Gå til innhold

Sover så få timer i døgnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min datter på 15 mnd har plutselig begynt å sove så lite.

Hun legges om kvelden rundt 19.00, og våkner mellom 5-5.30 og bare sutrer HELE tiden. Så hun er tydelig fortsatt trøtt. Men får ikke roet henne når hun våkner.

Også sover hun mellom 1-1,5 t i 11-tiden. Og det er det. Før sov hun til 7-7.30.

Syns dette er så frustrerende. Hun blir jo sliten. Er i barnehagen hele dagen.

Erfaringer noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vårt barn sluttet å sove på dagtid når hun var 15 mnd. Dette justerte nattesøvnen hennes :)

Skrevet

Vårt barn sluttet å sove på dagtid når hun var 15 mnd. Dette justerte nattesøvnen hennes :)

Syns det virker så tidlig å kutte dagssøvnen... Hun er jo mye trøtt og sliten. Har gått i barnehagen i bare 1 mnd og er så sååå grinete når vi kommer hjem fra barnehagen... Huff, dette med søvn er slitsomt. Hun har sovet lite på dagtid siden hun ble født, men nå tar det litt kaka. De trenger mye søvn enda, gjør de ikke?

TS

Skrevet

Kanskje hun faktisk sover for lite på dagtid, slik at hun er for sliten når hun legger seg om kvelden?

Skrevet

Kanskje hun faktisk sover for lite på dagtid, slik at hun er for sliten når hun legger seg om kvelden?

Kan jo tenkes det. Men har prøvd å legge henne en gang på ettermiddagen, men hun nekter. Bare skriker og vil opp...

Skrevet

Om du prøver i en periode at hun sover en times tid rundt halv elleve og en tre kvarter rundt klokken to, så kan du se om det går bedre. Bare hun ikke sover etter klokken tre.

Skrevet

Om du prøver i en periode at hun sover en times tid rundt halv elleve og en tre kvarter rundt klokken to, så kan du se om det går bedre. Bare hun ikke sover etter klokken tre.

Ja det er jo verdt å prøve iallefall. Bare syns så synd på henne som er så sliten :(

Skrevet

Ja, det funket i hvert fall fint for min datter. Hun er 2.5 nå og sover fortsatt en god time på dagtid. Hun gikk ned til en dupp ved toårsalder. Lykke til.

Skrevet

Om hun ikke vil sove så kan det hende hun sovner viss du triller henne.

Skrevet

Om hun ikke vil sove så kan det hende hun sovner viss du triller henne.

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Sånn har mine vært i perioder også. Sist nå når han var 15 mnd faktisk. Men det har alltid gått over,så det gjelder bare å holde ut å tenke at det blir bedre. Min sover like lenge som din på dagen. Eneste justeringer vi har gjort er å legge 18.30. Nå er han tilbake og sover til 7,etter en stund med morgen 4.30-5.hr pleid å ha alarm/vekkerklokke på til klokka 6,når han har vært tidlig på morgenen. Dette som signal på at det er morgen.inntil den ringer går vi inn og legger ned og legger ned.

Skrevet

Hun våkner veldig tidlig ja. Jeg ville prøvd å legge henne litt tidligere, feks 18-18.30. Om hun våkner like tidlig, så kan det i det minste hende at hun føler seg mer uthvilt og ikke er så grinete. Ellers kan det faktisk være hun sover lenger ved å bli lagt tidligere.

Skrevet

Hei.

Min datter på 15 mnd har plutselig begynt å sove så lite.

Hun legges om kvelden rundt 19.00, og våkner mellom 5-5.30 og bare sutrer HELE tiden. Så hun er tydelig fortsatt trøtt. Men får ikke roet henne når hun våkner.

Også sover hun mellom 1-1,5 t i 11-tiden. Og det er det. Før sov hun til 7-7.30.

Syns dette er så frustrerende. Hun blir jo sliten. Er i barnehagen hele dagen.

Erfaringer noen?

min var slik, sov ikke om natten heller han, når han fikk tennene og dvs. jekslene tror vi gikk 2 mnd uten søvn da det sto på. Ikke noe sånt som er på gang da?

Skrevet

Eg ville prøvd å leggje ho tidlegare om kvelden.

Skrevet

Det hjelper dessverre ikke så mye å legge de tidligere viss de er helt utslitte etter en lang dag på barnehagen. Man kan jo tenke med seg selv. Viss du er helt utslitt og veldig stresset, som mange barn dessverre er, så sover man ekstremt dårlig om natten.. Det er en sannhet i at søvn avler søvn.

Skrevet

Det hjelper dessverre ikke så mye å legge de tidligere viss de er helt utslitte etter en lang dag på barnehagen. Man kan jo tenke med seg selv. Viss du er helt utslitt og veldig stresset, som mange barn dessverre er, så sover man ekstremt dårlig om natten.. Det er en sannhet i at søvn avler søvn.

Ehhhh...Det der er vel veldig individuelt og det må man bare finne ut av med hvert enkelt barn. For noen fungerer det kjempefint med en justering av tidligere kveld, som hos oss. Så du kan ikke si at det ikke fungerer.

Og det er da ikke noen motsetning i å legge seg tidligere om kvelden til at søvn avler søvn. Det å legge seg tidligere på kvelden er jo nettopp tilrettelegging i forhold til at natten skal bli lengre.

Skrevet

Poenget er jo at den tidligere leggetiden på sikt skal gjøre barnet mer uthvilt.

Skrevet

Ja, altså, eg meinte ikkje at TS skulle kutte ut dagsovinga for ungen. Men dagsoving OG tidlegare legging på kveldstid.

Skrevet

sover hun ute eller inne i barnehagen?

Jeg jobber i barnehage med små barn, og vi har i hele høst hatt noen barn som må venne seg til alle lydene for å kunne sove godt.. 1-1,5 time er lite når du er 15 mnd. De vi har på lik alder sover mellom 2- 2,5 og noen faktisk 3 timer! (de som sover lengst er gjerne barn med lange dager..)

Vi har latt noen sovne inne i gangen i vogna, og så trille de ut. To av barna sov inne i vogn de første ukene for å venne seg til barnehage sovingen (prøvde ute først, det fungerte overhodet ikke). Etter noen uker trillet vi de ut i gangen, så helt ut. Nå fungerer det greit, og de får til å sove lenge i barnehagen.

Har og opplevd at man noen ganger kan få til å få barnet til å sove mer om det bare har sovet 1 time, la det ned i vognen igjen og trillet til det sovnet på nytt.

Prøv å få til en god dialog med barnehagen. Søvn avler søvn, og god søvn i barnehagen er viktig, for de blir slitne etter en lang dag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...