Gå til innhold

Hvalfangst i Norge

39 stemmer

1. 1. Er du for eller imot hvalfangst

• For (jeg er nordlending)
      5
    • For (jeg er fra en annen landsdel enn Nord-Norge)
      17
    • Mot (jeg er nordlending)
      1
    • Mot (jeg er fra en annen landsdel enn Nord-Norge)
      12
    • Jeg vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

For ikke å ødelegge en annen tråd helt her, så er det vel bedre å lage en egen tråd.

Det ble servert hvalbiff i en episode av Alt for Norge.

Hva tenker dere om det? Utdyp gjerne om du ønsker det.

For moro skyld skiller jeg mellom Nord-Norge og resten, fordi hvalfangst vel alltid har vært en større del av nord. Håper dere ikke tar det ille opp, det er bare av ren nysgjerrighet.

Skrevet

Jeg leste på dyrebeskyttelsens sider at hvaler blir drept ved å bruke eksploderende harpuner og kunne bruke mer enn en time på å dø. Nå kjenner jeg at jeg er mer imot en for . :tristbla:

Skrevet

Det er lenge siden sist jeg satte meg inn i dette, og det er interessant at du lager denne tråden, hadde nemlig tenkt å lage en lignende selv. Jeg hadde likt å se informasjon (om metodene som brukes, om lidelsene til hvalen osv.) fra objektive kilder. Mye av det jeg finner ved å google kommer fra anti-hvalfangstsider, hvor artikkelforfatterne ikke bare er imot hvalfangst, men å drepe dyr for mat generelt.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg leste på dyrebeskyttelsens sider at hvaler blir drept ved å bruke eksploderende harpuner og kunne bruke mer enn en time på å dø. Nå kjenner jeg at jeg er mer imot en for . :tristbla:

Jeg har vært i mot nesten hele livet, og nektet å spise hvalbiff da det ble servert hjemme. Jeg så en film for lenge siden om hvordan hvalene ble drept, og jeg så en film for ikke så lenge siden som viste at det fortsatt ikke er en særlig human måte å drepe dem på.

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er ganske flaut når folk i resten av verden synes vi er bestialske og usiviliserte som fortsatt driver med hvalfangst. Vi prøver liksom å være fredsnasjon og dyrenasjon, og så utrydder vi rødlistet fisk og jakter hval :(

Edit: og har en fiskeriminister som sitter dypt i næringen...

Endret av Badabing
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Det er lenge siden sist jeg satte meg inn i dette, og det er interessant at du lager denne tråden, hadde nemlig tenkt å lage en lignende selv. Jeg hadde likt å se informasjon (om metodene som brukes, om lidelsene til hvalen osv.) fra objektive kilder. Mye av det jeg finner ved å google kommer fra anti-hvalfangstsider, hvor artikkelforfatterne ikke bare er imot hvalfangst, men å drepe dyr for mat generelt.

Det kommer jo helt an på hva du setter det opp mot. På mange måter er jakt og noe fiske (blant annet på hval) mer bærekraftig og bedre for miljøet enn å lage oksekjøtt. Dyra har det jo bra til de blir drept, i motsetning til grisen eller oksen som står i et trangt fjøs til den dyttes inn i en enda trangere lastebil som skal kjøre den til slakteriet.

Men likevel synes jeg ikke fangstmetodene er bra nok, og jeg mener vi kan få til bedre. Det er alltid noe som vil være verre, men jeg synes ikke det betyr at vi skal slutte å bry oss om andre ting som ikke er bra. Den videoen jeg så var her i Norge, en hval som led i flere minutter før den til slutt døde. Jeg vet dessverre ikke hvor den ligger, for det må vel være minst et år siden jeg så den. Kanskje noen andre vet og ev vil dele link?

Jeg mener også at det i forbindelse med den saken ble skrevet at 20 -30 % av hvalene ikke dør med en gang, men dette må tas med en klype salt siden det er så lenge siden jeg leste om dette.

Edit: skal prøve å titte litt etter info i morgen, jeg skulle vært i seng for lengst :)

Endret av Badabing
Skrevet

Jeg har ikke noen spesielle formeninger om hvalfangt, og spiser hvalkjøtt dersom jeg får det servert.

• Liker 1
Skrevet

Min farfar var hvalfanger som yngre i utlandet. Jeg har hørt historier og sett bilder fra den tiden og syns det er helt forferdelig.

Det med harpuner har ikke forandret seg. Jeg er sterk i mot det!

dessuten er det mange hvalarter som er utryddningstruet.

-Aldri smak hval og har heller ikke tenkt det.

Gjest MorAase
Skrevet

For ikke å ødelegge en annen tråd helt her, så er det vel bedre å lage en egen tråd.

Det ble servert hvalbiff i en episode av Alt for Norge.

Hva tenker dere om det? Utdyp gjerne om du ønsker det.

For moro skyld skiller jeg mellom Nord-Norge og resten, fordi hvalfangst vel alltid har vært en større del av nord. Håper dere ikke tar det ille opp, det er bare av ren nysgjerrighet.

Folk i Sandefjord kommer til å bli virkelig glade for å bli stemplet som nordlendinger...

Forøvrig er hvalen et dyr, og dyr er til for å spises.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva du setter det opp mot. På mange måter er jakt og noe fiske (blant annet på hval) mer bærekraftig og bedre for miljøet enn å lage oksekjøtt. Dyra har det jo bra til de blir drept, i motsetning til grisen eller oksen som står i et trangt fjøs til den dyttes inn i en enda trangere lastebil som skal kjøre den til slakteriet.

Når du skriver blir drept, men du da når de dør? Eller når hvalfangstbåten treffer hvalen med harpunen?

Gjest MorAase
Skrevet

Når du skriver blir drept, men du da når de dør? Eller når hvalfangstbåten treffer hvalen med harpunen?

Moderne harpuner har sprenglegemer som dreper hvalen umiddelbart.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vi prøver liksom å være fredsnasjon og dyrenasjon, og så utrydder vi rødlistet fisk og jakter hval :(

Edit: og har en fiskeriminister som sitter dypt i næringen...

Dokumentasjon for denne påstanden takk.

Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke si at jeg sitter på så veldig oppdatert informasjon om hvalvfangstens gang, men dersom den utføres humant og hvalen dør med en gang så har jeg ingen større kvaler med dette.

Jeg mener imidlertid at dersom noen av hvalartene er utrydningstruet så burde man la disse være til bestanden har tatt seg opp igjen.

Skrevet

Moderne harpuner har sprenglegemer som dreper hvalen umiddelbart.

Jeg regner med at det kommer helt anpå hvor man treffer hen?

Skrevet

dessuten er det mange hvalarter som er utryddningstruet.

Så vidt jeg vet er ikke dette noe problem i Norge, da vi har kvoter som regulerer hvor mye hval som kan fanges hvert år.

Skrevet

Så vidt jeg vet er ikke dette noe problem i Norge, da vi har kvoter som regulerer hvor mye hval som kan fanges hvert år.

Vet ikke hvordan reglene blir holdt her i Norge, men noen steder i utlandet slaktes det mer enn hva kvoten sier!

Annonse
Skrevet

Det gjelder all type jakt og fangst. Ikke bare hvalfangt...

• Liker 8
Skrevet

Det gjelder all type jakt og fangst. Ikke bare hvalfangt...

Det skjønner jeg også. Har aldri sagt at jeg er for jakt!

Jeg bor på landet der det er mye elg, rådyr, hare osv og jeg skjønner at det kan bli for mye av det, men en som jakter burde kunne treffe blink med en gang, mener nå jeg!

Skrevet

Det skjønner jeg også. Har aldri sagt at jeg er for jakt!

Jeg bor på landet der det er mye elg, rådyr, hare osv og jeg skjønner at det kan bli for mye av det, men en som jakter burde kunne treffe blink med en gang, mener nå jeg!

Og det burde være fred i verden.

• Liker 2
Gjest MorAase
Skrevet

Egentlig ikke. Men holder Paul Watson seg langt borte og vekk så slipper en forstyrrende elementer i skuddlinjen. Da treffer en dødelig hver eneste gang.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Når det gjelder Shanna fra "Alt for Norge" er hennes argument mot hvalfangst at hvalene er intelligente og søte. Når ble det et argument? Er det greit å drepe uskjønne dyr? Skal vi IQ-teste dyr før vi bestemmer hva vi skal jakte på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...