Gå til innhold

Hvor henvender man seg for å gjøre endringer ift foreldreansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn med en mann som følger utrolig dårlig opp. Jeg har hovedomsorgen for barnet, men ønsker ikke lengre at han skal ha delt foreldreansvar med meg, da det bare er stress. Når feks barne skal ha pass, må far være med, avtaler han ikke dukker opp til veldig ofte.

Hvordan går jeg frem for å få foreldreansvaret alene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du kalle han inn til møte hos familievernkontoret?

Skrevet

Har prøvd, han er fullstendig enig i alt jeg har og si, men det er der inne. Ingen forandring ;) Han bryter avtaler ift sønnen, "glemmer" bursdager/treninger osv. Begynner å bli lei....

Skrevet

Kan du skrive ned alle avtaler han misligholder over en periode? Så får du til et møte hos familievernkontoret der du sier at du ønsker hovedomsorgen og viser til dine registreringer?

Jeg skjønner at det er vanskelig, men det er lurt å dokumentere, samt ha en tredjepart inne i bilde.

Ev. kan du melde inn til NAV hvor mange døgn sønnen din FAKTISK overnatter hos faren i måneden.

Skrevet

Snakker du her faktisk om foreldreansvar eller samvær? For jeg skjønner at du allerede har hovedomsorgen, men er det du ønsker at barnet ikke skal treffe far i det hele tatt? Jeg spør fordi foreldreansvar ikke har noe med hvor mye far treffer barnet å gjøre, og det er greit å vite hva man snakker om her.

Skrevet

Sønnen min har mer samvær med far enn hva som er vanlig. Sønnen min ønsker også dette selv, men jeg ser det blir gjort så mye "feil" at nå er jeg ikke en god mor om jeg overser lenger. Han er ikke i noe form for aktivitet hos sin far, bare pc/tv. Som sagt blir bursdager og treninger "glemt". Han får ikke riktig kost, fler dager han bare sender med sønnen vår en bollepose på skolen.

Det har holdt på i mange år, men nå har jeg fått nok...

Hva har det å si ift en tredjepart her egentlig? Ift at jeg blir trodd tenker du? :)

Skrevet

Snakker du her faktisk om foreldreansvar eller samvær? For jeg skjønner at du allerede har hovedomsorgen, men er det du ønsker at barnet ikke skal treffe far i det hele tatt? Jeg spør fordi foreldreansvar ikke har noe med hvor mye far treffer barnet å gjøre, og det er greit å vite hva man snakker om her.

Snakker om foreldreansvaret, at jeg har dette alene. Så jeg slipper alt styret med å møtte ha han med på ting, når han ikke møter opp. Vil at det min underskrift skal holde på papirene som gjelder min sønn. At far ikke trenger å være med på dette.

Skrevet

Utfra det du skriver tror jeg ikke du får fratatt far foreldreansvar.

Med en tredjepart mener jeg at avtaler dere gjør blir mer alvorlige og det vil bli nedskrevet ved familievernkontoret. Ergo kan dere også evaluere avtaler. Jeg trodde det var omsorgsfordeling det gjald, ikke foreldreansvar.

Skrevet

Hvis han sier det fra seg selv, er det ikke noe problem?

Hva må til for at man mister foreldreansvaret??

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Det du gjør er å kontakte likningskontoret og får et skjema, det fyller dere ut og begge må skrive under :) Vanskeligere er det ikke ;)

Skrevet

Hvis far ikke følger samværsavtalen kan han faktisk bli bøtlagt for de dagene han ikke stiller opp. Nå vet jeg dog ikke om det er det du mener, eller om du bare mener han er slapp.

Kall inn til mekling og sett ned foten.

Skrevet

Hvis far ikke vil gi fra seg foreldreansvaret, skal det svært mye til for å ta dette fra han igjen. Du må nok gå rettens vei, tror jeg.

Skrevet

Hvis far ikke vil gi fra seg foreldreansvaret, skal det svært mye til for å ta dette fra han igjen. Du må nok gå rettens vei, tror jeg.

... og det bør man tenke seg NØYE om før man utsetter barnet for!

Skrevet

Helt enig!! Det gjør saken hundre ganger verre for alle parter og det er en grusom prosess for alle parter....samt at det kan bli VELDIG dyrt...

Skrevet

Hvis far ikke følger samværsavtalen kan han faktisk bli bøtlagt for de dagene han ikke stiller opp. Nå vet jeg dog ikke om det er det du mener, eller om du bare mener han er slapp.

Kall inn til mekling og sett ned foten.

Jeg mener at det ikke finnes sanksjonsmuligheter i det hele tatt?? Hvis det gjør det, hvor finner jeg disse reglene?

Jeg vet at omsorgspersonen kan bli bøtelagt, men ikke samværsforelderen???

Skrevet

Det du gjør er å kontakte likningskontoret og får et skjema, det fyller dere ut og begge må skrive under :) Vanskeligere er det ikke ;)

Riktig. Det finns skjema som kan lastes ned og utfylles. Far må selvsagt skrive under på at mor skal ha foreldreansvar alene.

Hvis far motsetter seg dette, er jeg rimelig sikker på at man må gjennom rettslig instans.

Jeg mener at det ikke finnes sanksjonsmuligheter i det hele tatt?? Hvis det gjør det, hvor finner jeg disse reglene?

Jeg vet at omsorgspersonen kan bli bøtelagt, men ikke samværsforelderen???

Tror du har helt rett Sophie-Ann. Finns ingen regler eller rutiner for å bøtelegge samværsforelderen.

Skrevet

Snakker om foreldreansvaret, at jeg har dette alene. Så jeg slipper alt styret med å møtte ha han med på ting, når han ikke møter opp. Vil at det min underskrift skal holde på papirene som gjelder min sønn. At far ikke trenger å være med på dette.

Som andre sier; hvis far frivillig sier fra seg foreldreansvaret, er jo saken grei. Gjør han ikke det, er det en omfattende prosess hvor du må gå rettens vei og far virkelig skal bli vurdert å være udyktig som omsorgsperson (og da holder det ikke å ha glemt noen bursdager). Men hvilke ting er det snakk om her? Noen ting må jo begge parter med foreldreansvar skrive under på, som utstedelse av pass f.eks, men noen ting kan jo forelderen med hovedomsorgen ta avgjørelser om på egenhånd. Det jeg lurer på, er om du har oversikt over hvilke avgjørelser du absolutt må ha far til å skrive under på?

Men er saken da at du ønsker å ha foreldreansvaret alene, men sønnen skal fortsatt få treffe faren sin?

Det går uansett an å ta en telefon til familievernkontoret i ditt område for å spørre om disse tingene, så er du sikker på at du får et godt svar på det du lurer på.

Skrevet

Det jeg i hovedsak ønsker her er at det er jeg som skal ta alle beslutninger som gjelder mitt barn.

Ønsker at far og sønn skal ha samvær, vil ikke ødelegge dette for de.

Skrevet

Det jeg i hovedsak ønsker her er at det er jeg som skal ta alle beslutninger som gjelder mitt barn.

Ønsker at far og sønn skal ha samvær, vil ikke ødelegge dette for de.

Det tror jeg du får problemer med. Slike former for "svikt" blir ikke sett på som alvorlige nok til at han blir fradømt foreldreansvar.

Som sagt, så må du gå rettens vei hvis far er uenig i dine betraktninger. Vil ikke anbefale at du gjør det, du kommer bare til å utsette deg selv for økonomiske belastninger i tillegg til følelsesmessige for både deg og sønnen.

Prøv heller andre metoder for å få til et sunnere kosthold og livsstil når han er hos far.

Skrevet

Kan du skrive ned alle avtaler han misligholder over en periode? Så får du til et møte hos familievernkontoret der du sier at du ønsker hovedomsorgen og viser til dine registreringer?

Jeg skjønner at det er vanskelig, men det er lurt å dokumentere, samt ha en tredjepart inne i bilde.

Ev. kan du melde inn til NAV hvor mange døgn sønnen din FAKTISK overnatter hos faren i måneden.

Tror nav forholder seg til hva som faktisk står på papiret.. Min kjæreste hadde ikke skriftlig avtale, men muntlig om annen hver ferie og en helg i mnd noe som ble fulgt opp pluss litt mere samvare. Mora til ungen gikk til nav og sa at hun ville at de skulle rekne ut hvor mye far skulle betale, hun oppga da kun en helg i måneden. Kjæresten min ringte til nav og sa at han hadde barnet mere, og kunne vise til flybiletter og bilder som dokumenterte det faktiske samværet, men fikk til svar at så lenge det ikke forelå noen skriflig avtale kunne de ikke gå ut fra annet en det mor sa (SYKT???) uansett, mortrenerte saken nektet å skive under på samværsavtalen,,, så de måtte en tur innom familivernkontoret hvor de totalt ovekjøret den syke heksa (he,he digg når disse ekle mødrene får gjennomgå... ) og etter ny beregning fikk far 900 kr mindre å betale.. så om TS bare skal kunne si at samværet er andreledes enn hva de har på papiret vil dette være forskjelsbehandling av fedre og mødre ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...