Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig utdannet med en mastergrad i økonomi, med gode karakterer.

Men jeg får ikke jobb :-( De fleste er interessert i å ansette noen med erfaring.

Jeg har nå flyttet hjem til mine foreldre, og jeg føler meg som en taper.

Selvtillitten går til bunns...

Hvorfor kan ikke arbeidsgivere gi oss nyutdannede en sjanse.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få meg jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du søkt på jobber som ikke er relevante for utdannelsen? Det viktigste er at du får deg en jobb, så du får bygget deg opp generall jobberfaring. Så kan du søke økonomistillinger etterhvert, når du har erfaring å vise til. Ikke gi opp, det er snakk om en langsiktig drøm. Den krever bare litt planlegging og tid, den blir ikke knust om du ikke få relevant jobb med en gang. :)

Skrevet

Søker du kun på utlyste stillinger?

Ca 70% av alle stillinger blir aldri utlyst, så et tips er å kontakte firmaene direkte.

Skrevet (endret)

Har du søkt på jobber som ikke er relevante for utdannelsen? Det viktigste er at du får deg en jobb, så du får bygget deg opp generall jobberfaring. Så kan du søke økonomistillinger etterhvert, når du har erfaring å vise til. Ikke gi opp, det er snakk om en langsiktig drøm. Den krever bare litt planlegging og tid, den blir ikke knust om du ikke få relevant jobb med en gang. :)

Jeg er delvis enig. Men jeg synes ikke TS skal sikte for lavt, eller velge jobber som ikke har noe med økonomi å gjøre.

TS:

Hva med "Cost Controller" eller "Cost Engineer"? Dette er stillinger som gjerne er knyttet mot tekniske prosjekter, og utlyses ikke særlig for økonomer. Godt betalt og du får jobberfaring innen økonomi.

Endret av Alfred
Skrevet

Jeg er delvis enig. Men jeg synes ikke TS skal sikte for lavt, eller velge jobber som ikke har noe med økonomi å gjøre.

TS:

Hva med "Cost Controller" eller "Cost Engineer"? Dette er stillinger som gjerne er knyttet mot tekniske prosjekter, og utlyses ikke særlig for økonomer. Godt betalt og du får jobberfaring innen økonomi.

Ikke enig i dette. Arbeidserfaring er arbeidserfaring, og det er noe i det at arbeid avler arbeid, og ikke minst selvfølelse. Selv er jeg siving. Gikk ut i et dødt arbeidsmarked for en del år siden, og jobbet som ufaglært vikar i barneskolen første året samtidig med at jeg lette etter relevante jobber. Å gå hjemme og dra seg er tungt og kjedelig.

Skrevet

Ikke enig i dette. Arbeidserfaring er arbeidserfaring, og det er noe i det at arbeid avler arbeid, og ikke minst selvfølelse. Selv er jeg siving. Gikk ut i et dødt arbeidsmarked for en del år siden, og jobbet som ufaglært vikar i barneskolen første året samtidig med at jeg lette etter relevante jobber. Å gå hjemme og dra seg er tungt og kjedelig.

Hvis alternativet er å ikke gjøre noe, så er jeg enig. Arbeidsmarkedet svinger, og akkurat nå er det gode tider. Særlig for din del, men også for TS.

Skrevet

Hva slags stillinger er det du søker på, da, TS? Og hva kunne du tenke deg å jobbe med? Søker du kun på spesifikke stillinger innen et spesifikt fagområde, eller søker du bredt?

Det er gode tider nå, og det skal en del til for ikke å få seg jobb. Selv som nyutdannet. Jeg vil anbefale deg å søke på det du kan av jobber, selv om de ikke akkurat virker som "drømmejobben". Et sted må man starte, og har man føst fått seg jobb så er det mye enklere å eventuelt bytte jobb senere. :)

Skrevet

Jeg startet på bunn, tok alt av jobb selv om jeg er h utdannet, i dag er jeg leder.

Skrevet

Velkommen i taperklubben, TS! Hvis du trenger en drinking buddy så er det bare å si ifra :skaal:

Skrevet

TS: Hva spesialiserte du deg i, og hvilken skole gikk du på?

Skrevet

Nå synes jeg du sutrer fælt! Arbeidsgivere ansetter haugevis av nyutdannede økonomer for tiden. Nesten alle mine studievenner som gikk økonomi fikk jobb et semester før de var ferdige, og resten ventet bevisst eller var slappere med søkingen, men fikk allikevel jobb etter sommeren.

Skrevet

Jeg lurer også litt på hva slags stillinger du søker på, hvor lenge du har søkt og om du har søkt på mange stillinger. Jeg har også studert økonomi, og de fleste av mine studievenner fikk seg jobb enten før de var ferdig eller i løpet noen måneder etter endte studier. Av de som var ferdig i sommer har de aller, aller fleste fått seg jobb og det er jo ikke så mange månedene siden de var ferdig heller.

Sikter du mulignes litt høyt i forhold til stillingene du søker på? Eller er det evt noe med selve søknadene dine som kan endres på? Jobbmarkedet for økonomer er ikke så verst for tiden, så om du er villig til å ta noe annet enn drømmejobben så burde det ikke være så vanskelig å få seg en jobb.

Skrevet

Hvis du er medlem i Econa bør du sende CV og søknadene du sender ut til dem før du søker, så kikker de gjennom og gir deg råd. Manpower har også en veldig bra avdeling som rekrutterer økonomer, de ansetter til de fleste av de store bankene i Norge.

Det er forskjell på økonomer også. Siv. øk i revisjon, økonomisk styring eller finans får jobber nærmest slengt etter seg. Det er nok ikke like lett for samfunnsøkonomer som for siviløkonomer å få seg jobb, særlig ikke for de uten spesialisering. For siviløkonomer med fordypning i organisasjon/ledelse eller strategi/markedsføring er det også ganske vanskelig. Men det er jobber for de også, selv om det kan ta litt tid. Om jeg har forstått deg riktig så gikk du ut fra skolen nå i Mai/Juni, og i så fall er det ikke så lenge du har vært ledig altså, det er normalt at det tar litt tid å finne jobb.

Skrevet

Men jeg får ikke jobb :-( De fleste er interessert i å ansette noen med erfaring.

Jeg har nå flyttet hjem til mine foreldre, og jeg føler meg som en taper.

Selvtillitten går til bunns...

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få meg jobb?

gå til nav og hør om du kan få praksisplass

• Liker 1
Skrevet

Hei TS!

Jeg vil bare si at jeg er i nøyaktig samme situasjon og vet derfor godt hvordan du har det :klemmer: Det er utrolig tung å bo hjemme med foreldre og være arbeidsledig når man er ferdig utdannet og i midten av 20-årene. Føler at jeg sitter på utsiden av verden og ser inn på alle de som lever livene sine mens mitt eget er satt på vent. Og selvtilliten blir lavere og lavere for hver eneste dag.

Det hjelper heller ikke noe særlig at det skal være gode tider for å få seg jobb, når vi som nyutdannede opplever noe annet i praksis. Det er faktisk slik at det er vanskelig å få jobb uten erfaring, og særlig kombinasjonen høy utdanning (mastergrad) og lite arbeidserfaring tror jeg kan være uheldig, da man havner litt mellom to stoler ved å mangle erfaring for toppjobbene, samtidig som man er overkvalifisert for jobber som ikke krever (allverdens) med utdanning.

Men nok syting. For meg hjelper det litt å være frivillig mens jeg venter, så jeg i alle fall føler at jeg bidrar litt i samfunnet, samtidig som jeg treffer nye folk og knytter nettverk som potensielt kan komme til nytte senere. Det er jo også greit å vise til at man har gjort noe mens man var arbeidsledig, og ikke bare har sittet hjemme. Håper virkelig det ordner seg for oss begge og masse lykke til i jobbjakten! :klemmer:

Skrevet

Det hjelper heller ikke noe særlig at det skal være gode tider for å få seg jobb, når vi som nyutdannede opplever noe annet i praksis. Det er faktisk slik at det er vanskelig å få jobb uten erfaring, og særlig kombinasjonen høy utdanning (mastergrad) og lite arbeidserfaring tror jeg kan være uheldig, da man havner litt mellom to stoler ved å mangle erfaring for toppjobbene, samtidig som man er overkvalifisert for jobber som ikke krever (allverdens) med utdanning.

Både Ernst & Young og PWC ansetter nyutdannede masterstudenter med gode karakterer uten noe som helst erfaring.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...