AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #61 Skrevet 28. juni 2021 Bor på bygda og de få gangene jeg hr ringt legevakt har vi fått komme inn io løpet av ca 2 timer. Virker ikke som om det er kjempemange som reiser på legevakten Skal sies at noen ganger vet man ikke hva som er akutt eller ikke. Om telefondamen man ringer til sier man skal komme inn og sjekke, så gjøres det. Noen ting vet man jo ikke om er alvorlig eller ei. For eks ny meget sterk smerte som varer i flere timer. Anonymkode: 7bc76...0fb
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #62 Skrevet 28. juni 2021 Vi bruker legevakten ved mistanke om brudd. Eller ved episoder der hun ikke kan gå. Nå er det sjelden mye kø på legevakten her i byen. Anonymkode: 91ad9...a90
JobberMedDet Skrevet 28. juni 2021 #63 Skrevet 28. juni 2021 Dro på legevakta på lørdag. Hadde tiltakende, økende smerter i mageregionen. Ligner begynnelsen på gallestein, men en del symptomer manglet. Hatt det to ganger før, og ble sendt på sykehuset da. Hverken CT eller ultralyd viste tette ganger, men "sludge" i gallegang. Altså ikke opr.kandidat. Hadde ikke smertestillende hjemme som tok smertene, så ringte de for råd. De ba meg komme inn. Fikk morfin og voltaren injeksjon i skinka, litt væske i.v. og slapp innleggelse. Sendt epikrise til fastlegen (som har ferie), og notat til gastro/kirurgisk på sykehuset i tilfelle jeg havner en av plassene akutt de neste dagene.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #64 Skrevet 28. juni 2021 Her har vi noen ganger kommet i ambulanse til legevakten før transport til sykehus. Når en kommer i ambulanse dit er det vel gyldig grunn. Jeg ringer alltid inn til legevakten før vi drar inn. Så vi får en time. Anonymkode: 91ad9...a90
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #65 Skrevet 28. juni 2021 altflyter skrev (På 2.10.2011 den 20.53): Jeg reagerer på hvor mye folk går på legevakten. Har sett folk med utslett på leggen som går på legevakten, eller folk med en lettere influensa. Legevakten er et akutttilbud. Om du klarer å vente tre dager, kan du gå til fastlegen... Syntes det er ufattelig at folk sitter på legevakten i 6-7 timer fordi de har en litt ubehagelig hoste. Hva syntes dere er akutt? Er vi blitt så paranoide at vi tror alt er dødelig? Når drar du på legevakten, og hva er dine tanker om de ufattelige køene i storbyene? Burde helsepersonellet blitt flinkere til å henvise til fastlege? Jeg svarer på spørsmålet "hva er dine tanker om de ufattelige køene i storbyene? Burde helsepsersonell blitt flinkere til å henvise til fastlege. I kommunen jeg bor er det to grunner til at det er ufattelige køer på legevakten, og da spesielt på sommeren. 1. Dette er en hyttekommune, og alle hyttegjester må benytte seg av legevakten hvis de behøver helsetilsyn, også for ting som vanligvis er fastlegens jobb når de er hjemme. 2. Stort sett alle med akutte skader eller akutt* sykdom må innom enten legevakt eller fastlege for rekvisisjon til akutten eller røntgen, ingen kan reise rett inn på skadestuen/akutten med f.eks bruddskader, selv om det hadde avlastet legevakten mye. (Med akutt mener jeg i dette tilfellet sykdom eller tilstander der øyeblikkelig hjelp er nødvendig, men tilstanden ikke er øyeblikkelig livstruende) Anonymkode: be226...b83
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #66 Skrevet 28. juni 2021 altflyter skrev (På 2.10.2011 den 20.53): Jeg reagerer på hvor mye folk går på legevakten. Har sett folk med utslett på leggen som går på legevakten, eller folk med en lettere influensa. Legevakten er et akutttilbud. Om du klarer å vente tre dager, kan du gå til fastlegen... Syntes det er ufattelig at folk sitter på legevakten i 6-7 timer fordi de har en litt ubehagelig hoste. Hva syntes dere er akutt? Er vi blitt så paranoide at vi tror alt er dødelig? Når drar du på legevakten, og hva er dine tanker om de ufattelige køene i storbyene? Burde helsepersonellet blitt flinkere til å henvise til fastlege? Om noen gidder å sitte på legevakten 6-7 t for bagateller så kan grunnen være at det slett ikke er lett å få tak i eller få time hos fastlegen. Det er ikke bare å vente til mandag når det ikke er ledig tid eller mulig å komme gjennom på telefon før lenge etterpå. Fastlegeordningen er en vits, det er ofte det som er problemet. (Og det er ikke de overarbeidede fastlegene som har skylden men byråkrati. ) Anonymkode: 0272c...150
Silva Pluvialis Skrevet 22. juni 2022 #67 Skrevet 22. juni 2022 (endret) Det høres veldig rart ut at folk kontakter legevakten for forkjølelse, omgangssyken eller andre forbigående plager man kan kontakte fastlegen for. Jeg tenker legevakten er for akutte tilfeller, store smerter, bruddskader, kuttskader, infeksjoner som ikke kan vente til fastlegen åpner eller stor psykisk ubalanse. Legevakten er heller ikke for å skaffe sykemelding eller få resept på p-piller som noen nevner. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #68 Skrevet 22. juni 2022 Tvillingsjel skrev (16 minutter siden): Jeg hadde aldri kontaktet legevakten før inntil mars 2022, og har nå vært på legevakten 3 ganger i løpet av et par måneder, alt pga psykiske lidelser. Den første gangen ble jeg bedt om å komme opp etter en telefonsamtale, og ble akuttinnlagt på psykiatrisk. Den andre gangen ble jeg hentet i ambulanse, og dagen etter akuttinnlagt igjen. Sist jeg var der var fordi jeg hadde blitt skrevet ut av psykiatrisk mot min vilje, og havnet i en krisetilstand. Jeg trengte å prate, og var i nærheten, så da gikk jeg bare opp. Jeg ble sendt hjem med beroligende og får nå oppfølging av AAT. Det høres veldig rart ut at folk kontakter legevakten for forkjølelse, omgangssyken eller andre forbigående plager man kan kontakte fastlegen for. Jeg tenker legevakten er for akutte tilfeller, store smerter, bruddskader, kuttskader, infeksjoner som ikke kan vente til fastlegen åpner eller stor psykisk ubalanse. Legevakten er heller ikke for å skaffe sykemelding eller få resept på p-piller som noen nevner. Hvorfor tar du opp gamle tråder? Har du lite å gjøre om dagen? Anonymkode: 4b434...31f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #69 Skrevet 22. juni 2022 Tvillingsjel skrev (18 minutter siden): Det høres veldig rart ut at folk kontakter legevakten for forkjølelse, omgangssyken eller andre forbigående plager man kan kontakte fastlegen for. Jeg tenker legevakten er for akutte tilfeller, store smerter, bruddskader, kuttskader, infeksjoner som ikke kan vente til fastlegen åpner eller stor psykisk ubalanse. Legevakten er heller ikke for å skaffe sykemelding eller få resept på p-piller som noen nevner. Forskjølelse og omsorgssyke kan også være akutt tilfeller. Jeg blir innlagt hver gang jeg får omgangssyke, fordi jeg kaster opp medisinene mine - og da kan jeg dø. Anonymkode: 4b434...31f
Topsi Skrevet 22. juni 2022 #70 Skrevet 22. juni 2022 (endret) Selvsagt er det folk som går på legevakten for det som kan se ut som bagateller, på den annen side, det er 150 000 nordmenn uten fastlege idag. Da er det bare legevakta de har. En skal ikke dømme så fort, er det en bagatell kommer de sist i køen Endret 22. juni 2022 av Topsi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå