Gjest V Skrevet 4. desember 2003 #1 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg har KH. Har hatt halsbetennelse 5 ganger i år, og har nettopp kommet hjem med en ny penicillin kur. Har snakket med legen om jeg kan få fjerne mandlene, men han nekter å la meg få gjøre dette, uten å gi meg en konkret grunn hvorfor. Eneste han sier er at de helst ikke vil gjøre det. Mer grunn enn det får jeg ikke, og han er ikke til å rikke i sin avgjørelse. Hver gang får jeg beskjed om at vi får vente å se. Jeg syns det er enormt plagsomt, fordi jeg alltid blir senge liggende ett par dager med feber, og dessuten blir det dyrt i lengden for meg som bare er student og lever på lån og stipend. Har hatt KH i ca 3 år. Jeg vil ikke skifte lege, for det har jeg gjort mange ganger før, og bortsett fra dette, er jeg fornøyd med legen. Han er den eneste legen jeg har klart å åpne meg for og snakke skikkelig med. Så til spørsmålet: Er det noen av dere som vet om jeg kan klage på hans avgjørelse noen plass, eller om det fins noen private klinikker som utfører denne type operasjon? Og hva det da evnt. vil koste? Tusen takk for at du leste dette V Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kit-kat Skrevet 4. desember 2003 #2 Del Skrevet 4. desember 2003 Rekker ikke å skrive så masse akkurat nå, men jeg hadde det slik som deg nesten. Hadde kronisk halskatarr. Helsefolka der jeg bodde (på landet) klarte aldri å finne ut hva det var.... grrrr. Så flytta jeg til byn og ble sjuk igjen. Det tok legen 2 sekunder å se at jeg hadde kronisk halskatarr, og da fikk jeg ta mandlene. (du lurte på pris, det var gratis). (det var jææævlig vondt, men veeeeeldig verdt det). Jeg har ikke vært syk siden, bortsett fra en sjelden gang. Du trenger da vel ikke å bytte lege? Bor du i Trondheim? Så anbefaler jeg at du ringer til spesialistlegesenteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest V Skrevet 4. desember 2003 #3 Del Skrevet 4. desember 2003 Tusen takk for svar Jeg bor ikke i Trondheim, veeeeldig langt ifra. Problemet er at legen IKKE vil videresende meg slik at jeg kan få tatt mandlene. Og jeg lurer på om det finns en plass jeg kan klage på hans avgjørelse, eller om det fins en privat klinikk som gjør dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2003 #4 Del Skrevet 4. desember 2003 Du kan snakke med en homeopat om å skumpe inn mandelen uten operasjon. Det har min mann gjort og mandlene er borte. Ellers er det vel en grunn til at legen ikke ønsker å videresende deg, ettersom man lettere kan få betennelser og halsplager hvis mandlene fjernes. Snakk med han, og spørr hvorfor han ikke ville henvise deg. Du må også være veldig klar i hva du mener og du bør kreve å få en henvisning til undersøkelse på øre/nese/hals. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 4. desember 2003 #5 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg har også hatt kronisk halsbetennelse. Først ofte halsbetennelse i 2 år, så kronisk i et halvt år (dvs. fra penicillin-kur til penicillin kur - er nå overfølsom for penicillin :-? ) Fikk tatt mandlene, og har knapt hatt halsbetennelse siden. En gang på 15 år tror jeg. Så en operasjon vil nok hjelpe deg. Du trenger jo ikke bytte lege. Men jeg tror du bør gå til en annen lege med akkurat dette problemet. Vet ikke om noen klageinstans annet enn å få en annen leges mening... Men kan anbefale operasjonen (selv om den ikke er morsom nei) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nile Skrevet 5. desember 2003 #6 Del Skrevet 5. desember 2003 Be om å bli henvist til spesialist,det er de som skal vurdere om du får tatt mandlene eller ikke, ikke fastlegen din. Det er faktisk veldig god nok grunn til å ta mandlene når du har hatt fem halsbetennelser på rappen. Det er jo ikke bra å gå på så mange penicillinkurer, når du virkelig trenger de kan du ha litt allergisk e.l. Jeg hadde ca. 2-3 halsbetennelser i året, og hadde ingen problemer med å få tatt dem. Det var ubehagelig de første to ukene, men jeg har ikke angret i det hele tatt. Man får jo dessuten smertestillende, så det går bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 5. desember 2003 #7 Del Skrevet 5. desember 2003 Jeg har vært plaget med halsbetennelser, bihulebetennelser, begge deler på en gang, kronisk forkjølelse osv siden jeg var 15. Ut og inn av mange legekontorer, plenty av penicillin-kurer. TIl slutt fikk jeg henvisning til ØNH-spesialist, som ba meg komme igjen etter et halvt år dersom plagene ikke ga seg. Det gjorde de ikke, og jeg fikk fjernet mandlene etter et halvt år i venteliste. At jeg mistet 15kg etter mandeloperasjonen (so jeg ikke har gått opp igjen, men tatt av 5kg til) gjorde jo heller ingenting da. Har hvertfall vært stort sett frisk som en fisk siden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå