Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jo fastrenta på studielånet rekordlavt, og jeg tenker at om jeg skal binde renta, bør det vel være nå. Men jeg er litt usikker på om det er riktig av meg å ha fastrente, og trenger noen tips fra andre med mer økonomisk sans enn meg! Hva er fordelene og ulempene ved dette? Jeg ser at noen skriver at fastrente er mindre gunstig enn flytende rente, men hvor mye kan man egentlig tape på å ha en fastrente på 2,67% over tre år eller 2,86 over fem år? Jeg har jo aldri hatt så lav flytende rente! Så jeg innbilte meg at jeg ville spare penger på å ha så lav fastrente dersom renta går opp i løpet av denne tiden...

Jeg har forresten ca 140 000 i studielån som skal være nedbetalt i 2020, hvis det har noe å si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jo fastrenta på studielånet rekordlavt, og jeg tenker at om jeg skal binde renta, bør det vel være nå. Men jeg er litt usikker på om det er riktig av meg å ha fastrente, og trenger noen tips fra andre med mer økonomisk sans enn meg! Hva er fordelene og ulempene ved dette? Jeg ser at noen skriver at fastrente er mindre gunstig enn flytende rente, men hvor mye kan man egentlig tape på å ha en fastrente på 2,67% over tre år eller 2,86 over fem år? Jeg har jo aldri hatt så lav flytende rente! Så jeg innbilte meg at jeg ville spare penger på å ha så lav fastrente dersom renta går opp i løpet av denne tiden...

Jeg har forresten ca 140 000 i studielån som skal være nedbetalt i 2020, hvis det har noe å si.

Fordelen er at du vet hva du skal betale, og at renten umulig kan bli mye lavere.

Ulempen er at det ikke blr så lett å nedbetale ekstraordiært (om det skulle bli aktuelt).

Skrevet

Jeg kommer til å binde renta denne gangen (for første gang), da for ti år. Dette er rett og slett for å ha en liten trygghet på at hvertfall ett av lånene våre ikke vil endre seg.

Det vil aldri bli aktuelt å bytte bank på akkurat studielånet (i motsetning til huslånet, angrer som en hund fordi jeg bandt renta for fem år), og jeg har så mye husgjeld at, unntatt kanskje ved lottogevinst eller arv, er det over ti år til jeg evt vil cashe inn studielånet. I tillegg har jeg ikke mer i studiegjeld enn at det ikke er store forskjellen om flytende skulle synke mye mer, dvs ikke så sure penger som om vi f.eks bandt 700000 på huslånet. Jeg har hele tiden betalt litt ekstra hver mnd, men kommer nå til å betale disse pengene på huslånet. Vi kommer i tillegg til å betale ned huslånet som om vi hadde fastrente, for å bygge opp en liten buffer der.

Enesta jeg er usikker på er hvordan det blir med avdragsfrhet, kan man fortsatt benytte seg av dette (har bare brukt det på en termin tidligere)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...