Gå til innhold

Med 100.000 kroner ekstra.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen er det en stor sum, for andre en dråpe i havet. Men hva lønner det seg å bruke 100.000 på om man arver eller vinner i Lotto?

-nedbetaling av billån

-nedbetaling av huslån

-nedbetaling av studielån

-oppussing/forbedring av hus

-sette de på høyrentekonto

-noe helt annet?

-eller dra på en lengre reise, siden det er noe det er vanskelig å få til med en gjennomsnittsøkonomi?

Hva mener du? Og hva ville du gjort? Disse trenger jo ikke å samsvare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For noen er det en stor sum, for andre en dråpe i havet. Men hva lønner det seg å bruke 100.000 på om man arver eller vinner i Lotto?

-nedbetaling av billån

-nedbetaling av huslån

-nedbetaling av studielån

-oppussing/forbedring av hus

-sette de på høyrentekonto

-noe helt annet?

-eller dra på en lengre reise, siden det er noe det er vanskelig å få til med en gjennomsnittsøkonomi?

Hva mener du? Og hva ville du gjort? Disse trenger jo ikke å samsvare. :)

Er det så vanskelig? Jeg synes i hvert fall ikke det.

Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å dra på lengre reise uten de 100,000, ville jeg ikke brukt dem på det. Jeg hadde nedbetalt billånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg har boliglån og studielån. Av andre årsaker enn økonomi har jeg ingen planer, ønske eller mulighet til noen svært lang reise, og ville derfor brukt pengene enten til nedbetaling av boliglån eller oppussing. Heller mot oppussing akkurat nå, fordi jeg uansett har planer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det klokeste ville være å betale ned huslån eller billån, muligens pusse opp huset hvis det var noe som virkelig trengtes. Siden jeg verken har hus eller bil, ville jeg satt set rett inn på sparekonto :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var så heldige å få litt over 100.000 kr til vårt bryllup (overhodet ikke forventet eller planlagt) satte vi dem inn på en høyrentekonto hos Bank Norwegian. Pengene er satt av til boligkjøp når den tid kommer.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 100 000 ekstra så hadde vi pusset opp kjøkkenet. Det er ikke altfor summene som trengs, gjerne rundt 15 000, så hadde det blitt bra.

Vi hadde lagt platting på kjøkkenterrassen. Hadde vel kostet mellom 5000 - 10000 tenker jeg.

Samboer hadde fått briller. ;)

Kjøpt tapet til stue, kjøpt ett par lamper satte inn noen spotter. Fått en elektriker til å fått orden på ledninger osv. Kanksje en 15 000 her også.... eller litt mindre...

Nye dører i leieligheten. Hadde ikke valgt de dyreste, antar det ville komme på ca 15 000 kanksje.

Etter dette står vi igjen med 43 000... Levert inn bilen på service og gjort ett par småting. Satser på at 50000 hadde holdt her.

Ca 10 000 i klær til oss alle ( 2 voksne, 2 barn)

Rundt 28 000... Hadde vel brukt noen tusen på å betalt inn en høy strømregning som vi sikkert hadde fått... max 5000. :sjenert:

23 000 som da hadde gjenstått hadde vi brukt på sommerferie til neste år. Og etter det hadde vi vel vært blakk, men jeg synest vi hadde fått ganske mye for de pengene jeg. Om noen har for mye så er det bare til å dele rundt altså. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig? Jeg synes i hvert fall ikke det.

Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å dra på lengre reise uten de 100,000, ville jeg ikke brukt dem på det. Jeg hadde nedbetalt billånet.

Det er jo vanskelig å spare opp 50.000 for så å ta seg råd til å ta fri fra jobben i flere måneder. Jeg har gjort det, men da jeg sparte opp alle de pengene hadde jeg nesten ingen utgifter.

Jeg synes reising er en god ting å bruke penger på, men da må man ha råd til å komme hjem også.

Plutselig sitter man der med barn, hus og gjeld, og det er ikke bare å hoppe på et fly lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale ned billån. Av den grunn at det mest trolig er det lånet med høyest rente, og fordi å betale lån i seg selv sannsynligvis er det smarteste man gjør med penger "til overs".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så heldig at jeg fikk litt over 100.000 kr i forsikringspenger da jeg var 15 år (1 år siden) de står på overformynderiet mitt og skal få lov til å stå der til jeg skal kjøpe leilighet o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanskelig å spare opp 50.000 for så å ta seg råd til å ta fri fra jobben i flere måneder. Jeg har gjort det, men da jeg sparte opp alle de pengene hadde jeg nesten ingen utgifter.

Jeg synes reising er en god ting å bruke penger på, men da må man ha råd til å komme hjem også.

Plutselig sitter man der med barn, hus og gjeld, og det er ikke bare å hoppe på et fly lenger.

Jeg tror ikke jeg hadde klart meg med 50,000 for en flere måneders lang ferie. Og jeg regner en "lang ferie" som 3 uker og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betalt ut kortsiktig gjeld.

Kjøpt nye briller.

Fått bilen på verksted.

Resten hadde gått til oppussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde vel gått med til medisiner som alle andre penger jeg får om hende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde klart meg med 50,000 for en flere måneders lang ferie. Og jeg regner en "lang ferie" som 3 uker og oppover.

Meg og min kjære reiste rundt i tre uker gjennom Spania, og vi brukte ikke mer enn 10.000 kroner på begge, inkludert flyreisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ikke jeg hadde klart meg med 50,000 for en flere måneders lang ferie. Og jeg regner en "lang ferie" som 3 uker og oppover.

Meg og min kjære reiste rundt i tre uker gjennom Spania, og vi brukte ikke mer enn 10.000 kroner på begge, inkludert flyreisene.

50 000 for en flere mnd ferie er ikke mye, men det er klart det kommer jo an på hvilken standard en har. Bare nå når jeg sitter og ser på priser for 14 dager i Kroatia, der den ene uken er båttur, så vil bare turen komme på rundt 40 000 +/ -. Og så kommer jo penger til mat og lommepenger i tillegg. Nå er vi to voksne og to barn da, men pengene renner ivei.

Må også legge til at når jeg var på interrail for mange år siden så hadde jeg ca 10 000 på en mnd og det gikk det også, men det var ingen luksus. Men ferien var fin den altså. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nok;

Kjøpt en nyere bil,

reist på ferie til utlandet for ei uke eller to,

og satt resten inn på sparekonto.

Egentlig har vi det visst ganske så greit økonomisk ;)

Endret av ~white lady~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...