Gå til innhold

Èn ukes utskeielse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har levd veldig strengt i nesten et halvt år mht kosthold. Dette har resultert i en 10 kg lettere kropp på bare et par mnd. Har spist ca 1000 - 1300 kcal, hvor jeg nå prøver å øke til rundt 1400 - 1600 pga ønske om en stabil vekt, og ikke en videre vektnedgang. Har kun spist sunn mat, knekkebrød, rent kjøtt, fisk og kylling. Veldig moderate mengder med meieriprodukter og "fet" mat. Har også trent en måneds tid for å opprettholde det jeg har oppnådd, samt bygge litt mer muskler.

Nå har det seg sånn at jeg skal på en ukes ferie til varmere strøk sammen med noen venner. Jeg vil fremdeles prøve å spise sunt, men det kommer ikke til å bli samme mat som her hjemme, vi spiser ute (skal holde meg mest mulig til de sunnere menyene), ligger på stranden på dagtid og går på nattklubb/pub om kveldene. Det blir heller ikke trening, eller mosjon som hjemme hvor jeg er i aktivitet minst en time per dag.

Kan jeg gå mye opp i kg pga dette, når det kun er snakk om en uke? Vil liksom ikke kaste vekk alt det harde arbeidet på grunn av en ukes ferie. Men når det er sagt, vil jeg jo kose meg i ferien og, og ikke gå rundt og tenke på antall kcal og kg.

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 ukes utskeielse - er ingen utskeielse. Det betyr jo at du bare lett faller tilbake i dårlige rutiner.

FOlk som holder vekta eller slanke mennesker har da aldri 1 uke fylt med dritt, de har et balansert forhold til kosthold og har heller ikke lyst til å putte i seg skit hver dag i 1 uke.

Se litt etter på målene dine.

Skrevet

Tviler på at en ukes utskeielse har noe å si :) Bare du klarer å å fortsette på det sunne viset når du kommer hjem

Skrevet

1 ukes utskeielse - er ingen utskeielse. Det betyr jo at du bare lett faller tilbake i dårlige rutiner.

FOlk som holder vekta eller slanke mennesker har da aldri 1 uke fylt med dritt, de har et balansert forhold til kosthold og har heller ikke lyst til å putte i seg skit hver dag i 1 uke.

Se litt etter på målene dine.

Leste du i det hele tatt hovedinnlegget, eller svarer du bare ut ifra tittelen på tråden?

TS skriver:

Jeg vil fremdeles prøve å spise sunt, men det kommer ikke til å bli samme mat som her hjemme, vi spiser ute (skal holde meg mest mulig til de sunnere menyene), ligger på stranden på dagtid og går på nattklubb/pub om kveldene.

Det tolker jeg absolutt ikke som at hun har tenkt å pakke i seg all den usunne maten hun kan finne, men prøve å finne sunnere alternativer, selv om de kanskje ikke blir LIKE sunne som de hun velger hjemme.

Skrevet

Jeg har levd veldig strengt i nesten et halvt år mht kosthold. Dette har resultert i en 10 kg lettere kropp på bare et par mnd. Har spist ca 1000 - 1300 kcal, hvor jeg nå prøver å øke til rundt 1400 - 1600 pga ønske om en stabil vekt, og ikke en videre vektnedgang. Har kun spist sunn mat, knekkebrød, rent kjøtt, fisk og kylling. Veldig moderate mengder med meieriprodukter og "fet" mat. Har også trent en måneds tid for å opprettholde det jeg har oppnådd, samt bygge litt mer muskler.

1000-1300 kcal per dag er sykelig lite mat. Dette høres ut som et selvpiningsregime, og det er ille både om du fortsetter med det og om du sprekker. En sunn livsstil der du spiser passelige mengder sunn mat og mosjonerer hver dag derimot er mye bedre. Det er det absolutt mulig å opprettholde. Du bør med andre ord slutte å telle kalorier med en gang.

Så til det egentlige spørsmålet ditt: Det er fullt mulig å gå opp noen kilo på en uke. Hvor mye avhenger av hvor mye du spiser og hvor lite du beveger deg. En person med en sunn mentalitet tenker at "pytt, det er bare én uke, det er 51 andre uker i året der jeg lever fornuftig". Du høres derimot ut til å ha en ikke så rent lite anstrengt holdning til mat og vekt. Jeg skal ikke påstå at du har anoreksi, men du har definitivt usunne holdninger som du bør prøve å kvitte deg med.

• Liker 1
Skrevet

Det har vært tøft ja, men etter at jeg ble vandt til det har det gått greit. Men merker nå i ferien hvor mye jeg har savnet mat som pommes frites, hamburger og kebab. Tror jeg gjorde en stor feil ved å kutte slik mat ut, istedenfor å begrense denne typen mat. Håper inderlig jeg har samme vekt når jeg kommer hjem da jeg ikke har spist så mye "drittmat," selv om det har blitt litt restaurantbesøk og drikking. Isåfall er det veldig lite som skal til, fatter det ikke hvis jeg går opp av å skeie ut så lite. Men så har jeg levd veldig sunt og da, med maks en utskeielse i uken, hvor det her er snakk om en liten sjokolade, f.eks.

Og ja, jeg vet godt at jeg tenker altfor mye på kcal istedenfor sunn mat, men sånn går det når man teller kcal...

Skrevet

Men så har jeg levd veldig sunt og da, med maks en utskeielse i uken, hvor det her er snakk om en liten sjokolade, f.eks.

Og ja, jeg vet godt at jeg tenker altfor mye på kcal istedenfor sunn mat, men sånn går det når man teller kcal...

1000-1300 kcal om dagen er ikke sunt, det er sykt.

• Liker 1
Skrevet

Om kroppen din har holdt seg stabil på 1000 kalorier om dagen, så vil du gå opp når kaloriinntaket øker. Det rett og slett fordi du har underernært deg selv i lang periode. Du har gått helt feil frem her. Det er slik en jojoslanker blir skapt.

• Liker 1
Skrevet

Om kroppen din har holdt seg stabil på 1000 kalorier om dagen, så vil du gå opp når kaloriinntaket øker. Det rett og slett fordi du har underernært deg selv i lang periode. Du har gått helt feil frem her. Det er slik en jojoslanker blir skapt.

Ja, jeg er klar over det :( Men hvordan kan jeg løse dette, langsiktig? Altså å holde en stabil vekt, til tross for lite kcal i en periode.

Skrevet

Ja, jeg er klar over det :( Men hvordan kan jeg løse dette, langsiktig? Altså å holde en stabil vekt, til tross for lite kcal i en periode.

Ville startet med å trene aktivt, kardio er supert. I tillegg introdusere mandler/valnøtter så du får litt sunt fett inn i kostholdet. Innfør karbohydrater med forsiktighet, og spise MYE kjøtt fra kylling eller karbonadedeig. Stek maten med 1 ts solsikkeolje.

Ryvita knekkebrød er supert; Kjør på med magert kjøttpålegg. Spis godt med grønnsaker og noe frukt(ananas er supert).

Vær svært forsiktig med bearbeidet mat, junk, sjokolade, chips etc. Men ha en spisedag i uka der du unner deg litt ekstra, ikke bare for kosens skyld, men for å kickstarte forbrenningen etter en hverdag med kaloriunderskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...