Tia83 Skrevet 4. oktober 2011 #1 Skrevet 4. oktober 2011 Hei! Samboeren min og jeg har snakket om å skaffe oss et marsvin eller to, men siden ingen av oss har hatt dyr siden vi var små vil vi være sikre på at vi er forberedt på ansvaret som følger. Derfor håper jeg noen som har/hatt marsvin kan svare på spørsmålene mine (har mange, så hvis du bare vet svaret på noen få setter jeg pris på det også). - Er de vanskelig å reise med? Tar mye tog når jeg reiser hjem og det er lange avstander. Har lest at marsvin må få gå utenfor buret minst en time hver dag, men på tog har det vel ikke denne muligheten. Har hørt at marsvin må være i maskinrommet på fly, det høres utrolig kaldt og skummelt ut. Erfaringer med dette? Man må vel ha med det vanlige buret i tillegg til reiseburet, hvordan sender man dette? Koster det mye ekstra? Finns det andre smarte løsninger i stedet for å ta med buret? - Vi har mange venner her i Oslo, så hvis vi skal reise bort vil det alltid være noen som kan passe dem, men akkurat jul og påske blir det verre da de fleste også reiser hjem. Finnes det noen som kan passe dem i ferie (marsvinhotell eller lignende)? - Har lest at buret bør vaskes en gang i uken, unngår man lukt da, eller må det vaskes oftere? -Røyter marsvin? (har tenkt å kjøpe korthåret marsivn) - Er det vanlig å være allergisk mot marsvin? Samboeren min er allergisk mot hund og katt, men har skjønt det sånn at man ikke nødvendigvis er allergisk mot marsvin også. Hvis det viser seg at han er allergisk (har lest at det kan komme etter hvert), vil det være vanskelig å finne noen som kan ta over marsvinet? Noen erfaringer med dette? (håper selvsagt ikke dette skjer, men må være forberedt). - Siden vi leier leilighet må vi høre med utleieren om det er greit. Blir det mye slitasje på gulv (eller andre steder) når marsvinet får gå fritt? - Gjør de ofte fra seg på gulvet, er det lett å finne eller har de for vane å gjøre det i et hjørne feks? - Har lest at de må få mye kos i løpet av en dag i tillegg til å få gå fritt. Det vil ikke være noe problem til vanlig da vi er to stykker med relativt mye fritid, men la oss si at en av oss er bortreist og den andre har en fullstappet dag. Er det krise om den ikke får gå løs i leiligheten og ikke får masse kos? Altså, må man ta seg fri fra jobb/studier for å kose litt med det før man evt. springer videre? - Må man "marsvinsikre" leiligheten? Hvis man har feks. trapper, må man skaffe seg grind eller "skjønner" de at de ikke kan gå der? Hva med stikkontakter og andre potensielle farer? Må man følge med den hele tiden når den går fritt rundt? - Har lest at man bør ha to marsvin fordi de lett blir ensomme. Er det mye ekstra arbeid å ha to? Må man ta ekstra forhåndsregler hvis man bare har en? Sånn, da tror jeg at jeg har fått spurt om det jeg lurer på, men hvis noe mer å komme med tar jeg fledelig i mot det. Håper noen tar seg tid til å svare på spørsmålene mine
Gjest Iah Skrevet 4. oktober 2011 #2 Skrevet 4. oktober 2011 (endret) * Jeg anbefaler ikke å reise med marsvin. De tåler dårlig trekk og blir stresset av å bli fraktet rundt. Så det er noe jeg ville holdt på et minimum, og bare dersom det var strengt nødvendig. * Buret bør vaskes minst en gang i uken. Dersom marsvinene har et "dohjørne" kan det holde å rengjøre dette et par tre ganger i uken, og hele buret en gang i uken. * Mine svin røter MYE, men de er også langhårete. Svin med kortere pels vil naturligvis røyte mindre. Når det gjelder allergi vet jeg om flere som reagerer på marsvin. Men dette er mennesker som er allergiske mot pelsdyr generelt. Jeg anbefaler dere å sjekke ut som samboeren din reagerer FØR dere skaffer dere dyrene. Husk også at marsvin spiser høy, så hvis han reagerer på det er ikke marsvin dyret for dere. * Nei, marsvin skaper lite til ingen slitasje. Med mindre man lar de gnage på listverk eller lignende. * Nei, det er ikke krise om de ikke får kos hver dag. Husk at marsvin er sosiale dyr. Og anbefaler sterkt å skaffe minst to marsvin. Dette skaper ikke mer arbeid, og livskvaliteten til marsvinene blir betydelig høyere. Forskjellen på ett eller flere svin er bare at du selvsagt trenger større bur. Burene som selges i dyrebutikker er for små, og jeg anebefalere dere å bygge bur selv. Dette er enkelt OG billigere. * Hvis marsvinene skal gå fritt omkring, må leiligheten sikres ja. De kan finne på å gnage på ledninger o.l. De kan også falle ned fra ting. Hvis de må på do vil de gå på do når de er på gulvet, i hvert fall gjør mine svin det. Avføringen er hard og helt uproblematisk å plukke opp. Urinen er selvsagt våt. Husk også at marsvin også kan leve i opptil 6-7 år, så man må være villig til å ta på seg ansvaret like lenge. Ellers er marsvin flotte kjæledyr! Endret 4. oktober 2011 av Iah 1
Tia83 Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. oktober 2011 * Jeg anbefaler ikke å reise med marsvin. De tåler dårlig trekk og blir stresset av å bli fraktet rundt. Så det er noe jeg ville holdt på et minimum, og bare dersom det var strengt nødvendig. * Buret bør vaskes minst en gang i uken. Dersom marsvinene har et "dohjørne" kan det holde å rengjøre dette et par tre ganger i uken, og hele buret en gang i uken. * Mine svin røter MYE, men de er også langhårete. Svin med kortere pels vil naturligvis røyte mindre. Når det gjelder allergi vet jeg om flere som reagerer på marsvin. Men dette er mennesker som er allergiske mot pelsdyr generelt. Jeg anbefaler dere å sjekke ut som samboeren din reagerer FØR dere skaffer dere dyrene. Husk også at marsvin spiser høy, så hvis han reagerer på det er ikke marsvin dyret for dere. * Nei, marsvin skaper lite til ingen slitasje. Med mindre man lar de gnage på listverk eller lignende. * Nei, det er ikke krise om de ikke får kos hver dag. Husk at marsvin er sosiale dyr. Og anbefaler sterkt å skaffe minst to marsvin. Dette skaper ikke mer arbeid, og livskvaliteten til marsvinene blir betydelig høyere. Forskjellen på ett eller flere svin er bare at du selvsagt trenger større bur. Burene som selges i dyrebutikker er for små, og jeg anebefalere dere å bygge bur selv. Dette er enkelt OG billigere. * Hvis marsvinene skal gå fritt omkring, må leiligheten sikres ja. De kan finne på å gnage på ledninger o.l. De kan også falle ned fra ting. Hvis de må på do vil de gå på do når de er på gulvet, i hvert fall gjør mine svin det. Avføringen er hard og helt uproblematisk å plukke opp. Urinen er selvsagt våt. Husk også at marsvin også kan leve i opptil 6-7 år, så man må være villig til å ta på seg ansvaret like lenge. Ellers er marsvin flotte kjæledyr! Tusen takk for mange bra svar! Vil være helt sikker på at vi er klare for ansvaret som følger med og da er det veldig greit å få tips fra folk som har erfaring. Skal selvfølgelig prøve å finne ut om samboeren min er allergisk på forhånd, har bare lest at man kan bli allergisk etter hvert. Håper virkelig han ikke er allergisk for jeg føler at jeg er veldig klar for og har veldig lyst på marsvin:)
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg anbefaler deg å kjøpe en lekegrind med underlag fra f.eks. ipet.no da kan de løpe rundt uten å komme bort til stikkkontakter og lignende. Og mine synes det er skummelt å være helt fritt. Du kan også kjøpe flere lekegrinder (av samme da, den med mange farger) og sette sammen til en ganske så stor en. Anbefaler også å se på utstyr på ebay som marsvintunneler, senger og har billige knagerstenger. Det er veldig viktig at de har noe å gnage på hele tiden. Vil også anbefale deg å ha pellets som strø, siden sagflis kan irritere rumpene deres. Og heller ha to senger i buret slik at de får noe mykt og godt å ligge på. Kjæresten din bør teste seg hos lege med blodprøve og dere bør helst låne et marsvin i en uke eller to for å se om dere reagerer. Mitt korthåra røyter veldig mye, men det er mest fordi han holder på å få vinterpels. Det hjelper hvis du børster dem hver dag med en liten børste beregnet for marsvin. Sjekk om det renner fra øyne, nese og rumpa før du kjøper dem. Også sjekk om det lukter vondt av ørene. Da er de ikke friske. Du bør ha to sammen, da blir de lykkeligere. Hvis du kjøper to hanner, bør du kasterere dem. Lykke til! 1
Redbull Skrevet 6. oktober 2011 #6 Skrevet 6. oktober 2011 Marsvin er herlige! "roper" på deg når de vil ha oppmerksomhet og "ler" når du kiler de!! Elsker dyrene Skal du bort en helg kan du fint la dyrene være alene hjemme, med mye mat og vann så klart. De skal alltid ha tilgang til høy og vann. Legger fort på seg, så de skal helst ikke ha mat fremme hele tiden. Jeg hadde ett marsvin når jeg var liten, han var tam og kom alltid når jeg ropte på han. Han gikk løs over alt, gikk inn i buret om han måtte på do gikk løs ute også! Savner han
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #7 Skrevet 10. oktober 2011 Så TS, skal du få deg noen søte svin?
Tia83 Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 10. oktober 2011 Så TS, skal du få deg noen søte svin? Nei, det blir dessverre ikke til det:/ Visste seg at samboeren min er allergisk mot høy, så da hjelper det fint lite om han ikke er allergisk mot marsvin. Synes det er trist, for hadde virkelig lyst på, men samtidig velger jeg kjæresten framfor kjæledyr. Får heller fortsette jakten på en liten kjæledegge som ikke trenger høy og som samboer tåler. Rop ut hvis noen har tips. Vil takke alle sammen for hjelpsomme innlegg, selv om det til syvende og sist ikke ble noe svin på meg:)
Tia83 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 11. oktober 2011 Hva med rotte? Hmm, kanskje det? Det finnes kanskje noen søte små rotter? Forbinder bare rotter med svære, beist med lange haler som roter igjennom søpla:p Har vel sett Lady og Landstrykeren litt for mange ganger:p
Neshorn Skrevet 12. oktober 2011 #11 Skrevet 12. oktober 2011 Synd du ikke kan ha marsvin, det er herlige dyr. Rotter er kjempesøte! Ikke "store, skumle og ekle" som mange tenker på når de hører ordet rotte. Tamrotter og kloakkrotter er to ulike ting Rotter er fascinerende dyr, jeg trivdes veldig godt med å ha rotter som kjæledyr. Sosiale og intelligente skapninger. Mine sovnet gjerne i fanget og jeg kunne bære rundt på dem. Hadde ikke de i mer enn 2 år, fordi de var gamle når jeg fikk dem av en bekjent som egentlig skulle avlive dem fordi han var lei av de Vil bare påpeke at du virkelig bør ha 2 stk i så fall, rotter er sosiale dyr og å leve alene er ikke heldig. Jeg hadde 3 stk, og merket hvor ensom den siste som døde ble på slutten. Selv om jeg holdt på med han hver dag og aktiviserte han, kan ikke et menneske erstatte en rottevenn. Så kjøp 2 (gjelder i høyeste grad marsvin, kaniner osv også). Eneste negative jeg kan komme på er at buret lett kan lukte litt vondt. Lukter raskere vondt enn hos andre gnagere og derfor må du ha tid til å skifte det ofte. Litt spesiell lukt ift andre dyr jeg har hatt. Lykke til om du ender opp med å velge rotter hvertfall
Gjest henriett3 Skrevet 12. oktober 2011 #12 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg hadde et marsvin. Det døde etter ett år av kreft
Gjest happy_me Skrevet 12. oktober 2011 #13 Skrevet 12. oktober 2011 Hei! Samboeren min og jeg har snakket om å skaffe oss et marsvin eller to, men siden ingen av oss har hatt dyr siden vi var små vil vi være sikre på at vi er forberedt på ansvaret som følger. Derfor håper jeg noen som har/hatt marsvin kan svare på spørsmålene mine (har mange, så hvis du bare vet svaret på noen få setter jeg pris på det også). - Er de vanskelig å reise med? Tar mye tog når jeg reiser hjem og det er lange avstander. Har lest at marsvin må få gå utenfor buret minst en time hver dag, men på tog har det vel ikke denne muligheten. Har hørt at marsvin må være i maskinrommet på fly, det høres utrolig kaldt og skummelt ut. Erfaringer med dette? Man må vel ha med det vanlige buret i tillegg til reiseburet, hvordan sender man dette? Koster det mye ekstra? Finns det andre smarte løsninger i stedet for å ta med buret? - Vi har mange venner her i Oslo, så hvis vi skal reise bort vil det alltid være noen som kan passe dem, men akkurat jul og påske blir det verre da de fleste også reiser hjem. Finnes det noen som kan passe dem i ferie (marsvinhotell eller lignende)? - Har lest at buret bør vaskes en gang i uken, unngår man lukt da, eller må det vaskes oftere? -Røyter marsvin? (har tenkt å kjøpe korthåret marsivn) - Er det vanlig å være allergisk mot marsvin? Samboeren min er allergisk mot hund og katt, men har skjønt det sånn at man ikke nødvendigvis er allergisk mot marsvin også. Hvis det viser seg at han er allergisk (har lest at det kan komme etter hvert), vil det være vanskelig å finne noen som kan ta over marsvinet? Noen erfaringer med dette? (håper selvsagt ikke dette skjer, men må være forberedt). - Siden vi leier leilighet må vi høre med utleieren om det er greit. Blir det mye slitasje på gulv (eller andre steder) når marsvinet får gå fritt? - Gjør de ofte fra seg på gulvet, er det lett å finne eller har de for vane å gjøre det i et hjørne feks? - Har lest at de må få mye kos i løpet av en dag i tillegg til å få gå fritt. Det vil ikke være noe problem til vanlig da vi er to stykker med relativt mye fritid, men la oss si at en av oss er bortreist og den andre har en fullstappet dag. Er det krise om den ikke får gå løs i leiligheten og ikke får masse kos? Altså, må man ta seg fri fra jobb/studier for å kose litt med det før man evt. springer videre? - Må man "marsvinsikre" leiligheten? Hvis man har feks. trapper, må man skaffe seg grind eller "skjønner" de at de ikke kan gå der? Hva med stikkontakter og andre potensielle farer? Må man følge med den hele tiden når den går fritt rundt? - Har lest at man bør ha to marsvin fordi de lett blir ensomme. Er det mye ekstra arbeid å ha to? Må man ta ekstra forhåndsregler hvis man bare har en? Sånn, da tror jeg at jeg har fått spurt om det jeg lurer på, men hvis noe mer å komme med tar jeg fledelig i mot det. Håper noen tar seg tid til å svare på spørsmålene mine Jeg hadde marsvin før, fantastisk nusselige skapninger! Skal prøve å svare så mye jeg kan, men noe har ikke jeg peiling på heller. 1: Da jeg skulle reise med marsvinene mine, så tok jeg med hele buret. Men de er ikke noe særlig å dra med seg på tur, for marsvin er veldig nervøse dyr, og har ikke godt av å reise. Dette med å ta de med på fly vet jeg ikke. Men man får vel ikke ha dem med seg inn i kabinen. Og ja, det stemmer at de burde få komme ut av buret og rase litt i løpet av dagen, men kun hjemme i trygge omgivelser. 2: har ikke hørt om marsvinhotell, men dette kan dere nok google. Finnes vel dyreinternat som tar inn burdyr også. 3: Det lukter igjen med det samme de har tissa. Bæsjen lukter ikke så ille. Det jeg gjorde var at jeg en gang om dagen skifta ut strøet som jeg så var skittent, og la inn litt nytt, og en gang hver 14. dag skifta jeg alt strøet i hele buret og vaska buret ordentlig. Drikkeflasken vasket jeg hver gang jeg skiftet vann på den (hver/hver andre dag), og matfatet et par ganger i uka. Lukter litt uansett, da det lukter av selve marsvinet også, men ikke så veldig. 4: Ja, marsvin røyter. Men ikke like mye som en katt eller hund. 5: Det går an å bli allergisk mot marsvin, ja. Og det er umulig for meg å vite om dere kommer til å finne noen som vil ta over dyra om det blir tilfelle. Forhør dere med noen først? 6: Ja dere må få tillatelse fra huseieren. Men det blir ikke noe slitasje av at marsvinet går fritt. Det eneste er å passe på at de ikke begynner å gnage på dører, vegger etc. Men riper i gulv og sånn har jeg aldri opplevd med mine marsvin ihvertfall. 7: Marsvin bæsjer mens de går bortover, eller sitter stille, og bryr seg lite om hvor, når de er ute av buret. Men inne i buret har de ofte et fast hjørne, men bruker det heller ikke slavisk. Jeg opplevde at marsvinene mine likte å tisse på gulvteppet mitt. Og det lukter ikke noe godt. Eddikvann tok lukta da. 8: Det beste for marsvinet er selvfølgelig å få masse kos ofte, men en kan ikke ta seg fri fra jobb for å kose marsvinet sitt... Å ha to marsvin løser det problemet, da de har selskap av hverandre. Marsvin er VELDIG sosiale dyr 9: Trapper og stikk-kontakter er ikke farlig. Men samle ledningene i en sånn ledningskjuler, for de liker å bite på sånt. Lurt å følge med på de når de går fritt ja, ulykker skjer fort. Klemming i dører er veldig vanlig 10: Det er en fordel å ha to marsvin, av grunnen jeg nevnte i punkt 8. Ikke mye mer styr å ha to enn ett. Det går med dobbelt så mye mat, og blir dobbelt så mye bæsj selvfølgelig. Og man må ha større bur. Et marsvin alene trenger masse kos hver dag for å trives. Lykke til
Gjest Linaria Skrevet 12. oktober 2011 #14 Skrevet 12. oktober 2011 Søstera mi er allergisk mot høy. Det fant vi ut etter vi hadde skaffet oss marsvin. Det finnes små brikker av høy som man ikke reagerer allergisk på. Marsvinene var ikke så glade i dette så vi sprayet isteden vann på høyet og da merket hun nesten ingenting. Hun rensa buret og alt hver helg. Ønsket bare å informere om dette. Det er vel uansett en dårlig idé å skaffe dyr som spiser høy om man selv er allergisk mot det. Siden dette er en marsvintråd har jeg et spørsmål også. For fem-seks år siden skaffa vi oss to hunmarsvin. Den ene døde dessverre i sommer. Siden marsvin er sosiale dyr tenker vi på å skaffe en til som selskap til den vi alt har. Bør vi gjøre dette? For den eldste vil jo da dø før den nye, og da må vi skaffe enda en ny, også må man ha marsvin resten av livet, hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå