Gå til innhold

Hvorfor flytte til Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For tre år siden flyttet jeg fra lille Skien til Oslo. Jeg var uhyre skeptisk og skremt, men har tilpasset meg bra. Nå vurderer to av mine beste venninner å flytte etter og jeg kan ikke beskrive hvor lykkelig det ville gjort meg. MEN de er begge livredde og frykter storbyen.

Jeg skal derfor overtale dem med gode argumenter :P Så, derfor håpet jeg dere kunne hjelpe meg. Hva er gode grunner til å flytte til en storby eller spesifikt Oslo?? :D

Jeg tenker som så:

- Enklere med kollektivt

- Mange kulturelle tilbud

- JEG ER JO HER :D

:klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at du gjerne vil at de skal flytte etter, men de må vel kanskje helst ha en egen grunn til å flytte også? Oslo er ikke nødvendigvis noen billig by å bo i, så man bør vel i første omgang ha en studieplass og/eller en jobb. I tillegg bør de vel ha et ønske om å bosette seg der, sånn rent bortsett fra at du bor der.

Jeg har flytta endel rundt selv, og det er ikke bare-bare å bosette seg i en ny by.

Skrevet

Jammen, selvfølgelig. De skal jo eventuelt studere her!

• 3 uker senere...
Skrevet

bedre lønn, bedre jobb.

Flere mennesker og man kan handle på ikea klokken 23.00

Man får plass til å utvikle seg som man vil, ikke som alle andre vil.

Jeg hørte først etter jeg flytta fra ei bygd;

"Du har forandra deg".

Jeg hadde ikke forandret meg, jeg hadde bare sluttet å leve slik alle mente jeg skulle leve.

Sitte på restaurant alene, kino alene, storkoser meg. Kan nyte livet. Å slippe å hilse på så mange på det lokale kjøpesenteret at jeg ikke kommer igjennom før det nesten stenger. I oslo bestemmer du selv.

Kan spise mat fra hvilken verdensdel jeg vil. Mye konkuranse gjør at stedene er bedre enn på de 2 slitene kinasjappene fra hjembygda...

Utelivet er ikke fint nok egentlig, hver 6 måned legges noe ned og ett nytt gjennomsnittlig sted dukker opp.

Bor man mer enn 25 min unna sentrum bør man ha bil og lære seg alle gratisparkeringene i byen utenatt.

HADDE det vært en by her i landet med 19 millioner innbyggere hadde jeg flyttet dit -tvert.

Elsker lange åpningstider i alle butikkene.

• Liker 2
Skrevet

heeey! thanks :) flere ting jeg ikke har tenkt på!

Skrevet (endret)

Skien og Oslo kan jo overhodet ikke sammenlignes, Oslo er SÅ mye bedre. Der går det buss hele døgnet (i motsetning til Grenland hvor bussene kommer når de selv gidder), det er mange shoppingmuligheter (i motsetning til Skien hvor utvalget er utrolig dårlig, og ikke engang kjedebutikkene som Gina Tricot tar inn det de burde), det er søndagsåpne butikker (i motsetning til Skien hvor butikkene stenger kl. 6 på lørdag), det er mange gode restauranter (i motsetning til Skien som bare har Cafe Tullis og tusen kebabsjapper), det er alltid masse folk ute i ukedagene (i motsetning til Skien, hvor man blir sett på som alkoholiker hvis man velger å ta en øl på onsdag kveld), osv. osv.

Skien er en trist og stygg liten by, og det er tilogmed de fleste innbyggerne i Skien enige i. Hva er det egentlig venninnene dine er så redde for? Kriminalitet? Det er det mye av i Skien. Utlendinger? Det er det mye av i Skien. Gjengmiljø? Det er det mye av i Skien.

Jeg setter det litt på spissen her, men det er bare for å få frem poenget mitt. Jeg kan ikke forstå hvorfor unge mennesker velger å bli igjen i Grenland når de har muligheten til å flytte vekk (i det minste for noen år). Det er INGENTING Skien har å tilby som man ikke kan få andre steder.

Endret av Ethereal
  • Liker 1
Skrevet

Å leve i en storby er noe man må lære seg, for det ER en annen mentalitet enn i småbyer og på bygda. Men det lærer man fort.

Det er noe for enhver smak i Oslo. Kanskje finner de folk og hobbyer de aldri hadde tenkt at de kunne like? Det er også mange forskjellige strøk og mange forskjellige utesteder. Kort sagt kan man i mye større grad velge hvem man vil være sammen med, og trenger ikke å føle seg tvunget til å henge sammen med folk bare fordi man er vokst opp sammen.

En annen ting er at Oslo blir fort liten nok. Jeg har flyttet ut og bor i en by med 2 millioner innbyggere, og jammen føler jeg ikke at denne byen har blitt liten også.

Skrevet

Mine salgsargumenter for Oslo er:

- Jobbmarkedet

- Folkene

- Kollektivtilbudet (inkludert buss 24/7 - 365 dager i året)

- Kulturtilbudet (kino, teater, opera, ...)

- Utelivet (spisesteder, kaffebarer, puber, ...)

- Matbutikker åpent 07-24, inkludert søndag og helligdager

Rett og slett mangfoldet. :)

I♥Oslo

Skrevet

Eneste ordentlige by i Norge, på godt og vondt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...