AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #1 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg skal brodere for første gang i mitt liv. Jeg har kjøpt et broderisett, men forstår ikke helt hva jeg skal gjøre. Hvor begynner jeg? Hvordan vet jeg hvilke sting jeg skal bruke? Er det kun korssting man bruker?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #2 Skrevet 3. oktober 2011 Det spørs vel på hvordan oppskriften din ser ut. Er det et fotografi som følger med oppskriften, som kanskje gir noen hint om teknikk? Uansett bør det første du gjør være å tråkle rundt kanten på linen, så den ikke blir ødelagt mens du jobber. Så kan du telle tråder og finne midten av linstykket. Finn deretter midten av oppskriften og jobb derfra.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #3 Skrevet 3. oktober 2011 Det er et bilde med, men jeg forstår ikke helt hvilke sting jeg skal bruke. På deler av bilder er det korssting, mens på andre deler av bilder er det i følge tegningen noe som heter stikkesting, men det aner jeg ikke hvordan er. Noen gode tips til hvordan jeg finner midten? Er det bare å måle, eller bør jeg tenke på hvor stort det står at bildet er? For linstrykke er jo større en selve bildet?
afeio Skrevet 4. oktober 2011 #4 Skrevet 4. oktober 2011 Beste tipset for å finne midten er å brette stoffet en gang den ene veien, og dra fingrene hardt mot hverandre i bretten, og deretter brette andre veien og gjøre det samme. Da vil krysset som brettene lager vise deg hvor midten er. Se på følgende side for å finne ut av hvordan stikkesting gjøres: http://www.hendesverden.dk/handarbejde/handarbejdsskole/broderiskolen/Stikkesting/ Det er i utgangspunktet bare for å danne en kant slik at bildet blir mer tydelig. Om du tenker deg en fargeleggingsbok er stikkestingene alle strekene der, og korsstingene fargen du fyller inn mellom strekene. Forskjellen er at i brodering, tar man stikkestingene til slutt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #5 Skrevet 4. oktober 2011 Takker for tips. Jeg kommer nok tilbake med flere spørsmål etter hvert Gleder meg til å sette i gang med broderingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå