altflyter Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg reagerer på hvor mye folk går på legevakten. Har sett folk med utslett på leggen som går på legevakten, eller folk med en lettere influensa. Legevakten er et akutttilbud. Om du klarer å vente tre dager, kan du gå til fastlegen... Syntes det er ufattelig at folk sitter på legevakten i 6-7 timer fordi de har en litt ubehagelig hoste. Hva syntes dere er akutt? Er vi blitt så paranoide at vi tror alt er dødelig? Når drar du på legevakten, og hva er dine tanker om de ufattelige køene i storbyene? Burde helsepersonellet blitt flinkere til å henvise til fastlege? 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har vel vært på legevakten 1g etter jeg fylte 10. (Er over 20 nå) Og da ringte vi dit, og fikk vite at det var så gost som ingen kø. Kunne ikke falle meg inn å sitte på legekontoret med hoste. Det er for min del IKKE akutt. Jeg vet at legevakten ofte henviser til fastlegen, men så er et mange som mener at de er mye sykere ann alle andre. Og de liker å tro at de trenger lege hjelp med en gang.
babord Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 For voksne tenker jeg at benbrudd, tap av bevissthet, sår som må syes, alvorlig forbrenning og feber over 40 grader er legevaktmateriale. Samme med store smerter som man ikke vet grunnen til i f.eks. magen, kan være blindtarm eller lignende. Selvsagt også symptomer på hjerteinfarkt/slag men da ringer man vel heller 113 med det samme... Hos små barn er jo det annerledes, og spesielt de veldig små som fort kan bli veldig syke. 4
pandabear Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 For voksne tenker jeg at benbrudd, tap av bevissthet, sår som må syes, alvorlig forbrenning og feber over 40 grader er legevaktmateriale. Samme med store smerter som man ikke vet grunnen til i f.eks. magen, kan være blindtarm eller lignende. Selvsagt også symptomer på hjerteinfarkt/slag men da ringer man vel heller 113 med det samme... Hos små barn er jo det annerledes, og spesielt de veldig små som fort kan bli veldig syke. Enig
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #5 Skrevet 2. oktober 2011 Ganske enig med andre her. Dessuten så er det dritkjipt på legevakten, og legene er alltid pissesure Har kun vært der ting som er brukket. Og en gang (på juleaften, midt under middagen) så tettet halsen min seg helt og jeg hadde problemer med å puste, var streptokokker så var vel greit å få fiksa det fort.
Rainbow Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Har vært på legevakt tre ganger som jeg kan huske. 1. Brakk håndleddet som 9-åring og ble kjørt rett dit og inn på et rom for å sjekke bruddet. 2. Hadde nyrestein som 21-åring og hadde så vondt at jeg var helt klar for å dø bare det kunne slutte å være vondt. Pappa kjørte meg til legevakta etter samtale med legen på tlf, der de kunne høre meg skrike og hyle hysterisk av smerte i bakgrunnen. 3. Hadde store magesmerter på jobb, og klarte nesten ikke sitte. Var redd det var nyrestein igjen, men det var heldigvis "bare" nyrebekkenbetennelse, men det var lurt å få sjekka det når klokka var seks på en fredag. Syns alle gangene var ille nok, men skjønner hva du mener om at småtteri havner på legevakta.
altflyter Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 2. oktober 2011 Undrer meg over hvem som alltid går på legevakten for småting... det må jo være noen, for min erfaring tilsier at om noe er akutt, så syntes det som oftest type dausjuk og bleik, stille, knekt arm, blod ol.... Får meg ikke til å tro at de som sitter og ler høyt mens de snakker med en kompis, egentlig trenger å være på legevakten... Det er sikkert noen som ser oppegående ut, men som har en akutt plage... men det er så mange...
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #8 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg kjenner ei som drar dit for ingenting, veldig ofte. Bare hun er kvalm eller forkjøla. Sånne ting som legen ikke kan gjøre noe med. Hva er vitsen? Og hun drar alltid til legevakta, ikke fastlegen. Lurer på om hun egentlig har fastlege?
Chord Skrevet 2. oktober 2011 #9 Skrevet 2. oktober 2011 Ganske enig med andre her. Dessuten så er det dritkjipt på legevakten, og legene er alltid pissesure Er det så rart da?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #10 Skrevet 2. oktober 2011 De gangene jeg har benyttet meg av legevakt har det vært lungebetenelse, halsbetenelse og høy feber. Og da er dette som regel i en helg. Og når man ligger der så himla dårlig at man ikke orker og røre på seg så blir det vanskelig og vente helt til mandag for og få en time. Men ellers er jeg faktisk enig. det er nok noen som kunne ha ventet. Sikkert meg selv også ved en av halsbetenelsene. Men igjen så husker jeg hvor ille formen var akkuratt da og ble helt desperat etter og få hjelp.
Mononoke Skrevet 2. oktober 2011 #11 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg kjenner også til en del av de som drar på legevakten for alle mulige småting. Har hendt de har dratt ned og så blitt sendt hjem med beskjed om å kontakte fastlege dagen etter, da er det alltid klaging på facebook over hvor lite seriøst de blir tatt. Jeg drar på legevakten hvis det er alvorlig, og ikke kan vente til jeg har mulighet for å dra til fastlegen. Har aldri vært på legevakt uten at det har endt med innleggelse eller resept på antibiotika. 1
fruBeist Skrevet 2. oktober 2011 #12 Skrevet 2. oktober 2011 Mine to seneste besøk på legevakta; Lørdag, og jeg måtte på jobb, selv om jeg egentlig burde holdt senga. (ja, jeg skulle egentlig bare ringt sjefen og sagt jeg var syk, men den generelle holdninga til sykdom der var "ta deg en paracet og kom deg på jobb") Satt som et slakt i en stol bak en maskin. Heldigvis kom det nesten ikke kunder før jeg fikk en avløser etter 2 timer. Da dro jeg på legevakta med god samvittighet, hadde oppunder 40 i feber, og ba om å få en sykemelding. En annen gang tissa jeg piggtråd. Det kjentes i alle fall sånn ut. Fikk plutselig mensen selv om forrige var ferdig for under ei uke siden, kasta opp, og hadde store smerter langt nede i magen. Jeg prøvde å sove, men lå bare og vrei meg i smerte, mens jeg gråt og gråt. Sovna vel litt innimellom av utmattelse, men våkna fort igjen av smertene. Etterhvert ble jeg redd for at det var blindtarmen som var i kranglehumør, og i halv 6-tida ringte jeg til pappa som sto opp og henta meg, og fikk meg til legevakta. At en UVI kunne være så smertefull hadde jeg aldri i mitt liv kunne forestille meg, det var første (og hittill eneste) gang jeg hadde UVI. Var så brennsikker på at det var blindtarmen, så jeg pakka med meg en liten bag med klær i tilfelle jeg skulle bli innlagt. 1
Gjest Vampen Skrevet 2. oktober 2011 #13 Skrevet 2. oktober 2011 De gangene vi har vært på legevakta har vi ringt på forhånd, forklart problemet og spurt om vi bør komme inn. Da kan legevakta vurdere om det bør sjekkes med det samme eller om det kan vente. Easy peasy. 3
Mononoke Skrevet 2. oktober 2011 #14 Skrevet 2. oktober 2011 De gangene vi har vært på legevakta har vi ringt på forhånd, forklart problemet og spurt om vi bør komme inn. Da kan legevakta vurdere om det bør sjekkes med det samme eller om det kan vente. Easy peasy. Ja, dette er veldig lurt! Legevakten her i byen er veldig nøye på at man skal ringe på forhånd. Da vil man få beskjed om det er unødvendig å komme, eller om symptomene kan være tegn på noe akutt. Da har de deg også inne i systemet innen man kommer ned. Dette gjør det visst en del enklere for de å organisere.
Cata Skrevet 2. oktober 2011 #15 Skrevet 2. oktober 2011 jeg tenker omtrent som "babord", men må innrømme jeg har syndet mot min egen filosofi et par ganger. Første gang pga. et øye som ble veldig rødt og hovent på kort tid. Regnet jo med det var betennelse, men som linsebruker er jeg opplært til at ved akutt rødhet så skal man helst komme seg til lege fort - og det der var på en lørdag. (Det var forøvrig betennelse, ikke akutt grønn stær.) Andre gangen var pga et lite idiotisk sår på leggen. Det så lettere infisert ut og plutselig gikk det opp for meg at jeg var satt opp til operasjon for noe annet en uke senere. Som kjent skal man jo helst ikke operere med infeksjoner i kroppen så jeg fikk det plutselig travelt med å sjekke.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #16 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har nok vært på legevakta for "småting"; men jeg ringer ALLTID først, og forklarer sykdomsbildet mitt. Så velger de om de ber meg komme ned, eller vente til dagen etterpå og se om det er blitt bedre (og om dagen etterpå er en ukedag, så ber de meg da dra til fastlegen). Men, dere hadde nok sett stygt på meg selv om jeg satt der med 40 i feber og blindtarm som holdt på å sprekke, for min metode å takle smerter og ubehag på, er å være sosial, le og fjolle med den som evt. er med meg. Mannen min hadde en periode hvor han dro på legevakta med ting man egentlig skal vente på time hos fastlegen for. Rett og slett fordi han jobbet ALLTID når fastlegen var åpen, og de var ekstremt underbemanna, så han fikk ikke fri for å dra til legen; han var til tider den eneste som kunne jobbe... Så for han var det da umulig å dra til legen; da måtte han stengt butikken, og fått trekk i lønn for mistet inntjening... Jeg har sett folk her som kjefter på folk som mistenker UVI f.eks for at de vil dra på legevakta; "det er ikke en dødelig sykdom, ta et par paracet og vent på at fastlegen åpner igjen". Uvitende idioter. En UVI kan utvikle seg til nyresvikt. Det er mange ting som i utgangspunktet ikke er så farlige, men som krever øyeblikkelig behandling, ellers kan det bli noe farlig. 1
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2011 #17 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har hittil bare vært på legevakta en gang i mitt liv, og det var med en brukket finger som var helt ute av stilling og en negl som sto rett opp. Ringte på forhånd, og ble sendt forbi hele køen som satt på venteværelset når jeg ankom legevakta. Konklusjon: Brudd blir ihvertfall tatt seriøst på legevakta. Jeg er oppvokst med at legevakta er til for akutte tilfeller som ikke kan vente til neste dag. Dette blir jo da som oftest ved brudd, kraftig astmaanfall/allergisk utbrudd som ikke lar seg dempe med medisiner, høy feber, så ekstreme smerter at vanlige smertestillende ikke fungerer. Å dra på legevakta med en forkjølelse eller litt hoste kunne ikke falt meg inn.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #18 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg mener da at det kan være andre grunner enn de som er nevnt her i tråden for at man kan dra på legevakten: Jeg har ved flere ganger blitt kjørt til legevakten pga ekstreme angst anfall, det er riktig nok ikke noe fysisk galt med meg da, men trengst allikevel bli tatt på alvor. (alle de gangene det har skjedd, har jeg kommet først i køen og etter å ha pratet med lege enten fått sterke beroligende piller eller blitt innlagt) Jeg har også vært på legevakten pga infeksjoner i underlivet.. Det høres verken akutt ut eller ser akkutt ut for de andre som sitter på legevakten. Men i mitt tilfelle så var infeksjonen så alvorlig at jeg hadde problemer med og gå. Og når det da er fredag ettermiddag og fastlegen er stengt og man egentlig skal på ferie den dagen, så syns jeg man kan dra til legevakten med det problemet.
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2011 #19 Skrevet 2. oktober 2011 Det finnes mange grunner til å dra på legevakta, men jeg tror de fleste er enige om at legevakta i hovedsak er for ting som ikke kan vente til fastlegen åpner igjen. Småhoste, litt feber, forkjølelse og litt utslett er noe de fleste fint kan vente overleve til fastlegen åpner igjen.
Sushi Skrevet 2. oktober 2011 #20 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg synes enkelt og greit man skal dra på legevakta hvis man ikke kan vente til neste hverdag. Altså hvis tilstanden kan bli farlig(ere) om man venter. De eneste gangene jeg har vært på legevakta var under graviditeten, da jeg ble dehydrert pga ekstrem svangerskapskvalme. Ringte på forhånd, tok taxi (selv om jeg bor få hundre meter unna), og ble sendt rett inn for å legge meg ned... Ble også innlagt hver gang. Etterhvert visste jeg jo at jeg kom til å bli innlagt, så jeg skulle ønske jeg slapp å gå via legevakta, men sånn er nå en gang systemet. Vet at mange studenter lar være å bytte til en fastlege på studiestedet, og går til legevakta for å få resept på p-piller osv. Det synes jeg er ganske drøyt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå