SummerJoy Skrevet 4. oktober 2011 #61 Skrevet 4. oktober 2011 Gjett hvem som hadde hoppa i søledammen!? (Har ikke helt sansen for denne typen "forskning" - selv om jeg godt kan tro at Økonomisko har vanntette sko!) Helt alvorlig: Når man har dårlig råd må man gjøre en annen vurdering enn hvis økonomien er på topp. Dere som anbefaler de dyreste skoene, og som ikke vil kjøpe sko på finn.no: Ville dere mene dette hvis det betydde at man måtte kutte i noe annet? Aktiviteter for barna? Tur til besteforeldre? Sunn mat? Jeg synes det er helt galskap å presentere det som om det er helt avgjørendede å ha de beste skoene. Det kan være mange typer som befinner seg i sjiktet "gode nok" til "aller best". Og jeg er sikker på at en del av de billigere typene er "gode nok". Det er nok noen billigere typer som er god nok ja (verden er ikke svart/hvitt) men det er veldig ofte slik at billige sko ikke er bra. Uttrykket "Man får det man betaler for", passer veldig godt hva sko angår. Slik er det jo bare. Det er jo ikke meningen å "rakke ned" på foreldre som velger billige sko, men å konstantere fakta, til TS, som faktisk SPØR. Og som jeg sa i første innlegg, har man ikke råd, så har man ikke råd. Men å si at sko fra spar kjøp kan måle seg med sko fra f.eks Kavat er direkte løgn. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #62 Skrevet 4. oktober 2011 Kjære mor med dårlig økonomi. Bruk de skoene du har kjøpt foreløpig. Når det blir kaldere kan du vurdere et par typiske "gore-tex" vintersko fra Økonomisko eller Obs. SÅ lenge de impregneres og du har gode ullsokker i, skal det en del til for at barna blir kalde. Jeg har selv måttet kjøpt billige og/eller (pent) brukte sko til barna mine og de har klart seg fint Ikkje bekymre deg, bruk heller energien på å gi barna kontinuitet i omsorgen, kjærlighet, grenser og støtte. Om de har sko til 900kr eller 299kr så er de like lykkelige Dere som sprer hat, skjerpings! Når noen med dårlig økonomi spør om rimelige, gode sko så tråkkar man dem vel ikke ytterligere ned? Kan dere ikke heller holde snavla og prise dere lykkelige for at dere kan kjøpe dyre sko, uten å gni det inn hos de som ikke kan?! 4
Gjest Annaires Skrevet 5. oktober 2011 #63 Skrevet 5. oktober 2011 Men hvorfor ikke heller kjøpe et par billige vintersko, en. Et par gummistøvler med for i?
Gjest pysepusen Skrevet 5. oktober 2011 #64 Skrevet 5. oktober 2011 Då eg var lita hadde alle ungar berre cherrox, me overlevde, me og Eg ser ikkje poenget med å blakke seg for å kjøpe sko til nærmare tusenlappen til ungane. Her brukte vi ikke det. Ingen som likte å gå i dem. Superstive og vonde å løpe i. Heldigvis tok mamma meg på alvor og jeg fikk andre sko. Cherrox er sikkert bannlyst blant enkelte som er litt "fine på det", men eg trur dei fleste brukar cherrox på ungane sine. Dei er veldig fine i slapsevær. Som sagt så brukte jo "alle" ungar kun det for 20-30 år sida, var jo ingen som hadde gore-tex ecco sko den gongen, og me overlevde fint Men det er anbefalt å ha ein type pustande vintersko. Det MÅ ikkje vera ecco Eg nemnte Skopunkten, som kom bra ut i testen og var rimeleg. Jeg er absolutt ikke "fin på det", men opptatt av at mitt barn skal ha godt utstyr (da mener jeg godt å ha på seg) for at han skal få en uteglede. Ingenting er så fælt som å ha på seg sko man ikke helt klarer å gå i (eller klær man blir kalde i, som er stive). Derfor velger jeg heller DockBoots i sølevær - eller Sorel-støvler! Hadde Goretex-lignende sko for 20 år siden jeg Men er enig med deg i at det ikke MÅ være Ecco! XXL har ofte partikjøp på f.eks. Viking vintersko. Vi kjøpte høstsko der og sparte noen hundrelapper i forhold til å kjøpe de samme skoene på Eurosko!
*Frida* Skrevet 5. oktober 2011 #65 Skrevet 5. oktober 2011 Men er ikke cherrox egentlig bare gummistøvler med fôr? De er jo ikke noe å gå med nå... Akkurat samme som at man ikke går med gummistøvler når det ikke er regnvær. Nei? Sherrox er forede støvlar ja. Og her regnar det kattar og blåser tre overende, 6 varmegrader i dag, så sherrox er absolutt korrekte sko nå. Har jo litt å bety kor ein bur her i landet, tenker eg! Eg skal kjøpe sånne i dag, me går for Viking Thermo. Prata faktisk med bhg om sko i dag, og personalet sa at 'sherroxar er supre overgangssko', altså før vinterskoa kan brukast.
Bellamy Skrevet 5. oktober 2011 #66 Skrevet 5. oktober 2011 Ville sjekka ut skofus-skoene hos Skoringen, de aller fleste av de skoene er supre vintersko. Thermostøvler er overgangssko, og skal helst ikke brukes midt på vinteren. I tillegg til at de fort kan bli kalde, er de aller fleste også j** glatte i sålen. Kan fort bli en del knall og fall om det er is ute!
Honesty Skrevet 5. oktober 2011 #67 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Skofus har OK termostøvler til barn med smalere føtter. Jeg tenker på disse. Datteren min har smal fot, og vanlige Viking Thermo/Cherrox faller bare av henne, men de fra Skofus sitter bra. Jeg har i tillegg lagt nedi en ekstra ullsåle. Skofus-støvlene er tiltenkt å være ekstrasko, og i tillegg har hun Ecco goretex (gave fra bestemor). Ecco er best til barn med smale føtter (visstnok gjelder dette også Superfit og Geox), mens til bredere føtter er Viking bedre. Kavat er også brede i lesten for barn som behøver det. Egentlig har jeg (som nevnt) troen på Skofus som merke generelt, men skoene derfra (ikke de støvlene jeg linker til) er for brede for datteren min, noe som ikke er rart, siden det er flere barn med bredere fot enn med smal fot. En for smal sko vil bli iskald på foten pga. for lite rom til luft rundt foten. Til mindre barn som er mye i ro, er sko fra Kavat sånn som disse (finnes i flere utførelser; Lisa er jentemodell, Defender er guttemodell/unisex) veldig gode og varme. Vi brukte sånne i fjor, og den eneste gangen snuppa ble våt på beina i dem, var da hun hadde svømt i en vanndam og absolutt alt fra innerst til ytterst var søkkvått. Endret 5. oktober 2011 av Honesty
Gjest gjest Skrevet 5. oktober 2011 #68 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg hater cherrox så her brukes kavat vinterstøvler istedet for andre forede støvler. http://www.ellos.no/dv/20-Sko-Stovler/Kavat/_/N-fknZ1z140bg?Nr=314670 Ellos kjører nå 40% på en valgfri vare. Her brukes de som "slapsesko", men de funker fint på det kaldeste også. Når det var "ta 2 for 1" for noen uker siden kjøpte jeg viking GT samt sorel. Bestandig brukt Viking sine og er fornøyde med de. Sorel har jeg ikke prøvd, men hører masse skryt. Som andre har nevnt kjører XXL tilbud på disse nå. I de kaldeste mnd her brukes Nesna. Går i utebhg i nord så gode sko er en nødvendighet. Ingen barn her brukes Cherrox om vinteren, da får de påpakning fra bhg vet jeg. Ellers mener jeg det er "ta 2 betal for 1" på skoringen denne uken. Da kan du få sko til både deg selv og barnet til prisen av 1:)) Er selv ute mye i jobben og vanlige gummistøvler, selv med ull er kalde nå. Ble tatt hjem fra både jobb og bhg på fredag.
Gjest Gst Skrevet 5. oktober 2011 #69 Skrevet 5. oktober 2011 Vi kjøper bare Ecco Gore tex + viking termo som ekstrasko. Vårt barn har aldri vært våt eller kald i ecco og vi bor i Bergen hvor det er mer slaps enn snø. Termo ble bare blitt brukt et par ganger i fjor. Synes også at de er glatte og stive til tross for at de er de mykeste av denne typen sko. Bhg skryter av Ecco. XXL kjører ofte gode priser på Viking og timberland. Har ikke erfaring med disse selv, men har en venninne som kjøper mye timberland og hun er veldig fornøyd.
Susan Sto Helit Skrevet 5. oktober 2011 #70 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg er av dem som sverger til Dockboots fremfor cherrox-lignende. Med ullsåle nedi. Har holdt guttungen fin og varm hele sørpetiden. Synes også Sorel er fine. Både til sørpeføre og til de kaldeste dagene. (Men kun på barn på 3 år og oppover! De minste bør ha mykere såle!) Vi har prøvd Ecco ett år. Det innså vi etter få dager at var bortkastede penger. Ungen ble iskald, for skoen var for smal. (Jeg hadde hørt at Ecco var best.) Gikk over til et par Ponny vi fant på tilbud, og hadde plutselig ikke noe problem lenger. Det beste vi ha hatt, er Elefanten. Men de må vi til utlandet for å kjøpe. (Kun kjeden Deichman som selger dem...) Mine unger sitter gjerne i en vanndam når de er ute, og med Elefanten goretex sko, så har de aldri vært våte på sokkene eller kalde på bena. Elefanten er betraktelig billigere enn Viking, Kavat og Ecco. Obs har ofte fått inn billige partier av Prigimi? også. Det er gode sko om man ikke har råd til det dyreste.
Serenity88 Skrevet 5. oktober 2011 #71 Skrevet 5. oktober 2011 Vi har en guttunge som går i naturbarnehage, han er omtrent aldri inne, så nei, støvler er ikke bra nok for ham nå, og gjørmegæren som han er kan vi ikke bruke i ecco gore tex, men cherrox! Eneste som holder han varm og tørr nå før snø og kuldegrader kommer Cherroxene som vi har er lettere, mykere og varmere enn støvlene hans, så jeg ser ikke helt forskjell på å bruke støvler versus cherrox annet enn foret? Vi bor ikke i et tørt og varmt land, her er det vått i skogen fra slutten av august og da holder ikke disse lave skoene... Kanskje neste år vi kan bruke sko av gore tex hvis han ikke er like glad i sølepytter :gjeiper:
Susan Sto Helit Skrevet 5. oktober 2011 #72 Skrevet 5. oktober 2011 Vi har en guttunge som går i naturbarnehage, han er omtrent aldri inne, så nei, støvler er ikke bra nok for ham nå, og gjørmegæren som han er kan vi ikke bruke i ecco gore tex, men cherrox! Eneste som holder han varm og tørr nå før snø og kuldegrader kommer Cherroxene som vi har er lettere, mykere og varmere enn støvlene hans, så jeg ser ikke helt forskjell på å bruke støvler versus cherrox annet enn foret? Vi bor ikke i et tørt og varmt land, her er det vått i skogen fra slutten av august og da holder ikke disse lave skoene... Kanskje neste år vi kan bruke sko av gore tex hvis han ikke er like glad i sølepytter :gjeiper: Min erfaring er at i sølepytter er det bare barnevadere som duger... 1
ElaineBenes Skrevet 5. oktober 2011 #73 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Det dere refererer til som Cherrox, har i dag så og si gått ut av produksjon. Dette fordi de var veldig tunge og lite varmeisolerende i forhold til de man anbefaler å bruke i dag, nemlig thermostøvler (Viking, i all hovedsak). Thermostøvlene er mye lettere fordi de har ikke ren, kompakt gummi, men i stedet et gummi/plastmateriale som det er masse luftbobler i. Og luft isolerer som kjent godt. Thermostøvlene har gått gjennom en kraftig forbedring , fortløpende, gjennom de siste tre-fire årene. Dette basert på tilbakemeldinger om skoets for, såler osv. Foret feks., er nå sydd fast i støvlen, i motsetning til tidligere da sålen var løs. Da var tendensen at sålene krøllet seg. Yttersålen har nå blitt utbedret med tanke på glatthet - de har endret materiale og overflate slik at de har bedre feste. En thermostøvel skal ikke brukes ved temperaturer særlig lavere enn frysepunktet, da de er ment som en foret støvel, noe de nettopp er. Perfekt for slapsevær, altså. Blir det kaldere er det vintersko som gjelder. Og hva vanntette sko gjelder, er det kun gummistøvler og sko merket waterproof som duger. GoreTex betyr ikke vanntett. GoreTex er en membran som ligger mellom foret og den ytre kledningen, og virker som vannavstøtende. Barnet kan altså bli kaldt om skoen ikke blir impregnert regelmessig, til tross for GoreTex. For om skoen blir våt, selv om vannet ikke trekker inn, blir den våte skoen en fryseboks. Så regelen er impregnér, impregnér og impregnér. Regelmessig. Er det vått vær i en lengre periode bør de impregneres minst én gang i uken. Impregneringspray får man for rundt 80 kroner og den varer lenge. Slurver man med impregneringen, vil skoene slites ut mye fortere. Om man brukes GoreTex-sko fra høsten av (eller i perioder og miljøer med lite eller ingen snø) er det viktig å sjekke skoene for sand. Små sandkorn sniker seg inn i hulrommene i sømmene og skraper hull i GoreTexen. Med det resultat at skoene trekker vann. Bank skoene godt, og skyll de gjerne forsiktig i springen for å få bort sanden. Skoene må ikke settes til tørk på varmekabler, da dette påvirker limet og materiale slik at det sprekker. Da kommer skoene til å trekke vann etterpå, da også. Puh:) Endret 5. oktober 2011 av ElaineBenes
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #74 Skrevet 5. oktober 2011 Har noen av dere peiling på disse? Kavat Kurt Kavat Defender Gulliver Gulliver varmforet Alle disse er fra Ellos, tenkte å benytte meg av tilbudet dems. Men er egentlig noen av disse skoene ok nok til et barnehagebarn på 18 mnd? Pr dags dato har vi kun Cherrox og Slusher, og jeg vet at de ikke er bra nok vintersko
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #75 Skrevet 5. oktober 2011 GoreTex betyr ikke vanntett. GoreTex er en membran som ligger mellom foret og den ytre kledningen, og virker som vannavstøtende. Barnet kan altså bli kaldt om skoen ikke blir impregnert regelmessig, til tross for GoreTex. For om skoen blir våt, selv om vannet ikke trekker inn, blir den våte skoen en fryseboks. Så regelen er impregnér, impregnér og impregnér. Regelmessig. Er det vått vær i en lengre periode bør de impregneres minst én gang i uken. Impregneringspray får man for rundt 80 kroner og den varer lenge. Slurver man med impregneringen, vil skoene slites ut mye fortere. Om man brukes GoreTex-sko fra høsten av (eller i perioder og miljøer med lite eller ingen snø) er det viktig å sjekke skoene for sand. Små sandkorn sniker seg inn i hulrommene i sømmene og skraper hull i GoreTexen. Med det resultat at skoene trekker vann. Bank skoene godt, og skyll de gjerne forsiktig i springen for å få bort sanden. Skoene må ikke settes til tørk på varmekabler, da dette påvirker limet og materiale slik at det sprekker. Da kommer skoene til å trekke vann etterpå, da også. Puh:) Det kan sikkert skrives mye om goretex og andre slike membraner, men en ting er helt sikkert er at de er fullstendig ubrukelige i sko. Det er KUN et markedsføringstriks at vi tror det har noe for seg. Ifølge mannen (jobber med å utvikle slike membraner) så tåler de ikke den typen bruk de blir utsatt for i sko. Membranen har nemlig to funksjoner, den skal hindre vann i å trenge inn og slippe fukt fra svette ut. Når membranen tettes fungerer den ikke lengre og smuss, skitt og impregnering tetter membranen... Jeg gidder ikke betale ekstra for sånt, hverken til meg eller ungene.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #76 Skrevet 5. oktober 2011 Oi, link nr 3 og 4 funket ikke. Her er de på nytt: Gulliver Gulliver varmforet
Susan Sto Helit Skrevet 5. oktober 2011 #77 Skrevet 5. oktober 2011 Har noen av dere peiling på disse? Kavat Kurt Kavat Defender Gulliver Gulliver varmforet Alle disse er fra Ellos, tenkte å benytte meg av tilbudet dems. Men er egentlig noen av disse skoene ok nok til et barnehagebarn på 18 mnd? Pr dags dato har vi kun Cherrox og Slusher, og jeg vet at de ikke er bra nok vintersko Hadde definitivt gått for en av kavat støvlene. Og om det ikke trengs spesielt høyt skaft, hadde jeg kjøpt den laveste. (Den er ikke kjempelav den heller.)
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #78 Skrevet 5. oktober 2011 Ser at cherrox får mye pepper her. Men det er vel ikke snakk om å bruke dem som vintersko? Vi har cherrox i barnehagen til jenta vår nå, for nå er det støvlevær, har regnet i 2 mnd i strekk omtrent, og sølepytter overalt. Kunne jo sendt med henne vanlige støvler også, men vi kjøpte cherrox på barnas hus for noen uker siden, og jeg innbiller meg at hun holder seg varmere på føttene med dem enn med vanlige gummistøvler. Ser at de aller fleste andre barna i bhg har enten cherrox eller andre forede støvler for tiden. Vinterskoene får vi heller ta med i bhg når det blir vinter.
Caramba Skrevet 5. oktober 2011 #79 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Vi bruker også både Viking Cherrox og Gore tex vintersko. Er det gjørmevær og mildt, cherrox, er det minusgrader eller kaldt og tørt, vintersko. Jeg liker veldig godt Cherrox og har kun Viking. I vinter, da det var så kaldt, brukte de bare vintersko hele vinteren, men i overgangen høst/vinter og vinter/vår er Cherrox fine. Endret 6. oktober 2011 av Caramba 1
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2011 #80 Skrevet 5. oktober 2011 Disse Kavat Kurt http://www.ellos.no/dv/20-Sko-Stovler/Kavat/_/N-fknZ1z140bgZ1z141xe?Nr=320828 De ser litt stive ut? Men de er ikke det? Går det greit til et barn under 2 år tro?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå