Gå til innhold

Skattekort vs tabeltrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal jobbe i utlandet og kommer til å få en bedre lønn en det jeg noengang har hatt, hvorav rundt 40 000 kr er skattepliktig. Det blir ikke noe overtidsbetaling, og summen vil derfor være den samme hver måned. Jeg lurer på hva som er mest fornuftig å velge i mitt tilfelle, prosent eller tabell?

Skrevet

Du velger ikke selv, skatteetaten velger for deg ut i fra hva som sannsynligvis gir mest riktig skatt med en gang. Summen du må betale er den samme enten det er tabell eller prosent. Dersom du har en jobb med variabel inntekt er det sannsynlig at du får tabell, er det fast inntekt får du prosent. Rett andel regnes uansett ut i skatteoppgjøret, og da er summen den samme.

Skrevet

Altså både prosent og tabell er skattekort da men..

Rundt 40000 er skattepliktig til Norge? Min erfaring er at tabelltrekk er det mest nøyaktige, men om du har samme lønn hver måned så er det jo litt hipp som happ.

Ta kontakt med skatteetaten, det er jo de som skriver ut skattekort ut ifra tidligere inntekt/opplysninger fra deg.

Skrevet

Kan jeg stille et spørsmål her?

Jeg hadde fast jobb, men sluttet i september. Det betyr at forventet inntekt blir mye lavere enn det jeg skrev da jeg bestilte skattekort. Nå har jeg fått en liten jobb som tilkallingsvikar med usikker inntekt og må bestille nytt skattekort. I februar betalte jeg 50% skatt ved en feil. Med ny forventet inntekt i år har jeg egentlig betalt alt skatt allerede fordi jeg hadde mye høyre forventet inntekt i begynnelsen av året. Hva gjør jeg? Skal jeg bare jobbe uten å betale skatt resten av året? Skal jeg oppgi inntekt som er høyre enn det jeg får i løpet av året?

Skrevet

Ta kontakt med skatteetaten. De som kan skrive ut nytt og rett skattekort til deg.

HUsk at du må levere skattekort. Arbeidsgiver har ikke lov til å ikke trekke skatt, dvs om du ikke leverer skattekort så må de trekke 50% av lønnen din.

Skrevet

Ta kontakt med skatteetaten. De som kan skrive ut nytt og rett skattekort til deg.

HUsk at du må levere skattekort. Arbeidsgiver har ikke lov til å ikke trekke skatt, dvs om du ikke leverer skattekort så må de trekke 50% av lønnen din.

Jeg ga skattekort med en gang, men sjefen min glemte (ja, glemte) å levere det i tide til lønnskontoret. Jeg oppdaget dette da jeg så at jeg ble trukket av 50% skatt. Jeg ville ha det ordnet opp med en gang, men fikk vite at jeg måtte vente til juni neste år.

Ellers ja, jeg skal til Skatteetaten i dag og ordne dette opp, fordi jeg bestilte kopi av skattekortet, men nå stemmer opplysningene ikke med virkeligheten siden jeg får mindre inntekt og har betalt ekstra mye skatt i år.

Skrevet

Det du har betalt for mye får du igjen neste år. Du kan ikke på noen som helst måte betale mindre skatt før det. Du.får igjen pengene når regnskapet er gjort.

• 2 uker senere...
Skrevet

Sistnevnte innlegg har rett, hva du faktisk betaler i skatt blir det samme uansett om du trekkes på den ene eller den andre måten.

Hvilken måte som gir deg minst mulig feiltrekk er en annen sak. Dersom du ønsker å unngå skattesmell kan du be arbeidsgiver om å bli trukket ekstra (da kan det hende du får igjen på skatten). Men beregnet skatt tar utgangspunkt i at skattetrekket skal være så riktig som mulig, slik at du slipper store avvik når ligningen er ferdig.

Jeg antar at TS er ansatt av norsk arbeidsgiver, selv om jobben foregår i utlandet.

Skrevet

Klart du kan betale mindre skatt resten av året fordi du overbetalte i februar. Det du gjør er å bestille nytt skattekort på nett. Der legger du inn A. Hva du har tjent hittil i år B. Hva du har skattet hittil i år og C. Hva du forventer å tjene som tilkallingsvikar resten av året. Så får du et prosentkort med lavere sats enn du ville hatt om du IKKE betalte for mye i februar.

Skrevet

Poenget mitt var at det ikke egentlig har så mye å si hva som blir trukket - det du faktisk skal betale i skatt blir regnet ut på grunnlag av ligningen. Har du betalt for lite, må du betale mer, har du betalt for mye, får du igjen penger.

Det lønner seg riktignok å ha så riktig innbetaling som mulig, fordi du må betale renter hvis du må betale restskatt, mens rentene som gis på det som er betalt inn for mye ikke er like gode som det du ville fått for pengene om de hadde stått i banken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...