Gå til innhold

Har nettopp kranglet som faen med support -Stemmer det at selger ikke har opplysningsplikt om reklamasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ringte inn til leverandør av min pc fordi det var noe med den som var ødelagt. Fikk beskjed om at det var utenfor garanti og derfor måtte jeg betale denne reparasjonen selv, men de skulle maile meg sendelapp og så kunne jeg sende pcn til dem.

Dette ble aldri gjort, da jeg vurderte å heller få en venn til å åpne maskinen og se på problemet siden garantien likevel var utløpt

Har i ettertid funnet ut at selv om leverandøren kun har ett års garanti så gjelder reklamasjonsretten fortsatt (min pc er ett år og noen måneder). Jeg ringer dem i dag og forteller hva det går i. Hun jeg snakker med da sier at siden jeg ikke hadde sagt ordet reklamasjon så hadde de ikke gjort noe galt. De kunne ikke gjette seg til at det var reklamere jeg ville da jeg ringte forrige gang. Så sier jeg at dette er bare tull fordi jeg ringte jo fordi jeg ønsket å få reparert pcn kostnadsfritt da dette kan gjøres innen to år. Neida, jeg hadde bedt om reklamasjon, og reklamasjonstiden var utløpt.

Det vil altså si at dersom jeg hadde sendt inn pcn etter samtale nr 1 så måtte jeg har betalt reparasjon selv. Nå, etter å ha ringt de i dag, så kan jeg sende pcn inn og få den reparert kostnadsfritt. Det henger jo ikke på greip!!! :kjefte::kjefte:

Greit nok at de ikke har rett til å opplyse om alle kjøpers frynesgoder, men skal de virkelig kunne sno seg unna fordi jeg ikke sa ordet reklamasjon???!? Jeg sa jo at jeg mente at det var de som skulle betale da feilen har kommet innen to år.

Jeg kjenner jeg blir så forbannna!!! :rope::frustrert::sinnatagg::sinna::kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har 5 års reklamasjon på en PC. Det vil ikke si at alle feil og reparasjoner vil være kostnadsfrie for deg i denne perioden. Er det du som er skyld i skaden, skal du betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg nå.

Men det er ikke det som er poenget. Poenget er at jeg ringte allerede for noen måneder siden og fikk da beskjed om at jeg måtte betale reparasjonen selv. Og når jeg ringer i dag og spør hvorfor det, så var det fordi jeg ikke hadde nevnt ordet reklamasjon. De kunne ikke lukte at det var reklamere jeg ville. Men jeg i samtale nr 1 sa jo at pcn var "yngre" enn to år og derfor mente jeg at jeg ikke skulle betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken er nedlagt, er derfor jeg har kontakt direkte med leverandør.

Jeg kjente bare at det kokte over. De lurer seg rett og slett unna ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med Forbrukerrådet, bare for å gjøre dem oppmerksom på at dette er en useriøs leverandør. Da har de det i systemet om flere skulle slite med samme leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dell prøvde seg da min pcskjerm røyk. Jeg bare ga de klar beskjed om at iflg loven så måtte de dekke ny skjerm. De hentet den gamle og jeg fikk ny i løpet av et par dager. Vet om mange som prøver seg så derfor er det greit å sette seg inn i lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk ganske vanlig. Det er mange som prøver seg, alt fra TV'er til PC'er og biler. Det kan være greit å huske at man må nevne ordet reklamasjon ja :)

Forøvrig er det (eller ihvertfall ikke var) ikke så mange leverandører som kun gir 1 års garanti lenger.

Det er vel bare 1 selskap jeg kjenner til som kun gir 1 års garanti, og er god nok grunn til å boikotte de bare pga det. Kan det være en PC med et eple på...?

Edit: fant ut at Acer også har en del Pcer med 1 års garanti. Da legges de til boikott-listen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk ganske vanlig. Det er mange som prøver seg, alt fra TV'er til PC'er og biler. Det kan være greit å huske at man må nevne ordet reklamasjon ja :)

Forøvrig er det (eller ihvertfall ikke var) ikke så mange leverandører som kun gir 1 års garanti lenger.

Det er vel bare 1 selskap jeg kjenner til som kun gir 1 års garanti, og er god nok grunn til å boikotte de bare pga det. Kan det være en PC med et eple på...?

Edit: fant ut at Acer også har en del Pcer med 1 års garanti. Da legges de til boikott-listen også :)

Men står det noe sted at man MÅ nevne ordet reklamasjon?

Det er ikke eplet nei, eplet styrer jeg alltid unna.

Men jeg har blitt forklart det slik at å reklamere med at man feks får 3 års garanti, har ikke noe å si fordi det er allerede nedfelt i lov at vi har de rettighetene. Så all garanti opp til to eller fem år, er egentlig bare tull og reklamegimmick.

Eneste jeg kommer på i farta er Kia (tror jeg) som reklamerer med 7 års garanti på bilen. Da har de bedre vilkår en forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, viktig å kunne lovverket. Det er mange bedrifter som skyver ansvaret videre over på leverandøren og omvendt, og det er dessverre mange som tror på det de blir fortalt og lar det ligge i stedet for å få det de har rett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg opplevd flere ganger med Dell, og det provoserer meg noe helt sinnsykt!! Virker som om det er policy der, for det skjer alltid! Aldri mer Dell på meg, i sympati med de sjeler som ikke kjenner rettighetene sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd det med Dell da pc-skjermen min røyk. Da jeg slang lovverket i bordet så bøyde de seg kjapt og i løpet av noen dager så hadde jeg ny skjerm.

Saken er at det tyder på at flere leverandører prøver seg og når forbrukere ikke er kjent med lovverket så kan man ryke på en smell. Jeg synes det er skammelig av leverandørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe krav om at du må bruke ordet "reklamasjon". En reklamasjon er bare en erklæring fra forbruker om at noe er galt, og at man mener selger er ansvarlig for det. Er erklæringen utydelig på noe vis på den tolkes, men det er erklæringens REELLE innhold som avgjør om den kan regnes som en reklamasjon eller ikke; det oppstilles ingen FORMELLE krav, så som krav til skriftlighet, "navn"/merkelapp (som reklamasjon) eller lignende.

Slik du beskriver din samtale med support, virker det ikke tvilsomt at erklæringen må regnes som en reklamasjon. Det virker ulogisk om det å nevne "garanti" skulle frarøve den hele sin status som reklamasjon. Rettspraksis oppstiller ikke (så vidt jeg kan huske fra kjøpsretten på 1.avd juss) ikke noe strenge krav til hva som kan regnes som reklamasjon fra forbruker.

Klag igjen! Helst skriftlig! Når din reklamasjon i utgangspunktet var muntlig, kan det jo være greit å ihvertfall forsøke å lure til seg en skriftlig bekreftelse fra produsentens side om at du ringte den og den dagen, og hva samtalen gikk ut på. Så er ihvertfall ikke DET noe det kan krangle på. Når du har fått dette, og slik sikra deg mot at de plutselig benekter at samtale har funnet sted overhode, kan du gå over til å true med forliksrådet, forbrukerrådet el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare 1 selskap jeg kjenner til som kun gir 1 års garanti, og er god nok grunn til å boikotte de bare pga det. Kan det være en PC med et eple på...? Edit: fant ut at Acer også har en del Pcer med 1 års garanti. Da legges de til boikott-listen også :)

Selv om leverandøren opererer med ett års garanti, så har vi her i Norge forbrukerkjøpsloven som regulerer dette. Den sier at man har 5 års reklamasjonsfrist, og det er den som gjelder når man har kjøpt varen i Norge. (Forbrukerkjøpsloven § 27)

Reklamasjon vil si at kjøper påberoper seg en mangel, så enten du sier at du ønsker å reklamere eller bare at det er noe galt med PC'en så har du uttrykt deg klart nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...