Mermaid Blues Skrevet 4. januar 2013 #2001 Skrevet 4. januar 2013 Kan jeg spørre dere som.har studert en stund om hvordan dere går igjennom pensum? Nærleser dere alt eller skumleser dere og nærleser kun det dere finner viktig gjennom skumlesingen? Klønete stilt spørsmål, men håper noen skjønner hva jeg mener Jeg begynner gjerne lesingen før semesterstart (dersom jeg har fått leselista i forkant) siden vi har ganske store mengder pensum, og veldig korte semester. Setter meg ned med en bok og en bunke post-it lapper, og leser i normal hastighet. Hver gang jeg snubler over noe jeg tenker at kan være nyttig å se nærmere på ifht semesteroppgave, seminardiskusjon eller eksamen, skriver jeg ned stikkordsvis hvorfor jeg tenker at dette er glupt på en lapp, og klistrer lappen inn på den sida. Når jeg skal ta frem boka igjen, slår jeg opp på sidene med gullapper og nærleser. (Jeg får krampe i milten av tusj i bøker, så det er bannlyst hos meg) Dramatikk leser jeg alltid høyt (og dermed også alltid hjemme ) og bruker gjerne forskjellig dialekter til forskjellige personer, tonefall og hele pakka - og noen ganger tar jeg helt av og spiller ut sceneanvisningene. Høres nok unektelig ganske teit ut, men jeg har opplevd at det gir meg en helt annen forståelse av teksten, og den blir umiddelbart mye mer levende for meg - og dermed også lettere å huske. (Gøy er det også) Gjør det samme med lyrikk, synes det blir kjempevanskelig å identifisere rytme uten å lese høyt. Sørger for (så fremt det er fysisk mulig) å alltid ha lest den aktuelle teksten før vi skal gå gjennom den i forelesninger, da får jeg mye mer utbytte av forelesningene også
Gjest Nikee Skrevet 5. januar 2013 #2002 Skrevet 5. januar 2013 (endret) Kan jeg spørre dere som.har studert en stund om hvordan dere går igjennom pensum? Nærleser dere alt eller skumleser dere og nærleser kun det dere finner viktig gjennom skumlesingen? Klønete stilt spørsmål, men håper noen skjønner hva jeg mener Jeg pleier som regel å skumlese først, markerer gjerne et par ting som slår meg som viktige der og da. Etter forelesning går jeg gjerne gjennom tekstene igjen, streker litt mer og tar notater enten i marken om det er plass eller i kladdeboken. Jeg personlig elsker tankekart. Jeg gjør det spesielt når jeg skal ha skoleeksamener, eller har oppgaver å forberede. Når eksamen nærmer seg stoler jeg mye på mine egne notater fra forelesninger, tankekart, arbeidsspørsmål og lignende. Har jeg tid så prøver jeg å lese gjennom pensum enda en gang, om jeg ikke har tid så konsentrerer jeg meg om de tingene som har vært gjennomgått på forelesninger. Det er ofte her spørsmålene kommer fra. Karaktermessig ligger jeg midt på treet, jeg har en eneste A. Men flest B og C En D. Det gjelder å finne noe som fungerer for deg. Og ikke minst emnet du leser på, ikke alle emner går fint med tankekart feks. Dagens sutring: skriver på hjemmeeksamen, har 9 sider. Men jeg vet jeg må endre alt på denne. Jeg pøser ut med all informasjon nå også får jeg heller redigere kraftig når jeg har fått printet den ut. Eksamen i januar er virkelig en utfordring for meg! Endret 5. januar 2013 av Nikee
Bloodflowers Skrevet 5. januar 2013 #2003 Skrevet 5. januar 2013 Oi, tusen takk for gode tips! Det er virkelig gull verdt! Er veldig ny som student, og selv om det gikk greit på eksamen nå, så vil jeg ha det litt mer strukturert Sliter med å komme igjennom hele pensumet, det gikk greit nå, men skulle gjerne vært ferdig litt før. Tror jeg leser sakte, og husker ikke så mye av det jeg har lest...derfor er det greit å kanskje få litt tips fra andre, som jeg ikke hadde tenkt på selv Igjen - TUSEN TAKK!
Strixvaria Skrevet 5. januar 2013 #2004 Skrevet 5. januar 2013 Jeg har lært meg til å lese jevnt. Hvis du leser 20 sider hver dag 6 dager i uka er det tross alt 120 sider på en uke, leser du 50 sider per dag 6 dager i uka så er du oppe i 300 sider osvosv. - da blir det ikke så stress når eksamen nærmer seg, og du får ikke den "å nei jeg må lese 4 kapitler i den ene boka, 3 i den andre, 76 sider her og 7 artikler der..", hvor du utsetter og utsetter, slik at du plutselig har masse du burde ha lest, og følgelig går motivasjonen rett ned når du ser hvilken mengde det er snakk om (been there, done that!), og i verste fall leser du ikke i det hele tatt. Det viktigste er å finne en studiemetode som fungerer for den enkelte - og her må man ofte prøve seg litt frem før man finner de arbeidsmetodene og strategiene som er best. Det kan også variere mellom fag, hvertfall har det gjort det for meg. Jeg har prøvd 'å gule' i enkelte bøker, og i noen fag fungerer det forsåvidt, men det har jeg nå kutta ut, da det for det første er ekstremt tidkrevende, og jeg bruker mer tid på 'å gule' enn jeg bruker på å lese. Samtidig får jeg litt vondt inni meg av å ødelegge de fine pensumbøkene mine (ehe) med tusjstreker og den slags, og det blir ofte mer rotete ift. å skulle lese senere. Jeg noterer heller ikke fra pensum, men jeg bruker god tid når jeg leser, og stresser ikke. Setter meg ned med en tekopp og ørepropper, og prøver å skape en "det-er-koselig-å-lese"-stemning, om jeg kan kalle det dét. Leser for å forstå, først og fremst, og for å se sammenhenger. Kommer det opp uttrykk eller referanser jeg enten ikke forstår eller ikke husker, evt. som jeg ser at kunne vært lurt å sjekke opp for å få bedre forståelse av temaet, så stopper jeg lesinga og sjekker opp før jeg går videre. Jeg har noen ganger hatt et par post-its i noen av bøkene mine med et par stikkord, f.eks. ift. politisk teori noterte jeg noen begreper fra den ene boken hvor jeg så at noe kunne flettes inn med det som stod i den andre, f.eks. om temaet frihet, så skrev jeg kanskje "positiv (til) og negativ (fra)" + navn på relevante teoretikere ift. temaet, kanskje noen stikkord til disse, samt sidetall fra både den ene og den andre boka (hvis den ene boken primært omfatter generelle filosofiske idéer og begreper og den andre handler om forskjellige filosofer, f.eks., kan det være greit å ha sidetall fra begge bøkene, så man også kan slå opp i samme bok på en annen teoretiker uten å måtte lete gjennom registre osv. samt slippe å lete etter akkurat hvor det du lurte på står i akkurat dét kapitlet). Ellers har jeg vært dårlig på å møte opp på forelesninger dette semesteret (men har fått to A'er hittil av de tre eksamenene jeg har fått sensur på, så det går tydeligvis greit uansett, hihi), men jeg har hørt på et par av dem som ble lagt ut på podcast, også har jeg møtt opp på de jeg har tenkt at "okei, dette temaet er vanskelig/interessant/lurt å få med seg", mens jeg heller har lest for meg selv andre ganger, enten hjemme eller på lesesalen (men lesesalen fungerer ikke så godt for meg, da jeg irriterer meg ekstremt mye over andre menneskers lyder, knatring, fikling osv.), da jeg vet med meg selv at det ikke er noen vits i å bruke tid på forelesninger jeg ikke har noen interesse av å være på. Da blir det til at jeg spiller mahjong (tidsfordriv til tusen), surfer på nettet osv. mens jeg tenker på hvor kjeeeeedelig det er, og så blir resten av dagen omtrent like produktiv som forelesningen..
Rubies_ Skrevet 6. januar 2013 #2005 Skrevet 6. januar 2013 Kan jeg spørre dere som.har studert en stund om hvordan dere går igjennom pensum? Nærleser dere alt eller skumleser dere og nærleser kun det dere finner viktig gjennom skumlesingen? Klønete stilt spørsmål, men håper noen skjønner hva jeg mener Jeg leser alt veldig nøye. Ikke bare fordi jeg er ute etter gode karakterer, men også fordi jeg er veldig interessert i det jeg studerer så ønsker å få med meg hver lille detalj. Så tar jeg notater på mye av det jeg leser, slik at jeg også er eksamensklar.
KaDust Skrevet 6. januar 2013 #2006 Skrevet 6. januar 2013 De føeste fagene mine har vi ikke bøker i, men jeg jobber jevnt og trutt hele tiden, tar notater i forelesningene og så går jeg over egne og forelesernes notater før eksamener.
Mermaid Blues Skrevet 7. januar 2013 #2007 Skrevet 7. januar 2013 JEG VIL HA KARAKTERER :rasende: ...greit å få det ut innimellom, tror jeg Er litt fascinert over leselistene vi fikk i dag. Vet ikke helt om jeg skal le eller grine. Flaks at amazon finnes og at jeg har fått studielån, tror jeg vi sier... Godt nytt semester/studieår til alle søtiser her inne - vi går for A på alt i år, ikke sant?
missdior Skrevet 7. januar 2013 #2008 Skrevet 7. januar 2013 leeeei av at foreleser alltid roter seg bort i emner som ikke har noe med faget å gjøre! og aldri kommer seg bort derfra!!!!!! jeg studerer engelsk litteratur, ikke romerske krigsteknikker... 1
Gud Skrevet 7. januar 2013 #2009 Skrevet 7. januar 2013 Dette er ikke sutring. Jeg hadde min første arbeidsdag med masteroppgaven i dag. Jeg får eget kontor (deler med én annen), gratis lunsj hver dag, låne jobb-PC og kanskje sponset reisekort. Lykken står den kjekke bi :) 2
Mermaid Blues Skrevet 7. januar 2013 #2010 Skrevet 7. januar 2013 leeeei av at foreleser alltid roter seg bort i emner som ikke har noe med faget å gjøre! og aldri kommer seg bort derfra!!!!!! jeg studerer engelsk litteratur, ikke romerske krigsteknikker... Skjønner hva du mener, vi skulle ha forelesning om The Human Stain av Philip Roth i eng.lit i fjor, og foreleser sto og viste oss bilder av sædflekker og mente at det var "the human stain"...hun sa faktisk ikke et eneste ord om selve boka. Mkei, tenkte jeg, og sto glatt over forelesninga hennes dagen etter (Og nei, det var ikke et eneste sæd-relatert spørsmål på eksamen heller, pussig nok...) Jeg var griseskuffa, hadde allerede skrevet om The Human Stain i semesteroppgaven, og jeg elsket boka og ville gjerne høre litt om den, men nei'a, ble ikke sånn. Samme dama ga oss også en timelang tirade om hennes teorier om sexlivet til Virginia Woolf da vi hadde om Orlando. Merkelig nok står ikke navnet hennes på personal-lista i år...
missdior Skrevet 7. januar 2013 #2011 Skrevet 7. januar 2013 Skjønner hva du mener, vi skulle ha forelesning om The Human Stain av Philip Roth i eng.lit i fjor, og foreleser sto og viste oss bilder av sædflekker og mente at det var "the human stain"...hun sa faktisk ikke et eneste ord om selve boka. Mkei, tenkte jeg, og sto glatt over forelesninga hennes dagen etter (Og nei, det var ikke et eneste sæd-relatert spørsmål på eksamen heller, pussig nok...) Jeg var griseskuffa, hadde allerede skrevet om The Human Stain i semesteroppgaven, og jeg elsket boka og ville gjerne høre litt om den, men nei'a, ble ikke sånn. Samme dama ga oss også en timelang tirade om hennes teorier om sexlivet til Virginia Woolf da vi hadde om Orlando. Merkelig nok står ikke navnet hennes på personal-lista i år... hahaha, bra det ikke bare er vår foreleser som roter seg bort i uante teite ting! kjenner også til den der litt for sexfikserte undervisningsmetoden
Hirondelle Skrevet 7. januar 2013 #2012 Skrevet 7. januar 2013 leeeei av at foreleser alltid roter seg bort i emner som ikke har noe med faget å gjøre! og aldri kommer seg bort derfra!!!!!! jeg studerer engelsk litteratur, ikke romerske krigsteknikker... Hehehehehehe, sånn har jeg det med mine litteratur-foreleser. Han foreleser meg i epikk og litteraturteori i Trondheim. Mon tro om det kan være samme....? Hehe
Hirondelle Skrevet 7. januar 2013 #2013 Skrevet 7. januar 2013 Foreleseren min snakket også i ti minutter om hvordan de lærte skjønnskrift da han var ung (som er ca 3000 år siden). Og hvordan barn ikke lærer det lenger. (Det gjør de, faktisk, opplyste jeg han). I den forelesningen hadde vi om Don Quijote. Ta den sammenhengen om du kan....... -.-
KaDust Skrevet 7. januar 2013 #2014 Skrevet 7. januar 2013 Glad foreleserne mine brenner sånn for fagene at de kun snakker om det, jeg!
Hirondelle Skrevet 7. januar 2013 #2015 Skrevet 7. januar 2013 Glad foreleserne mine brenner sånn for fagene at de kun snakker om det, jeg! Jeg har begge deler, heldigvis! Han ene er fantastisk flink, og jeg skulle ønske jeg kunne putte han i lomma og ha han med meg rundt overalt. Men så har jeg han på den andre siden av skalaen og... skal sies at han har bidratt med mye morsomt i forelesningene når han begynner å snakke om alt det rare han gjorde som guttunge osv. han er veldig søt og underholdende, men jeg går på studiet for å lære litteratur, ikke nødvendigvis rampestreker de fant på i etterkrigstiden
KaDust Skrevet 8. januar 2013 #2016 Skrevet 8. januar 2013 skjønner det. Av foreleserne jeg skal ha dette vårsemesteret har jeg bare hittil hatt to av tre, spent på hvordan han siste er. Spesielt siden det er i det kjipeste faget håper han er motivert og flink ellers detter jeg helt ut.
Mynona Skrevet 9. januar 2013 #2017 Skrevet 9. januar 2013 Fått 2 av 3 karakterer - begge er B Den ene teller 70%, så jeg venter på den siste 30%'en. Håper det blir en C, for da beholder jeg B'en vil jeg tro Sensur på fredag! *spent*
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #2018 Skrevet 9. januar 2013 Takk for svar! Fikk vite av sensor (som forøvrig er ukjent, eneste ikke-interne sensoren på hele eksamenen...) at karakteren var sterk, kan vel like greit si det er en C. Jeg tror det vil være interne på UiO som vil ta klagesensuren. Begynner å haste veldig med å sende klagen nå, men vet ikke riktig om jeg tør. Uansett er jeg rimelig sikker på at jeg ikke kan gå ned, men er litt skeptisk læll... :/ Så ikke ditt tidligere innlegg, men jeg ville klagd. Hvis du føler karakteren ikke er riktig er det bedre å klage enn å ikke gjøre det. Det kommer litt an på hvor godt du kjenner pensum, men egentlig bør man klage hver gang man blir negativt overrasket hvis man vanligvis har ganske god egenvurderingsevne, og sensor i tillegg vippet deg litt ned. Anonym poster: de78e932e76544365eedf5d3ce6d6af5 1
oreokake Skrevet 9. januar 2013 #2019 Skrevet 9. januar 2013 Arg.. Fikk tilbake kommentarer på hjemmeeksamen idag, og selvom den ble godkjent er jeg bare litt irritert over den ansatte som har kommentert.. Alt er kort, og arrogant. Selv skryten er sånn "meh, okei da så gjorde du det greit nok.." og når jeg hevdet noe skrev han "Ja, det kan man saktens hevde." Hva i all verden gir det meg? Ifølge sensorveiledningen skulle de jo hjelpe oss å bli bedre, siden det var en av våre første innleveringer. Iflg resten av veiledningen har jeg forhåpentligvis gjort det en del bedre enn det jeg først trodde bare ved denne ansatte sine kommentarer da..
Mynona Skrevet 10. januar 2013 #2020 Skrevet 10. januar 2013 Fikk E på siste eksamen! Jeg som trodde jeg lå på en C.... Tror jeg må ha misforstått noe alvorlig! Så den fine B'en som telte 70% er blitt en C Har bedt om begrunnelse. Kanskje jeg klager (for første gang). Skikkelig nedtur!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå