Gå til innhold

Hvor mye vekt tåler hester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig lyst til å prøve å ri, men jeg føler liksom litt dårlig samvittighet fordi jeg er redd for at hesten skal bli sliten. Jeg føler at bare de som er liten og lett kan ri. Selv er jeg 1.75 så jeg er ikke liten akkurat, men jeg kjente en jente som bodde på gård og hun var høyere enn meg og ganske overvektig, og de hadde hester (vet ikke om de har dem enda). Hva tåler hester egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så klart avhengi av rasen, men de fleste hester som er trent vil kunne tåle en godt voksen og tung mann :) Selv har vi islandshester som ikke akkurat er store dyra, men de bærer min far som er en stor og tung mann på lange turer i marka uten problem :) legge til at isis er sterke og hardføre hester, før noen googler dem, ser størrelsen og får litt noia :fnise:

Endret av Lykkelitenen
  • Liker 1
Skrevet

Kommer ann på hesten ja, og ikke minst lengden og intensitet på økten. Jeg kjenner ei som driver aktivt med hest, og hun er garantert over 100kg. Hestene hennes er trente og høye varmblodshester.

Skrevet

Før i tiden bar fjordingen opp til 150 (!) kg når de bar kløv. Dette var jo så klart godt trente hester. Men hester som er godt trent og har trent ryggen en del, vil jo tåle litt tyngre personer. Du nevner bare høyden din, men hvis det bare er det at du er høy som hindrer deg i å ri, anbefaler jeg deg å prøve forde! På en rideskole vil du få en hest som passer deg :) Lykke til og håper du får en god erfaring med disse vakre dyrene! :klemmer:

Skrevet

finnes det en kalkulator på dette, eller regel av noe slag?

ikke som regel i å for seg, men som pekepinn?

Skrevet

Nei det finnes ingen regler på dette. Men generelt er hester med kort rygg og ferdig utvokst de som tåler mest belastning på ryggen, utover det går det helt på om hesten er trent. Og sitsen din vil ha litt å si. I alt skal ikke du bekymre deg med mindre du tenker å ta 6 timers rideturer i skog og fjell.

Skrevet

At hesten selv er i stand til å bære seg og har fått trent opp de nødvendige musklene til den oppgaven, samt at du ikke bare humper i vei og salen passer dere begge, er også viktig. Jeg gjør meg langt bedre på en liten fjording enn på en stor frieser, rett og slett på grunn av at jeg sitter balansert og følger med rytmen på en fjording, frieserbevegelsene blir rett og slett for store for meg. Mens andre igjen ikke takler ponnisteg.

Det viktigste er dog at du ikke tar deg vann over hodet og hopper barbak og det som verre er før du har balansen i orden. Klart, veier du en 150 kilo burde du vurdere å gå av noen kilo før du setter deg oppå en hest. Selv veier jeg 90. :)

Skrevet

Gjennomsnittlig klarer en hest maksimalt 20 prosent av sin egen vekt hvis man skal ri den jevnlig. En welchponni veier cirka 250 kilo og en rytter på 50 kilo er maks. En hardfør fjording på 370 kilo klarer mer enn 20 prosent av kroppsvekten. Hvis du skal lære å ri vil du raskt oppdage fremskritt og blir ingen ekstra belastning på hesten, hvis du ikke har tenkt å drive den frem som en moped straks du oppdager hvor fantastisk det er å galoppere. Anbefaler deg å ri uten sal av og til uavhengig av hvor erfaren du blir.

Har møtt ryttere som er drevne som aldri har ridd uten sal. Men da forstår jeg liksom ikke helt hvorfor de ikke har gjort det. Ugh...

Skrevet

Det kommer an på størrelse, rase, alder og hvor godt muskelsatt den er. Det må altså vurderes ut i fra hver enkelt hest :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...