EnKristenKar Skrevet 3. oktober 2011 #1 Del Skrevet 3. oktober 2011 Alle kristne er kjent med begrepet «arvesynd», men noe som er enda verre er at et flertall av de kristne tror på denne vranglæren som er helt fremmed for de bibelske skriftene. Arvesynden går som kjent ut på tanken om at alle mennesker i bunnen er syndige av natur, og at det ikke er mulig for et menneske å leve et liv uten synd. Allerede der er det noe som er riv ruskende galt, dette harmoniserer ikke med Bibelen! En rekke skriftsteder er med på å eliminere denne falske læren, bl.a.: Johannes 8:10-11: Da rettet han (Jesus) seg opp og spurte: «Kvinne, hvor er de? Har ingen fordømt deg?» Hun svarte: «Nei, Herre, ingen.» Da sa Jesus: «Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!» Paulus' brev til hebreerne 10:26-27: «Fortsetter vi å synde med vitende og vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da finnes det ikke lenger noe offer for synder. Forferdelig er det vi da har i vente: Dommen og Guds brennende iver skal fortære dem som står ham imot.» Paulus' brev til galaterne 5:24-25: «De som hører Kristus til, har korsfestet sitt kjøtt og blod sammen med lidenskapene og lystene. Lever vi ved Ånden, så la oss også vandre i Ånden.» Paulus' brev til efeserne 4:22-23: «Lev da ikke som før, men legg av det gamle mennesket som blir ødelagt av de forførende lystene. Bli nye i sjel og sinn!» Peters' første brev 1:14: «Som lydige barn skal dere ikke lenger la dere lede av de lystene dere fulgte den gang dere levde i uvitenhet.» Kort oppsummert kan vi presisere at et liv uten synd ikke bare er mulig, men også nødvendig, når man har tatt imot Jesus som Frelser. Formålet med Guds nåde er å skille synderen fra synden. Mange kristne sier at nåden innebærer at Gud har tilgitt oss våre synder, noe som forsåvidt er sant, men nåden innebærer også at vi skal vende om fra vårt syndige liv. Sett at du stilles for retten p.g.a. et innbrudd, men du blir benådet. Er det da ikke naturlig at «nåden» ikke bare innebærer at du slipper straff, men at du også må unngå å begå et innbrudd igjen? Du kan ikke komme til rettsalen igjen om en måneds tid, tiltalt for et nytt innbrudd, og si: «Dere viste meg nåde, så jeg trodde det var greit å gjøre innbrudd igjen så lenge jeg bekjente at det lå i min natur.» Men, fortvil ikke! Du får all nødvendig hjelp til å overvinne fristelser: Paulus' brev til hebreerne 2:18: «Fordi han (Jesus) selv led og ble fristet, kan han hjelpe dem som blir fristet.» Det er trist at vranglæreren Augustin, ved å innføre begrepet «arvesynd», har hjulpet Satan med å spre falsk lære. Hans arvesynd-lære har uten tvil fått mange kristne til å ha et avslappet forhold til synd, og ikke latt Guds Ånd lede dem til fullkommenhet. Denne læren er også med på å helle bensin på bålet for kristne predikanter som sier at loven ikke gjelder for oss kristne, selv om Jesus ganske tydelig sa: Matteus 5:17: «Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.» Når det er sagt, kan jeg også meddele at alt for mange kristne kommer til å få denne beskjeden av Jesus når han kommer tilbake: Matteus 7:21-23: «Jeg har aldri kjent dere, bort fra meg dere som gjør urett!» Ordet urett kommer fra det greske ordet «anomia», som betyr «uten lov» eller «lovløshet». Hva er det Jesus egentlig sier? «Bort fra meg dere som bryter loven». Alle teologer, bibelkommentatorer og oversettere er enige om hva Jesu budskap er. Noen har imidlertid valgt å oversette i samsvar med egne holdninger eller tolkninger (som for noen er at Guds lov er avskaffet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobben70 Skrevet 4. oktober 2011 #2 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hvis vi ikke arver synden, hvorfor blir vi ikke født i paradis slik som Adam og Eva? På grunn av synden disse gjorde, må vi nå gjøre oss fortjent til å komme til himmelen igjen. Helt klart arvesynd. Og totalt forkatelig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKristenKar Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 4. oktober 2011 Hvis vi ikke arver synden, hvorfor blir vi ikke født i paradis slik som Adam og Eva? På grunn av synden disse gjorde, må vi nå gjøre oss fortjent til å komme til himmelen igjen. Helt klart arvesynd. Og totalt forkatelig! Jo det er vel egentlg sant at vi arver en syndig natur. MEN, Jesus har kommet for å fri oss fra synden. Ikke bare får vi tilgivelse, men vi får også kraft til å ikke synde. Vi blir ikke lenger slaver av den syndige naturen vi arvet av Adam, men blir derimot frikjøpt fra vårt syndige kjød og får ta på oss Kristi nåværende natur (sier nåværende, fordi da han vandret på jorden var han et menneske med samme syndige natur som oss. Han vant seier over fristelsene, og kan derfor også hjelpe oss idag.). Og er ikke det fantastisk? Bibelens definisjon på nåde (link) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobben70 Skrevet 4. oktober 2011 #4 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Jo det er vel egentlg sant at vi arver en syndig natur. MEN, Jesus har kommet for å fri oss fra synden. Ikke bare får vi tilgivelse, men vi får også kraft til å ikke synde. Vi blir ikke lenger slaver av den syndige naturen vi arvet av Adam, men blir derimot frikjøpt fra vårt syndige kjød og får ta på oss Kristi nåværende natur (sier nåværende, fordi da han vandret på jorden var han et menneske med samme syndige natur som oss. Han vant seier over fristelsene, og kan derfor også hjelpe oss idag.). Og er ikke det fantastisk? Bibelens definisjon på nåde (link) Jeg ba ikke om å arve synd fra Adam! Ikke min feil at han var så svak.(Noe gud forresten visste om før han lot Adam og Eva friste). Så arvesynden var nøye planlagt fra den "gode" og allmektige guden din Endret 23. oktober 2011 av Ms. Raggsokk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKristenKar Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Jeg ba ikke om å arve synd fra Adam! Ikke min feil at han var så svak.(Noe gud forresten visste om før han lot Adam og Eva friste). Så arvesynden var nøye planlagt fra den "gode" og allmektige guden din Gud lot ikke Adam og Eva bli fristet, det var Satan (i form av en slange) som fristet dem. Arvesynden var ikke planlagt av Gud, men frelsesplanen var det. Gud ønsket å sette oss fri fra Satans lenker. Vi trenger ikke lenger å være bundet av synden! Problemet her er ikke meg som er hjernevasket, eller for dum til å ikke ense selvmotsigelser. Problemet er deg som ikke ønsker å tro. Det nytter ikke med de mange bevis på at Bibelen har rett når man i hjertet har bestemt seg for å ikke tro. Endret 23. oktober 2011 av Ms. Raggsokk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Armule Skrevet 4. oktober 2011 #6 Del Skrevet 4. oktober 2011 Arvesynden er vel bare et påfunn som i praksis tillater en å gjøre hva man vil så lenge man angrer og tror på gud/jesus. På denne måten kan hvem som helst komme til himmelen, også maktsyke religiøse ledere. I tillegg er det jo kjempebeleilig at man etterhvert kunne kjøpe avlatsbrev. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobben70 Skrevet 4. oktober 2011 #7 Del Skrevet 4. oktober 2011 Gud lot ikke Adam og Eva bli fristet, det var Satan (i form av en slange) som fristet dem. Arvesynden var ikke planlagt av Gud, men frelsesplanen var det. Gud ønsket å sette oss fri fra Satans lenker. Vi trenger ikke lenger å være bundet av synden! Problemet her er ikke meg som er hjernevasket, eller for dum til å ikke ense selvmotsigelser. Problemet er deg som ikke ønsker å tro. Det nytter ikke med de mange bevis på at Bibelen har rett når man i hjertet har bestemt seg for å ikke tro. Gud skapte satan, gud lot satan komme inn i paradis og snakke med Adam og Eva. Stemmer dette? Gud skal vel også ha kunnskap om alt som har skjedd, og kommer til å skje? Altså var alt planlagt fra gud sin side!! Hvilke bevis på at bibelen har rett er det du tenker på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. oktober 2011 #8 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Gud lot ikke Adam og Eva bli fristet, det var Satan (i form av en slange) som fristet dem. Arvesynden var ikke planlagt av Gud, men frelsesplanen var det. Gud ønsket å sette oss fri fra Satans lenker. Vi trenger ikke lenger å være bundet av synden! Problemet her er ikke meg som er hjernevasket, eller for dum til å ikke ense selvmotsigelser. Problemet er deg som ikke ønsker å tro. Det nytter ikke med de mange bevis på at Bibelen har rett når man i hjertet har bestemt seg for å ikke tro. Det å ikke ønske å tro, er ikke et problem, det er en løsning. Og en allvitende og allmektig gud må kunne forutsettes å vite hva som kommer til å skje. Det er liksom definisjonen av "allvitende". Det der med at slangen var Satan, er forøvrig bare tull. Slangen var en slange, med den forskjell at før syndefallet, så gikk den (formodentlig) på beina. Etterpå var den henvist til å krype på marken. En artig detalj i historien, som sikkert skal forklare eksistensen av rester av lemmer hos de fleste slanger. "Gud gjorde det." Klassiker. Men Satan var ingen slange, han var en engel som gjorde opprør mot Gud. Lucifer. Kjent historie. Og han ble IKKE transformert til noen slange etter fallet sitt og plassert i Edens hage for å gjøre alt mer interessant. Hvis du mener DET, så vil jeg utfordre deg til å vise et skriftsted som sannsynliggjør det. Uansett hva eller hvem eller hvor: Allvitende betyr at man vet alt. Fortid og fremtid. Da må vi kunne forutsette at Syndefallet var i tråd med Guds plan, eller at han ikke kunne være riktig så allvitende og allmektig som religionen stort sett fremstiller ham. Bare å velge. Men du kan ikke få begge deler. Ikke noe Ole Brumming. Endret 4. oktober 2011 av Mann 42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKristenKar Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Og han ble IKKE transformert til noen slange etter fallet sitt og plassert i Edens hage for å gjøre alt mer interessant. Hvis du mener DET, så vil jeg utfordre deg til å vise et skriftsted som sannsynliggjør det.. Johannes' åpenbaring 12:9: "Den store drake ble styrtet, den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden; han ble kastet ned på jorden og hans engler med ham." Allvitende betyr at man vet alt. Fortid og fremtid. Da må vi kunne forutsette at Syndefallet var i tråd med Guds plan, eller at han ikke kunne være riktig så allvitende og allmektig som religionen stort sett fremstiller ham. Dersom Gud hadde dømt Satan/Lucifer til døden før han hadde gjort opprør, og begrunnet det med at han visste at han ville lage trøbbel, ville alle ha tjent Gud av ren frykt. Men, han lot Satan kjøre sitt eget løp så vi kunne se hva synd fører til. Så når Jesus kommer igjen for å hente de hellige (de som er frelst) kan jeg forsikre om at de er temmelig vaksinert imot Satans ideologi. Endret 4. oktober 2011 av EnKristenKar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKristenKar Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 4. oktober 2011 Arvesynden er vel bare et påfunn som i praksis tillater en å gjøre hva man vil så lenge man angrer og tror på gud/jesus. På denne måten kan hvem som helst komme til himmelen, også maktsyke religiøse ledere. I tillegg er det jo kjempebeleilig at man etterhvert kunne kjøpe avlatsbrev. Helt riktig. Med arvesynds-læren gjør man porten inn til Guds rike bred, selv om Jesus har sagt: Matteus 7:13-14: "Gå inn gjennom den trange port! For vid er den port og bred er den vei som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den. Men trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og få er de som finner den." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. oktober 2011 #11 Del Skrevet 4. oktober 2011 Johannes' åpenbaring 12:9: "Den store drake ble styrtet, den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden; han ble kastet ned på jorden og hans engler med ham." Dersom Gud hadde dømt Satan/Lucifer til døden før han hadde gjort opprør, og begrunnet det med at han visste at han ville lage trøbbel, ville alle ha tjent Gud av ren frykt. Men, han lot Satan kjøre sitt eget løp så vi kunne se hva synd fører til. Så når Jesus kommer igjen for å hente de hellige (de som er frelst) kan jeg forsikre om at de er temmelig vaksinert imot Satans ideologi. Men det sies ikke noe om noen sataniske innslag i Edens hage, gjør det vel? Så vidt jeg husker fra barndommens mislykkede forsøk på indoktrinering, så ble jo DEN voktet av engler? Når det gjelder de frelste og opphentingen: Det kan ikke skje for fort, spør du meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKristenKar Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 4. oktober 2011 Så vidt jeg husker fra barndommens mislykkede forsøk på indoktrinering, så ble jo DEN voktet av engler? Den ble voktet av engler (eller kjeruber som de ble kalt) etter syndefallet. 1.Mosebok 3:24: " Han jaget menneskene ut; og øst for hagen satte han kjerubene og det flammende sverd som svinget fram og tilbake. De skulle vokte veien til livets tre." Men det sies ikke noe om noen sataniske innslag i Edens hage, gjør det vel? Legger man sammen to og to får man vel fire? De syndet vel ikke uten videre uten å bli fristet? De hadde MANGE tre å spise av. I begynnelsen lå det ikke engang i deres tanker å være ulydig mot Gud, men når slangen begynte å friste med det forbudte treet så gikk det galt. Og det er vel ingen andre enn Djevelen som kommer med fristelser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKristenKar Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Og som kommentar til videoen kan jeg meddele at bortrykkelsen ikke kommer til å være hemmelig. ALLE levende kommer til å bevitne det. Men, de som ikke får være med Jesus kommer til å bli drept, og fuglene kommer for å spise opp likene. Johannes' åpenbaring 19:11-21: " Da så jeg himmelen åpen, og se: Der var en hvit hest! Han som red på den, heter «Trofast og Sannferdig», for han dømmer og kjemper rettferdig. Hans øyne er som flammende ild, og på hodet har han mange kroner, og han bærer en innskrift med et navn som bare han selv kjenner. Han er kledd i en kappe dyppet i blod, og hans navn er «Guds Ord». Himmelens hærskarer følger ham på hvite hester, kledd i fint lin, hvitt og rent. Og ut av hans munn går det et skarpt sverd; med det skal han slå folkene. Han skal styre dem med jernstav og tråkke vinpressen fylt av vredes-vin, av Guds, Den Allmektiges harme. På kappen hans, ved hoften, står det skrevet et navn: Kongenes Konge og Herrenes Herre. Og jeg så en engel som stod i solen. Han ropte med høy røst til alle fuglene som flyr under himmelhvelvet: «Kom hit, kom sammen til Guds store gjestebud! Dere skal få ete kjøtt av konger og hærførere og helter, kjøtt av hester og deres ryttere, kjøtt av alle mennesker, frie menn og slaver, små og store.» Da så jeg dyret og jordens konger med sine hærer samlet til krig mot rytteren på hesten og hans hærskarer. Men dyret (Vatikanstaten) ble grepet og sammen med det den falske profeten (USA - pinsemenighetens falske vekkelser), han som gjorde under i dyrets tjeneste og med dem forførte alle som tok dyrets merke og tilbad bildet av det. Begge ble de kastet levende i ildsjøen som brenner med svovel. De andre ble drept med sverdet som går ut av rytterens munn. Og alle fuglene spiste seg mette av deres kjøtt. Endret 4. oktober 2011 av EnKristenKar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobben70 Skrevet 4. oktober 2011 #14 Del Skrevet 4. oktober 2011 EnKristenKar: Jeg har ikke fått svar på dette: Gud skapte satan, gud lot satan komme inn i paradis og snakke med Adam og Eva. Stemmer dette? Gud skal vel også ha kunnskap om alt som har skjedd, og kommer til å skje? Altså var alt planlagt fra gud sin side? Hvilke bevis på at bibelen har rett er det du tenker på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nupp Skrevet 4. oktober 2011 #15 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) gå inn i deg selv. tror du virkelig på dette eventyret? gjør du virkelig det innerst inne, kristenkar? er det ingenting ved det som får dine røde lamper til å lyse? Endret 4. oktober 2011 av nupp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 4. oktober 2011 #16 Del Skrevet 4. oktober 2011 Gud lot ikke Adam og Eva bli fristet, det var Satan (i form av en slange) som fristet dem. Arvesynden var ikke planlagt av Gud, men frelsesplanen var det. Gud ønsket å sette oss fri fra Satans lenker. Vi trenger ikke lenger å være bundet av synden! Problemet her er ikke meg som er hjernevasket, eller for dum til å ikke ense selvmotsigelser. Problemet er deg som ikke ønsker å tro. Det nytter ikke med de mange bevis på at Bibelen har rett når man i hjertet har bestemt seg for å ikke tro. Aha. Så denne Gud, han var ikke almektig nok og viste ikke nok til å hindre at han sperfekte skaperverk gikk til hundene? Det var vel derfor han i pur fromhet druknete hele verdens befolkning noe senere? Utenom Noah og et par andre spesielt utvalgte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKristenKar Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #17 Del Skrevet 4. oktober 2011 Aha. Så denne Gud, han var ikke almektig nok og viste ikke nok til å hindre at han sperfekte skaperverk gikk til hundene? Det var vel derfor han i pur fromhet druknete hele verdens befolkning noe senere? Utenom Noah og et par andre spesielt utvalgte. Han ville at vi skulle se hva synd fører til. Hadde han ikke gjort det slik, hadde vi fulgt hans vilje av ren frykt istedenfor kjærlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 4. oktober 2011 #18 Del Skrevet 4. oktober 2011 Han ville at vi skulle se hva synd fører til. Hadde han ikke gjort det slik, hadde vi fulgt hans vilje av ren frykt istedenfor kjærlighet. Så gud, som er allmektig, lager med vilje noe som kan ødelegges, for å så straffe skaperverket sitt? Og har en ikke blitt fortalt gang på gang på gang at en skal frykte sin gud? Og for at vi skal elske guden så drukner han tusenvis av mennesker som ett eksempel på hva synd fører til? Tror jammen jeg skal gå ut i kveld og grisebanke noen, slik at de slutter å frykte meg og heller elsker meg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKristenKar Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #19 Del Skrevet 4. oktober 2011 Så gud, som er allmektig, lager med vilje noe som kan ødelegges, for å så straffe skaperverket sitt? Og har en ikke blitt fortalt gang på gang på gang at en skal frykte sin gud? Og for at vi skal elske guden så drukner han tusenvis av mennesker som ett eksempel på hva synd fører til? Tror jammen jeg skal gå ut i kveld og grisebanke noen, slik at de slutter å frykte meg og heller elsker meg. Prøver du å gjøre deg selv dum, eller? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 4. oktober 2011 #20 Del Skrevet 4. oktober 2011 Prøver du å gjøre deg selv dum, eller? Nei, jeg bare stiller spørsmål kristne aldri har klart å svare på. Ikke en gang gi det forrige årtusen da en var barn og gikk på søndagsskolen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå