Gå til innhold

Legevakten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drar aldri til legevakten med mindre jeg er halvdød. Det skulle da virkelig bare mangle, det er et krisetilbud der min tid stjeler av andres tid. Du drar ikke dit hvis du føler deg litt tufs eller har lyst på litt antibiotika.

Og i det samme vil jeg, som firebarnsmor, lovprise det arbeidet de utfører. Jepp, du sitter og venter og venter med et sår som må syes, eller en mulig svineinfluense som må sjekkes, en brystbetennelse med feber, eller med et brudd som må røntges. Du venter i timesvis. Det er surt.

Men når det virkelig gjelder- når en baby har blitt dyttet fra stellebordet av storesøster, eller et barn har falt ut av overkøya og kaster opp dagen etter, eller du selv har trolig hard bihulebetennelse men også mulig hjerneinfarkt- da bærer det rett forbi køen og inn til spesialist, til og med til sykehus.

Ære være dem, og de vet hva de gjør. Men ja, jeg synes vi alle burde ha særdeles høy terskel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drar aldri til legevakten med mindre jeg er halvdød. Det skulle da virkelig bare mangle, det er et krisetilbud der min tid stjeler av andres tid. Du drar ikke dit hvis du føler deg litt tufs eller har lyst på litt antibiotika.

Så man skal ikke dra på legevakta for å be om antibiotika når man oppdager UVI da? Man skal heller gå opp til tre dager før man kan dra til fastlegen. Du vet at man kan ende opp med nyresvikt i mellomtia da? Herregud, for en holdning.

Man drar på legevakta når det er noe akutt, eller noe som kan bli akutt innen fastlegen åpner igjen.

• Liker 1
Skrevet

Så man skal ikke dra på legevakta for å be om antibiotika når man oppdager UVI da? Man skal heller gå opp til tre dager før man kan dra til fastlegen. Du vet at man kan ende opp med nyresvikt i mellomtia da? Herregud, for en holdning.

Man drar på legevakta når det er noe akutt, eller noe som kan bli akutt innen fastlegen åpner igjen.

Nå skal det ganske mye til før en UVI fører til nyresvikt, da. Først må man få nyrebekkenbetennelse, og deretter kan det utvikle seg til nyresvikt.

Og nei, hun sier ikke at man ikke skal dra på legevakta med f.eks UVI. Hun sier at man skal la være å oppsøke legevakta for bagateller, som litt forkjølelse, som fint kan vente til legen åpner.

• Liker 1
Skrevet

UVI fører særdeles sjelden til nyresvikt, selv om det kan være gresselig ubehagelig. Og da må det i alle tilfelle ha gått noen dager- flere enn lørdag og søndag.

Herregud, for en holdning.

Men kjære deg, hvis du får UVI på lørdag og på egne vegne (ref forrige innlegg) antar at det kan bli livstruende på søndag, så er det akkurat slike pasienter som clogger køen. Det er ingen friske mennesker som dauer av en infeksjon på to dager. Ikke du, ikke jeg. Min bestemor på 83 kunne vært i fare, samme med babyen på 7 uker. Men du mener ikke at noe som "kan" bli akutt skal belaste det eneste åpne systemet? Da ønsker jeg deg lykke til med navlebeskuelsen, for det er ærlig talt rimelig sært.

• Liker 1
Skrevet

Man går da ikke til legevakten for å få sykemelding!??

Jeg har bodd flere steder i landet, og alle stedene har jeg hørt av andre at de IKKE skriver ut sykemelding på legegvakten.

Jeg ringer alltid fastlegen og får time samme dag. Det tar jo bare noen få minutter å skrive ut en sykemelding, så det er som regel ikke noe problem.

Synes det er respektløst overfor de som virkelig trenger akutt hjelp, at folk opptar tiden deres med bagateller som sykemelding, resepter, hoste, feber og øyekatarr. Man skal bruke fastlegen til sånne ting.

De fleste som sitter på venterommet på legevakten ser uforskammet friske og oppegående ut.

• Liker 1
Skrevet

De fleste som sitter på venterommet på legevakten ser uforskammet friske og oppegående ut.

Det er vel ikke hvordan man ser ut som er avgjørende for hvor syk man er?

Jeg har en eneste erfaring med legevakten, da hadde jeg hjernehinnebetennelse, men ville "se det litt an" for ikke å plage legevakten. Følte meg forøvrig så syk at jeg ikke klarte å oppsøke fastlegen mens han hadde åpent, men forsto vel etter hvert at jeg burde pelle meg til legen. Det var på tide....

(men jeg SÅ ikke så verst ut likevel)

Skrevet

Why the hate.

Folk har ikke peiling. Dersom de vil sitte på legevakta og blomstre, så be my guest.

Pasienter er ikke der for legen. Legen er der for pasienten, og for at sykepleierene skal ha noen å plage.

Skrevet

Jeg liker ikke sykehus og legevakt og det som er med. Liker ikke å bli stukket i, og gjør det jeg kan for å være unna.

Har derimot vært på legevakten to ganger på 2 år nå, begge ganske ufrivilig. Førstegangen trynet jeg på snowboard, kraftig hjernerystelse og hukommelsetap. Eneste jeg visste da var at jeg skulle hjem (Hvor var det igjen?), og ikke på noe sykehus. Satt meg på et tog, møtte på mor på oslo s. Ble kjørt direkte til legevakt, og så observasjon på a-hus.

Andre gangen var også ganske ufrivilig etter en flytur i ca 90 km/t i veigrøfta etter at jeg skled på grusen /m motorsykkel. På legevakta "glemte" det meg, og jeg gikk bare til disken der og sa at om det ikke skjedde noe snart så kom jeg til å dra. "Oi. Vent 5 min, så kommer du inn. Du ble visst satt i feil kø.". Tok ikke 5 min engang før jeg var inne, hadde tatt røntgen, og var tilbake hos legen.

Skrevet

Så folk som meg, som distraherer meg selv fra smertene ved å være sosial med den personen som evt. er med meg, vi bare juger om smertene våre vi da? :filer: Jeg har sittet på legevakta med nyrebekkenbetennelse og 39 i feber, bestevenninnen min kjørte meg, så vi satt og pratet og fniste og slikt mens jeg ventet. Beklager, jeg visste ikke at man skulle sitte stille og gråte på legevakta. For meg er det mye lttere å takle smerter om jeg har noe osm distraherer meg, som en bestevenninne å prate med om tull og drit...

Når man har skikkelig vondt, klarer man ikke å distrahere seg selv vekk fra smertene ved å prate, le eller tenke på andre ting.

Nyrebekkenbetennelse gir bare moderate smerter. Det er selvsagt en ting man bør få behandling for uansett, men det er absolutt ikke farlig å vente til fastlegen åpner. 39 i feber er heller ikke noe man trenger å oppsøke lege for.

Generelt så mener jeg at dersom man har vondt et sted og det ikke er akutt fare for liv og helse, og man er i stand til prate og le det bort, så har man ingenting på legevakten å gjøre.

• Liker 2
Gjest otrivin
Skrevet (endret)

Det var en her som skrev om prioriteringsliste. Jeg har nyrestein som står på prioriteringsliste sånn jeg har forstått det og likevel ser jeg mennesker som virker ABSOLUTT helt friske, skravler, spiser, ler, går normalt, nevner ikke et ord om sykdom osv som får komme før meg. Enten fungerer ikke disse listene ellers er det kanskje jeg som har feil.

Men min mor har sykdommer som kan være dødelige ved anfall, og vi har mange ganger måttet gå å si ifra flere ganger før de har tatt henne inn (sånn hvis hun har falt ut eller lignende).

Edit: Google er min venn.

Hastegrad inndeles i følgende kategorier:

1. Øyeblikkelig hjelp

Gjelder alvorlige og livstruende skader og tilstander. Disse henvendelsene har alltid høyest prioritet og får hjelp umiddelbart .

2. Haster

Dette er henvendelser der pasienten har skader eller sykdommer/tilstander som gir store ubehag, som sterke smerter, høy feber med svært dårlig allmenntilstand, angst eller personer i sterk psykisk ubalanse. Disse får raskt hjelp ved legevakta.

3. Vanlig

Henvendelser som er mindre alvorlig, men som likevel ikke kan vente til neste dag.

Endret av otrivin
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bruker legevakta som fastlege. Jeg er selvstendig næringsdrivende, så jeg kan sitte der å blomstre, uten noe stress. Jeg gidder ikke forholde meg til at det i Norge er politisk bestemt hvordan legetjenestene skal se ut, så når jeg betaler skatt for dette, så bruker jeg det for alt det er verdt. Hadde jeg kunnet betale for et privat system, hvor det private var billigere fordi alt var privat, da ville jeg nøye vurdert hvor det lønte seg å gå, men nå tar jeg alt på legevakta, og hva dere andre syns om det, det driter jeg i.

• Liker 1
  • 9 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
*Betty* skrev (På 2.10.2011 den 23.13):

Har bare reist til legevakten en gang. Det var fredag kveld/natt og jeg ringte på forhånd. Om de på legevakten mener det er greit du kommer, så ser jeg ikke problemet med at en går.

Er selfølgelig uenig at folk med forkjølelse og andre vanlige sykdommer som ikke er farlige eller skadelige uten behandling, går til legevakten. Men en skal aldri si hvem som "burde" være der og ikke bare ved å se på de. Du kan ikke se på alle hva som feiler de, og da burde du heller ikke konkludere deg frem til at det ikke er alvorlig.

Jeg satt og lo med en venninne på legevaken, men da undersøkelsen ble gjort viste det seg at jeg hadde kraftig lungebetennelse med sepsis, så ble lagt inn. Var temmelig utslitt så det var nok årsaken til at jeg fikk behov for å le av det meste ;) . 

Anonymkode: 0b3d1...582

AnonymBruker
Skrevet

Rart, alle i tråden er kjempeflinke til å bare dra på legevakta når det er "akseptert", og likevel er det alltid dritlang kø der. 

Anonymkode: d64e7...333

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Rart, alle i tråden er kjempeflinke til å bare dra på legevakta når det er "akseptert", og likevel er det alltid dritlang kø der. 

Muligens fordi tråden er 10 år gammel 😂 kanskje noe har endret seg siden jeg laget tråden den gangen 😎 (utrolig at jeg har vært her i 10 år)

• Liker 4
Skrevet
altflyter skrev (16 timer siden):

Muligens fordi tråden er 10 år gammel 😂 kanskje noe har endret seg siden jeg laget tråden den gangen 😎 (utrolig at jeg har vært her i 10 år)

Med all respekt : jeg lurer på hvem som gidder hale opp en såpass gammel tråd. Eller snarere hvorfor.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er kanskje fordi at de som står i kø er alle dem som ikke drar på legevakta bare når det er noe som ikke kan vente. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2011 den 22.10):

Jeg har nok vært på legevakta for "småting"; men jeg ringer ALLTID først, og forklarer sykdomsbildet mitt. Så velger de om de ber meg komme ned, eller vente til dagen etterpå og se om det er blitt bedre (og om dagen etterpå er en ukedag, så ber de meg da dra til fastlegen). Men, dere hadde nok sett stygt på meg selv om jeg satt der med 40 i feber og blindtarm som holdt på å sprekke, for min metode å takle smerter og ubehag på, er å være sosial, le og fjolle med den som evt. er med meg.

Mannen min hadde en periode hvor han dro på legevakta med ting man egentlig skal vente på time hos fastlegen for. Rett og slett fordi han jobbet ALLTID når fastlegen var åpen, og de var ekstremt underbemanna, så han fikk ikke fri for å dra til legen; han var til tider den eneste som kunne jobbe... Så for han var det da umulig å dra til legen; da måtte han stengt butikken, og fått trekk i lønn for mistet inntjening...

Jeg har sett folk her som kjefter på folk som mistenker UVI f.eks for at de vil dra på legevakta; "det er ikke en dødelig sykdom, ta et par paracet og vent på at fastlegen åpner igjen". Uvitende idioter. En UVI kan utvikle seg til nyresvikt. Det er mange ting som i utgangspunktet ikke er så farlige, men som krever øyeblikkelig behandling, ellers kan det bli noe farlig.

98% av uvi kan vente en dag eller to altså. 

Anonymkode: efd3c...3a1

• Liker 1
Skrevet
Cata skrev (9 timer siden):

Med all respekt : jeg lurer på hvem som gidder hale opp en såpass gammel tråd. Eller snarere hvorfor.

Det er kanskje fordi at de som står i kø er alle dem som ikke drar på legevakta bare når det er noe som ikke kan vente. 

Det lurer jeg også på. Jeg lurer på hvor de finner den. Tolker det som at du spør meg om hvorfor tråden ble dradd opp: Hvis du kikker på innleggene, så var det ikke jeg som fant og dro opp en 10 år gammel tråd 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er ganske tett om man gir "råd" om at nyrebekkenbetennelse og 39 i feber kan vente et par dager, og ikke er særlig farlig. 

Sepsis utvikler seg seriøst på timer, og er livstruende. Og hvem som helst, tilsynelatende normalt frisk eller syk fra før, kan få det. Idiotskap. 

Anonymkode: 62460...613

• Liker 1
Skrevet
altflyter skrev (52 minutter siden):

Det lurer jeg også på. Jeg lurer på hvor de finner den. Tolker det som at du spør meg om hvorfor tråden ble dradd opp: Hvis du kikker på innleggene, så var det ikke jeg som fant og dro opp en 10 år gammel tråd 😊

Nei, jeg så det ikke var du selv som halte den opp. Det var mer for å si meg enig med deg i at det er pussig at noen fisker fram såpass gamle tråder i stedet for å starte ny.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

98% av uvi kan vente en dag eller to altså. 

Anonymkode: efd3c...3a1

Det blir jo forferdelig ubehagelig da. Du må ikke være døende for legevakt heller. Er du døende er det 113.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...