Gå til innhold

Fedon advarer

Anbefalte innlegg

Gjest Oblivion
Skrevet (endret)

Er det ikke litt ironisk?

Fedon er jo lavkarbo-kongen og "innførte" trenden til nordmenn som slukte alt han sa -og mange drøyer dietten lengre enn langt etter det jeg har skjønt.

Personlig så er jeg i mot alle former for dietter -sunt normalt kosthold og enn normal sunn livstil har alltid vært det mest logiske for meg. Og jeg har mang en gang rista på huet over de som har tatt denne lavkarbo-trenden til det ekstreme.

Nå som til og med "kongen" sjøl begynner å advare så må vel også de helt hjernevaskede lavkarbo-slavene begynne å tenke logisk?

Jeg vet st det er en lavkarbo-tråd her inne, og det er sikkert ikke alle som er like ekstreme -men hva mener dere om hva Fedon sier nå mon tro?

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7815309

Endret av Oblivion
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fedon driver ikke med lavkarbo... Han sier bare at man skal kutte litt ned på poteter og sånt.

Skrevet (endret)

Altså, Fedon har aldri vært ekstrem ift lavkarbo, så nei, jeg synes ikke det er ironisk i det hele tatt. Men lavkarbo er så mangt, det er de som lever på 10 karber om dagen, og de som gjør som Fedon og lever på 50-100 karber om dagen (grensen går jo ved 150 karber, ergo kan det være store variasjoner).

Uansett, vi som er lavkarbere klarer å finne ut av dette selv, og han tenker nok sikkert mest på de som ja er så ekstreme at det går ut over egen helse, eller som hiver seg på dette fordi det for noen har blitt en motekur (og som kanskje ikke setter seg inn i dette skikkelig). Men det er jo forskjell på folk, det finnes de som bruker det som kortvarig kur, og de som bruker det som en livsstil. Jeg tilhører sistnevnte kategori.

Forøvrig må du mene hva du vil ts, men hva som er sunt eller ikke kan diskuteres. For noen er ikke brød, poteter det rette for deres kropp, og da blir det heller ikke sunt for deres vedkommende. Jeg og kroppen min trives best på lavkarbo, men respekterer selvfølgelig at andre ikke gjør det. Folk må finne ut hva som passer dem best selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Ja, jeg ser at de har putta han inn der, og mener det er lavkarbo, men det er forskjell på "lavkarbo" og dietter som inneholder mindre karbohydrater.

Fedon mener man skal ha mindre karbohydrater, mens lavkarbo i seg selv handler om å minske karbohydrater så mye som mulig.

Fedon har jo aldri skrevet at man skal minske karbohydrater maksimalt, og det er karbohydrater i brødene hans osv.

Skrevet (endret)

Lavkarbo handler om å kutte ned på karbohydratene, men ikke nødvendigvis så mye som mulig. Man begynner gjerne svært lavt, f.eks med 15 karber om dagen, så beveger man seg oppover gradvis til man finner sin grense for hva kroppen tåler/trives med. Dette gjelder forsåvidt både for de som driver med kurer og de som har det som livsstil. Og ofte går kurene over til en livsstil, slik som f.eks Atkins hvor man begynner på 20 karber om dagen og gradvis øker mengden karbohydrater.

Jeg er en som trives godt med 15-20 karber om dagen, om lørdagene kan jeg bevege meg opp mot 30, men det er jo ingen kortvarig kur, det er en livsstil. Hva man selv velger å legge seg på livsstilsmessig er opp til hver og enkelt, men at Fedon også fronter et lavkarbokosthold er ingen tvil om.

Lavkarbokosthold har ingen fasit, og man er like mye lavkarber uansett om man spiser 15 karber eller 130 karber om dagen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...