Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ÆSJÆSJÆSJ. Måned 5 nå, og det eneste jeg har lyst på døgnet rundt er; salami, mår, fenalår, fårepølse... Jeg kjøpte meg en pakke med slikt kjøttpålegg for en måned siden fordi jeg hadde mistet lysta på mat i det hele tatt pga ekstrem kvalme, og det var det eneste jeg hadde lyst på. Men nå, klarer jeg jo endel annen mat, og tør ikke ta sjansen på det.. Selv om jeg har såååå lyst på fårepølse.. :tristbla:

Kan man på noen måte gjøre maten trygg? Varme i micro? Fryse? :trist:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varme i micro?

:jepp:

Varmebehandling av maten gjør den trygg. Du kan fint lage deg ostesmørbrød med fårepølse for eksempel :)

• Liker 1
Skrevet

Eeeeer det sant???? :D

Skrevet (endret)

Spørs hvor mange grader det er da. Tror du må steke den i panna først.

Endret av NovaFlare
Gjest henriett3
Skrevet

Tør jeg spørre hva som kan skje hvis man ikke varmebehandler fårepølsa? :sjenert:

Skrevet

Tør jeg spørre hva som kan skje hvis man ikke varmebehandler fårepølsa? :sjenert:

Kjøtt som ikke er varmebehandlet, som f.eks. spekepølse, har større sjanse for å inneholde skadelige patogener. Eksempelvis e.coli og endel andre. Det er jo smitte av og til, det hender dte står i avisa. Er man gravid så vil man selvfølgelig unngå denslags. :)

Skrevet

Jeg tok sjansen på microvarming i dag....

Skal til jordmor neste uke og skal spørre ho!

henriett3: Der er en minimaaaaal sjanse for å bli smitta av e-coli eller listeriabakterier, som kan vere farlig for baby. Og det kan fins i ikkevarmebehandlet kjøttpålegg som nevnt over ;)

Skrevet

Det er Listeria og Toxplasma som er problemet. Listeria dør ved frysing, men ikke Toxoplasma. Så det er best å holde seg helt unna.

Det er ungen din verdt, vettu ;-)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tok sjansen på microvarming i dag....

Hvorfor ikke ta sjansen på en flaske vin i tillegg? Går sikkert bra :) 9 mnd er jo så lenge å vente.

Endret av NovaFlare
Skrevet

Fy søren NovaFlare! Leste du i det hele tatt før du skrev den der? Hun varmet jo pølsa opp? Er det så ille? Mener du at gravide ikke skal spise kjøtt i det hele tatt?

• Liker 7
Skrevet

Fy søren NovaFlare! Leste du i det hele tatt før du skrev den der? Hun varmet jo pølsa opp? Er det så ille? Mener du at gravide ikke skal spise kjøtt i det hele tatt?

Nei, bare spekemat, for det VET vi at ikke er anbefalt! Hvor jævla vanskelig er det å prioritere i 9 mnd... blir så provosert.

Skrevet

Nei, bare spekemat, for det VET vi at ikke er anbefalt! Hvor jævla vanskelig er det å prioritere i 9 mnd... blir så provosert.

Spekemat frarådes fordi det ikke er varmebehandlet. Så dersom man varmer det har man fjernet grunnen til at det frarådes. Hvor vanskelig er det å forstå dette?

• Liker 11
Gjest MorAase
Skrevet

Kan ikke mannen spise først? Er ikke han syk etter 48 timer så er det jo bare til å kjøre på.

Skrevet (endret)

Spekemat frarådes fordi det ikke er varmebehandlet. Så dersom man varmer det har man fjernet grunnen til at det frarådes. Hvor vanskelig er det å forstå dette?

Og hva er varmebehandling mener du? Tror du ikke at det må en VISS temperatur til før bakteriene før? Greit å varmebehandle, men man bør kanskje undersøke om en runde i micro først er godt nok, eller om den bør stekes skikkelig?

Endret av NovaFlare
Gjest MorAase
Skrevet

Om en varmebehandler laks som botulisme bakterien allerede har fått vokse i så hjelper det ingenting å varmebehandle den. Varmebehandling er som ofte for å konservere. Mens andre ganger kan den ta livet av bakterier som utvikler seg etter konsum. Uansett, poenget er at varmebehandling ikke er en garrantert metode. Det avhenger veldig av hva en skal bli kvitt.

Skrevet (endret)

Kan ikke mannen spise først? Er ikke han syk etter 48 timer så er det jo bare til å kjøre på.

Funker ikke, folk har ulik terskel for å bli dårlige av ulike bakterier. Og det er litt dumt å gi folk ubekreftede råd, når det kan ha såpass alvorlige konsekvenser.

(Og med varmebehandling forutsetter man en viss temperatur, ikke at man dypper det i varmt vann.)

Endret av Rayanne
Skrevet (endret)

Og det er litt dumt å gi folk ubekreftede råd, når det kan ha såpass alvorlige konsekvenser.

Ja, så da bør du la være å skrive at varmebehandling fjerner årsaken til at det er farlig da når du ikke presiserer temperaturen som kreves!

Endret av NovaFlare
Skrevet

Æsj, du har selvsagt rett :tristbla: Jeg får kaste resten av pakka, er IKKE verdt å ta den sjansen igjen.. (Selv om skiva var god :fnise: )

Skrevet

Æsj, du har selvsagt rett :tristbla: Jeg får kaste resten av pakka, er IKKE verdt å ta den sjansen igjen.. (Selv om skiva var god :fnise: )

Bra innstilling :) Mye som er digg, men det er ikke verdt å ta sjansen.

Skrevet

Hvorfor ikke ta sjansen på en flaske vin i tillegg? Går sikkert bra :) 9 mnd er jo så lenge å vente.

Whaaat? Har du PMS?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...