Gå til innhold

Nyfamilie - kontrakter og testamente osv..


Charlie28

Anbefalte innlegg

Jeg har lite kunnskaper om samboerkontrakter og/eller ekteskapskontrakter, men om 5 mnd kommer en liten baby i hus, og nå må vi få ordnet opp i sakene. Eks; Litt dumt viss sambo (med huset) skulle falle fra, og jeg og ungen måtte flytte pga vi ikke har kontrakt osv...

Vi bor sammen, og vurderer å gifte oss. Litt lite penger til det akkurat nå, men muligens om noen år. Tenker derfor å skrive samboerkontrakt.

Er det noe vi må huske å få med?

Hvordan går en frem?

Er det like bra å være "samboere" som gift? Har en like rettigheter?

Håper noen kan gi meg noen svar. Føler internett er veldig full av info, men finner ikke helt det jeg leter etter. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skaff dere en kryssende livsforsikring Dersom han dør så tilfaller pengene deg og vice versa. Da går ikke pengene inn i boet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem eier bolig?

Det er sambo som eier boligen. Han er noe eldre enn meg og vært uti jobb lengre. Jeg er fremdeles student, og flyttet inn hos han for 1 1/2 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboere må dessuten betale arveavgift til staten dersom den ene faller fra, og den andre arver huset. Ektefeller slipper dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er da vitterlig ikke dyrt å gifte seg.

Bryllup kan dere jo ha senere?

Jo synes det er det. Hvertfal slik som vi har lyst å gifte oss.Ikke alt vi har noen stor planer om å bruke masse penger, men det ER en utgift. Vil ikke bare gjøre det på et kontor en plass heller. Vil at dagen skal være litt mer spesiell enn det. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...