Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er kanskje et litt spesielt spørsmål siden det handler om et yrke med såpass mye pasientkontakt som sykepleie. Men det jeg lurer på er hva slags jobber/arbeidsplasser innen sykepleie som finnes der pleiedelen av yrke er litt mindre?

Jeg ønsker å velge å studere sykepleie siden jeg synes sykdomslære, psykologi, ernæring er veldig spennende (selv om det ikke er fullt så mye av to siste emnene). Operasjonssykepleie er en av de veiene jeg har tenkt kan passe bra, men kan egentlig ikke tenke meg dette. Men hva med anestesisykepleie for eksempel? Hvordan er arbeidsdagen innen dette yrket?

Grunnen til at jeg tviler på sykepleieyrket er at jeg ikke kan se for meg meg selv som den pleiepersonen som går rundt på en sengepost og passer på de som har vært inne til operasjon el og skal ta meg av de foran familiemedlemer av de og alt.

Har tenkt at radiograf kan være et yrke som passer litt bedre for meg, men usikker på om jeg tør å velge det pga de begrensede jobbmulighetene.

Kanskje en litt merkelig problemstilling, men jeg håper noen har litt synspunkter rundt dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med bioingeniør?

Skrevet

Da ville jeg heller valgt noe annet. Du må jo jobbe i to år før du får tatt videreutdanning, og når man er nyutdannet får man gjerne jobber som innebærer en del pleie og pårørendekontakt. Dessuten er det jo en del praksis gjennom studiene.

Hvis du ikke ønsker å jobbe i psykiatrien? Master kan man ofte hoppe rett på, men da vil du gjerne havne i en fagsykepleierstilling, undervisning osv.

Hva med bioingeniør som allerede er nevnt? Medisin? Psykolog? Ernæringsfysiolog?

Som sykepleier skal du på en måte være talerør for pasienten, og alltid vite hva pasienten trenger. Tror derfor jeg ville tenkt litt mer på andre yrker før jeg hoppet på sykepleien.

Skrevet

Da ville jeg heller valgt noe annet. Du må jo jobbe i to år før du får tatt videreutdanning, og når man er nyutdannet får man gjerne jobber som innebærer en del pleie og pårørendekontakt. Dessuten er det jo en del praksis gjennom studiene.

Hvis du ikke ønsker å jobbe i psykiatrien? Master kan man ofte hoppe rett på, men da vil du gjerne havne i en fagsykepleierstilling, undervisning osv.

Hva med bioingeniør som allerede er nevnt? Medisin? Psykolog? Ernæringsfysiolog?

Som sykepleier skal du på en måte være talerør for pasienten, og alltid vite hva pasienten trenger. Tror derfor jeg ville tenkt litt mer på andre yrker før jeg hoppet på sykepleien.

Jeg er klar over at jeg må gjennom disse to årene og praksisen, og det er helt greit. Men jeg vil ikke ha den type jobb lenger enn det, så da lurer jeg på hvilke muligheter som er, om der er noen.

Medisin, psykologi og ernæring er desverre utelukket pga poenggrensene. Bioingeniør frister rett og slett ikke.

Takk for innspill ellers.

Skrevet

som sykepleier håper jeg du finner noe annet som virker mer spennende for deg!! du sier du skal komme deg gjennom årene du trenger før du kan ta videreutdanning. greit at du kanskje kommer deg gjennom det; men hvordan har pasietene din hatt det på veien? jeg tviler litt på at du klarer å yte god nok omsorg for dem og deres pårørende med den motivasjonen du har. å ha den innstillingen før en har begynt på studie synes jeg bør tilsi at en bør finne noe annet å studere! lykke til med valget :)

Skrevet

som sykepleier håper jeg du finner noe annet som virker mer spennende for deg!! du sier du skal komme deg gjennom årene du trenger før du kan ta videreutdanning. greit at du kanskje kommer deg gjennom det; men hvordan har pasietene din hatt det på veien? jeg tviler litt på at du klarer å yte god nok omsorg for dem og deres pårørende med den motivasjonen du har. å ha den innstillingen før en har begynt på studie synes jeg bør tilsi at en bør finne noe annet å studere! lykke til med valget :)

Du misforstår meg. Jeg skrev at det går greit med de to årene jeg må ha for å komme meg inn på videreutdanningen, ikke at det er noe jeg skal pine meg gjennom uten å vise omsorg for noen av pasientene. Det jeg mener er at det ikke er denne typen jobb jeg har lyst å ha i flere tiår fremover.

Jeg er en omsorgsperson som bryr meg om andre, det er en grunn til at jeg ønsker å velge et yrke innen helse.

Skrevet

Grunnen til at jeg tviler på sykepleieyrket er at jeg ikke kan se for meg meg selv som den pleiepersonen som går rundt på en sengepost og passer på de som har vært inne til operasjon el og skal ta meg av de foran familiemedlemer av de og alt.

Da er anestesisykepleier det beste valget, eller operasjonssykepleier. Anestesisykepleiere får i Norge gjøre ting som kun leger i andre land følger med på. Anestesispl kan veldig, veldig mye. Du kan jobbe med vitalparameterstabilisering ved operasjon, og du kan hoppe over til å jobbe på intensivavdelinger ganske greit.

Men jeg ville uansett ikke skaffet meg en sykepleierjobb, eller jobb i helsevesenet. Det skal jævlig mye til før jeg ville gjort det.

Skrevet

du sier du er en omsorgsperson; men hvorfor vil du da ha en jobb med lite pasientkontakt hvor du ikke får vist din omsorg???

skjønner du ikke mener å pine deg gjennom årene før du kan begynne på en videreutdanning. vet at det flere plasser er krav om å ha jobbet 100% i 2 år før en kan søke på skole. og med mange deltidsstillinger som det er i helsevesenet kan det derfor ta lengre enn 2 år før du har nok arbeidserfaring for å søke på skole. å så er det kampen om plassene. vet ikke hvor i norge du bor og hvordan det ligger an der; men kjenner flere som har måtte søke flere ganger før de kommer inn, og da går årene fort mens du må jobbe videre med direkte pasientkontakt.

ellers er jo lederjobber med mindre pasientkontakt men da får du gjerne et personalansvar og ikke brukt det sykepleiefaglige i like stor grad selv om det absolutt brukes det også da.....

men må likevel si jeg er litt skeptisk og vil nok heller feks foreslå bioingeniør hvor du har kortere pasientkontakt med hver enkelt

Skrevet

Da ville jeg heller tatt vernepleien.

Skrevet

Da ville jeg heller tatt vernepleien.

Du skal vise like mye omsorg og empati for brukere og pårørende som vernepleier også, så den skjønte jeg ikke.

Skrevet

du sier du er en omsorgsperson; men hvorfor vil du da ha en jobb med lite pasientkontakt hvor du ikke får vist din omsorg???

Det er da andre måter å vise omsorg på enn å jobbe på sengepost?

TS

Skrevet

Kjenner meg igjen i tankene dine TS. Og jeg sluttet på sykepleien på grunn av det.

Forøvrig, tror ikke radiograd er særlig bedre. Radiografer har ansvaret for pasientens velvære all den tid de er inne for røntgentaking osv.

Skrevet

Jeg vet om ei som er sykepleier som jobber med salg av utstyr til aldershjem og andre instutisjoner (dvs senger, madrasser, hjelpemidler ol).

Ellers finnes det jo administrative jobber som sykepleier hvor du har ansvaret for å sette opp vakter, fordele arbeidsoppgaver ol (men dette krever jo gjerne litt arbeidserfaring da).

Mitt inntrykk (har to sykepleiere i familien) er at det fort blir en del administrativt i en slik jobb, men det kan jo være at disse to har valgt denne veien.

Skrevet

Såvidt jeg har skjønt så er det arbeidsgiver som må søke deg inn på videreutdanning? Kampen for å komme inn på anestesien er beinhard har jeg hørt, ettersom det er et av de mest populære videreutdanningene.

Det virker som om du har lyst å jobbe med mennesker, gjerne innen helse, men helst uten menneskene. Er du interessert i hvordan kroppen er bygd opp og slikt eller vil du hjelpe folk eller en blanding?

Har du tenkt på ambulansearbeider? Der forholder du deg til pasienter i kortere intervaller. Det er selvsagt pasientkontakt men ikke på samme måte som på et sykehus.

Eller hva med noe innenfor ernæring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...