Gå til innhold

Legeerklæring ved søknad om arbeidsavklaringspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke om arbeidsavklaringspenger pga nedsatt arbeidsevne, og skal legge ved en legeerklæring som dokumentasjon på min arbeidsuførhet. Det var lang ventetid på time hos fastlegen min, så legesekretæren sa at jeg kunne få en time hos en av de andre legene på legesenteret. Men så lurer jeg på om det godtas legeerklæring fra denne legen siden det ikke er min fastlege? Legesekretæren mente at det gikk bra, men jeg er usikker på om dette er noe jeg heller bør ta med fastlegen min?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror nok det er fastlegen din som må skrive den. Av den grunn at det er han nav kommer til å forholde seg til, og det er han som kjenner deg som pasient.

Skrevet

Takk for svar! Jeg trodde også at det var sånn, så jeg stusset litt når legesekretæren sa at han andre legen kunne ordne legeerklæringen. Uansett har jeg bare vært hos min nåværende fastlege 1 gang før, så hun kjenner meg ikke. Men tilstanden min er godt dokumentert hos de andre legene jeg har hatt opp igjennom. Er det kanskje en fordel at jeg får tak i mine tidligere journaler som min nye fastlege kan få?

Det var over en måneds ventetid på legetime hos fastlegen, kan jeg sende søknaden om aap allerede nå og bare ettersende legeerklæringen når jeg har fått den?

Skrevet

Jeg postet visst denne i feil forum kanskje. Beklager! :rodme:

Skrevet

Jeg postet visst denne i feil forum kanskje. Beklager! :rodme:

Svaret du har fått over er feil. Jeg jobber i NAV. Hvilken som helst lege kan skrive legeerklæringen din. Det spiller ingen rolle om ikke legen kjenner deg fra tidligere.

Skrevet

Til deg som jobber i NAV: tusen takk for oppklarende svar! Men jeg har allerede avlyst timen hos den andre legen, siden jeg trodde det måtte være fastlegen som skriver legeerklæringen. Men kanskje du kan hjelpe meg med en annen ting: jeg har ikke fått time hos fastlegen før i slutten av oktober. Må jeg vente til legeerklæringen er ordnet før jeg kan søke om AAP? Eller kan jeg sende inn søknaden allerede nå, med beskjed om at legeerklæringen ettersendes?

Skrevet

Du kan sende den inn nå, men søknaden vil ikke bli behandlet før legeerklæringen er mottatt.

Skrevet

Takk for svar! Er det sånn at hvis jeg får AAP innvilget, så vil jeg få etterbetalt fra den datoen jeg sender inn søknaden? (selv om legeerklæringen ikke er klar før i slutten av mnd). Eller vil jeg evt. få betaling fra den dato som søknaden innvilges? Bør jeg begynne å sende inn meldekort med en gang etter jeg har søkt, selv om søknaden ikke er avgjort? Vet du hvor lang tid det cirka tar å behandle en søknad om AAP? Risikerer jeg å måtte vente i månedsvis?

Dette ble mange spørsmål, men blir veldig takknemlig hvis du har anledning til å svare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...