fristen. Ble så overrasket over den korte byttefristen - på de fleste andre varer, f.eks. klær, er det jo 30 dager som er vanlig frist - og bytterett i en eller annen forstand har man jo regardless? Mange har lang byttefrist, men det er bare en service som butikken tilbyr. 2
Strixvaria Skrevet 1. februar 2013 #2126 Skrevet 1. februar 2013 De får ikke tilbake pengene ved denne metoden, de får tilgodelapp Det er ikke det jeg har blitt fortalt - kanskje det var 14 dager? Hmm.. Mange har lang byttefrist, men det er bare en service som butikken tilbyr. Aha, det forklarer saken. Akademika og service er jo ikke akkurat to ting man ofte hører i samme setning, med mindre omtalen også inneholder ordet 'manglende'. 14 dager er jo ingenting. Dustemonopolistmøkkakjede
Lista Skrevet 1. februar 2013 #2127 Skrevet 1. februar 2013 Det er ikke det jeg har blitt fortalt - kanskje det var 14 dager? Hmm.. Aha, det forklarer saken. Akademika og service er jo ikke akkurat to ting man ofte hører i samme setning, med mindre omtalen også inneholder ordet 'manglende'. 14 dager er jo ingenting. Dustemonopolistmøkkakjede "Alle" som driver med fjernsalg har 14 dager. Sjelden noen har bedre vilkår enn de må på akkurat det. 2
Strixvaria Skrevet 1. februar 2013 #2128 Skrevet 1. februar 2013 "Alle" som driver med fjernsalg har 14 dager. Sjelden noen har bedre vilkår enn de må på akkurat det. Fortsatt utrolig dårlig for forbrukerne. Heldigvis er det 'bare' snakk om ca 500 kr, men likevel.. Og på tross av policyer som dette går Akademika med såpass dundrende underskudd at de nettopp måtte trygle om et tilskudd fra SiO for å ikke gå konkurs; et tilskudd som tilsvarer semesteravgifter fra Oslo-studenter for et helt år?!
Lista Skrevet 1. februar 2013 #2129 Skrevet 1. februar 2013 Fortsatt utrolig dårlig for forbrukerne. Heldigvis er det 'bare' snakk om ca 500 kr, men likevel.. Og på tross av policyer som dette går Akademika med såpass dundrende underskudd at de nettopp måtte trygle om et tilskudd fra SiO for å ikke gå konkurs; et tilskudd som tilsvarer semesteravgifter fra Oslo-studenter for et helt år?! Men alternativet kunne jo vært mye verre Altså 0 dager. 3
Hirondelle Skrevet 2. februar 2013 #2130 Skrevet 2. februar 2013 Det er ikke det jeg har blitt fortalt - kanskje det var 14 dager? Hmm.. På Akademika Dragvoll får man ikke pengene tilbake uansett hvor kort tid siden du kjøpte boken. Du får kun tilgodelapp på det beløpet boken kostet da du kjøpte den. Akademika er skikkelig vriompeiser, og er håpløse på kundeservice. Men de tjener jo penger uansett siden de har monopol... HATER den "butikken".
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #2131 Skrevet 2. februar 2013 Hva mener dere egentlig med at Akademika har monopol? Jeg studerer på Blindern, men gidder ikke handle på Akademika, jeg finner heller billigere bøker på nett. Kan ikke dere gjøre det samme? Med kompendier stiller det seg selvsagt annerledes, men jeg pleier å finne det jeg trenger uansett, på nettet og biblioteket. Anonym poster: 49439dccd2f88df78538f47539cb551f 4
Strixvaria Skrevet 2. februar 2013 #2132 Skrevet 2. februar 2013 Men alternativet kunne jo vært mye verre Altså 0 dager. Det hadde heldigvis vært ulovlig. Da hadde jeg nok også ventet en del lenger før jeg kjøpte noe, og det er klart at det burde jeg kanskje ha gjort uansett. Dog er det også en kjent sak at enkelte av bøkene blir fort utsolgt og kun trykket opp i et visst opplag, så man risikerer å ikke få bøkene sine dersom man venter for lenge. På Akademika Dragvoll får man ikke pengene tilbake uansett hvor kort tid siden du kjøpte boken. Du får kun tilgodelapp på det beløpet boken kostet da du kjøpte den. Akademika er skikkelig vriompeiser, og er håpløse på kundeservice. Men de tjener jo penger uansett siden de har monopol... HATER den "butikken". Så teit! Men da kan du jo bruke tilgodelappen på neste semesters pensum, levere inn, få ny osvosv. Skikkelig vrange er de! Sjæl. De kan jo gjøre omtrent hva som passer dem nettopp fordi vi ikke har noen andre muligheter når det kommer til mye av pensumet, og det er klart at da tenker de jo å tjene mest mulig penger. Samtidig går de med dundrende underskudd, så det å ta en titt i speilet og se på "hvorfor tjener vi så dårlig når vi er så dyre?" kunne vært en god idé. Hva mener dere egentlig med at Akademika har monopol? Jeg studerer på Blindern, men gidder ikke handle på Akademika, jeg finner heller billigere bøker på nett. Kan ikke dere gjøre det samme? Med kompendier stiller det seg selvsagt annerledes, men jeg pleier å finne det jeg trenger uansett, på nettet og biblioteket. Anonym poster: 49439dccd2f88df78538f47539cb551f Hvor får du alt det norske pensumet fra da, det som kun eksisterer i bokform og som ikke finnes på nettet? Det engelske kjøper jeg selvsagt via Amazon (med visse unntak), men når det gjelder norske forskere er det mye vanskeligere å få tak i bøkene andre steder. Tips mottas gjerne
Fantomina Skrevet 2. februar 2013 #2133 Skrevet 2. februar 2013 Jeg har handlet på f.eks. Tanum. De er ofte billigere på norske bøker enn Akademika.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #2134 Skrevet 2. februar 2013 Hvor får du alt det norske pensumet fra da, det som kun eksisterer i bokform og som ikke finnes på nettet? Det engelske kjøper jeg selvsagt via Amazon (med visse unntak), men når det gjelder norske forskere er det mye vanskeligere å få tak i bøkene andre steder. Tips mottas gjerne Norsk pensum, ja, det tenkte jeg ikke på, faktisk. Jeg har utelukkende engelskspråkling pensum. Så Akademika har faktisk monopol på enkelte norske bøker? De er ikke tilgjengelig på fine, billige adlibris.no, for eksempel? Da skjønner jeg at du er irritert!! Anonym poster: 49439dccd2f88df78538f47539cb551f
Strixvaria Skrevet 2. februar 2013 #2135 Skrevet 2. februar 2013 Norsk pensum, ja, det tenkte jeg ikke på, faktisk. Jeg har utelukkende engelskspråkling pensum. Så Akademika har faktisk monopol på enkelte norske bøker? De er ikke tilgjengelig på fine, billige adlibris.no, for eksempel? Da skjønner jeg at du er irritert!! Anonym poster: 49439dccd2f88df78538f47539cb551f Lucky you! Priser meg lykkelig når jeg slipper norske pensumbøker selv, for det er så sinnsykt dyrt i forhold til det engelske. Japp, det aller meste av det norske (hvertfall ift. fag på SV/HF) selges kun på Akademika, så da har man ingen andre muligheter for å få tak i pensum. De har monopol på ganske mye. Jeg har forsøkt å søke på adlibris både nå og i tidligere semestre, men der er det ingenting av det jeg skal ha. Norske forskere altså.. Og når én bok koster 400-600 kroner, og du bare skal ha et par kapitler i den (som du MÅ ha); hva er vitsen?! Mens en gigantisk, engelsk bok som forklarer alt mye bedre, er 3 ganger så stor, og som går mye dypere inn i det faget handler om, koster typ 200 kroner? Alt for å promotere egne (duste)forskere, og samtidig har han ene foreleseren min 'baller' til å hevde (ved enhver anledning) at "norske elever kjøper ALT for lite pensum - så i mitt fag skal dere ha masse, sånn som på Harvard!", og kommer hele tiden med nye bøker han 'forventer at dere har lest', som ikke engang står på pensumlista! Ikke legges det ut hva som er pensum til de enkelte forelesningene i nevnte fag heller.. Hittil dette semesteret har jeg brukt over 6 000 kr på pensum, og jeg er ikke ferdig med å kjøpe det jeg absolutt MÅ ha.. For ikke å snakke om kompendiene, det dyreste av alt.. Dog kommer jeg nok til å melde meg av det nevnte faget - synes det er for ille for et 10 poengsfag å være lagt opp sånn som det der er. Fullstendig uoversiktlig pensum, to forelesninger i uka + kvalikoppgave uten seminarer eller veiledning, samt en forelesningsplan som 'blir til underveis' og er i konstant endring, samtidig som det blir lagt til nye bøker som forventes lest uten at dette har blitt varslet på forhånd osvosv. Det blir for mye surr for meg som tar 50 stp og må ha gode karakterer - hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg meldt meg opp til et sosiologifag ( :hjerte: ) i stedet..
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #2136 Skrevet 2. februar 2013 ÆÆÆÆÆÆÆRGHHHHHHHHHH!!!!!! Jeg er så jævlig lei av masteroppgaven min! Nå har jeg stirret på skjermen i FIRE TIMER, og jeg har fått skrevet EN setning! Jeg blir gal! Hvorfor kan ikke hodet mitt bare fungere som normalt? Jeg er jo en oppegående og intelligent person med høy arbeidsmoral, hvorfor kan jeg ikke bare få gjort noe?? Drittlei ... har ikke hatt en fridag i hele januar ... og sånn skal det fortsette i 101 dager til. Godt med en utblåsning. Nå skal jeg stirre litt mer på skjermen. Anonym poster: 98ff81dbb0756e71b84139afc24adc1a
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #2137 Skrevet 2. februar 2013 Uff, må ta meg selv i nakken nå! Det har allerede gått 1 mnd av semesteret, og jeg har fortsatt ikke kommet ordentlig i rutine, dvs at jeg leser flere timer hver dag og har en plan! Sover for lenge om morgenen, og lurer meg selv ved å tenke at eksamen er laaangt unna enda. MEN jeg har hatt nyttårsforsett om å være ute i god tid nå med å lese og få skrevet ned notater, slik at jeg ikke ligger i maraton de siste ukene før eksamen og føler meg som en dust! Likevel sitter jeg her på lørdagen, går en tur, lager mat, ser litt på tv, og surfer på nett! fy fy! *kjefte på seg selv* Anonym poster: 85ac6c24c4d89982c69398b7732f7dfd
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #2138 Skrevet 2. februar 2013 Har også en guilty pleasure i form av å se på kanalen TLC hver kveld nesten Det går "yes to the dress" der folk prøver brudekjoler, det er en fyr som lager helt utrolige kaker, og det er sånne underholdende dokumentarer. ser også på "En mann og fire koner". Hahahahaha. Anonym poster: 85ac6c24c4d89982c69398b7732f7dfd 2
Mynona Skrevet 2. februar 2013 #2139 Skrevet 2. februar 2013 Nå er det 3 uker siden sensur på eksamen. Jeg ba om karakterbegrunnrlse samme dagen, og har enda ikke fått den. Fristen er jo 3 uker. Hva slags rettigheter har jeg egentlig?? Klagefristen er jo 3 uker etter begrunnelse, gjelder den enda?? Eller mistet jeg retten til å klage nå? Og hvor vanskelig kan det være å komme med den begrunnelsen til riktig frist?
Mermaid Blues Skrevet 2. februar 2013 #2140 Skrevet 2. februar 2013 Jeg klikker. Nå som folk endelig hadde begynt å skjerpe seg ifht gruppeprosjektet, ble vi inndelt i undergrupper for å utforske forskjellige aspekter som vi skal presentere på tirsdag. Folk fikk selv velge undergruppene, slik at alle har valgt det de er mest interesserte i. Og har gruppa mi gjort noe? Neida. Jeg har sitti pal med bøker i fire dager og nilest, skrevet, analysert og sendt fellesmeldinger til alle de andre for å høre hva de har gjort og er det noen som gidder å svare meg? Nei. Jeg ser at de har lest meldingene (hurra for Big Brother Facebook) men ingen svarer, ikke engang på helt konkrete, enkle spørsmål - noe som bare forteller meg at de heller ikke har gjort noe. Irritasjonsnivået mitt når helt nye høyder nå, kjenner jeg. Jeg skal gi dem til i morra kveld, hvis det ikke har kommet noe som helst innen da kommer strengstemmen frem, og da slutter jeg å være søt Bainna, jeg angrer på at jeg ikke valgte en annen gruppe. Den forrige undergruppa jeg var i var helt topp - folk bidro masse og sto på som bare juling, men nå er det nye folk, og de jeg er i gruppe med nå bryr seg tydeligvis fint lite og forventer at jeg skal ta ansvar for alt. FML. På toppen av dette skal jeg liksom lese ferdig Wuthering Heights til mandag, men når jeg er så irritert/stressa som jeg er nå er det vanskelig å senke skuldrene nok til å sette seg inn i boka. Og det er bare litt over to uker til begge litteraturoppgavene mine skal inn. Har jeg begynt å skrive dem? Nei. Har jeg tid til det? Nei. Igjen: FML.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå