AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #1 Skrevet 4. oktober 2011 hei. jeg går påbygg og skal skrive mitt første sæeremne (fordypningsoppgave). Temaet jeg valgte var barnelitteratur. med problemstillingen: hvordan en fantasivenn kan påvirke hovedpersonen. jeg har valgt og se filmen Knerten og Albert Åberg. Men det jeg ikke vet er hvordan jeg skal skrive en analyse? Vi har fått i oppgave å levere inn to analyser før vi skal levere inn konklusjonen. Er det noen som har hatt omtrent samme oppgave som kan hjelpe meg i gang? Eller noen som kan forklare meg hvordan jeg skal skrive denne analysen? Hadde vært kjempe fint! 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #2 Skrevet 4. oktober 2011 Har du ikke fått retningslinjer om hvordan du skal skrive analysen på skolen? Det burde også stå i en av bøkene dine som er pensum, om hvordan en anaylse skal skrives. Kanskje du kan få noen tips her inne, men for å få det helt riktig, ville jeg prøvd å søke på google om hele oppbygningen av en analyse. Særemne er tross alt en stor og viktig oppgave! Lykke til
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Er dette særemne i norsk? Hvis du skal skrive om barnelitteratur burde du ikke lese bøkene også (ikke bare se filmene)? Finn frem til ulike hendelser, sitater ol i boka evt filmen som beskriver forholdet mellom hovedpersonen og fantasivennen. Analyser hvordan fantasivennen påvirker hovedpersonen, gir han han feks mot til å gjøre ting han ikke ville gjort uten en venn osv osv. Se så hele boka/filmen under ett, hva tilfører fantasivennen historien. Når du er igang og har startet analysene så kan du snakke med læreren din for å høre om du er inne på noe, spør etter veiledning...
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Når du bare ser filmen går du glipp av så mye informasjon som du vil får om du leser bøkene. Siden dette handler om barnelitteratur vil jeg nok si at du må lese bøkene, ikke bare se filmen! Filmene tar seg friheter til å endre på boka. Blir alt for lettvint å bare se filmen.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Ikke velg den lette "late" veien med å se film(er). Da jeg skrev særemne leste jeg tre bøker. Dette gjør det mye lettere å skrive analyse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå