Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min er i sorg,han har mistet "barnet" sitt,som ble påkjørt og avlivet.

Rett etter at lille pusungen hadde lært å spise selv,så forsvant moren,og kom aldri tilbake.Så hunden tok seg av den,de har vært i lage hele tiden,pusen ha fulgt etter når vi har gått på tur,pusungen sov med hunden på sofaen.De ble avhengig av hverandre.Hvergang pusen kom inn så var det rett bort til hunden å kose,og satt hunden ute så var pusen der og.Slik har de vært i 2 år,men på torsdag så gikk vi på tur og pusen sprang etter et blad midt i veien og det kom en bil og kjørte på den,den sprang vekk,gikk å ropte på den,men hørte den ikke og ikke så jeg den heller.(dette var om kvelden) dagen etter gikk de og leitet ette katten,men fant den ikke,men på lørdag gikk jeg og hunden å leitet etter den,og den hørte stemmen min,og mjauet,og hunden spang rett og fant den,den hadde gjemt seg godt,fikk den med meg hjem,bakbeina bare hang og han hadde tissa og bæsja på seg.Ringte til dyrlegen og fikk komme til med engang,hunden lå forsiden av katten.Og vi reiste ned til dyrlegen med katten der han fikk en sprøyte så han sovnet,og det ble konstantert at han hadde knekt bekkenbein,så da fikk han en sprøyte i hjerte og sovnet inn,på teppet sitt.Og nå har ikke hunden spist,han bare ligger å sørger,når vi går ut på tur så går han mot der katten lå.Ingenting vil han ha,han drikker vann..men vil ikke spise ikke engang favoritten sin..får vondt av han. Men nå skal jeg hente en ny kattunge til helgen,og håper det hjelper han litt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å nei så utrolig trist! Stakkars både deg og hunden! :klemmer:

Får håpe den nye kattungen hjelper dere da!

Skrevet

STAKKARS lille kattungen

:grine:

Skrevet

Åå, for en rørende historie! Har aldri hatt lyst på hund før (er katteelsker) men nå frista det plutselig!

Skrevet (endret)

Veldig trist.. :tristbla: Det er vondt å se dyr sørge sånn. Samtidig er det en oppvekker å se det (iallefall for dem som enda lever i den villfarelsen at dyr ikke har følelser..).

Historien fikk meg til å tenke på gamlepusen min som hadde en venninne i gata. De var omtrent like gamle og holdt sammen som erteris i 15 år. Hun ble påkjørt en gang og hardt skadet. Eierne lette høyt og lavt, men ingen lette mer iherdig enn pusen min. Det var han som til slutt fant henne og, med brudd i bekkenet liggende urørlig under en busk. Hun ble operert (sikkert ikke så alvorlig som hos din), og levde i enda mange år. Men så en dag reiste hun fra oss for godt.

Gamlepusen min satt på gjerdet til huset hennes og sørget, dag ut og dag inn i flere uker. Han lette ikke etter henne denne gangen, så jeg tror nok det var et eller annet i han som sa at hun aldri kom igjen. Hele han uttrykte sorg. Øynene, kroppspråket, ja alt. Matlysten og livsmotet kom tilbake, men det tok lang tid, og han glemte henne aldri, for resten av livet stoppet han alltid en liten stund hver dag på det stedet der de brukte å møtes.

Endret av Aurora M.
  • Liker 1
Skrevet

Å nei så utrolig trist! Stakkars både deg og hunden! :klemmer:

Får håpe den nye kattungen hjelper dere da!

Stakkars TS og hunden? Hva med kattungen som lå påkjørt med knuste ben i to dager før den ble funnet, fortsatt i live?

• Liker 1
Skrevet

Men nå skal jeg hente en ny kattunge til helgen,og håper det hjelper han litt...

Og her har vi litt av problemet med katter status. Det er bare å la dem løpe løse, bli påkjørte, og så hente en ny...

Jeg håper du vurderer å holde denne katten som innepus, i hvertfall til den er så gammel at den begynner å få stedsans... Små kattunger har ikke noe langs veien å gjøre, men det vet du kanskje nå? Du slipper vel ikke hunden din utenfor, og lar den fly rundt på egen labb?

Den gangen mammaen forsvant så skulle dere aldri ha sluppet henne ut med så små unger. Mammakatt skal holdes inne til ungene er 12 uker og leveringsklare. Menge lar katta komme ut så fort de har født, og ender med å sitte og flaskemate kattungene fordi mora har blitt påkjørt eller bare borte... Men mange av dem slår vel bare ihjel ungene når mora forsvinner. Mora kan også bli drektig igjen fort, selv om ungene dier. Og er det noe vi ikke trenger så er det kull på kull med huskattunger!

Dette er ikke retta bare mot deg TS, men huskatteiere generelt...

Ikke slipp ut kattunger før de er kastrert, vaksinert og id-merka. Utekatter bør ha både id-chip og øremerking. For når blekket i øret er falma, så funker fortsatt chippen. Men selv en dårlig øremerking kan få folk som finner katten til å sjekke den hos veterinær, og da vil eier bli funnet ved hjelp av chip. Katter kan bli drektige lenge før de er et halvt år gamle, og det er IKKE bra at unger får unger...Hvorfor katten skal vaksineres trenger jeg kanskje ikke å si?

Men helst så jeg at folk ikke bare slapp ut kattene sine i tettbebygde strøk. Katter kan bli påkjørt, smitta med FiV/FelV pga slåssing med andre katter om revir, forgifta med rottegift av naboer som er drittlei av at andres katter pisser ned hagemøblene deres... Små kattunger kan bli borte bare fordi de jakter på en sommerfugl, går for langt hjemmefra og ikke finner veien hjem. De har rett og slett ikke stedsans. Utekatter lever i snitt mye, mye kortere enn innekatter. Om man likevel ønsker at pus skal få "luft i pelsen" kan man bygge kattegård, ha balkong som er sikra med nett, eller la katten få turer i bånd (IKKE bind katten ute, den skal ikke stå ute uten tilsyn, kommer det en fremmed hund eller katt, så har ikke katten din noen sjanse til å rømme unna). Mine katter har kattegård.

Jeg synes det er trist når jeg ser folk mister kattene sine, den ene etter den andre, og allikevel skal de på død og liv ha kattungen som de bare kan hente, gratis, fritt ute...

Det er sikkert noen som synes jeg er slem nå, men det får så være. Jeg er opptatt av at katters status skal heves. At man ikke skal kunne få gratiskatter. Huskattunger bør chippes, vaksineres og få helseattest, og hvis dyrlegen forlanger, si 1200,- for den jobben, ja da bør kattungen koste 1200,-... Men, en huskattunge bør heller ikke koste mer. Man skal ikke tjene penger på å drive med huskatt- eller blandingsraseavl! Seriøse oppdrettere går nemlig med tap for hvert eneste kull de tar, det er andre ting som driver oss enn at vi skal tjene penger nemlig.

Og til slutt, detta ble langt, og de fleste har vel detti av lasset for lenge siden, jeg har to huskatter selv, tidligere hjemløse, og de er for meg verdt like mye som rasekattene mine. Men de har ikke avlsverdi og er derfor kastrert begge to. Det er huskattavl jeg er i mot, så lenge det er 100 000 hjemløse katter i Norge, og så lenge det er sånn så bør man ikke avle på huskatter. Det koster bare 14-1500,- å kastrere, og da slipper man ikke bare uønska kattunger, men også slitsomme løpetider, og livmorbetennelse...

Skrevet

Hvor tar du det fra at hun har sluppet ut en kattunge? Det står jo at den var ca to år gammel, dvs fullvoksen. Og mødre kan fint få være ute fra ungen har gått over til fast føde, det er den vanlige anbefalingen man får fra de fleste. (Selv om jeg er enig i at hun bør kastreres først.)Og at man skaffer seg en ny katt når man mister den man har betyr da virkelig ikke at man er en hjerteløs faen, dette er noe de fleste som har tatt et valg om å ha dyr i livet sitt gjør.

Skrevet

Det er ikke lett å holde en katt inne når den ikke vil,(kattemoren) overlot gladlig ansvaret til hunden nå hun ville ut.For hun viste at han passet godt på han.Hunden min er en scæfer på 4 år.Vi sørger alle over katten,men vi trøster oss med at han hadde en godt liv frem til han ble påkjørt og desverre ble liggende i over 1 døgn før vi fant han,men han ga ingen lyd fra seg før han hørte jeg ropte på hunden,når vi var å lette etter han.Og han lå godt gjemt.Hunden vasket han i ansiktet da vi fant han,han malte da jeg tok han opp,jeg håpet at han ikke var hardt skadet,men desverre så var han det.Katten ha alltid gått på tur med oss,han går etter hunden,men denne kvelden blåste det og han sprang etter et blad som blåste ut i veien.(ellers så gikk han alltid bak hunden som går i bånd)

Når vi gikk på tur så gikk vi til et stort jorde som de kunne springe løs og leke..og leken deres gikk ut på at katten "erter" hunden så hunden sprang etter han,eller katten sprang etter hunden.De var veldig glad i hverandre.

Jeg slapp ikke katten ut i veien,den var med oss på tur.Vi lette etter katten,men den va sikkert i sjokk,så den svarte ikke.Og når vi var hos dyrlegen så satt jeg å strøk og koste med han hele veien,han var ikke alene,jeg koste med han til hjerte sluttet å slå,og pakket han fint inn i teppet sitt,når jeg gikk..

Jeg skal hente en ny kattunge for jeg ser at hunden trenger en å ha omsorg for,og at en katt tilhører denne familien.Og vi er ikke så kyniske at vi tar livet av en for å skaffe oss en kattunge for de er så søte når de er små...En katt er ikke bare en katt den er et familiemedlem her i denne familien. Så til alle dere annonyme som kommer bare med sure oppstøt kos dere med et liv uten glede og kjærlighet.Når vi henter kattungen så er det med kjærlighet og den kommer til å få det godt,med en familie som kommer til å elske den selv om det bare er en katt....

• Liker 3
Skrevet

Men helst så jeg at folk ikke bare slapp ut kattene sine i tettbebygde strøk. Katter kan bli påkjørt, smitta med FiV/FelV pga slåssing med andre katter om revir, forgifta med rottegift av naboer som er drittlei av at andres katter pisser ned hagemøblene deres...

Jeg har et vennepar som bor skikkelig på landet jeg. På 2 år har de mistet 3 katter. 2 har blitt forgiftet av noe ikke noen klarer å finne ut hva er, men det er mest sannsynlig noe en av nabobøndene bruker som kattene på en eller annen måte får i seg. Èn katt har blitt påkjørt til tross for at det går bare èn vei der, og der er det uhyre lite trafikk. Sett utenfra finnes det ikke mer pusevennlig plass enn der de bor!

Jeg derimot, bor omtrent midt i sentrum av en ganske stor by, med veier og og naboer på absolutt alle kanter. Min forrige katt ble 18 år gammel, aldri skadet hverken i trafikken, av mennesker eller andre katter. Og det samme gjelder et titalls nabokatter.

De aller fleste kattetragediene jeg ser, når det gjelder opphoping av villkatter fordi de ikke kastreres og deretter kastes ut for å klare seg selv (og medfølgende slossing for revir), ikke vaksineres så de blir syke, forgiftes av ulike landbruksprodukter (herunder rottegift), blir elendig foret mm., ser jeg faktisk på landet!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...