AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #21 Skrevet 2. oktober 2011 Tror mange ser på legevakten som en helg og natt lege. Idioter rett og slett. Men man skal ikke alltid tro at enkelte ikke har mer smerter enn det ser ut til (folk som smiler og ler som unntak). Selv hadde jeg så kraftig magesmerter at jeg ikke klarte å vente, heldigvis kun UVI. Men jeg satt med steinansikt og ganske apatisk på venterommet. Smertene hadde tært så godt på meg i flere timer at jeg gikk fra hysterisk gråting til likegyldig.
*Betty* Skrevet 2. oktober 2011 #22 Skrevet 2. oktober 2011 Har bare reist til legevakten en gang. Det var fredag kveld/natt og jeg ringte på forhånd. Om de på legevakten mener det er greit du kommer, så ser jeg ikke problemet med at en går. Er selfølgelig uenig at folk med forkjølelse og andre vanlige sykdommer som ikke er farlige eller skadelige uten behandling, går til legevakten. Men en skal aldri si hvem som "burde" være der og ikke bare ved å se på de. Du kan ikke se på alle hva som feiler de, og da burde du heller ikke konkludere deg frem til at det ikke er alvorlig. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #23 Skrevet 2. oktober 2011 Men man skal ikke alltid tro at enkelte ikke har mer smerter enn det ser ut til (folk som smiler og ler som unntak). Så folk som meg, som distraherer meg selv fra smertene ved å være sosial med den personen som evt. er med meg, vi bare juger om smertene våre vi da? Jeg har sittet på legevakta med nyrebekkenbetennelse og 39 i feber, bestevenninnen min kjørte meg, så vi satt og pratet og fniste og slikt mens jeg ventet. Beklager, jeg visste ikke at man skulle sitte stille og gråte på legevakta. For meg er det mye lttere å takle smerter om jeg har noe osm distraherer meg, som en bestevenninne å prate med om tull og drit... 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #24 Skrevet 2. oktober 2011 Okey, har aldri sett noen som oppfører seg slik når de har smerter. Så da tok jeg det derfra.
ViC* Skrevet 2. oktober 2011 #25 Skrevet 2. oktober 2011 (endret) De siste årene har jeg vært på legevakten for to grunner; mens jeg hadde galleblærebetennelse var jeg der noen ganger, for anfallene mine kom stort sett sent på kvelden/natten og jeg hyperventilerte og vanlige smertestillende virket ikke. Så da rasa jeg og mamma ned, og jeg halter inn og banker i bordet og skriiker at de må gi meg sprøyte Haha, flaut. Andre gangen var vel i fjor, da jeg tok to Voltaren (som jeg alltid har tålt), men så plutselig var jeg blitt allergisk, gitt. Helt lilla i ansiktet og hvit rundt øynene, fikk ikke puste, så ut som en zombie. Da var jeg redd... og etter fire sprøyter på legevakta ble jeg lagt til observasjon - 4 legestudenter som sto rund meg og skrev i blokka si Så nei, jeg pleier ikke å dra på legevakta om det ikke er 'akutt' - mest fordi at jeg hater sprøyter, leger og sykehus - pluss at man ser så mye fælt der, ofte Endret 2. oktober 2011 av ViC*
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #26 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har vært til legevakta to ganger. Den ene gangen fordi jeg mistet all følelse i beina og ble hasteinnlagt fordi de var opphovnet og jeg klarte ikke å gå. Den andre gangen fordi jeg tok overdose. Ingen av gangene satt jeg og grein eller hylte eller viste noen tegn til store smerter. Da jeg tok overdose gikk jeg selv inn helt til jeg falt sammen pga. jeg mistet bevisstheten på vei inn på sykerommet. Jeg så sikkert helt fin ut, foruten litt sløv, men jeg var ALVORLIG forgiftet, måtte pumpes bigtime og ligge til observasjon på medisinsk. Don´t judge by its cover. Men ja, forstår at folk blir frustrert. Det er sikkert noen som går dit når man strengt talt helt pent kunne ha ventet til dagen etter.
Giacomo_P Skrevet 2. oktober 2011 #27 Skrevet 2. oktober 2011 Det er egentlig veldig enkelt. Man drar til legevakten når det er fare for liv og helse, eller man har grund til å tro at det er det, evt. at en tilstand kan udvikle seg til noe slikt inden man kan komme til fastlege. Jeg synes også det er helt legitimt å oppsøke legevakt når man har så store smerter at man ikke klarer å vente til fastlegekontoret åbner. Det er dessverre en del mennesker som tror at de kan benytte legevakttjenester som fastlege, og dette er ikke bra. Men jeg synes man heller skal oppsøke legevakten én gang for mye, end én gang for lide. Har man f. eks. høy feber, og man frykter at det kan være noe andet end kraftig forkjølelse eller influensa, er det greit å få udelukket at det er farlig. Er man usikker, bør man oppsøke hjelp. Men det hender at en telefonhenvendelse sparer en for et unødvendig besøk. Husk at legevakten siler pasienter efter alvorlighedsgrad, så et "unødvendig" besøk vil nok ikke gå på bekostning av de som trenger hjelpen mer. Men selvsagt bliver det en større belastning på systemet, end hva som er nødvendig. Sidst jeg oppsøkte legevakt for egen del, tror jeg var i 1994. Men jeg har vært med ganske mange andre dit ofte. Jeg synes stort sett folk bliver godt modtatt, selv om ventetiden kan blive lang.
Ibanez Skrevet 2. oktober 2011 #28 Skrevet 2. oktober 2011 En liten avsporing når det gjelder dette med å vise smerter/ubehag. Jeg har to moduser ute blandt folk. Enten oppfører jeg meg som normalt selv om det skriker inni meg. Jeg ser, går og snakker som normalt. Den andre modusen er når jeg ligger på gulvet og klarer ikke¨å komme meg noen steder. Med andre ord; Jeg ynker og stønner ikke på legevakten, selv om jeg ikke har noe imot at andre gjør det. Det er slik jeg er og jeg har sett at andre virker helt normale, selv om de sikkert har en del smerter. "Alt er ikke bare det du ser" Jeg er enig med at folk går til legevakten for småting som godt kunne ventet til neste dag uten problem. Jeg har en stor mistanke at en del av dem bruker legevakten etter jobben for at de ikke kan/vil ta seg fri fra jobben. Og gjerne smører litt på.
Gjest otrivin Skrevet 3. oktober 2011 #29 Skrevet 3. oktober 2011 Er helt enig. Ofte jeg har vært der har foreldre kommet med unger som har et LITE blåmerke, et enkelt skrubbsår osv og vært hysteriske. Jeg går dit hvis jeg har så kraftige migreneanfall at ingenting hjelper og tilværelsen er uutholdelig (dette går jo raskt, bare en sprøyte og de kjenner meg så tar ikke opp andres tid), samme med nyrestein (altså kanskje 4-5 besøk totalt). Så var jeg der en dag fordi jeg våknet av at jeg ikke fikk puste flere ganger på natten, fikk astmaanfall osv, så viste det seg at jeg hadde kraftig lungebetennelse og de ville helst legge meg til observasjon på sykehus, så det var vel akutt vil jeg tro. Ellers var jeg der en gang og sydde 4 hull i hodet og har vært der noen ganger hvis det har vært helligdager osv og ikke fastlegen skal være åpen på mange dager og jeg trenger fks. innleggelse eller noe drastisk fort. Har vel kanskje vært der ca. 10 ganger tilsammen da. + 1 pumping.
pandabear Skrevet 3. oktober 2011 #30 Skrevet 3. oktober 2011 Problemet med at folk går til legevakten for ingenting, er jo det at virkelig syke folk må vente mye lenger. Kan ikke tenkte med noe verre enn å sitt i en hard stol på legevakten i mange timer når jeg er skikkelig dårlig.
Auri Skrevet 3. oktober 2011 #31 Skrevet 3. oktober 2011 Problemet med at folk går til legevakten for ingenting, er jo det at virkelig syke folk må vente mye lenger. Kan ikke tenkte med noe verre enn å sitt i en hard stol på legevakten i mange timer når jeg er skikkelig dårlig. Dette er jo bare tull. De setter folk i prioriteringskø. Jeg har opplevd å sitte der med feber og urinveisinfeksjon, og blir lovet å komme inn til legen om en halvtime; så kommer det inn en akuttsak, og da må jeg vente lenger. Men de andre som kommer ruslende inn med feber og smerter blir ikke plassert foran meg i køen. Så de som kommer inn med et skrubbsår eller et utslett kan forvente å bli sittende i mange timer... (hvilket er enda en grunn til å ringe først; for da setter de opp en "time" til deg, mao får deg inn i systemet og ber deg komme på en tid som de regner med at er lite travelt) 1
cellar Skrevet 3. oktober 2011 #32 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg har vært på legevakten én gang, pga øyekatarr i begge øynene. Da var jeg faktisk hos optiker først (før det ble skikkelig ille), så jeg er ikke den første som skynder meg til legevakta, nei. Drar ikke til legen for småting heller. En liten avsporing! Kjenner ei som er til legen/legevakta iallefall 2-3 ganger i uka. Hypokonder. Har hun vondt i magen er det sikkert tarmbetennelse, vondt i hodet er svulst, vondt i håndleddet er noe med hjertet. UTROLIG slitsomt, og jeg synes oppriktig synd på legene som må takle slike mennesker hver dag. Hun jeg kjenner ble dritsur og kalte legene håpløse fordi de ikke gjorde noe eller ga henne noe mot sår i halsen Ifølge henne var det selvfølgelig ikke bare sår i halsen..
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #33 Skrevet 3. oktober 2011 Veldig mange studenter som ikke gidder å få seg fastlege... Vi har for mye penger i norge
Mononoke Skrevet 3. oktober 2011 #34 Skrevet 3. oktober 2011 Veldig mange studenter som ikke gidder å få seg fastlege... Vi har for mye penger i norge Her jeg bor blir man sendt hjem om det ikke er en legevaktsak. Man kunne ikke fått time for bestilling av prevansjon etc på legevakten her. 1
Gjest grønnfi Skrevet 3. oktober 2011 #35 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg bruker legevakta til akutte ting som: brudd, flenger som må syes og om ungene har høy feber med feks magesmerter(tenker da blindtarmbetennelse) + jeg har hatt 2turer som strengt tatt ikke var legevaktsak men fastlegesak. Ørebetennelse som kunne ha ventet til dagen etter- men siden jeg skue ut å fly dagen etter syntes jeg det var viktig å begynne behandlingen asap. Dette sa jeg og til legen. Men jeg blir irritert over folk som ikke har fastlege og sløser bort alles tid med å oppsøke et akutt helsetilbud.
Vulpes Skrevet 3. oktober 2011 #36 Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Jeg har aldri helt tenkt over hvor grensa går for når man bør dra dit, men ringer alltid først. Det har jeg vokst opp med at mamma gjør og. Da får man beskjed om man bør komme eller ikke. Sist jeg var der var for noen år siden. Hadde så kraftig UVI at jeg trodde jeg skulle dø! Da var det godt å få antibiotika med en gang, hadde ikke overlevd om jeg hadde måttet vente i flere dager på legetime :gjeiper: Endret 3. oktober 2011 av Tonje!
Dragonfly84 Skrevet 3. oktober 2011 #37 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg skjønner jo at det skal være vanskelig å komme til legevakta, men jeg syns folk med "ordentlige" grunner blir skikkelig mistenkeliggjort. Ikke så rart siden noen tydeligvis drar til legevakta uten ordentlig grunn, men utrolig slitsomt for de som trenger en time. Jeg har vært på legevakta en gang. Da hadde jeg lungebennelse, bakteriell infeksjon i kroppen med ganske høy sånn derre CRP og 40 i feber. Jeg husker at da jeg ble kjørt til legevakta satt jeg i bilen og så ut på et pløyd jorde med litt snø på, og så at det bevegde seg og "bølget" som om det var havet. Men det var bare så vidt jeg fikk komme, fordi jeg hadde så vondt at jeg kasta opp, og da sa dama i telefonen at det sikkert var omgangssyke siden jeg kasta opp. Jeg tror ikke jeg hadde giddi å dra helt til legevakta for omgangssyke Etter å ha ringt to ganger og mast fikk vi heldigvis komme. Legen var forøvrig kjempekoselig
Gjest Varpunen Skrevet 3. oktober 2011 #38 Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Jeg går forholdsvis sjelden til legen, har vært en tur på legevakta i år men det var fordi jeg trengte en stivkrampesprøyte. Men jeg har av og til prøvd å ringe fastlegen min, og der er det umulig å komme igjennom på telefon. Man kan jo bestille time på nettet, men det hjelper ikke alltid like mye når man MÅ ha sykemelding samme dag (fordi man er nyansatt og ikke kan bruke egenmelding f.eks.. og det er vel ikke lov til å gi ut sykemeldinger på etterskudd), eller iløpet av de tre egenmeldingsdagene. Så sånn sett ser jeg jo hvorfor folk kanskje finner det lettere å kontakte legevakta, men jeg synes egentlig ikke det er helt greit å ta så lettvint på legevakta alikevel. Endret 3. oktober 2011 av Varpunen
Ananas. Skrevet 3. oktober 2011 #39 Skrevet 3. oktober 2011 Har vært på legevakten 2 ganger de siste fem årene.. Den ene gangen med så sterke magesmerter at jeg ikke klarte å gå (ingen overdrivelse, klarte ikke å gå å hente telefonen for å ringe legevakten selv). Viste seg å være blindtarmbetennelse. Andre gangen med en revnet muskel, som ga smerter i hjerte/lunge-regionen. Aldri hatt den type smerte før, så jeg antok brudd etc. Samme gjorde forsåvidt han i resepsjonen og legen til å begynne med. Dette var jo da egentlig ikke alvorlig, men lignende symptomer med ting som kunne være det. Per telefon kunne de ikke avskrive hjerte/lungeproblematikk. Ringer først og hører om de tror jeg har behov for legevakt, og synes det er en grei måte å gjøre det på.. Hadde aldri oppsøkt legevakt pga feber, kjente magesmerter, halsbetennelse etc. om ikke almenntilstanden min er veldig redusert. Jeg synes det er viktig å kontakte lege/legevakt umiddelbart ved ukjente, sterke smerter eller når man har veldig redusert allmenntilstand og høre hva de sier. (Selvfølgelig også sterke, kjente smerter som man vet kan være alvorlige)
HedvigR Skrevet 3. oktober 2011 #40 Skrevet 3. oktober 2011 Har aldri måttet dra på legevekta, håper det holder seg sånn en god stund fremover og. Men måtte få venninna mi det da hun brått fikk nyrestein, det var ganske så akutt. Har aldri sett noen bli dårlig så fort før!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå