Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer egentlig på hva den katolske troen går ut på, litt enkelt forklart helst. Hvor forskjellig er den katolske troen fra den lutherske? Er det bra eller dårlig å være katolikk?

Hva er det de fokuserer på? Jeg klarer ikke helt finne ut det når jeg googler rundt. Men en venninne av meg sa en gang at det var den katolske troen hun likte best fordi det var så mye godhet rundt den troen...

Hilsen uopplyst jente... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan finne en bok på biblioteket?

Jeg kan ikke veldig mye om den, men føler ikke den er basert på godhet akkurat..

Skrevet

Kanskje du kan finne en bok på biblioteket?

Jeg kan ikke veldig mye om den, men føler ikke den er basert på godhet akkurat..

Ikke uttal deg hvis ikke du vet. Det er ingenting galt i å være katolikk. Mange katolikker gjør mange gode ting. Noen katolikker gjør dårlige ting.

Mange ikke-religiøse gjør gode ting, noen ikke-religiøse gjør dårlige ting.

Men den katolske troen er ikke noe ondere enn andre.

Skrevet

Kremt... Det jeg skal si nå, føles ikke akkurat god, men here goes. Å være katolikk, troende katolikk, er ikke bare godhet. Jeg er født i katolsk land, og jeg er ikke-praktiserende katolikk får en da si, jeg er døpt katolsk, gått gjennom første nattverd, osv der. Familien min er katolske, og bor i landet jeg er født i. Jeg kjenner ikke så mye til den lutherske tro, sånn detaljert, derfor kan jeg ikke svare så veldig nøyaktig, men kan fortelle deg om den katolske tro i praksis.

Mens mine norske venner, de som er kristne, ber til gud om forlatelse for sine synder, går katolikker til skrifte for å fortelle en prest om sine synder. Presten ber en gjøre en botsøvelse, så er man liksom da tilgitt. Katolikker tror ikke at man er tilgitt for synd før presten fører det videre. Homofili er på alle måter TOTALT UAKSEPTABELT for å si det sånn. Flere i min familie, min generasjonsungdom ( født på 80 tallet ) er mer akseptable og friere i tankegangen der, men feks bestemor på 90, not so much.

Jomfru Maria har en minst like stor rolle som Jesus i selve religionen. Hun er en helgen, og man kan be henne om veiledning, hjelp, trøst osv, akkurat som man kan med Jesus andre retninger kristendom. Vi har også flere tusen helgener som folk kan finne tilknytting og ro med, feks St. Christoffer som er helgen for alle reisende, førere, sjåfører, ledere osv. Mange liker å ha bilder eller medaljonger av helgener som de har med rundt.

I katolisisme er dåp, nattverd, "konfirmasjon" på en måte, ekteskap, barn, den siste salve osv, hellige sakramenter, og en god katolikk burde oppfylle dem gjennom et liv. I katolske land gifter man seg som regel 2 ganger, først en gang foran en dommer, ved et slikt giftemål er det enda en sjanse for å få tatt skilsmisse dersom god grunn. Også har man stort giftebryllup der man gifter seg for andre gang, og dermed har man vinket farvel til all form for skilsmisse uten SÆRSKILD god grunn.

Ellers er alle katolikker jeg kjenner veldig opptatt av å hjelpe de som trenger det, kanskje det er den godhet venninnen din tenker på? Katolikker står sammen, de hjelper de som ikke har det så godt, og de fokuserer veldig på mennesker rundt seg.

Puh, bl langt, men håper du lærte litt!

Skrevet

Jeg vet heller ikke mye om katolsk tro egentlig, anbefaler deg å begynne med å lese på wikipedia f.eks.

Men mine inntrykk (evt fordommer) er i alle fall:

Det er mye mer stæsj og romantikk rundt religionen. Mer gull og pynt, flere symboler, flere ritualer.

Man tror at paven er nærmere Gud enn andre, at han kan snakke direkte med Gud eller noe sånt. Og at det derfor er helt kult at kirken/paver/prester har masse gull og rikdom, når resten av befolkningen er fattige. Generelt autoritetstro. Presten har mye makt i lokalsamfunnet.

De er generelt mer konservative en lutherske. Prester må leve i sølibat, de er veldig i mot homofili, selvbestemt abort, prevensjon, skilsmisse.

Også er det kjempelett å få tilgivelse for det du gjør galt, det er bare å skrifte, så er det ok igjen ... er det ikke sånn?

Jeg har hatt en del å gjøre med katolske samfunn og liker det ikke i det hele tatt. Finner det hyklersk og hierarkisk. Men den katolske kirke har jo også gjort mye bra oppgjennom tidene, f.eks. skoler og brød til de fattige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...