Gå til innhold

Hvalfangst i Norge

39 stemmer

1. 1. Er du for eller imot hvalfangst

• For (jeg er nordlending)
      5
    • For (jeg er fra en annen landsdel enn Nord-Norge)
      17
    • Mot (jeg er nordlending)
      1
    • Mot (jeg er fra en annen landsdel enn Nord-Norge)
      12
    • Jeg vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å jøje... Det har da med atnoen så alt i en større sammenheng og dro inn dette elementet i diskusjonen. Når du da ber om KILDER FOR PÅSTANDEN så får du det. Hvorfor spurte du om det ikke hadde noe med diskusjonen å gjøre?

Frekk!!!!

• Liker 1
Skrevet

Å jøje... Det har da med atnoen så alt i en større sammenheng og dro inn dette elementet i diskusjonen. Når du da ber om KILDER FOR PÅSTANDEN så får du det. Hvorfor spurte du om det ikke hadde noe med diskusjonen å gjøre?

Hun spurte om kilder på at Norge driver med fiske på rødlistet HVAL og fisk. Så langt så er det kun kommet kilder på at de driver med fangst av rødlistet fisk...

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

HVA har dette med hvalfangst å gjøre?

Du stilte vel spørsmål om påstanden min om at vi fisker rødlistet fisk?

Dessuten freder man andre dyr når de går drektige, men det gjør vi ikke med hvaler.

Vi, som ett av tre land nekter å forholde oss til det internasjonale forbudet:

http://www.theecologist.org/blogs_and_comments/commentators/other_comments/834271/hundreds_of_whales_face_slaughter_as_norways_killing_season_resumes.html

Er ikke det ganske spesielt? Hvorfor nekter vi å forholde oss til forbudet?

• Liker 4
Gjest Badabing
Skrevet

Hun spurte om kilder på at Norge driver med fiske på rødlistet HVAL og fisk. Så langt så er det kun kommet kilder på at de driver med fangst av rødlistet fisk...

Jeg skrev at vi driver med hvalfangst og fisker rødlistet fisk, ikke at vi fanger rødlistet hval.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Okei! Hva for noe "eksplosiver" er det i disse da?

Bare lurer.

http://www.hvalfangst.info/informasjon/fangsten/norsk-hvalfangst/

Her står det litt om fangstmetodene. Det er fra NOAH (dyrevernorganisasjon) sine nettsider. Jeg er usikker på hvor troverdige de er, men det er nesten litt for vanskelig å finne mer info om hvordan vi jakter hval.

Edit: tasteleif

Endret av Badabing
Gjest Blondie65
Skrevet

Du stilte vel spørsmål om påstanden min om at vi fisker rødlistet fisk?

Dessuten freder man andre dyr når de går drektige, men det gjør vi ikke med hvaler.

Vi, som ett av tre land nekter å forholde oss til det internasjonale forbudet:

http://www.theecologist.org/blogs_and_comments/commentators/other_comments/834271/hundreds_of_whales_face_slaughter_as_norways_killing_season_resumes.html

Er ikke det ganske spesielt? Hvorfor nekter vi å forholde oss til forbudet?

Fordi forbudet er laget av mennesker som ikke har noe forhold til hvalfangst. Det er med amerikanere i spissen - som synes hvaler er alt for søte og intelligente til å jaktes på. De andre to landene er Island og Japan - som også driver hvalfangst.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nettopp.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Når jeg ber om kilder for rødlistet fisk og hval som var påstanden så holder det ikke å oppgi fisk. Jeg antok - helt korrekt - at dette var et vikarierende argument. Nå når det er bekreftet begynner man å dra inn at Norge er slemme fordi vi - sammen med Island og Japan - ikke ønsker å rette oss etter internasjonale regler skapt av amerikanere og andre som ikke har snøring på hvalfangst.

Endret av Blondie65
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Fordi forbudet er laget av mennesker som ikke har noe forhold til hvalfangst. Det er med amerikanere i spissen - som synes hvaler er alt for søte og intelligente til å jaktes på. De andre to landene er Island og Japan - som også driver hvalfangst.

Er ikke det litt arrogant av oss å tenke sånn? Det er bare Norge som har peiling på hval? IWCer forøvrig ikke amerikansk, men en internasjonal komité med hovedkontor i London.

Hvorfor jeg blandet inn rødlister, er fordi jeg tenker at vi kanskje ikke alltid gjør det som er best for miljø, dyr og natur, og at jeg derfor stiller spørsmål ved hvalfangst også. Jeg er ikke noen dyreverner, jeg var bare nysgjerrig på hvordan andre stiller seg til hvalfangst. Jeg vet ikke noe mer om temaet enn den jevne nordmann, men jeg blir mer kritisk når jeg leser om det. Så jeg er fortsatt ikke for, for å si det sånn.

Endret av Badabing
Gjest Blondie65
Skrevet

Er ikke det litt arrogant av oss å tenke sånn? Det er bare Norge som har peiling på hval? ICW er forøvrig ikke amerikansk, men en internasjonal komité med hovedkontor i London.

Jeg husker veldig godt når ICW vedtok å forby hvalfangst og argumentasjonen rundt, for ikke å snakke om hvem som var lobbyister. Jeg vet derfor veldig godt hvem som var pådrivere. Amerikanere, med sin "hvaler er søte" holdning.

Skrevet

Jeg stemte "Jeg vet ikke". Rett og slett fordi jeg ikke vet nok om hvalfangst, samt at jeg ikke helt vet hvilke kilder som er pålitelige. Jeg er svært skeptisk til foreninger som NOAH.

Generelt sett er jeg for jakt så lenge jakten og avlivningen er human, samt at artene ikke er utrydningstruet.

Skrevet

Jeg er for. Ser ikke på det som noe annerledes enn å være for slakting av andre dyr. Spiser ofte hvalkjøtt og nyter det.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg husker veldig godt når ICW vedtok å forby hvalfangst og argumentasjonen rundt, for ikke å snakke om hvem som var lobbyister. Jeg vet derfor veldig godt hvem som var pådrivere. Amerikanere, med sin "hvaler er søte" holdning.

Jeg kan forstå at noen kanskje er for i dag, men takk og pris for disse "lobbyistene" på 80-tallet. Hvis de ikke hadde stått på, ville enkelte hvalarter antagelig vært utryddet i dag. Til og med Norge godtok jo forbudet den gangen, fram til det ble mer bærekraftig å drive.

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder Shanna fra "Alt for Norge" er hennes argument mot hvalfangst at hvalene er intelligente og søte. Når ble det et argument? Er det greit å drepe uskjønne dyr? Skal vi IQ-teste dyr før vi bestemmer hva vi skal jakte på?

Survival of the cutest :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Lam er dumme, men søte :P

Griser er ikke så søte, men ganske smarte :P

Konklusjonen er at vi bare kan spise biff!! :spise:

Gjest MorAase
Skrevet

Når jeg ber om kilder for rødlistet fisk og hval som var påstanden så holder det ikke å oppgi fisk. Jeg antok - helt korrekt - at dette var et vikarierende argument. Nå når det er bekreftet begynner man å dra inn at Norge er slemme fordi vi - sammen med Island og Japan - ikke ønsker å rette oss etter internasjonale regler skapt av amerikanere og andre som ikke har snøring på hvalfangst.

Nå må du enten lære å lese eller slutte å ro. Badabing skrev:

Vi prøver liksom å være fredsnasjon og dyrenasjon, og så utrydder vi rødlistet fisk og jakter hval

Det er kun fisken som nevnes i kontekst av å være rødlistet. Det har du fått dokumentert. I stede for å syte kan du heller takke for å ha fått svar.

Skrevet

Lam er dumme, men søte :P

Griser er ikke så søte, men ganske smarte :P

Konklusjonen er at vi bare kan spise biff!! :spise:

Jammen kyr er fantastiske jo! Ikke så pene og smarte, men herlige ellers. :rodmer:

Skrevet

Jammen kyr er fantastiske jo! Ikke så pene og smarte, men herlige ellers. :rodmer:

Hva kan vi spise da :/ Kyllinger er jo også så søte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...