Gjest gurimalla Skrevet 3. oktober 2011 #1 Skrevet 3. oktober 2011 Vi har fått nye naboer og her har mor gitt de to småjentene sine (6 og 8 år) tre kattunger. Det er antageligivis kompensasjon for at de måtte flytte eller noe. Disse kattungene tilbringer veldig mye tid i vår hage og de løper inn i huset med en gang vi åpner verandadøren eller ytterdøren. Jeg har kastet dem ut utallige ganger. Vi har sagt fra at vi ønsker å ha kattene i huset eller i hagen vår, men eier sier at hun ikke kan styre kattene da de er utedyr. Jeg kan ikke forstå at hun anskaffer tre katter som hun bare slipper ut og lar de løpe fritt. I vårt nabolag er det i etter min mening alt for mange katter som streifer rundt allerede og tre nye i nabohuset er ikke særlig gode nyheter. Hvor mye er det greit å plage naboen med kjæledyret? Og hva kan vi gjøre? Jeg er i utgangspunktet ingen kattehater, men jeg er ikke positiv til å ha kattedass i hagen
Gjest padawan Skrevet 3. oktober 2011 #2 Skrevet 3. oktober 2011 synes du virkelig de skulle luftet kattene i bånd?
¤Pernille¤ Skrevet 3. oktober 2011 #3 Skrevet 3. oktober 2011 Dette er jo et veldig vanlig problem, som det ikke er så lett å gjøre noe med. Jeg skjønner likevel godt at du synes det er kjipt. Det finnes flere ting du kan prøve å strø rundt i hagen og ved døra, men jeg vet riktig nok ikke hvor effektivt det er: Hvitløk, appelsinskall, lavendelolje. Det finnes også et middel du får kjøpt på plantemarked for eksempel, som de ikke liker lukten av.
Gjest padawan Skrevet 3. oktober 2011 #4 Skrevet 3. oktober 2011 (endret) du kunne jo prøve produktet Katt deg vekk. det skal vistnok fungere bra. Endret 3. oktober 2011 av padawan
Gjest Annaires Skrevet 3. oktober 2011 #5 Skrevet 3. oktober 2011 Katter er dyr som skal gå fritt, så det er ikke så mye du kan gjøre med det. En katteeier kan ikke passe på at kattene ikke går over på andres eiendom. Du kan jo forsøke noen midler for å holde de borte? 1
Malum Skrevet 3. oktober 2011 #6 Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Jeg er uenig med dere. Man kan ikke anskaffe kattunge i byggefelt og erklære den som utekatt. Såpass hensyn må man faktisk vise når man har mange naboer. På steder hvor man ikke bor så tett, og man har f.eks uthus hvor katten kan gå inn når den vil, er det selvsagt annerledes. En liten kattunge i tettbebygd strøk bør ikke få gå fritt ute. Den har ennå ikke forstått hvor den bor, og det bør den lære før den slippes fritt ut. Inntil det skjer får eier være ute sammen med dem og passe på. En katt har heller ikke utviklet retningssans før den er rundt 7 måneder gammel, så kommer den seg for langt unna hjemmet er det ikke sikkert den greier å finne tilbake igjen. Naboene våre skaffet seg kattunge i sommer. Utekatt, var det visst. Nå er den borte, etter at de etterlot den utendørs da de reiste bort i fem /!) dager. Jeg håper virkelig ikke de skaffer en ny. Endret 3. oktober 2011 av Bodillen 4
¤Pernille¤ Skrevet 3. oktober 2011 #7 Skrevet 3. oktober 2011 du kunen jo prøve produktet Katt deg vekk. det skal vistnok fungere bra. Det var dette produktet jeg mente, ja. Det skal visst fungere bra, men har hørt både og fra folk som har prøvd. Verdt et forsøk, i hvert fall!
¤Pernille¤ Skrevet 3. oktober 2011 #8 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg er uenig med dere. Man kan ikke anskaffe kattunge i byggefelt og erklære den som utekatt. Såpass hensyn må man faktisk vise når man har mange naboer. På steder hvor man ikke bor så tett, og man har f.eks uthus hvor katten kan gå inn når den vil, er det selvsagt annerledes. En liten kattunge i tettbebygd strøk bør ikke få gå fritt ute. Den har ennå ikke forstått hvor den bor, og det bør den lære før den slippes fritt ut. Inntil det skjer får eier være ute sammen med dem og passe på. En katt har heller ikke utviklet retningssans før den er rundt 7 måneder gammel, så kommer den seg for langt unna hjemmet er det ikke sikkert den greier å finne tilbake igjen. Naboene våre skaffet seg kattunge i sommer. Utekatt, var det visst. Nå er den borte, etter at de etterlot den utendørs da de reiste bort i fem /!) dager. Jeg håper virkelig ikke de skaffer en ny. Det har du rett i! Men problemet ligger jo ofte i at katteeieren gjør nettopp som din nabo. Og det fungerer som regel dårlig å si ifra til folk om hvordan de behandler dyrene sine... Samtidig så er katter veldig selvstendige dyr (når de blir voksne), og hvor de velger å gjøre ifra seg er vanskelig for eieren å kontrollere, med mindre de er med den hver gang den går ut. Og slik ser nok ikke de fleste som anskaffer seg katt at det skal være!
Gjesten Skrevet 3. oktober 2011 #9 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg må si som de fleste andre her: Katter er utedyr, man kan ikke styre hvor de går. Om du ikke vil ha kattene hos deg, er det bare å hive dem ut med en gang de kommer inn. Katter er ikke dumme, de lærer fort hva de får lov til og ikke.
Gjest gurimalla Skrevet 3. oktober 2011 #10 Skrevet 3. oktober 2011 Man kan ikke anskaffe kattunge i byggefelt og erklære den som utekatt. Såpass hensyn må man faktisk vise når man har mange naboer. Takk skal du ha, det er det jeg også mener. Vi kommer til å bruke "katt deg vekk" osv. Jeg er bare litt fortvilet over at det er helt greit å anskaffe seg tre kattunger og bare la dem løpe fritt rundt under mottoet "det er kattens natur". 1
Malum Skrevet 3. oktober 2011 #11 Skrevet 3. oktober 2011 Det har du rett i! Men problemet ligger jo ofte i at katteeieren gjør nettopp som din nabo. Og det fungerer som regel dårlig å si ifra til folk om hvordan de behandler dyrene sine... Samtidig så er katter veldig selvstendige dyr (når de blir voksne), og hvor de velger å gjøre ifra seg er vanskelig for eieren å kontrollere, med mindre de er med den hver gang den går ut. Og slik ser nok ikke de fleste som anskaffer seg katt at det skal være! Jeg mener det må gå an å forklare kattungeeieren endel fakta om hvordan pus fungerer. Altfor mange skaffer seg dyr uten å ha kunnskaper om hvordan de skal behandles. En katt som holdes i og rundt sitt eget hus til den er stor nok til å slippes fritt vil plage naboene i langt mindre grad enn en kattunge som aldri har fått opplæring i hva som er hjemme. Våre nærmeste naboer har to voksne katter. Der i gården praktiseres fornuftig kattehold, og vi merker ikke annet til dem enn at vi ser dem gå forbi nå og da. De vet hvor de bor, og de får komme innendørs i hjemmet sitt akkurat når det passer dem. Da går det an å ha katter uten å komme i konflikt med naboene. 1
¤Pernille¤ Skrevet 3. oktober 2011 #12 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg mener det må gå an å forklare kattungeeieren endel fakta om hvordan pus fungerer. Altfor mange skaffer seg dyr uten å ha kunnskaper om hvordan de skal behandles. En katt som holdes i og rundt sitt eget hus til den er stor nok til å slippes fritt vil plage naboene i langt mindre grad enn en kattunge som aldri har fått opplæring i hva som er hjemme. Våre nærmeste naboer har to voksne katter. Der i gården praktiseres fornuftig kattehold, og vi merker ikke annet til dem enn at vi ser dem gå forbi nå og da. De vet hvor de bor, og de får komme innendørs i hjemmet sitt akkurat når det passer dem. Da går det an å ha katter uten å komme i konflikt med naboene. Veldig flott at det fungerer så godt i deres tilfelle! Poenget mitt var bare at et slikt forhold ikke er så vanlig, og at det enkleste i de fleste tilfeller er å gjøre noen tiltak for å holde kattene borte. Selv om det ikke er TS feil. Å spyle etter kattene med vann skal visst også virke. Noen mener det er slemt, men de tar jo ikke skade av å bli våte. Så lærer de å holde seg unna.
Gjest Doh Skrevet 3. oktober 2011 #13 Skrevet 3. oktober 2011 Dette hørtes utrolig kjedelig ut TS. Håper virkelig at katten vår ikke kommer til å plage noen når vi flytter og han kan begynne å være litt ute. Jeg hadde hatt sånn Katt deg vekk i hagen og spruta vann på de hver gang de gikk inn døra. Ha en vannflaske stående ved utgangen hele tiden så den aldri er langt unna. De har ikke vondt av å få litt vann på seg, vi gjør dette med katten vår når han ikke hører(og er ikke blitt et nervevrak av det). Og så hadde jeg sagt til naboen at kattene skal holdes inne fram til våren. De har ikke noe ute å gjøre når de er små
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #14 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg har skrevet om akkurat dette i den andre kattetråden her, (jeg hadde ikke lagt merke til denne tråden) og fått en del pes der, fordi jeg skrev om kattene i nabolaget her som kommer inn i huset mitt når døren står åpen, hopper inn vinduene, stjeler mat, legger seg i barna mine sine senger, og i tillegg drar med seg døde dyr inn. Jeg vil IKKE ha dem inn i MITT hus, så jeg tar dem i nakken og slenger katten ut med hodet først, så den ikke tør å nærme seg huset mitt på veldig, veldig lenge. det samme gjelder dersom de gjør fra seg i hagen min, eller legger seg i hagemøblene. Og nei, jeg kommer IKKE til å kjøpe noen form for spray for å holde dem borte, fordi det er helt uaktuelt å bruke penger pga andre sine katter. 3
Gjest Doh Skrevet 5. oktober 2011 #15 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg har skrevet om akkurat dette i den andre kattetråden her, (jeg hadde ikke lagt merke til denne tråden) og fått en del pes der, fordi jeg skrev om kattene i nabolaget her som kommer inn i huset mitt når døren står åpen, hopper inn vinduene, stjeler mat, legger seg i barna mine sine senger, og i tillegg drar med seg døde dyr inn. Jeg vil IKKE ha dem inn i MITT hus, så jeg tar dem i nakken og slenger katten ut med hodet først, så den ikke tør å nærme seg huset mitt på veldig, veldig lenge. det samme gjelder dersom de gjør fra seg i hagen min, eller legger seg i hagemøblene. Og nei, jeg kommer IKKE til å kjøpe noen form for spray for å holde dem borte, fordi det er helt uaktuelt å bruke penger pga andre sine katter. Men en vannflaske har du vel? Og en ting: Hadde det kommet en løshund, hadde du løftet den i nakkeskinnet og kastet den? Håper virkelig ikke, for å løfte et voksent dyr grenser til dyremishandling(ja, vet at mammaene gjør det når ungene er små, men da er de SMÅ). 1
Gjest gurimalla Skrevet 5. oktober 2011 #16 Skrevet 5. oktober 2011 Takk for tips alle sammen. Jeg må tilstå at jeg har lyst til å slenge kattene ut, men jeg vil ikke skade dem, eller gjøre dem vondt. Vi har små barn og det siste jeg har lyst til er at barna tror at det er greit å være slemme mot dyr. 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #17 Skrevet 5. oktober 2011 Det beste du kan gjøre er å forklare naboen situasjonen. At naboen skulle ha spurt først, og at kattene ikke bør gå alene ute ved så tidlig alder. Kattene kan jo etter hvert tro at de tilhører deg og hagen din når de får løpe fritt i så ung alder. Hadde det bare vært en katt hadde det jo vært annerledes også, men TRE? Det er jo et umulig prosjekt sikkert, men noen skulle ha overtalt naboen din til å gi bort en eller to av de kattungene.
MalloryK Skrevet 5. oktober 2011 #18 Skrevet 5. oktober 2011 Bruk en spruteflaske med vann. Det gjør jeg for å jage vekk nabokatten. Og nå liker den meg ikke. Hmm, lurer på hvorfor? Men den holder seg ihvertfall borte
smalls Skrevet 5. oktober 2011 #19 Skrevet 5. oktober 2011 Når tid skal folk skjønne at IKKE skal løfte en voksen katt opp etter nakkeskinnet? Det er grensen til dyremishandling absolutt og da er det ikke rart du får pes når du holder på slik som du gjør. Håper virkelig ikke jeg har slike gærne naboer som er stygge med min katt Da hadde de fått så øra flagra hvis de heiv min katt ut fra 2 etasje og løftet opp etter nakkeskinnet. Hvis du ikke gidder å kjøpe spray, så får du heller spørre eieren om penger da 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #20 Skrevet 5. oktober 2011 Takk for tips alle sammen. Jeg må tilstå at jeg har lyst til å slenge kattene ut, men jeg vil ikke skade dem, eller gjøre dem vondt. Vi har små barn og det siste jeg har lyst til er at barna tror at det er greit å være slemme mot dyr. Bra du har litt mellom ørene i forhold til andre i denne og andre tråden som mener det er greit å denge løs på katten og være slemme mot de bare fordi når de kommer inn på de sitt terretorium.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå