Gå til innhold

Hvalfangst i Norge

39 stemmer

1. 1. Er du for eller imot hvalfangst

• For (jeg er nordlending)
      5
    • For (jeg er fra en annen landsdel enn Nord-Norge)
      17
    • Mot (jeg er nordlending)
      1
    • Mot (jeg er fra en annen landsdel enn Nord-Norge)
      12
    • Jeg vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig ikke. Men holder Paul Watson seg langt borte og vekk så slipper en forstyrrende elementer i skuddlinjen. Da treffer en dødelig hver eneste gang.

Okei! Hva for noe "eksplosiver" er det i disse da?

Bare lurer.

Gjest MorAase
Skrevet

Dokumentasjon for denne påstanden takk.

Nå orker jeg ikke å lete, me3n Røkke&Co sine underselskaper jakter fiksr rødlistet fisk. Og det med ministeren er jo så riktig som det kan bli. Er vel eneste ministeren som faktisk representerer departementet med solid kunnskap og øsnke om å gjøre det beste for sitt felt.

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg er for. Har lest en artikkel og to om emnet (som ikke er skrevet fra dyrebeskyttelse osv sin side av saken), og jeg syns det er bra at man kan ta hval.

Skrevet

Jeg har ikke noe mer imot hvalfangst en jeg har mot annen jakt.

Hvaltypen som jaktes på er ikke utrydningstruet.

Dagens metoder er på samme nivå som annen jakt i norge, ifølge flere steder jeg leste, både anti og mer nøytrale som Wikipedia.

Det vil si at ca 80% dør eller mister bevisstheten momentant. 10% dør ikke ved første treff og må avlives med omskudd.

Det er mange ting som virker inn, og det er vanskelig å faktisk være sikre på dødstidspunktet pga mange forskjellige ting.

Jeg er sterkt imot dyreplageri, og vet ikke helt om jeg er så skrekkelig for verken hvalfangst eller jakt ellers, nettopp fordi det fremdeles er en viss prosent av dyrene som IKKE dør momentant og dermed lider...

Men jeg kan heller ikke nok om helheten rundt hvalfangst og jakt, til at jeg er sterkt imot det heller.

Det er vanskelige spørsmål, og jeg oppfatter det ikke så enkelt som at det er ett ja/nei-spørsmål for min del.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Nå orker jeg ikke å lete, me3n Røkke&Co sine underselskaper jakter fiksr rødlistet fisk. Og det med ministeren er jo så riktig som det kan bli. Er vel eneste ministeren som faktisk representerer departementet med solid kunnskap og øsnke om å gjøre det beste for sitt felt.

"Orker ikke lete"? Ærlig talt. Det er ganske krasse påstander som fremsettes.

Nå er vel hval UANSETT ikke en fisk da. De hvalene som jaktes i Norge er jo i samråd med forskernes anbefalinger.

Ministerens hjemmefylke og næring driter jeg i.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har ikke noe mer imot hvalfangst en jeg har mot annen jakt.

Hvaltypen som jaktes på er ikke utrydningstruet.

Dagens metoder er på samme nivå som annen jakt i norge, ifølge flere steder jeg leste, både anti og mer nøytrale som Wikipedia.

Det vil si at ca 80% dør eller mister bevisstheten momentant. 10% dør ikke ved første treff og må avlives med omskudd.

Det er mange ting som virker inn, og det er vanskelig å faktisk være sikre på dødstidspunktet pga mange forskjellige ting.

Jeg er sterkt imot dyreplageri, og vet ikke helt om jeg er så skrekkelig for verken hvalfangst eller jakt ellers, nettopp fordi det fremdeles er en viss prosent av dyrene som IKKE dør momentant og dermed lider...

Men jeg kan heller ikke nok om helheten rundt hvalfangst og jakt, til at jeg er sterkt imot det heller.

Det er vanskelige spørsmål, og jeg oppfatter det ikke så enkelt som at det er ett ja/nei-spørsmål for min del.

Fornuftig standpunkt.

Jeg er for jakt, så lenge man gjør det

- i samsvar med fagfolks anbefalinger i forhold til bestand

- med humane avlivingsmetoder

Skrevet (endret)

Det skjønner jeg også. Har aldri sagt at jeg er for jakt!

Jeg bor på landet der det er mye elg, rådyr, hare osv og jeg skjønner at det kan bli for mye av det, men en som jakter burde kunne treffe blink med en gang, mener nå jeg!

De aller aller fleste drevne jegere, treffer blink med en gang. De får ikke skyte uhemmet og de må skyte opp før hver sesong for å vise at de ikke skadeskyter elgen (og store viltdyr generelt).

Jeg er nordlending (ikke at jeg skjønner hva det har å si) og jeg er for. Hvalkjøtt er kjøtt og det er mat på lik linje med sau, ku, fisk (fisk er ikke kjøtt, men du skjønner poenget), kylling og andre dyr.

Skjønner ikke hvorfor det er ok å pine en fisk i hjel, ved å kvele den, men ikke å skyte en hval som dør umiddelbart.

Selvfølgelig, jævler finnes det overalt som ikke tar slike ting på alvor, men jeg vil anta at alle seriøse hvalfangere (og jegere. Jeg har mange jegere i familien) ikke piner dyrene.

Endret av Dermika
  • Liker 3
Skrevet

Før var jeg veldig i mot det, skjønner ikke helt hvorfor i dag, så er altså for.

Men selvfølgelig mener jeg at det skal foregå på en human måte, som jeg mener om all annet jakt og. Sikkert mye som kan forbedres.

Skrevet

Min farfar var hvalfanger som yngre i utlandet. Jeg har hørt historier og sett bilder fra den tiden og syns det er helt forferdelig.

Det med harpuner har ikke forandret seg. Jeg er sterk i mot det!

dessuten er det mange hvalarter som er utryddningstruet.

-Aldri smak hval og har heller ikke tenkt det.

i perioden 1981-2003 ble fangstmetoden evaluert og endret, dette førte til at den momentane avlivingsprosenten, slik den er definert av norske myndigheter, økte fra 17 % i 1981–1983 til 80 % i 2000–2002.

(Kilde: Hvalfangst.info)

ang utrydningstruede arter: I januar 2007 fikk en rekke hvalarter endret sin status på den internasjonale rødlista for truede arter og regnes nå som bærekraftige arter igjen. Deriblant Vågehvalen, som det stort sett jaktes på i norge.

(Kilde: Wikipedia)

Selv har jeg spist hvalkjøtt og synes det er godt, på lik linje med at jeg har spist elgkjøtt og reinsdyrkjøtt, uten at jeg først har spurt noen om det dyret jeg spiser har lidd.

Det skjønner jeg også. Har aldri sagt at jeg er for jakt!

Jeg bor på landet der det er mye elg, rådyr, hare osv og jeg skjønner at det kan bli for mye av det, men en som jakter burde kunne treffe blink med en gang, mener nå jeg!

"Hvert år, før fangsten begynner, må alle skyttere gjennomgå et kurs der skyting og avliving er et sentralt tema. I tillegg er det obligatoriske skyteprøver med både harpunkanon og rifle."

(kilde: samme fra wikipedia som er linket til over)

Jeg er heller ikke fornøyd med at 20% dyr ikke dør momentant, og at noen dyr lider lenge... dette gjelder både hvalfangst og annen jakt, men at hvalfangst er det samme som det var i gamledager, DET blir feil! Til og med motstandere av hvalfangst vet at det har endret seg radikalt siden gamledager.

Man skal gjerne være imot hvalfangst, jeg er som tidligere nevnt (svarte som gjest tidligere her også) verken sterkt for eller sterkt imot. Jeg er sterkt imot dyreplageri, men kan ikke nok om helheten rundt alt. Men det er ihvertfall viktig at man søker seg opp informasjon om dagens virkelighet, også ta ett standpunkt utifra dagens sannhet, ikke hva man tror pga hva som har skjedd tidligere i historien. ;)

• Liker 5
Skrevet

Høy IQ

Klarte ikke la vær å legge ut denne. (kunne vel vært skrevet av Shanna i Alt for Norge) :fnise:

Selv er jeg for jakt og fiske. Men det er viktig for meg at det blir utført (som Blondie65 skriver):

- i samsvar med fagfolks anbefalinger i forhold til bestand

- med humane avlivingsmetoder

Gjest Badabing
Skrevet

Dokumentasjon for denne påstanden takk.

Hvilken av dem?

Når det gjelder Shanna er jeg selvfølgelig enig i at hun har et svært lite bevisst forhold til hvalfangst osv.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvilken av dem?

Påstander om at Norge driver fiske på hval og fisk som står på rød liste.

Gjest MorAase
Skrevet

Okei! Hva for noe "eksplosiver" er det i disse da?

Bare lurer.

Oooh.. Husker ikke helt, men tror det er TNT?

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Påstander om at Norge driver fiske på hval og fisk som står på rød liste.

Jeg så det på Dagsrevyen. Fiskeriministeren ønsket ikke å ta tak i det.

http://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/skuddpremie-truer-roedlistet-sel-article16647-1024.html

http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/aktuelt/2007/152-marine-arter-paa-roedlisten

http://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/overfisket-av-kysttorsk-fortsetter-article16857-1024.html

Tror dette er flimen jeg snakket om i går, orker ikke å se den for å sjekke:

http://www.wildlifeextra.com/go/news/norwegian-minke-hunt.html

Endret av Badabing
Annonse
Gjest MorAase
Skrevet

Hva har det med hvalfangt å gjøre?

Det har med at B65 har lyst på svar om påstanden om fiske av rødlistet fisk å gjøre.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Det har med at B65 har lyst på svar om påstanden om fiske av rødlistet fisk å gjøre.

Ja ... det er rett at jeg spurte om det. Frem med te-skje denne gangen: hva har de rødlistene dere snakker om med hval å gjøre?

Gjest MorAase
Skrevet

Ja ... det er rett at jeg spurte om det. Frem med te-skje denne gangen: hva har de rødlistene dere snakker om med hval å gjøre?

Å jøje... Det har da med atnoen så alt i en større sammenheng og dro inn dette elementet i diskusjonen. Når du da ber om KILDER FOR PÅSTANDEN så får du det. Hvorfor spurte du om det ikke hadde noe med diskusjonen å gjøre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...