Gå til innhold

Eierskifte på bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal overføre eierskapet til leiligheten min over på min far. Hvordan gjør jeg det? Har googlet en del på nettet, men ikke funnet noe relevant. Han skal ikke kjøpe den av meg, han skal bare stå om eier slik at det blir riktig i forhold til Skatteetaten osv.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IngvildSF

Riktig i forhold til skatteetaten? Syns det hørtes rart ut. Er det du eller faren din som betaler for den? Hvem bor der?

Endret av IngvildSF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreldrene mine som bor der og de som eier den. Men den står i mitt navn fordi de ikke var tilstede under kontraktmøte. Nå som de er tilbake så vil jeg overføre leiligheten tilbake til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Det er foreldrene mine som bor der og de som eier den. Men den står i mitt navn fordi de ikke var tilstede under kontraktmøte. Nå som de er tilbake så vil jeg overføre leiligheten tilbake til de.

Da skjønner jeg mer. Vet ikke løsningen på problemet (er jo bare 20år). Vil tro du kan ta kontakt med noen rådgivere i kommunen eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres veldig merkelig ut. Skjønner ikke hvorfor du står som eier av leiligheten - du kunne jo bare møtt med fullmakt. Og når du ikke har betalt noe blir bare dette enda merkeligere. Har dine foreldre lån på leiligheten? Det vil de jo ikke få dersom de ikke selv hadde stått som eiere. I tillegg må jo alle gebyrer, evt. dokumentavgift etc. betales på nytt. Hvilken type leilighet er det? Eier, andel, aksje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste ikke at dette skulle være så vanskelig. Foreldrene mine var på rundreise da de bestemte seg for å kjøpe en leilighet. De var ikke i Norge da vi kjøpte leiligheten. Derfor bestemte de at jeg skulle få stå som eier. Nå som de er tilbake så ser jeg ikke vitsen med at jeg står som eier, blant annet fordi at leiligheten blir min formue, og siden jeg er student så mister jeg stipendet mitt. Dessuten så bor jeg ikke der. De har ikke lån på leiligheten og det er en andelsleilighet. Det er vel bedre å ta en tlf til skatteetaten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dere som graver sånn faktisk har noen fornuftig råd å komme med istedenfor å være nysgjerrige. Hva er da vitsen med å grave når svaret er "vet ikke"?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i det hele tatt mulig? Du må vel "selge" den tilbake til dem, og betale både dokumentavgift og skatte av eventuell økning av boligverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, jeg ser nå at du skrev at det er andelsleilighet. Da trenger du ikke å betale dokumentavgiften i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.statkart.no/nor/Tinglysing/Burettslagsandelar/Skjema_og_blankettar/ Her finner du skjema for overføring av hjemmel. Denne må tinglyses i grunnboken for borettsandeler.

I tillegg må styret i/forretningsfører for borettslaget informeres om eierskiftet. Det er som regel forretningsfører som innberetter til skatteetaten, slik at de må ha registrert eierskiftet for at at skatteetaten skal få beskjed. For å slippe å få andel fellesgjeld/formue på deg må eierskiftet være ordnet før utgangen av året, da dette innrapporteres på eier pr. 31.12.

Det vil sannsynligvis påløpe eierskiftegebyr og tinglysingsgebyr.

Edit: Hvis du vil ringe noen så ring Statens Kartverk for å høre med de, tror ikke skatteetaen kan hjelpe deg med dette. Når du ringer Statens Kartverk bør du ha borettslagets organisasjonsnummer og ditt andelsnummer tilgjengelig. Du kan også ringe forretningsfører for borettslaget og høre med de hva de trenger, og evt. gebyrer hos dem.

Endret av ejoty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...