Aspera Skrevet 3. oktober 2011 #41 Skrevet 3. oktober 2011 MEN de er og mye eldre, og det er ingen hemmelighet at man tidligere ikke nødvendigvis trengte utdanning utover ungdomsskolen for å jobbe seg langt opp! Slike muligheter finnes ikke lenger, med mindre man er uhyre talentfull innefor ett eller annet. Men alle er uhyre talentfulle innen et eller annet. Ingen vet om alle muligheter som finnes, men ikke mange leter ordentlig heller. Hvem vet hva som blir oppfunnet i morgen, som du kanskje briljerer i eller muligens er med å starte opp. Du undervurderer mennesker, og du undervurderer deg selv.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #42 Skrevet 3. oktober 2011 MEN de er og mye eldre, og det er ingen hemmelighet at man tidligere ikke nødvendigvis trengte utdanning utover ungdomsskolen for å jobbe seg langt opp! Slike muligheter finnes ikke lenger, med mindre man er uhyre talentfull innefor ett eller annet. Bullshit igjen. Selvfølgelig måtte Bill Gates og Richard branson også være ekstremt talentfulle i sin tid, for å få til det de gjorde. Det var kanskje litt lettere i it bransjen før, siden operativsystemmarkedet ikke var mettet, men det henger jo mer sammen med tilbud/etterspørsel enn utdannelse i seg selv. "Slike muligheter finnes ikke lenger" er det bare de som ikke greier å tenke utenfor boksen som påstår. Er du flink i noe er det fremdeles tillatt å starte opp for seg selv. Det er fremdeles mulig å bli gründer og på den måten tilegne seg erfaring. Og vi snakker ikke bare om de aller mest suksessfulle, det er også mange som klarer seg ganske fint uten utdanning blant de "vanlige" arbeidstakerne også. Og til slutt, det dere glemmer å nevne er at det også blant de høyt utdannede er de færreste som blir toppledere og gjør det bra. Men nå er denne tråden slutt for min del, jeg gidder rett og slett ikke diskutere med noen som bare er her for å rakke ned på andre yrkesgrupper/utdanningsgrupper.
Genesis Skrevet 3. oktober 2011 #43 Skrevet 3. oktober 2011 Bullshit igjen. Selvfølgelig måtte Bill Gates og Richard branson også være ekstremt talentfulle i sin tid, for å få til det de gjorde. Det var kanskje litt lettere i it bransjen før, siden operativsystemmarkedet ikke var mettet, men det henger jo mer sammen med tilbud/etterspørsel enn utdannelse i seg selv. "Slike muligheter finnes ikke lenger" er det bare de som ikke greier å tenke utenfor boksen som påstår. Er du flink i noe er det fremdeles tillatt å starte opp for seg selv. Det er fremdeles mulig å bli gründer og på den måten tilegne seg erfaring. Og vi snakker ikke bare om de aller mest suksessfulle, det er også mange som klarer seg ganske fint uten utdanning blant de "vanlige" arbeidstakerne også. Og til slutt, det dere glemmer å nevne er at det også blant de høyt utdannede er de færreste som blir toppledere og gjør det bra. Men nå er denne tråden slutt for min del, jeg gidder rett og slett ikke diskutere med noen som bare er her for å rakke ned på andre yrkesgrupper/utdanningsgrupper. Hvordan i all verden skal man finansiere å starte for seg selv, hvis man ikke allerede har mye kapital? Bankene låner ikke ut til gud og hvermann som ønsker å åpne en liten nisjebutikk, eller selge maleriene sine. Å være grunder er svært tidkrevende,en ekststrem arbeidsbelastning, og det er svært få som lykkes. Selv om ideen er god og har potensiale kan man heller ikke regne med å tjene penger de første 3-5 årene Kan vi ikke heller begynne å diskutere verden vi lever i snart? 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #44 Skrevet 3. oktober 2011 Jo, en gjennomsnittlig akademiker er smartere enn en gjennomsnittlig håndverker, Det er realiteten uansett om det er politisk korrekt eller ikke! Uansett er det ikke det denne tråden handler om. Og du hevder det med bakgrunn i hva? Du viser her at du ikke vet en dritt, når man legger sammen ulike typer intelligenser, så tenderer seriøs forskning mot at det ikke nødvendigvis er noen forskjell i intelligensnivå samme hvor mye du skulle ønske det. Jeg prøver ikke å rakke ned på noen, jeg prøver å realitetsorientere littegrann om hva som faktisk er situasjonen i norsk arbeidsliv om dagen. Hvilke jobber er tilgjengelig for mennesker uten utdannelse, jo det er faktisk bare salg og butikk. Igjen, det er bare pisspreik. Jeg kjenner jo selv mange som er eksempler på det motsatte, og da er det ikke bare salg og butikk det er snakk om, men bransjer som f. eks forsikring Det er faktisk også tøft å få jobb som sekretær, resepsjonist o.l fordi du slåss med folk som har gått salg og service, og ymse administrative utdannelser på lavt nivå. Istedenfor å trekke frem et par askeladdhistorier, hva med å innse at for den enorme majoriteten betyr ingen utdannelse et liv med dårlig betalte jobber, ugunstige arbeidstider, og lite interessante arbeidsoppgaver. At du kaller det "askeladdhistorier" får du ta på din egen kappe. Jeg kjenner meg ikke igjen i den realiteten du beskriver, og du har ingen som helst vetorett på hva som er reelt eller ikke. At du mener at grupper uten mye utdanning stort sett er fordømt til dårlige jobber viser bare din uvitenhet og at du bør vurdere å se litt utenfor din egen omgangskrets. For å trekke frem noen moteksempler så er alle jeg kjenner uten utdannelse enten ansatt i barnehage, butikk eller har vaskejobb. Og det er helt greit hvis man trives med det, men det er utrolig naivt å tro at man skal skape en karriere uten utdannelse. Og det er like naivt å tra at man ikke kan skape en karriere uten utdannelse. Nå vet jeg ikke hva du definerer som "bra jobber", men å jobbe seg opp til å bli "lagersjef" etter 15 år teller ikke. "Bra jobber" definerer jeg som kunnskapsyrker, og du er ikke leder selvom du setter opp vaktlista på nærbutikken. Jeg bryr meg ikke en dritt om hva arrogante folk ikke mener er en bra jobb, men jeg vil nok si at man er leder dersom man har personalansvar. Samme hvor mye du ønsker å rakke ned på en lagersjef, så er vedkommende faktisk sjef hvis han har personalansvar, og det kan være et springbrett til videre lederstillinger dersom man demonstrerer kunnskapene og egenskapene som skal til. For øvrig er ikke ledelse av et lager uten kunnskap. Igjen viser du at du bør se deg litt utenom din egen sfære, for ledelse av store lagre dreier seg i stor grad blant annet om logistikk - som blant annet er et ganske stort fagfelt med både de som er praktisk flinke i det samt de som tar doktorgrader innen logistikk på høyt nivå. Så der har du den "kunnskapsløse" lederjobben din. Jeg kan berolige meg med at jeg overhodet ikke er redd for at utdannelsen min ikke skal være verdt en dritt i arbeidslivet. I bransjen jeg sikter meg inn på kommer jeg heller aldri til å bli forbigått av en person uten utdannelse, rett og slett fordi det i dette yrket/bransjen ikke blir ansatt folk uten lang utdannelse. Du følte deg nok hvertfall ganske så truffet, og du viser jo et ganske stort behov for å hevde deg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #45 Skrevet 3. oktober 2011 Hvordan i all verden skal man finansiere å starte for seg selv, hvis man ikke allerede har mye kapital? Bankene låner ikke ut til gud og hvermann som ønsker å åpne en liten nisjebutikk, eller selge maleriene sine. Igjen, prøv å se utenfor din egen begrensede lille verden. Joda, man må ha kapital, enten gjennom lån, investorer eller oppsparte midler, men nå begynte heller ikke akkurat Gates eller Branson med fulle bankkontoer og ferdigskrevne sjekker klare. De begynte fra scratch og jobbet seg opp fra det. Etter hvert som de viste at de klarte seg gjennom brasene, så fikk de naturligvis tillit fra villige investorer, og det er slik man sparker i gang en høyball. For øvrig er det stor forskjell på "levebrødsbedrifter" som kan gi en grei inntekt, men uten den helt store avansen på sikt. Korporasjonsdannelse og progresjon med tanke på utvidelse av driften er noe HELT annet. Å være grunder er svært tidkrevende,en ekststrem arbeidsbelastning, og det er svært få som lykkes. Selv om ideen er god og har potensiale kan man heller ikke regne med å tjene penger de første 3-5 årene Det er ingen som har påstått at å være gründer er lett. Ja, det er tidkrevende, det er belastende og mange jobber nær sagt døgnet rundt. Spar meg for slike selvsagtheter, de fleste vet at det er tøft å bli gründer. Men det gjelder OGSÅ utdannede gründere. Det er ingen som putter penger i lommene dine selv om du har en aldri så fet utdannelse og skilte med. Kan vi ikke heller begynne å diskutere verden vi lever i snart? Den har jeg diskutert hele tiden. Jeg foreslår heller at DU slutter med unødvendige og nedlatende digresjoner som den lille "å være gründer er tøft" historien din. Hadde du argumentert godt for hvorfor du mener at folk uten utdannelse ikke kan greie seg så hadde det kanskje vært mulig å ta deg seriøst.
Genesis Skrevet 3. oktober 2011 #46 Skrevet 3. oktober 2011 Og du hevder det med bakgrunn i hva? Du viser her at du ikke vet en dritt, når man legger sammen ulike typer intelligenser, så tenderer seriøs forskning mot at det ikke nødvendigvis er noen forskjell i intelligensnivå samme hvor mye du skulle ønske det. Igjen, det er bare pisspreik. Jeg kjenner jo selv mange som er eksempler på det motsatte, og da er det ikke bare salg og butikk det er snakk om, men bransjer som f. eks forsikring At du kaller det "askeladdhistorier" får du ta på din egen kappe. Jeg kjenner meg ikke igjen i den realiteten du beskriver, og du har ingen som helst vetorett på hva som er reelt eller ikke. At du mener at grupper uten mye utdanning stort sett er fordømt til dårlige jobber viser bare din uvitenhet og at du bør vurdere å se litt utenfor din egen omgangskrets. Og det er like naivt å tra at man ikke kan skape en karriere uten utdannelse. Jeg bryr meg ikke en dritt om hva arrogante folk ikke mener er en bra jobb, men jeg vil nok si at man er leder dersom man har personalansvar. Samme hvor mye du ønsker å rakke ned på en lagersjef, så er vedkommende faktisk sjef hvis han har personalansvar, og det kan være et springbrett til videre lederstillinger dersom man demonstrerer kunnskapene og egenskapene som skal til. For øvrig er ikke ledelse av et lager uten kunnskap. Igjen viser du at du bør se deg litt utenom din egen sfære, for ledelse av store lagre dreier seg i stor grad blant annet om logistikk - som blant annet er et ganske stort fagfelt med både de som er praktisk flinke i det samt de som tar doktorgrader innen logistikk på høyt nivå. Så der har du den "kunnskapsløse" lederjobben din. Du følte deg nok hvertfall ganske så truffet, og du viser jo et ganske stort behov for å hevde deg selv. Når jeg prater om intelligens prater jeg om IQ, det er det mest brukte og mest anerkjente målet på intelligens, og alle evnetester du møter i blant annet arbeidslivet og militæret bygger på dette. De "7 slagene" dine har jeg selvsagt hørt om, men de er ikke bevist, ei heller anerkjent av alle. Høy IQ korrelerer med gode yrkesprestasjoner, og det er det jeg forholder meg til. Bransjer som f.eks forsikring? Å jobbe med forsikring krever inngående kunnskaper i tall og statistikk, og jeg kan garantere at det ikke blir ansatt folk uten utdannelse i denne bransjen. Eller var det forsikringsSELGER du mente? Salg er salg, det blir ikke noe annet om man selger forsikringer eller spareprodukter for Dnbnor selvom du trydeligvis tror det. Jeg trenger intet kurs i hva logistikk er, det har jeg nok adskillig mer kunnskap enn deg om. Og jeg kan fortelle deg at en lagersjef driver svært lite med beslutninger knyttet til logistikk, en lagersjef har personalansvar for de på lageret og delegerer ansvar, oppgaver, lærer opp osv. Det er sikkert mulig å ta 100 kurs, gjøre en ekstremt god jobb og rykke enda høyere opp, men hvis det i utgangspunktet er lederansvar man ønsker er dette faktisk ekstremt mye lettere å oppnå hvis man har administrativ utdannelse. Og til slutt, de ALLER fleste butikksjefer for større butikker har utdannelse, det er et lite mindretall som starta i kassa og jobbet seg opp. Det samme gjelder salgssjefer. Det eneste jeg har behov for er å motbevise det du sier. Fordi jeg mener det er feil! 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #47 Skrevet 3. oktober 2011 Det viktigste er at DU er fornøyd med valget ditt i DITT liv. Syns du det er greit å jobbe uten utdannelse, og kanskje heller jobbe deg oppover i systemet, så er det ingen som kan nekte deg det. Det jeg syns er slitsomt er de som tror at det er så stort å få seg utdannselse, at de må rakke ned på andre for å føle seg enda bedre. Slik som "Jeg kom inn på et studie med høyt snitt, så da må jeg være mer intelligent enn folk flest" Da er det kanskje greit å huske på at alle ikke velger akkuratt den utdannelsen selv om de hadde gode nok karakterer. Jeg kjenner en dame som hadde veldig gode karakterer på vgs og kunne begynt rett på medisin, men hun valgte å gifte seg og få barn og er hjemmeværende idag. Hun er lykkelig, og mannen tjener veldig bra - han gikk på yrkesfag. De som velger å ta en utdannelse er ikke alltid mer intelligent enn de som velger å ikke ta en utdannelse. Og det er mange grunner til at man velger å ikke ta utdannelse - kanskje det er problemer, kanskje man er drittlei skole, kanskje man har så mye press fra foreldrene at man ikke gidder, eller kanskje man rett og slett er drittlei skole. Nå har de aller fleste utdannelse i våre dager. De som gikk yrkesfag har, som oftes, en utdannelse. Og de som gikk andre linjer må jo ta mer utdannelse, og sitter i tillegg med stort studielån. 2
Genesis Skrevet 3. oktober 2011 #48 Skrevet 3. oktober 2011 Igjen, prøv å se utenfor din egen begrensede lille verden. Joda, man må ha kapital, enten gjennom lån, investorer eller oppsparte midler, men nå begynte heller ikke akkurat Gates eller Branson med fulle bankkontoer og ferdigskrevne sjekker klare. De begynte fra scratch og jobbet seg opp fra det. Etter hvert som de viste at de klarte seg gjennom brasene, så fikk de naturligvis tillit fra villige investorer, og det er slik man sparker i gang en høyball. For øvrig er det stor forskjell på "levebrødsbedrifter" som kan gi en grei inntekt, men uten den helt store avansen på sikt. Korporasjonsdannelse og progresjon med tanke på utvidelse av driften er noe HELT annet. Det er ingen som har påstått at å være gründer er lett. Ja, det er tidkrevende, det er belastende og mange jobber nær sagt døgnet rundt. Spar meg for slike selvsagtheter, de fleste vet at det er tøft å bli gründer. Men det gjelder OGSÅ utdannede gründere. Det er ingen som putter penger i lommene dine selv om du har en aldri så fet utdannelse og skilte med. Den har jeg diskutert hele tiden. Jeg foreslår heller at DU slutter med unødvendige og nedlatende digresjoner som den lille "å være gründer er tøft" historien din. Hadde du argumentert godt for hvorfor du mener at folk uten utdannelse ikke kan greie seg så hadde det kanskje vært mulig å ta deg seriøst. Man utdanner seg ikke til grunder, det ligger i ordet. Jeg har aldri påstått man ikke kan greie seg uten utdannelse, jeg har argumentert for at sjansen for at man havner i et lavtlønnsyrke med det de fleste vil karakterisere som kjedelige arbeidsoppgaver er veldig stor. Det der "begrensede lille verden"- greiene kan du spare deg for. Jeg er faktisk ganske nyansert og tenker grundig gjennom alle standpunkter jeg tar. Derfor evner jeg også å stå for standpunktene mine med fullt brukernavn, noe du tydeligvis ikke er komfortabel med. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #49 Skrevet 3. oktober 2011 Når jeg prater om intelligens prater jeg om IQ, det er det mest brukte og mest anerkjente målet på intelligens, og alle evnetester du møter i blant annet arbeidslivet og militæret bygger på dette. De "7 slagene" dine har jeg selvsagt hørt om, men de er ikke bevist, ei heller anerkjent av alle. Høy IQ korrelerer med gode yrkesprestasjoner, og det er det jeg forholder meg til. Nå er det også slik at heller ikke IQ er noe "bevist" begrep, og det er faktisk mange forskere som etterhvert har innsett begrensningen av dette snevre begrepet. Derav kom også forbedringene med de "7 slagene" som etterhvert høster større anerkjennelse også innen arbeidslivet. Bransjer som f.eks forsikring? Å jobbe med forsikring krever inngående kunnskaper i tall og statistikk, og jeg kan garantere at det ikke blir ansatt folk uten utdannelse i denne bransjen. Eller var det forsikringsSELGER du mente? Salg er salg, det blir ikke noe annet om man selger forsikringer eller spareprodukter for Dnbnor selvom du trydeligvis tror det. Feil slutning. Det du tenker på her er de spesifikke stillingene som i stor grad rekrutteres av de med bakgrunn i blant annet forsikringsmatematikk -og statistikk. Men alle som jobber med forsikring jobber selvsagt ikke med dette. Forsikringsselskaper behøver blant annet folk som jobber med kundekontakt (både med og uten salg), markedsføring, takstarbeide og en rekke interne støttefunksjoner, og det er temmelig naivt å tro at alle disse stillingene besettes av "forsikringsmatematikere". Jeg trenger intet kurs i hva logistikk er, det har jeg nok adskillig mer kunnskap enn deg om. Det vet du vel strengt tatt fint lite om, all den tid du ikke vet en dritt om hva slags bakgrunn jeg har. Og jeg kan fortelle deg at en lagersjef driver svært lite med beslutninger knyttet til logistikk, en lagersjef har personalansvar for de på lageret og delegerer ansvar, oppgaver, lærer opp osv. Det kommer helt an på selskapets størrelse. Mindre bedrifter med lagerfunksjoner i mindre skala kan ikke nødvendigvis ta seg råd til å ansatte en "overordnet" logistikksjef eller mange logistiske støttefunksjoner som operasjonssjefer e.l. Det er sikkert mulig å ta 100 kurs, gjøre en ekstremt god jobb og rykke enda høyere opp, men hvis det i utgangspunktet er lederansvar man ønsker er dette faktisk ekstremt mye lettere å oppnå hvis man har administrativ utdannelse. Ja, det er mulig å ta "100 kurs" og jobbe seg opp, og jeg er ikke nødvendigvis enig at det er lettere med en administrativ utdannelse med mindre man også under utdannelsen greier å skaffe seg praktisk ledelseserfaring, noe de færreste under utdanning faktisk greier å skaffe seg underveis. Og til slutt, de ALLER fleste butikksjefer for større butikker har utdannelse, det er et lite mindretall som starta i kassa og jobbet seg opp. Det samme gjelder salgssjefer. Det eneste jeg har behov for er å motbevise det du sier. Fordi jeg mener det er feil! Så da er vel debatten ikke kommet noe lenger, for som sagt, jeg har motsatt erfaring. Faktisk er flesteparten av de jeg kjenner som er butikksjefer i den gruppen som ikke tok formell utdanning. Men de var sjefskandidater så det holdt. 1
Capt. Obvious Skrevet 3. oktober 2011 #50 Skrevet 3. oktober 2011 Man utdanner seg ikke til grunder, det ligger i ordet. Selvsagt, men jeg har da heller ikke hevdet at det er nødvendig med gründerutdannelse (det finnes faktisk også). Jeg har aldri påstått man ikke kan greie seg uten utdannelse, jeg har argumentert for at sjansen for at man havner i et lavtlønnsyrke med det de fleste vil karakterisere som kjedelige arbeidsoppgaver er veldig stor. Den er noe større enn for utdannede grupper, men så er det også ganske mange med "unyttige" utdannelser som fint må innse at arbeidsmarkedet innenfor sin primærbransje er beintøft og finner seg nettopp dårligere betalte jobber. Slikt sett er det ofte ingen forskjell på de uten utdannelse og de med en urelevant utdannelse i forhold til yrket som utøves. Om man er en samfunnsviter, så får man stort sett ikke bedre betalt dersom man likevel jobber i en butikk. Det der "begrensede lille verden"- greiene kan du spare deg for. Ja, det kan jeg spare meg for når du slutter å forklare meg selvfølgeligheter. Jeg er faktisk ganske nyansert og tenker grundig gjennom alle standpunkter jeg tar. Derfor evner jeg også å stå for standpunktene mine med fullt brukernavn, noe du tydeligvis ikke er komfortabel med. Nå vil jeg ikke si at det er noe spesielt med å stå frem med et brukernavn som ikke på noen som helst måte røper din egentlige identitet i forhold til å bruke en anonymbruker. Men greit nok, om du virkelig vil...
Genesis Skrevet 3. oktober 2011 #51 Skrevet 3. oktober 2011 Selvsagt, men jeg har da heller ikke hevdet at det er nødvendig med gründerutdannelse (det finnes faktisk også). Den er noe større enn for utdannede grupper, men så er det også ganske mange med "unyttige" utdannelser som fint må innse at arbeidsmarkedet innenfor sin primærbransje er beintøft og finner seg nettopp dårligere betalte jobber. Slikt sett er det ofte ingen forskjell på de uten utdannelse og de med en urelevant utdannelse i forhold til yrket som utøves. Om man er en samfunnsviter, så får man stort sett ikke bedre betalt dersom man likevel jobber i en butikk. Ja, det kan jeg spare meg for når du slutter å forklare meg selvfølgeligheter. Nå vil jeg ikke si at det er noe spesielt med å stå frem med et brukernavn som ikke på noen som helst måte røper din egentlige identitet i forhold til å bruke en anonymbruker. Men greit nok, om du virkelig vil... Dette kan vi hvertfall enes om, for utdanningssystemet i Norge er overhodet ikke perfekt. Tilbudet henger ikke sammen med etterspørselen, derfor opplever desverre mange å utdanne seg inn i arbeidsløshet, eller må ta til takke med yrker som ikke krever formell kompetanse. Men det blir en helt annen debatt
Gjest grapefrukt Skrevet 3. oktober 2011 #52 Skrevet 3. oktober 2011 Men alle er uhyre talentfulle innen et eller annet. Ingen vet om alle muligheter som finnes, men ikke mange leter ordentlig heller. Hvem vet hva som blir oppfunnet i morgen, som du kanskje briljerer i eller muligens er med å starte opp. Du undervurderer mennesker, og du undervurderer deg selv. Jeg vet du er rimelig ung og uerfaren, men det er lov å innse at de fleste her i verden ikke blir den neste Bill Gates eller finner opp facebook. Det er ikke å undervurdere mennesker, det er å innse hvordan virkeligheten fungerer. Man bør ta en utdanning, med mindre man virkelig har så små ambisjoner at man synes det er greit å sitte i kassa på rimi. Jeg derimot, synes ikke det er greit å sitte i kassa på rimi. Jeg vil ha en jobb som krever ganske lang utdanning, derfor tar jeg nettopp utdanning. Jeg gleder meg maks til å komme ut i arbeidslivet, men jeg er villig til å jobbe litt for å nå det, ikke bare godta det første som krever minst av meg 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #53 Skrevet 3. oktober 2011 Selv har jeg ingen utdannelse. Da jeg gikk på vgs hadde jeg ingen anelse overhodet hva jeg ville jobbe med senere i livet. Hadde ingen plan i det hele tatt. Har gått 4 forskjellig grunnkurs og jeg fikk vel egentlig bare helt avsmak på skole etter det. Men nå som fyllte 23 år, har jeg insett hvor viktig det faktisk er med en utdanning for og få en bra jobb og bli tidlig økonomisk uavhengig. Så jeg vil absolutt råde deg/Dere til å bli på skolen!!!! Dra dere igjennom. Når dere går ut etter 3 år sørg for og ha ett fullverdig vitnemål. Selv om du føler idag at du aldri kommer til og få bruk for det, så fullfør. Da har du noe og falle tilbake på! Dette er uansett år du kommer til og bruke på hundre forskjellig "dårlig betalt student/mindreårig" jobber. Idag er jeg for gammel til og komme inn på vgs, og for ung til og ta voksen opplæring. 23/5 regel fungerer heller ikke da jeg ikke har hatt en heltidsjobb sammen hengende i 5 år. Men jeg har fått meg en jobb i butikk som jeg trives utrolig godt med. Den er også lærerrik. Så jeg føler at jeg får ny kunnskap igjnneom jobben. Samtidig er det muligheter for at jeg kan jobbe meg oppover ved og stå på som ville faen, men her har jeg ingen lov til og klage da konkuranssen er hard. Det er mulig og bli alt fra assisterende, til butikksjef, og kanskje også butikkeier. Mulighetene er mange. Så man MÅ absolutt ikke ha en utdanning. men det er uansett det jeg vil råde ALLE til og fullføre. Du kommer absolutt ikke til og angre på det. Lær av mine feil :-p 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #54 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg vet du er rimelig ung og uerfaren, men det er lov å innse at de fleste her i verden ikke blir den neste Bill Gates eller finner opp facebook. Det er ikke å undervurdere mennesker, det er å innse hvordan virkeligheten fungerer. Du viser jo ikke at du er så veldig erfaren selv heller. La meg spørre deg, hvor mange av de med utdanning tror du blir den neste Bill Gates da? Oi sann, her var det visst også ekstremt få. Det er slik at det er svært få av de aller beste, både med og uten utdanning. Man bør ta en utdanning, med mindre man virkelig har så små ambisjoner at man synes det er greit å sitte i kassa på rimi. Det er faktisk mange flere typer jobber man kan få uten utdannelse enn en butikkjobb. Jeg derimot, synes ikke det er greit å sitte i kassa på rimi. Jeg vil ha en jobb som krever ganske lang utdanning, derfor tar jeg nettopp utdanning. Jeg gleder meg maks til å komme ut i arbeidslivet, men jeg er villig til å jobbe litt for å nå det, ikke bare godta det første som krever minst av meg Så de som ikke tar utdannelse har jobber som krever "minst" av en? Foreslår at du tar et par trinn ned fra pidestallen din. Guess what, jeg kjenner mange med intetsigende høyere utdannelse som også har ganske hjernedøde jobber. Redd for å bli en av dem?
Mayah Skrevet 3. oktober 2011 #55 Skrevet 3. oktober 2011 Nei, man må ikke ta en utdannelse. Men husk at den dagen du går lei så står du ikke først i køen for å bli ansatt andre steder og mulighetene dine blir veldig begrensa. Det er sikkert lettvint å tenke at man er lat og sånn nå, men det er mulig du angrer når du er 40 og står på stedet hvil. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #56 Skrevet 3. oktober 2011 Dette kan vi hvertfall enes om, for utdanningssystemet i Norge er overhodet ikke perfekt. Tilbudet henger ikke sammen med etterspørselen, derfor opplever desverre mange å utdanne seg inn i arbeidsløshet, eller må ta til takke med yrker som ikke krever formell kompetanse. Men det blir en helt annen debatt Jeg er enig i at utdanningssystemet ikke er perfekt ja, og slik sett er det jo ennå "farligere" å ta en "ubrukelig utdanning" enn å ikke ta det i det hele tatt hvis man ser på antall år i arbeidslivet man taper. Har man en utdanning som ikke gir noen merverdi så er jo årene man har brukt "bortkastet" når man tenker på de karrieremessige gevinstene man ikke får(selv om jeg selvsagt ser at det likevel kan ha en høy personlig verdi). Grunnen er forholdsvis åpenbar, det er for mange som tar utdannelser uten spesielt stor etterspørsel, og en del opplever faktisk også overkvalifikasjon. Det går inflasjon i høyere utdanning, og det blir en stadig "svakere" valuta. Men som du sier, så er ikke dette en debatt her, så jeg lar være å legge ut mer om dette i denne tråden.
Gjest Iah Skrevet 3. oktober 2011 #57 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg har nettopp vært igjennom en periode som arbeidssøker, og jeg legger merke til at det etterlyses fagbrev selv for vaskejobber. Så jo, utdannelse har uten tvil blitt veldig viktig. 4
Gjest grapefrukt Skrevet 3. oktober 2011 #58 Skrevet 3. oktober 2011 Du viser jo ikke at du er så veldig erfaren selv heller. La meg spørre deg, hvor mange av de med utdanning tror du blir den neste Bill Gates da? Oi sann, her var det visst også ekstremt få. Det er slik at det er svært få av de aller beste, både med og uten utdanning. Det er faktisk mange flere typer jobber man kan få uten utdannelse enn en butikkjobb. Så de som ikke tar utdannelse har jobber som krever "minst" av en? Foreslår at du tar et par trinn ned fra pidestallen din. Guess what, jeg kjenner mange med intetsigende høyere utdannelse som også har ganske hjernedøde jobber. Redd for å bli en av dem? Jeg har da virkelig ikke skrevet noe sted at de med utdanning blir den neste Bill Gates Det er vel fåtallet som tar en utdanning for å bli det? Mitt innlegg var et svar til en bruker som mente at "hvem som helst" kan jobbe seg opp og bli kjempe rik, slik er det ikke og det klarer nok de fleste å innse her i verden. Man kommer ikke bort fra det faktum at det er slik at det krever mer å få seg en jobb som krever utdanning. Da må du nemlig bruke tid og penger på å tillegge deg kunnskap, noe du ikke må på samme måte hvis du skaffer deg en jobb som ikke krever utdanning. Hvem som helst kan i teorien få seg de jobbene som ikke krever en utdanning, men slik er det ikke hvis jobben krever en utdanning. Det finnes nok hjernedøde jobber overalt, det er jo avhengig av hvilke øyne som ser. Men jeg unngår nettopp de jobbene jeg ser på som hjernedøde ved å ta den utdanningen jeg trenger for å få den jobben jeg vet jeg kommer til å trives med 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #59 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg har da virkelig ikke skrevet noe sted at de med utdanning blir den neste Bill Gates Det er vel fåtallet som tar en utdanning for å bli det? Mitt innlegg var et svar til en bruker som mente at "hvem som helst" kan jobbe seg opp og bli kjempe rik, slik er det ikke og det klarer nok de fleste å innse her i verden. Nei, men hvem som helst som er utdannet kommer heller ikke til å bli blant de mest suksessfulle. Så da er man like langt. Man kommer ikke bort fra det faktum at det er slik at det krever mer å få seg en jobb som krever utdanning. Da må du nemlig bruke tid og penger på å tillegge deg kunnskap, noe du ikke må på samme måte hvis du skaffer deg en jobb som ikke krever utdanning. Tull igjen. Det er mange jobber som ikke har noen spesiell utdanning rettet mot seg, men som likevel krever kunnskap, og det er også flere måter å tilegne seg kunnskap på. Du hopper også bukk over at erfaring også tilsier kunnskap, og det er også mange av oss med utdanning som etter noen år i arbeidslivet innser at livet kanskje ikke helt fortoner seg som på skolebenken. Dit kommer nok du en gang også Hvem som helst kan i teorien få seg de jobbene som ikke krever en utdanning, men slik er det ikke hvis jobben krever en utdanning. Nei, stemmer ikke helt. Ta for eksempel selgeren, har man ikke anlegg eller greier å opparbeide seg evner til å bli en god selger, så vil man heller ikke lykkes. Og det er altså en jobbtype der det som regel kreves lite til ingen utdannelse. Det finnes nok hjernedøde jobber overalt, det er jo avhengig av hvilke øyne som ser. Men jeg unngår nettopp de jobbene jeg ser på som hjernedøde ved å ta den utdanningen jeg trenger for å få den jobben jeg vet jeg kommer til å trives med Du har et forholdsvis unyansert syn på arbeidslivet. De fleste bransjer krever etterhvert kunnskap i varierende grad, og det er ikke bare boklig kunnskap som faktisk regnes som kunnskap. Forskere skriver blant annet om det som kalles "tacit knowledge" og dette er et begrep som har blitt rimelig anerkjent innen seriøs forskning. Noe dere som definerer andres yrker som kunnskapsløse uten å vite så mye hva jobbene dreier seg om kanskje bør vurdere å lese litt om.
Genesis Skrevet 3. oktober 2011 #60 Skrevet 3. oktober 2011 Nei, men hvem som helst som er utdannet kommer heller ikke til å bli blant de mest suksessfulle. Så da er man like langt. Tull igjen. Det er mange jobber som ikke har noen spesiell utdanning rettet mot seg, men som likevel krever kunnskap, og det er også flere måter å tilegne seg kunnskap på. Du hopper også bukk over at erfaring også tilsier kunnskap, og det er også mange av oss med utdanning som etter noen år i arbeidslivet innser at livet kanskje ikke helt fortoner seg som på skolebenken. Dit kommer nok du en gang også Nei, stemmer ikke helt. Ta for eksempel selgeren, har man ikke anlegg eller greier å opparbeide seg evner til å bli en god selger, så vil man heller ikke lykkes. Og det er altså en jobbtype der det som regel kreves lite til ingen utdannelse. Du har et forholdsvis unyansert syn på arbeidslivet. De fleste bransjer krever etterhvert kunnskap i varierende grad, og det er ikke bare boklig kunnskap som faktisk regnes som kunnskap. Forskere skriver blant annet om det som kalles "tacit knowledge" og dette er et begrep som har blitt rimelig anerkjent innen seriøs forskning. Noe dere som definerer andres yrker som kunnskapsløse uten å vite så mye hva jobbene dreier seg om kanskje bør vurdere å lese litt om. De fleste som tar en god utdannelse vil bli relativt suksessfulle, hvis du med suksessfull mener høy lønn og høy anseelse i andres øyne. Siviløkonomer, leger, jurister, veterinærer, psykologer, sivilingeniører, professorer, geologer, metrologer, er bare et lite utvalg av høyere utdannelser som bringer deg inn i yrker hvor du er garantert høy lønn og ofte selvstendige og varierte arbeidsoppgaver. Forutsetningen for disse yrkene er at man MÅ ha den spesifikke utdannelse for å være aktuell. Der man evt. kan jobbe seg opp uten utdannelse er salg, og butikk. Jeg har til gode å se du nevne noen andre bransjer hvor man kan bygge karriere uten formell kompetanse. Jeg er forsåvidt enig i det du nevner om at erfaringsbasert læring er viktig. Men det ar da ingen motsetning mellom å ta utdannelse å skaffe seg erfaring. De fleste studerer ikke mer enn max 5-6 år, og de fleste har jobb ved siden av, de heldigste også en relevant jobb i forhold til studiet sitt. Du prater som om nærmest alle karrieremuligheter står vidåpne, på tross av ingen utdannelse. Realiteten er at inngangsbiletten til de ALLER fleste attraktive stillinger går gjennom utdannelse. Dessuten er det ikke akkurat noen ulempe å ha utdannelse om man ønsker å bli butikk/eller salgssjef heller! Alle yrker krever kunnskap sier du, og det er forsåvidt riktig. Det er ikke det vi diskuterer her. Vi diskuterer muligheten til å skape en karriere uten utdannelse, og de er ørsmål i dagens samfunn! 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå