Leanfear Skrevet 4. oktober 2011 #1 Skrevet 4. oktober 2011 Veit ikke om dette er rett plass men slenger den inn her, siden jeg fant en annen tråd for 2011 her =) I god tradisjon trenger vi en tråd for de som skal søke PHS 2012! Så bare post alt dere tenker på, ang opptakskrav, trening, forberedelse og andre ting i forbindelse med opptaket 2012 =) Har i mange år hatt lyst til å bli politi men nå har jeg endelig bestemt meg! Etter å ha valgt feil studie siden det ikke har latt seg gjort å flytte til en plass der de har PHS har jeg altså bestemt meg, og skal gjøre alt i min makt for å komme inn til våren! Er 23 år da opptaket går av stabelen, og har ca 51 konkurransepoeng, så jeg satser på å komme inn i Oslo! Tror det skal gå fint! Er i god fysisk form, og skal klare alle kravene på 3 poeng, alle utenom svømming! Sliter max der! Vokst opp i Nord-Norge med 10 grader i vannet, og da svømmer man ikke hvis det ikke står om livet! Har kun lært bryst, noe som jeg ikke var super i heller, men nå har jeg starta å lære meg Crawl, men sliter veldig med pusteteknikken, og blir da fort sliten og annpusten! Noen tips? Ser også at den ryggsvømminga går ufattelig tregt, og jeg mangler teknikk! Sku gjerne hatt svømmeopplæring, men her jeg bor har de ingen tilbud på sånn! Så jeg lurer da på om det er lov til å stoppe litt opp midt i svømminga, for så å fortsette? F.eks hvis jeg svømmer på rygg, og må stoppe litt opp, er det lov? Tenker meg på opptak i Bergen, hvor langt er bassenget der? Så litt på de tidligere trådene og da så jeg noen som kom inn for noen år siden, dere som går der nå eller er ferdig kan dere fortelle litt om hvordan det er på skolen, gi oss litt motivasjon! Så vil jeg også høre med dere som er helt ferdige og skal ut i jobb, hvordan er det med jobber rundt om kring? Får dere jobb? Fortell, fortell.... =) Håper å få aktive folk her =) Tusen takk for all hjelpa fra alle!
Wiggins Skrevet 4. oktober 2011 #2 Skrevet 4. oktober 2011 Veit ikke om dette er rett plass men slenger den inn her, siden jeg fant en annen tråd for 2011 her =) Vokst opp i Nord-Norge med 10 grader i vannet, og da svømmer man ikke hvis det ikke står om livet! Har kun lært bryst, noe som jeg ikke var super i heller, men nå har jeg starta å lære meg Crawl, men sliter veldig med pusteteknikken, og blir da fort sliten og annpusten! Noen tips? Jeg er ikke så vanvittig god i crawl selv, men jeg vet en del om hvordan det skal være. Bare for å ha sagt det: Du bruker vel svømmebriller? Å svømme crawl uten svømmebriller er nesten som å spille ishockey uten kølle. Det går an på noen meter, men skal du lære deg det så må du ha svømmebriller. Pusteteknikken: Ideelt sett skal du kunne puste på både høyre- og venstretak. Pust ut og ha hodet rett fram i det armen (enten det nå er høyre eller venstre) treffer vannet foran hodet. Når du så begynner å trekke albuen opp for å ta et nytt tak så skal hodet følge med på skrå opp på den siden. Da får du munnen over vannflata og kan puste inn. Så vender du hodet fram igjen. I crawl er det armene som sørger for det meste av framdriften. Beina gir lite framdrift, men de store muskelgruppene der bruker mye oksygen. Derfor skal du prøve å bruke beina lite og heller armene mer. Jeg vet ikke noe om opptaksprøven for Politihøgskolen, men jeg vil tro at man ikke skal stoppe opp. Hvis testen er på 50 eller 100 meter så er vel poenget å se at man kan svømme den distansen i ett strekk. Det er mye bedre om du ser på klipp på Youtube enn å lese beskrivelser. Hvis du søker på "swimming technique" eller "swimming lessons", og legg så til stilarten ("Backstroke", "crawl" etc.), så får du haugevis med treff.
Leanfear Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. oktober 2011 Svømmekravet er på 75 meter bryst, butterfly eller crawl, som går direkte over i 25 meter på rygg hvor det skal brukes slyngbenspark, mens hendene kan være med å hjelpe til men de skal være ved siden og ikke bryte vannflaten. Noen gode råd til den ryggsvømminga? Hvordan skal man bruke hendene? Mange nyttige råd her! Tror jeg må roe meg ned i vannet og slappe mer av. Takk for rådet om svømmebriller, skal få kjøpt meg et par da jeg ser det kan være hendig i svømmingen =)
Wiggins Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Svømmekravet er på 75 meter bryst, butterfly eller crawl, som går direkte over i 25 meter på rygg hvor det skal brukes slyngbenspark, mens hendene kan være med å hjelpe til men de skal være ved siden og ikke bryte vannflaten. Noen gode råd til den ryggsvømminga? Hvordan skal man bruke hendene? "Slyngebenspark"??? Hva i all verden betyr det? Er det crawlespark eller brystspark? Det høres jo merkelig ut at hendene ikke skal bryte vannflata. Er tanken at man skal kunne redde en person som holder på å drukne, og dermed må bruke hendene til å holde den personen? I så fall så pleier man å bruke en dokke til slikt. Hvis hendene ikke skal bryte vannflata så er det vel bare å ta hendene opp, ut til siden og så inn til siden i armenes fulle lengde, om du skjønner.
GoldenMellow Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Svømmingen er veldig viktig å trene på, mange som gikk på en smell der under opptaket fordi det er lett å tenke, "herregud, alle kan vel svømme". Teknikk er alt, og finner/lærer du en teknikk som passer for deg sparer du MYE tid:) Angående svømming på rygg, husk at armene skal alltid være under vann, lett å begynne å padle når du blir sliten.. Jeg lærte at armene skal være lettest mulig, forsøk å ligge på ryggen og bare flyte, øv på bevegelsene, med ben og armer. Litt som en sommerfugl:) Ønsker deg masse lykke til:)
GoldenMellow Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 "Slyngebenspark"??? Hva i all verden betyr det? Er det crawlespark eller brystspark? Det høres jo merkelig ut at hendene ikke skal bryte vannflata. Er tanken at man skal kunne redde en person som holder på å drukne, og dermed må bruke hendene til å holde den personen? I så fall så pleier man å bruke en dokke til slikt. Hvis hendene ikke skal bryte vannflata så er det vel bare å ta hendene opp, ut til siden og så inn til siden i armenes fulle lengde, om du skjønner. Å svømme på ryggen på opptaket har ikke så mye med livredning å gjøre, dette er kun for å teste vanlige svømmeferdigheter. Livredningstest gjennomføres første året på PHS
Leanfear Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 5. oktober 2011 Takk for gode råd =) Er det lov til å stoppe opp for et par sekunder hvis man synker, eller noe annet skjer? Eller må man være i bevegelse hele tiden?
GoldenMellow Skrevet 5. oktober 2011 #8 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Er nok ingen formelle regler på stopping, men vil ikke anbefale deg å stoppe, gjør det under trening i begynnelsen, men når det gjelder under selve testen, bør du bare kjøre på. Du blir som regel rimelig stiv i låra og armene. Om du stopper da er jeg redd du stivner for mye:) Om du mener å stoppe når du svømmer på ryggen gjelder det samme. De fleste svømmer tregere på ryggen, keep that in mind:) Tror du greier dette veldig bra=) Endret 5. oktober 2011 av GoldenMellow
Leanfear Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 5. oktober 2011 ok, da får jeg bare stå på! Takk for tips =) GoldenMellow, er det slikt å forstå at du går på PHS?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå