Gå til innhold

Hva med barna i julen der mor/ far er alene om omsorgen,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er en annen tråd som handler om småbarnsforeldre burde fredes på julaften for å få feire jul sammen med sine små barn.

Jeg vil gjerne spørre dere om hva dere mener om situasjoner der Mor/ far er alene om omsorgen, og den andre foreldren ikke er med i bildet.

Burde den forelderen også fredes?

Hvor lenge er det greit at den forelderen fredes? Alder på barnet.

Mener dere at det er greit at en på 13, 14 eller 15 år sitter alene hjemme på julaften når mor/ far jobber?

Er det greit at en ungsom på 13 - 15 år er overlatt til seg selv så å si hele julen når mor/ far jobber?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hver så snill, ikke enda en sånn tråd. Det holder vel med at det snart er 30 sider med kverrulering og kjefting i den andre tråden vel??? :fnise:

• Liker 7
Skrevet

Ser at det er en annen tråd som handler om småbarnsforeldre burde fredes på julaften for å få feire jul sammen med sine små barn.

Jeg vil gjerne spørre dere om hva dere mener om situasjoner der Mor/ far er alene om omsorgen, og den andre foreldren ikke er med i bildet.

Mener dere at det er greit at en på 13, 14 eller 15 år sitter alene hjemme på julaften når mor/ far jobber?

Er det greit at en ungsom på 13 - 15 år er overlatt til seg selv så å si hele julen når mor/ far jobber?

Hva vil det si å jobbe så og si hele julen? De fleste er vel bare på jobb i 7,5 timer? Og så reisetid i tillegg. Det vil si at barna slett ikke blir alene så og si hele julen. Og når de er tenåringer bør de faktisk takle det helt fint.

Skrevet

Vil tro at de aller fleste barna isåfall ikke er alene, men sammen med andre i mor/fars familie.

Mener allikevel at det ikke er noe i veien for å i størst mulig grad frede aleneforsørgere der den andre er helt ute av bildet, men ikke om det betyr at andre enkeltpersoner må jobbe jul etter jul etter jul uten å ønske det selv.

Skrevet

Hva vil det si å jobbe så og si hele julen? De fleste er vel bare på jobb i 7,5 timer? Og så reisetid i tillegg. Det vil si at barna slett ikke blir alene så og si hele julen. Og når de er tenåringer bør de faktisk takle det helt fint.

Så en på 13 - 15 år bør takle å sitte hjemme helt alene på julaften fra kl 14.00 - 23.00 (reisevei), da mor/ far må jobbe for at en eller annen småbarnsforeldre skal få feire julen sammen med sitt barn og ektefelle/ samboer?

Skrevet

Så en på 13 - 15 år bør takle å sitte hjemme helt alene på julaften fra kl 14.00 - 23.00 (reisevei), da mor/ far må jobbe for at en eller annen småbarnsforeldre skal få feire julen sammen med sitt barn og ektefelle/ samboer?

Beklager, det var ikke sånn jeg forsto spørsmålet. Det jeg mener er at en tenåring bør takle det dersom det er sånn det er nødt til å være. Man kan feire julaften før/etter foreldrenes jobb eller sammen med andre slektninger eller nære familievenner. Men jeg mener ikke at tenåringsforeldre skal ofre sin jul for småbarnsforeldre. Alle bør rullere på julevaktene, og så får de som må jobbe julekvelden være litt løsningsorienterte og finne på en måte å gjøre dette til en trivelig jul på likevel.

Skrevet

Jeg selv er enslig mor, far er mer eller mindre ikke i bilde. Og familien min består av 3 mennesker som bor langt unna, 2 av de barn. Så for meg er det umulig og jobbe julaften.

Men derfor sitter jeg og på skolebenken, for jeg skjønner at grunnet min situasjon så trenger jeg en utdannelse, så jeg kan få meg en 9-4 jobb, og slippe og jobbe helligdager og helg.

• Liker 3
Skrevet

Er i samme situasjon, enker er også alenemødre. Syns vi kan "fredes" når ungene er små, når de er tenåringer er det litt bedre, men da er det viktig å sørge for at de har andre nære rundt seg mens mamma er på jobb. Tenåringer syns som regel det er godt med alenetid og, men kanskje ikke på julaften? Jeg skal ikke ha en jobb der jeg må jobbe julaften, men man kan aldri si aldri.

Skrevet

Jeg hadde syntes det var på grensen til omsorgssvikt dersom mine barn som bodde hjemme var alene julaften til kl. 23. Klart de hadde ordnet seg alene. Klart vi hadde fått det til dersomm vi måtte. Allikevel så er det noe med å gi unger julaften den dagen det skjer.

Skrevet

Unger velger man selv å få.

At man har en jobb der man må jobbe julaften , så må man det.

Syns ikke de skal spesialbehandles.

Kjenner ei som jobbet på bensinstasjon, alenemor og måtte passe ungen sin. Så hun fikk ta med seg ungen på jobb.

Finnes alltid en løsning..du er arbeidstaker, og da gjør du jobben din.

• Liker 1
Skrevet

fredes? hvorfor i huleste skal dere det?

du valgte og få barn ,du har valgt den jobben du har.

og om du da ender opp med og jobbe jula.så er vell det noe man skulle tenkt på før man havnet i en sånn situasjon..

men da må man også gjøre det beste ut av det. ungene er ikke for små til å tilbringe deler av jula alene.

men du må jo gå inn for å søke fri de dagene du ikke vil de skal være alene... feks juleaften. nyttårsaften...

men nei.å frede alene foreldre pga dette blir alt for dumt... skal alle andre straffes for deres handlinger da? for noe må jo jobbe om dere skal ha krav på fri pga jul osv...

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns man kan bruke kjønn.

Da faren min døde, satt mamma igjen med en jente på 3 år og meg som var 17. Pappa døde rett før jul, så jeg ville syns det hadde vært rart om ikke mamma fikk fri den julen. Jeg kunne sikkert passe søstern min, jeg, men det er noe med sorgen, da, og den første julen uten pappa.

Jeg syns ikke noe om at barn og tenåringer skal feire jul alene bare fordi de bare har mor eller far ... syns dere er litt hjerteråe.

Er greit for de som faktisk har både mor og far eller andre, men vi som ikke har det, ja, hva med oss?

Jeg hadde jo bestefar og bestemor, men ikke nå lenger, men da måtte jeg og søstern min tatt bussen i 12 timer, og det er slitsomt bare for julaften...

Skrevet

Jeg syns man kan bruke kjønn.

Da faren min døde, satt mamma igjen med en jente på 3 år og meg som var 17. Pappa døde rett før jul, så jeg ville syns det hadde vært rart om ikke mamma fikk fri den julen. Jeg kunne sikkert passe søstern min, jeg, men det er noe med sorgen, da, og den første julen uten pappa.

Jeg syns ikke noe om at barn og tenåringer skal feire jul alene bare fordi de bare har mor eller far ... syns dere er litt hjerteråe.

Er greit for de som faktisk har både mor og far eller andre, men vi som ikke har det, ja, hva med oss?

Jeg hadde jo bestefar og bestemor, men ikke nå lenger, men da måtte jeg og søstern min tatt bussen i 12 timer, og det er slitsomt bare for julaften...

Nylig dødsfall blir noe helt annet.

• Liker 3
Skrevet

Men dere som slenger ut at man velger selv og få barn. Ja, det gjør man, men ting blir ikke alltid som man trodde. Hva med de hvor faren til barnet dør, var vel ikke mye planlagt det. Eller mitt eget tilfelle, lykkelig gift, 2 barn med samme mann. Så skjedde ting som gjorde at vi gikk fra hverandre. Og etter 1 år hvor han stilte opp og var en god far, så kuttet han helt ut, sånn har vi hatt det de siste årene. Var det noe jeg var sikker på med denne mannen, så var det at han alltid ville stille opp for barna sine, samme hva som skjedde. Men så feil kunne jeg ta.

Så da burde egentlig ingen få barn da, siden det er alltid en liten mulighet for at en av foreldrene dør, eller at en av foreldrene plutselig svikter. Sånne ting kan man faktisk ikke forutsi på forhånd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har feira julaften hjemme sammen med mormor og morfar en gang fordi mamma jobbet! Var kjempekos! Så lenge man forklarer barna situasjonen og har et sted de kan være hvor de trives så ser jeg ikke problemet. Og gjett hva; jeg har et fint liv selv om jeg ikke feira jul med mamma en julaften - det er verre nå som jeg er voksen og må feire med svigermor annethvert år :tunge1:

• Liker 1
Gjest Linda sofie
Skrevet

Unger velger man selv å få.

At man har en jobb der man må jobbe julaften , så må man det.

Syns ikke de skal spesialbehandles.

Kjenner ei som jobbet på bensinstasjon, alenemor og måtte passe ungen sin. Så hun fikk ta med seg ungen på jobb.

Finnes alltid en løsning..du er arbeidstaker, og da gjør du jobben din.

Kunne ikke ha sagt det bedre selv :)

Skrevet

En 13-15 åring bør klare seg selv ja, men vil anta at de fleste søker sammen med besteforelde, tanter, onkler, søskenbarn, venner etc, det bør man jo planlegge litt på forhånd:)

Dessuten, men er klar over at det ikke gjelder alle yrkesgrupper: mange jobber halv dag på julaften og har anledning til å gå hjem kl 12 eller 13. Men, såklart, det gjelder jo ikke vaktpersonell, leger, sykepleiere, hjelpepleiere, politi osv. som nødvendigvis må være tilstede på jobb. På min arbeidsplass fører vi oversikt over hjem som jobber julaften og nyttårsaften, og så prøver vi å rullere på det, men alle har forståelse for de som er helt alene med omsorg for barn og i tillegg har lite nettverk i byen. En kollega av meg tok med sin datter på jobb poå julaften, for at hun skulle slippe å være alene hjemme. Hun satt på pauserommet og spiste godterier og så på TV, og så gikk de litt tidligere hjem når det ble mindre å gjøre på kvelden (uten at sjefen visste om det, og takket være at en kollega tilbydte seg å ta ansvar for resten av kvelden alene).

Skrevet

Jeg hadde uansett ikke jobbet tre julaftener på rad, selv om det betød at en mamma med alene ansvar for barna sine måtte jobbet! Jeg hadde ikke jobbet tre julaftener på rad uansett, barnløs eller med barn!

• Liker 2
Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Det er forskjell på teori og praksis.

I teorien er det riktig at det skal være slik at alle må ta sitt skift, uansett omstendigheter.

I praksis fungerer det annerledes, der er det ofte "du får hva du gir" som er det viktigste.

I praksis blir omstendigheter (vanligvis) tatt hensyn til når skiftplanen settes opp, man møter som oftest velvillighet fra kolleger i forhold til å bytte vakt osv når det er snakk om spesielle omstendigheter.

Det vil for eksempel være lettere for en aleneforelder, i den situasjonen du beskriver, å jobbe tidligvakt eller nattevakt enn å jobbe kveldsvakt, og i praksis vil vanligvis ikke dette være et problem å få til for en begrenset periode.

Men dette gjelder vanligvis bare dersom man selv er villig til å være fleksibel når andre spør om å bytte vakt der det er viktig for dem.

Hvis aleneforeldere alltid sier "nei" når andre spør om å bytte vakter, for eksempel i forbindelse med barnedåp, bryllup, jubileum osv, vil aleneforelderen lettere får nei på spørsmål om å bytte vakt i forbindelse med høytider.

Man må forholde seg til teorien, men i praksis kommuniserer man, man "gir litt/får litt tilbake", fokuserer på å finne løsninger osv, for at alle skal få en så fin arbeidshverdag som mulig. Dette gjelder også når det kommer til bemanning under høytidene.

Endret av Rosemor
  • Liker 1
Gjest Thessie!
Skrevet (endret)

Ingen skal ''fredes'' mot å jobbe på julaften enten de har barn eller ikke.

Mamma måtte selv jobbe jul en gang og var ferdig sent. Da var det ikke verre enn at vi feiret jul dagen etterpå. Altså for barn spiller det faktisk ikke noen rolle om det blir feiret den 23., 24. eller 25. Det er kanskje ikke like lett for alle dersom man feirer den med stor familie, men da får de feire to ganger. En gang på selve julaften med resten av familien og en gang med bare den nærmeste familien evt. kun mor/far eller (eller man har en del av familien på middagsbesøk eller noe).

Da mister de ingenting, men får en hel dag ekstra med kos! Det blir kanskje ikke helt det samme, men det er jo ikke hvert år det er snakk om.

Endret av Thessie!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...