Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. jeg har funnet ut at jeg har valgt feil studie, og vil slutte. Begynte i høst. Hvis jeg avbryter studiet i løpet av denne måneden, vil jeg søke under ordinær når jeg søker på noe nytt til våren? Eller vil jeg fortsatt søke under førstegangsvitnemål(det håper jeg)?

Har også et annet spørsmål angående lånekassen. Jeg søkte fullt stipend og lån, men hva skjer hvis jeg avbryter studiet? Stopper utbetalingene fra lånekassen opp, når jeg sier ifra, eller betaler de ut året, slik at jeg må betale ned alt senere?

Dårlig formulerte spørsmål, men håper noen skjønner hva jeg mener! Er så usikker og fortvilet, da det jeg går nå ikke er det jeg vil i det hele tatt!

Tusen takk for raske svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer til å måtte søke ordinærkvoten neste år.

Betalingene fra Lånekassen stopper opp med en gang du har gitt beskjed, og du kommer til å motta nedbetalingsgiro etter ca. et halvt år.

Skrevet

Ja, du må søke under ordinærkvoten neste år desverre.

Kan jeg spørre hva det er du går nå, som du ikke vil? :)

Skrevet

TS her. Hvorfor må jeg søke under ordinær da? Da har jeg ingen sjans til å komme inn på det jeg egentlig vil, hvis jeg slutter nå..

Har ikke så lyst til å si hva jeg går, men det er et årsstudium som ikke relevant til det jeg har lyst til å bli i det hele tatt. All undervisning+bøker er på engelsk(kun to er på norsk), men dette visste ikke jeg før jeg begynte. Ble temmelig sjokkert. Jeg er ikke såå utrolig god i engelsk til å både forstå det som står og lære alt som står.

Skrevet

Hvis det er engelsk som er problemet er jeg redd du vil få problemer på andre studier også. Engelsk er et svært vanlig pensumspråk.

Skrevet

Fordi du ikke er førstegangssøkende.

Fullfør det du går nå (da vil du jo få studiepoeng?) som vil hjelpe deg inn på studiet du vil på neste år

Skrevet

Ikke hør på de andre. Du kan søke i førstegangsvitnemålkvoten så lenge du er under 21 og ikke har forbedret vgs karakterene dine. Du konkurrerer i begge kvotene.

Ellers er jeg enig med at engelsk møter du på nesten uansett. Jeg hadde bare 1 norsk bok på 5 år.

• Liker 2
Skrevet

TS her. Takk for svar alle sammen. Satser på at den siste som svarte har rett, ettersom at jeg har funnet lignende fakta diverse andre steder. Jeg skjønner at de fleste studier har noe engelsk, men det ble litt for mye for meg når alle forelesninger er på engelsk og nesten alle bøkene også, i tillegg til at jeg ikke er motivert/interessert. Det jeg går nå er innenfor historie/religion. Det jeg vil gå er noe innenfor helse....

Skrevet

Ja, du trenger ikke søke i ordinærgruppen, hvis det bare er snakk om 2 år etter vgs og du ikke har tatt opp karakterer!

Skrevet

Ts igjen.. Hvor og til hvem sier jeg ifra at jeg vil slutte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...