Gjest MorAase Skrevet 4. oktober 2011 #41 Skrevet 4. oktober 2011 Men nå var det ikke botulisme bakterien som var problemet i fårepølsa, var det? Nei men så var ikke det poenget helelr daaaaaaaa... Lær deg å lese OG tolke.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #42 Skrevet 4. oktober 2011 Det er feilinformasjon, for frysing tar bare Listeria og ikke Toxoplasma! Det er omvendt, Toxoplasmose dør av frysing(og varmebehandling). Listeria dør kun av varmebehandling.
NovaFlare Skrevet 4. oktober 2011 #43 Skrevet 4. oktober 2011 Det er omvendt, Toxoplasmose dør av frysing(og varmebehandling). Listeria dør kun av varmebehandling. Var det omvendt? Ooops, godt jeg ikke er jordmor da.
SummerJoy Skrevet 4. oktober 2011 #44 Skrevet 4. oktober 2011 Det skal da ikke mange minuttene i mikro før en slize med fårepølse er rykende varm. Regner med TS har nok fornuft til å skjønne når fårepølsen er varm nok. 2
Kvist Skrevet 4. oktober 2011 #45 Skrevet 4. oktober 2011 Ooops, godt jeg ikke er jordmor da. Veldig godt, så mye dumt du har kommet med her. 5
NovaFlare Skrevet 4. oktober 2011 #46 Skrevet 4. oktober 2011 Veldig godt, så mye dumt du har kommet med her. Godt det er forskjell på forum og virkeligheten
Gjest MorAase Skrevet 4. oktober 2011 #47 Skrevet 4. oktober 2011 Det skal da ikke mange minuttene i mikro før en slize med fårepølse er rykende varm. Regner med TS har nok fornuft til å skjønne når fårepølsen er varm nok. Er de varme nok LENGE nok? Temepratur OG tid er viktig.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #48 Skrevet 4. oktober 2011 Er de varme nok LENGE nok? Temepratur OG tid er viktig. Etter mikrobehandlig vil maten fortsette å være varm også etter man tar den ut av mikroen. Jeg tror TS har forstått at fårepølsa (som det spørres om i denne tråde, ikke gravlaks), skal varmes opp i tilstrekkelig tid før den inntas.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2011 #49 Skrevet 4. oktober 2011 Dere som lurer på om fårepølse - en tynn snei med pølse et par millimeter tykk - blir varm nok i mikroen ... bruker dere mikrobølgeovn selv? Jeg varmer f.eks. en gang i blant en karbonade i mikroovnen - etter 5 minutter er det brennheit karbonade. Jeg antar at fårepølsen etter et par minutter vil være en krøllet forkullet rest. Ærlig talt, hva slags skrotovner er det dere har som ikke tror den klarer å varme opp til 60 grader?
Gjest MorAase Skrevet 4. oktober 2011 #50 Skrevet 4. oktober 2011 Etter mikrobehandlig vil maten fortsette å være varm også etter man tar den ut av mikroen. Jeg tror TS har forstått at fårepølsa (som det spørres om i denne tråde, ikke gravlaks), skal varmes opp i tilstrekkelig tid før den inntas. Dere som lurer på om fårepølse - en tynn snei med pølse et par millimeter tykk - blir varm nok i mikroen ... bruker dere mikrobølgeovn selv? Jeg varmer f.eks. en gang i blant en karbonade i mikroovnen - etter 5 minutter er det brennheit karbonade. Jeg antar at fårepølsen etter et par minutter vil være en krøllet forkullet rest. Ærlig talt, hva slags skrotovner er det dere har som ikke tror den klarer å varme opp til 60 grader? Er temperaturen OVER 60 grader celsius, i den kaldeste biten av pølsen, i mer en fire minutter? Det er spørsmålet som må besvares.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2011 #51 Skrevet 4. oktober 2011 Er temperaturen OVER 60 grader celsius, i den kaldeste biten av pølsen, i mer en fire minutter? Det er spørsmålet som må besvares. Jeg tror ikke det er et problem å mikrobølge en fårepølse slik at du oppnår dette. Det er f.eks. fullt mulig å koke vann i en mikrobølgeovn. Kokepunktet for vann er som kjent ...?
SummerJoy Skrevet 4. oktober 2011 #52 Skrevet 4. oktober 2011 Er temperaturen OVER 60 grader celsius, i den kaldeste biten av pølsen, i mer en fire minutter? Det er spørsmålet som må besvares. Du tror fårepølsen blir kald umiddelbart i det du tar den ut av mikroen..?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #53 Skrevet 4. oktober 2011 Er det mulig å bli så hysteriske pga en skive fårepølse? Les kostholdsrådene på Matportalen, stek fårepølsa godt og spis! Herregud. 3
Gjest MorAase Skrevet 4. oktober 2011 #54 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg tror ikke det er et problem å mikrobølge en fårepølse slik at du oppnår dette. Det er f.eks. fullt mulig å koke vann i en mikrobølgeovn. Kokepunktet for vann er som kjent ...? Tiden frøken, tiden...
Meridian Skrevet 4. oktober 2011 #55 Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Kan du ikke steke deg en smorbrød i stekeovn? Event pizza? Med fårepølse eller annen salt pølse, vel å merke Før pleide jeg å ta brødskive, smøre på tomatpure, legge på salt pølse og ost og krydre, og steke i stekeovn på 180 grader. da blir alle bakterier drept og du kan nyte din fårepølse :gjeiper: Endret 4. oktober 2011 av meridian
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2011 #56 Skrevet 4. oktober 2011 Tiden frøken, tiden... Fru! Jeg kan koke vann i mikroen i 4 minutter ... Hva er det du prøver å si? Det er ingen utfordring å steke fårepølsen både varm nok og lenge nok i en mikrobølgeovn slik at alle baseluskene (jeg tar ikke på meg å vite hvilke ...) dør. Som flere her har nevnt finnes andre alternative varmebehandlingsmetoder - f.eks. ostesmørbrød i ovnen. Forheter man ovnen til 180 grader og lar smørbrødene bake der i 5-10 minutter er det i alle fall garantert at alt er dødt av umhuskheter. Jeg mener at man oppnår det i mikrobølgeovnen også - med 4 minutters koketid. Om fårepølsen overlever en slik behandling og kan anses som god og apetittelig etterpå - det er en annen sak. Derav førnevnte ostesmørbrød i steikeovnen.
Rayanne Skrevet 5. oktober 2011 #57 Skrevet 5. oktober 2011 Er temperaturen OVER 60 grader celsius, i den kaldeste biten av pølsen, i mer en fire minutter? Det er spørsmålet som må besvares. En skive fårepølse har ingen "kaldeste bit" den er så flat at den bare er en overflate. Og når det gjelder tiden er det allerede besvart, putter man noe i mikroen fortsetter varmeprosessen i 15 minutter etter at man tar ut maten, dvs god margin på 4 minutter.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #58 Skrevet 5. oktober 2011 Var det omvendt? Ooops, godt jeg ikke er jordmor da. Ja. 1
missLynch Skrevet 5. oktober 2011 #59 Skrevet 5. oktober 2011 Er det mulig å bli så hysteriske pga en skive fårepølse? Les kostholdsrådene på Matportalen, stek fårepølsa godt og spis! Herregud. Amen. Det blir et slitsomt svangerskap dersom man skal spekulere seg ihjel over en skive pølse.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #60 Skrevet 5. oktober 2011 Godt det er forskjell på forum og virkeligheten Kan være greit å komme med korrekt informasjon likevel. Det sto faktisk i linken du la ved i et annet innlegg 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå