Gå til innhold

Stemmer det at man bare får lov til å sette inn 1500;i mnd?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

på BSU konto?! Synes det hørtes veldig merkelig ut. Greit nok at det er regler osv på hvor mye man kan få i skattetrekk på denne typen sparing, men synes man kan få lov til å sette inn hvor mye man vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det stemmer ikke, du kan sette inn så mye du vil.

Men maxbeløpet er 15.000 pr år, og totalt er vel sparebeløpet 120.000 eller noe sånt, og det er fordi staten ikke ønsker at folk skal få millioner av kroner i fradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Er du sikker på det, Poirot? Jeg sjekket nemlig med min bank om jeg kunne sette inn mer penger enn det jeg fikk skattefradrag for, og fikk nei. I følge dem kan du spare max 15.000/året og 100.000 totalt, og altså ikke sette inn penger utover dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det' date=' Poirot? Jeg sjekket nemlig med min bank om jeg kunne sette inn mer penger enn det jeg fikk skattefradrag for, og fikk nei. I følge dem kan du spare max 15.000/året og 100.000 totalt, og altså ikke sette inn penger utover dette.[/quote']

http://www.gjensidigenor.no/default.asp?p=...76112&ce=432183

http://www.tjeldsund-sparebank.no/znet_bol...gdom!_(bsu).htm

Ja, maxbeløpet er maxbeløpet.

Men man kan altså sette inn mer enn 1500 kr i måneden, man velger selv NÅR man ønsker å sette inn årets beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Da er vi enige, Poirot. Jeg oppfattet imidlertid spørsmålet som om man kunne sette inn mer enn det en får skattefradrag for. Det kan en altså ikke, men man velger selvfølgelig selv når på året en vil sette inn de 15.000 og hvor mange rater en deler beløpet opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, jeg fikk beskjed om at jeg kunne sette inn hvor mye jeg ville opp til 100000, men at jeg bare fikk trekke fra 15000 pr. år. Dvs at jeg kunne sette inn 100000 på en gang selv om det ikke lønte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene skal være de samme i alle banker. Man kan max spare 15.000 i året. Og max 100.000 til sammen. Man kan ikke sette inn de 100.000 på en gang, nei. Da må det være feilopplysninger ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men' date=' jeg fikk beskjed om at jeg kunne sette inn hvor mye jeg ville opp til 100000, men at jeg bare fikk trekke fra 15000 pr. år. Dvs at jeg kunne sette inn 100000 på en gang selv om det ikke lønte seg.[/quote']

Trodde jeg også, men da jeg sjekket min bank (www.sparebank1.no) står det at maksbeløpet er 15 000 per år. Mulig at reglene er forandret nå i det siste, trodde de skulle være uavhengig av hvilken bank man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer ikke, du kan sette inn så mye du vil.

Men maxbeløpet er 15.000 pr år, og totalt er vel sparebeløpet 120.000 eller noe sånt, og det er fordi staten ikke ønsker at folk skal få millioner av kroner i fradrag.

Det er sant. Jeg satte inn 13000 i høst. Da hadde jeg 2000 fra før i år. Nå kan jeg ikke sette inn mer før nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det jeg lurer på er hvorfor noen skulle ØNSKE å sette inn mer enn 15.000 pr. år. Man får jo ikke skattefradrag for mer enn det, så hvorfor sette inn mer da der er jo ei total maxgrense, så man vil da vel ha skattefradraget fordelt over alle årene, så man har fradrag for alt man putter inn? Det er jo på en måte poenget med BSU? Putt resten på en høyrentekonto (ehh, lite renter å få i dag da) og putt inn 15.000 hvert år på BSU kontoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg lurer på er hvorfor noen skulle ØNSKE å sette inn mer enn 15.000 pr. år. Man får jo ikke skattefradrag for mer enn det' date=' så hvorfor sette inn mer da der er jo ei total maxgrense, så man vil da vel ha skattefradraget fordelt over alle årene, så man har fradrag for alt man putter inn? Det er jo på en måte poenget med BSU? Putt resten på en høyrentekonto (ehh, lite renter å få i dag da) og putt inn 15.000 hvert år på BSU kontoen?[/quote']

Tja... Kan jo være hvis man nærmer seg aldersgrensen og ikke klarer å få fylt opp kontoen innen fristen? Og renta på BSU er vel bedre enn vanlig høyrentekonto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Renten på en BSU ligger over hva man får på en vanlig høyrente konto og derfor kunne jeg godt tenke meg å spare mer enn 15.000 per år eller mer enn de totalt 100.00 som er mulig å sette inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos BSU, er det noen som har noe erfaring med å få ut pengene til noe annet enn kjøp av bolig? Har hørt at det her er noe forskjellig praksis i ulika banker, og at noen godtar stilltiende opppussing av bad osv. Har vært så heldig å arvet leilighet, men har endel BSU stående fra tidligere. Vil jo gjerne ha ut avkastningen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine
Renten på en BSU ligger over hva man får på en vanlig høyrente konto og derfor kunne jeg godt tenke meg å spare mer enn 15.000 per år eller mer enn de totalt 100.00 som er mulig å sette inn...

Men gitt grensa på 100.000 totalt, så har du vel liten grunn til å spare mer enn de 15.000 i året?

Joda, de som nærmer seg aldersgrensa, og bare rett og slett vil utnytte renta, jeg ser den, forsåvidt. Men generelt sett, gitt 100.000 max, ønsker man vel ikke sette inn mer enn de 15.000 man får skattetrekk for.

Hmm, på tide at jeg oppretter en slik konto snart ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos BSU' date=' er det noen som har noe erfaring med å få ut pengene til noe annet enn kjøp av bolig? Har hørt at det her er noe forskjellig praksis i ulika banker, og at noen godtar stilltiende opppussing av bad osv. Har vært så heldig å arvet leilighet, men har endel BSU stående fra tidligere. Vil jo gjerne ha ut avkastningen ...[/quote']

Tror de fleste banker godtar at pengene brukes på huset, f.eks. til oppussing. Ellers så kan du vel ta opp huslån på leiligheten du har arvet, og betale ned på det med BSU-pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan IKKE bruke BSU-penger til oppussing av bolig. BSU-pengene skal brukes til kjøp av bolig eller til betaling av renter og avdrag på bolig.

Videre er det et krav at boligen er kjøpt ETTER at kontoen ble opprettet. Man kan altså ikke opprette BSU for å betale ned renter på bolig man allerede eier når kontoen er fylt opp. Å opprette BSU i det man kjøper bolig regnes forøvrig som at boligen er kjøpt etter at kontoen ble opprettet. Man vil derfor kunne spare 100.000 kr for så å betale ned gjeld på boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU-reglene er de samme for hver bank.

Max kr. 15.000 pr. år - og max kr. 100.000 tilsammen.

Siste spareår er det året du fyller 33.

Rentene varierer fra bank til bank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...