Gjest Badabing Skrevet 2. oktober 2011 #21 Skrevet 2. oktober 2011 AB over meg var visst kjappere enn meg. Men ja, det er vanskelig å komme seg noe sted uten utdanning nå, det var noe annet bare for noe år siden. Selv syntes jeg det var mer slitsomt å jobbe i en drittjobb for drittlønn enn å ta utdanning slik at jeg får utbetalt nok hver måned til ikkeå måtte snu på hver krone. Jeg kjenner få på min alder som ikke har måttet ta utdanning for å tjene greit. De som har klart det er ekstremt karismatiske og har jobbet seg opp innen salg, eller har hatt spesielle selvlærte kunnskaper om programmering, grafisk design osv.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #22 Skrevet 2. oktober 2011 Det blir vanskeligere og vanskeligere å få greie jobber uten utdannelse. Faren min har en godt betalt jobb i et oljeselskap og han har ikke vgs engang! I dag hadde han ikke hatt sjans i havet på den jobben, nå ansetter kun selskapet toppstudenter med mastergrad. Det finnes alltid noen unntak for får seg godt betalte jobber uten utdannelse, men dette er unntakene. De færreste uten utdannelse har god jobb, jeg kjenner ingen. Nei, men det er andre, inkludert meg selv som også kjenner de uten utdannelse med ganske bra jobber. Jeg tar utdannelse av flere grunner. Den ene er at jeg vet det bare er drittjobber (butikk o.l) å få uten. Tull. Det gjelder å tenke litt utradisjonelt. Det finnes faktisk mange som også får "vanlige, gode" kontorjobber uten utdannelse. Et eksempeler f. eks hvis du er en dyktig selger. Salgsbransjen har vært og er fortsatt en bransje der man helt fint kan jobbe seg opp om man har teft for det. At du videre anser butikkjobber som bare dritt, sier jo mer om deg enn om realiteten. Det er faktisk mulig å jobbe seg opp her også. Noen starter for seg selv, og en del jobber seg opp til å bli butikksjefer, eiere osv. Den andre grunnen er at jeg vil utvikles intellektuelt. Jeg har blitt mye smartere etter jeg startet på universitetet, fått et annet syn på saker og ting. Å studere gjør godt for hjernen, kun de som ikke har prøvd det kan hevde noe annet. Man endres litt som menneske, jeg ville aldri vært uten utdannelsen min. Jeg tenker på det som et ledd i selvutviklingen, ikke bare på det økonomiske. Tanken på alt jeg ikke hadde kunnet om jeg ikke hadde gått vgs og på uni. er faktisk skremmende! Det er selvsagt en god grunn til å ta utdannelse, og også en del av grunnen til at jeg tok min. Likevel er det ofte irrelevant i forhold til hva slags jobb du skal ha. Arbeisgivere gir ofte døyten i din egen selvutvikling så lenge du har forutsetninger for å gjøre den jobben man blir ansatt til å gjøre. Og det at håndverkere tjener bra? Ja, det gjør de, men jeg vil heller sitte på et kontor 8-16 og leve av å bruke hjernen min, enn å stå ute i regn fra halv 7 om morgenen og gjøre veiarbeid f.eks. Jeg ser på sånne jobber som drittjobber, pga arbeidet som utføres, ikke pga lønnen. Javel, men så får du jo bare akseptere at det er mange som trives i disse "drittjobbene" og også noen som klarer å jobbe seg opp herfra og også gjøre det mye bedre enn du noensinne kan forestille deg. Jeg kunne aldri gjort det, selv om lønnen er like god som min. Jobbene jeg kunne tenkt meg krever utdannelse. Dessuten er alle disse fagbrev-jobbene utdannelser de også! Jeg regner ikke en murer, elektriker osv som ikke utdannet, hvis de har fagbrev. Hva med f. eks selgere, selvlærte forsikringskonsulenter o.l. som ikke har noen spesiell utdannelse men som like fullt har gjort det bra? Jeg kjenner også noen av dem. Å påpeke at jobber uten utdannelse er drittjobber er i beste fall ganske arrogant. Jeg har hatt mange jobber ved siden av studiene som ikke krever utdannelse og gleder meg til den dagen jeg kan få en "skikkelig jobb". Å stå i en butikk er greit i et par år, men så stopper det opp. For meg er ikke sånne jobber noe å trives i i lengden. Kort oppsummert vil jeg si at å velge å ikke ta en utdannelse er i 9/10 tilfeller dumt gjort. Selv om det finnes unntak, noen ildsjeler tjener sikkert godt uten. Og de ildsjelene er nok flere enn du tror. Man er ikke sikret jobb selv om man tar utdannelse, men da er kanskje stikkordet å velge en utdanning som man vet er ettertraktet. Å bli noe bare for å bli noe er litt bortkastet økonomisk sett hvertfall. Jeg kjenner ikke så mange som angrer på at de tok utdannelse, men kjenner mange som angrer at de ikke tok. Jeg kjenner folk i begge leire, folk som både angrer på at de tok og ikke tok utdannelse. De som angret på utdannelsen var da typisk de som tok utdannelse i noe uten særlig substans og som viste seg å være lite brukbart på arbeidsmarkedet. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #23 Skrevet 2. oktober 2011 AB over meg var visst kjappere enn meg. Men ja, det er vanskelig å komme seg noe sted uten utdanning nå, det var noe annet bare for noe år siden. Selv syntes jeg det var mer slitsomt å jobbe i en drittjobb for drittlønn enn å ta utdanning slik at jeg får utbetalt nok hver måned til ikkeå måtte snu på hver krone. Jeg kjenner få på min alder som ikke har måttet ta utdanning for å tjene greit. De som har klart det er ekstremt karismatiske og har jobbet seg opp innen salg, eller har hatt spesielle selvlærte kunnskaper om programmering, grafisk design osv. Jeg syntes det er bemerkelsesverdig hvordan andre med høy utdanning tillater seg å rakke ned på andre ved å si at de som har dårligere jobber enn de selv har kun har drittjobber. Arroganse lenge leve... Og den gruppen du nevner med f. eks programmerere, den er nok større enn du tror. Jeg kjenner veldig mange selvlærte teknologer som har bygd seg opp til en ganske anseelig posisjon i arbeidslivet.
Gjest Badabing Skrevet 2. oktober 2011 #24 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg syntes det er bemerkelsesverdig hvordan andre med høy utdanning tillater seg å rakke ned på andre ved å si at de som har dårligere jobber enn de selv har kun har drittjobber. Arroganse lenge leve... Og den gruppen du nevner med f. eks programmerere, den er nok større enn du tror. Jeg kjenner veldig mange selvlærte teknologer som har bygd seg opp til en ganske anseelig posisjon i arbeidslivet. Det er merkelig hvordan du klarte å lese det ut av innlegget mitt. Jeg skrev da at jeg jobbet i en drittjobb med drittlønn, ikke at alle andre gjør det. Jeg er ikke karismatisk nok, flink nok eller innehar spesielle kunnskaper, jeg snakker ikke for alle andre. Og at det er vanskeligere å jobbe seg oppover nå enn det var da foreldrene våre var unge, er vel ingen hemmelighet. 3
Aspera Skrevet 2. oktober 2011 #25 Skrevet 2. oktober 2011 For meg er utdannelse på papiret betydningløst, det er hvordan jeg utdanner meg selv som faktisk betyr noe! Flere av verdens rikeste og mektigste har kun grunnskolen bak seg, men en form for utdannelse - det har de! Det handler bare om å tenke utenfor boksen. "Ordinary people do ordinary things." 1
Viljaa Skrevet 2. oktober 2011 #26 Skrevet 2. oktober 2011 Utdannelse er valgfritt. de positive sidene er at man tidligere kommer seg skikkelig ut i arbeidslivet og har flere penger å disponere enn studenter, slik at man kan begynne tidligere å spare til bolig og sånn. men som mange sier er det mange ukurrante jobber der ute, så jeg ville tatt meg tid til å tenke over hvilke yrker du kan passe inn i av de som ikke krever utdannelse, samt arbeidstid, lønn og sånn. Du kan jo også sjekke om det er noen fagbrev du kan ta. Selv studerer jeg litt etter egne interesser og ikke sååå mye etter hvilke arbeidsmuligheter jeg har etterpå. Dette stresser meg jo litt, og en del av meg irriterer seg over at jeg ikke valgte noe mer fornuftig, samtidig som jeg aldri kunne tenke meg å bytte vekk årene som student, som har vært de beste hittil.
nanny Skrevet 2. oktober 2011 #27 Skrevet 2. oktober 2011 Selvfølgelig dette avgjør du selv. Mitt råd er at med utdannelse får du bedre jobb, blir mer respektert og ikke minst får bedre betalt. Studiene krever alltid noe fra en som studerer, men det lønner seg å ha noe med seg når du er i begynnelsen av livsfasen din.
~white lady~ Skrevet 2. oktober 2011 #28 Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Det blir vanskeligere og vanskeligere å få greie jobber uten utdannelse. Faren min har en godt betalt jobb i et oljeselskap og han har ikke vgs engang! I dag hadde han ikke hatt sjans i havet på den jobben, nå ansetter kun selskapet toppstudenter med mastergrad. Det finnes alltid noen unntak for får seg godt betalte jobber uten utdannelse, men dette er unntakene. De færreste uten utdannelse har god jobb, jeg kjenner ingen. Samboeren min jobber for et oljeselskap, uten relevant utdannelse. (Han begynte på en høyskoleutdannelse uten å fullføre...)Men han sitter på verdifull kunnskap og kompetanse som i stor grad er selvlært. Til neste år får han lønnsforhøyelse, og sannsynligvis fast stilling. Jeg tar utdannelse av flere grunner. Den ene er at jeg vet det bare er drittjobber (butikk o.l) å få uten. Den andre grunnen er at jeg vil utvikles intellektuelt. Jeg har blitt mye smartere etter jeg startet på universitetet, fått et annet syn på saker og ting. Å studere gjør godt for hjernen, kun de som ikke har prøvd det kan hevde noe annet. Man endres litt som menneske, jeg ville aldri vært uten utdannelsen min. Jeg tenker på det som et ledd i selvutviklingen, ikke bare på det økonomiske. Tanken på alt jeg ikke hadde kunnet om jeg ikke hadde gått vgs og på uni. er faktisk skremmende! Du har blitt smartere etter at du begynte på universitet? Snarere mer arrogant, spør du meg. Boklig kunnskap er vel og bra, men livserfaring er tilgjengelig for hvem som helst. Å mene at butikkarbeid er dritt er en merkelig holdning. Det er forresten forskjell på å sitte i kassa på Rema og å jobbe i en faghandel der det forventes stor grad av kunnskap, kompetanse og service av de ansatte. Gode selgere vokser ikke på trær... Det er heller ikke bare høyt utdannede mennesker som har anledning til å "bruke hjernen", som du så fint påpeker. Selv om jeg kun kan skryte på meg et fagbrev og ett års studie innenfor teologi, kan jeg uten problem holde en saklig diskusjon om politikk/religion/samfunnet generelt med de som har både fem og seks års utdannelse innenfor ulike felt. Og det at håndverkere tjener bra? Ja, det gjør de, men jeg vil heller sitte på et kontor 8-16 og leve av å bruke hjernen min, enn å stå ute i regn fra halv 7 om morgenen og gjøre veiarbeid f.eks. Jeg ser på sånne jobber som drittjobber, pga arbeidet som utføres, ikke pga lønnen. Jeg kunne aldri gjort det, selv om lønnen er like god som min. Jobbene jeg kunne tenkt meg krever utdannelse. Dessuten er alle disse fagbrev-jobbene utdannelser de også! Jeg regner ikke en murer, elektriker osv som ikke utdannet, hvis de har fagbrev. Tror du ikke elektrikere, rørleggere osv. ikke må tenke i jobben sin? "En rørlegger monterer rørtekniske installasjoner i alle typer bygg. Installasjonene kan være sanitæranlegg, varmeanlegg, brannslukkingsanlegg, kjøleanlegg og gassanlegg." "En elektriker er en person som har kompetanse og sertifikat til å arbeide på elektriske installasjoner. En elektriker foretar nyinstallasjon, forbedring, oppgradering, feilsøkning og utbedring av feil på et elektrisk anlegg." Osv. De som utfører disse jobbene er like smarte som akademikerne, men de foretrekker praktisk arbeid. Jeg har hatt mange jobber ved siden av studiene som ikke krever utdannelse og gleder meg til den dagen jeg kan få en "skikkelig jobb". Å stå i en butikk er greit i et par år, men så stopper det opp. For meg er ikke sånne jobber noe å trives i i lengden. Her poengterer du jo at å jobbe i en butikk ikke er noe du kan trives med. Greit. Men fra det til å kalle det en drittjobb? Hvor er logikken... Kort oppsummert vil jeg si at å velge å ikke ta en utdannelse er i 9/10 tilfeller dumt gjort. Selv om det finnes unntak, noen ildsjeler tjener sikkert godt uten. Man er ikke sikret jobb selv om man tar utdannelse, men da er kanskje stikkordet å velge en utdanning som man vet er ettertraktet. Å bli noe bare for å bli noe er litt bortkastet økonomisk sett hvertfall. Jeg kjenner ikke så mange som angrer på at de tok utdannelse, men kjenner mange som angrer at de ikke tok. Til slutt, du virker ung og naiv. Samfunnet består av alle typer mennesker, og spør du meg er det nesten større behov for kloakktømmerne enn papirflytterne. Endret 2. oktober 2011 av ~white lady~ 1
Genesis Skrevet 2. oktober 2011 #29 Skrevet 2. oktober 2011 Her var det mye oppgulp Whitelady! Jo, akademikere er i snitt smartere enn håndverkere når det kommer til IQ (som er målet på intelligens i vårt samfunn). Håndverkerne er nok i snitt bedre til å løse praktiske problemstillinger. Og det er det ikke noe galt i, det ene er ikke bedre enn det andre, og derfor trenger du helle ikke pynte på sannheten. Hvorfor er det så utrolig vanskelig å akseptere at for de ALLER ALLER ALLER fleste, så vil det lønne seg å ta en utdannelse? De tilfellene du snakker om er ekstremt sjeldene, har du sett jobbannonsene på finn.no? Lykke til med å få jobb i et oljesleskap i dag uten utdannelse, søknaden kommer til å bli kastet før arbeidsgiver har rukket å lese ferdig navnet ditt. Sannheten er at uten utdannelse er du i de aller fleste tilfeller sjanseløs til å få en høy og godt betalt stilling. Unntaket er salg, hvor det går an å tjene en formue hvis man er dyktig nok. Da er det nok mulig å få en lederolle etter mange år i bedriften, men da er du faktisk begrenset til kun den ene arbeidsplassen du har jobbet deg opp i. I lederstillinger som lyses ut er det strenge krav til formell kompetanse, og uten utdannelse vil du alltid falle gjennom rimelige fort. 3
~white lady~ Skrevet 2. oktober 2011 #30 Skrevet 2. oktober 2011 Her var det mye oppgulp Whitelady! Jo, akademikere er i snitt smartere enn håndverkere når det kommer til IQ (som er målet på intelligens i vårt samfunn). Håndverkerne er nok i snitt bedre til å løse praktiske problemstillinger. Og det er det ikke noe galt i, det ene er ikke bedre enn det andre, og derfor trenger du helle ikke pynte på sannheten. Regner med du har hørt om de syv intelligenser? Håndverkere havner under "kroppslig intelligens." Akademikere ofte under "logisk/matematisk intelligens". At man er ulikt møblert i hodet betyr altså ikke at den ene er smartere en den andre, men at man ser løsninger på ulik måte. Hvorfor er det så utrolig vanskelig å akseptere at for de ALLER ALLER ALLER fleste, så vil det lønne seg å ta en utdannelse? De tilfellene du snakker om er ekstremt sjeldene, har du sett jobbannonsene på finn.no? Lykke til med å få jobb i et oljesleskap i dag uten utdannelse, søknaden kommer til å bli kastet før arbeidsgiver har rukket å lese ferdig navnet ditt. Sannheten er at uten utdannelse er du i de aller fleste tilfeller sjanseløs til å få en høy og godt betalt stilling. Unntaket er salg, hvor det går an å tjene en formue hvis man er dyktig nok. Da er det nok mulig å få en lederolle etter mange år i bedriften, men da er du faktisk begrenset til kun den ene arbeidsplassen du har jobbet deg opp i. I lederstillinger som lyses ut er det strenge krav til formell kompetanse, og uten utdannelse vil du alltid falle gjennom rimelige fort. Selvfølig lønner det seg å ta en utdannelse. Man er jo dum om man tror noe annet. Men å påstå at kun flerårig universitetsutdannelse teller og alt annet er "dritt", blir for dumt. Dessuten, hvordan hadde samfunnet vært om alle skulle knive om toppstillingene? Det trengs da vitterlig folk til å vaske gulvene og stå i kantina på jobben også.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #31 Skrevet 2. oktober 2011 Her var det mye oppgulp Whitelady! Jo, akademikere er i snitt smartere enn håndverkere når det kommer til IQ (som er målet på intelligens i vårt samfunn). Håndverkerne er nok i snitt bedre til å løse praktiske problemstillinger. Og det er det ikke noe galt i, det ene er ikke bedre enn det andre, og derfor trenger du helle ikke pynte på sannheten. Hvorfor er det så utrolig vanskelig å akseptere at for de ALLER ALLER ALLER fleste, så vil det lønne seg å ta en utdannelse? De tilfellene du snakker om er ekstremt sjeldene, har du sett jobbannonsene på finn.no? Lykke til med å få jobb i et oljesleskap i dag uten utdannelse, søknaden kommer til å bli kastet før arbeidsgiver har rukket å lese ferdig navnet ditt. Sannheten er at uten utdannelse er du i de aller fleste tilfeller sjanseløs til å få en høy og godt betalt stilling. Unntaket er salg, hvor det går an å tjene en formue hvis man er dyktig nok. Da er det nok mulig å få en lederolle etter mange år i bedriften, men da er du faktisk begrenset til kun den ene arbeidsplassen du har jobbet deg opp i. I lederstillinger som lyses ut er det strenge krav til formell kompetanse, og uten utdannelse vil du alltid falle gjennom rimelige fort. :takke: Disse trådene ender alltid med at alle de som ikke har utdannelse kommer drassende med alle unntakene Og så klart: Iiiiingen er smartere enn andre. En som hoppet av vgs første året gjorde det KUN av ymse tilfeldigheter, han er akkurat like smart som fyren som nylig tok doktorgrad Det er forskjell på folk enten vi vil det eller ei. 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #32 Skrevet 2. oktober 2011 Her var det mye oppgulp Whitelady! Jo, akademikere er i snitt smartere enn håndverkere når det kommer til IQ (som er målet på intelligens i vårt samfunn). Håndverkerne er nok i snitt bedre til å løse praktiske problemstillinger. Og det er det ikke noe galt i, det ene er ikke bedre enn det andre, og derfor trenger du helle ikke pynte på sannheten. Her er det snarere du som kommer med oppgulp og pissprek. Akademikere er ikke nødvendigvis smartere enn håndverkere. Hvorfor er det så utrolig vanskelig å akseptere at for de ALLER ALLER ALLER fleste, så vil det lønne seg å ta en utdannelse? De tilfellene du snakker om er ekstremt sjeldene, har du sett jobbannonsene på finn.no? Lykke til med å få jobb i et oljesleskap i dag uten utdannelse, søknaden kommer til å bli kastet før arbeidsgiver har rukket å lese ferdig navnet ditt. Sannheten er at uten utdannelse er du i de aller fleste tilfeller sjanseløs til å få en høy og godt betalt stilling. Unntaket er salg, hvor det går an å tjene en formue hvis man er dyktig nok. Da er det nok mulig å få en lederolle etter mange år i bedriften, men da er du faktisk begrenset til kun den ene arbeidsplassen du har jobbet deg opp i. I lederstillinger som lyses ut er det strenge krav til formell kompetanse, og uten utdannelse vil du alltid falle gjennom rimelige fort. Som jeg har sagt før i denne tråden. Igjen, dette er bare tull. Faktum er at disse "sjeldne" tilfellene er det langt flere av enn du skulle tro. Jeg kjenner mange, også uten utdannelse, som har fått seg ganske bra jobber etterhvert. Man risikerer kanskje å begynne i en litt lavere stilling enn en med utdannelse, men man har ofte like gode mulighter til å jobbe seg opp. Hvorfor er det så viktig for deg og enkelte andre her inne og prøve å rakke ned på de uten utdannelse? Kanskje du føler deg truet, når du en vakker dag kanskje blir forbigått av en uten utdannelse? Jeg vet ikke hva du har røyka, men i de fleste seriøse lederstillingsutlysninger på toppnivå, så skrives det ofte fint lite i utlysningen. Søkere på slike stillinger er forventet å vite hva som er viktig nok til å ta med et intervju, og tro meg, det er ikke utdannelse eller ikke det kommer til å fokuseres mest på, for når du søker på slike lederjobber så har man som regel en solid erfaring i bånn, og det er de uten denne erfaringen som går rett ut, utdannelse eller ei. Men, men, dere får bare tro hva dere vil. Mest sannsynlig er dere bare redde for at utdannelsen dere får ikke er verdt en dritt når dere kommer ut i arbeidslivet. 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #33 Skrevet 2. oktober 2011 :takke: Disse trådene ender alltid med at alle de som ikke har utdannelse kommer drassende med alle unntakene Og så klart: Iiiiingen er smartere enn andre. En som hoppet av vgs første året gjorde det KUN av ymse tilfeldigheter, han er akkurat like smart som fyren som nylig tok doktorgrad Det er forskjell på folk enten vi vil det eller ei. Det er bare tull. Selv har jeg femårig utdannelse, men jeg ser jo også at det er en god del av de uten utdannelse som har lykkes. er det så jævlig vanskelig å forstå? Og for å svare på den siste paragrafen din: En som hopper av gjør det ofte på grunn av manglende innsats i skolen. Det er selvsagt synd, men det betyr ikke at personen nødvendigvis har mindre evner enn en med doktorgrad. For de aller fleste er det innsatsen og interessene som avgjør. For eksempel kjenner jeg folk som nesten ikke bestod videregående, men som klarte seg utmerket med toppkarakterer på studiet og motsatt. Jeg vil heller si at disse trådene stort sett ender med at en del med høy utdannelse kommer trekkende med generaliseringer over de uten. Hva som er grunnen kan nok være forskjellige, men jeg tipper dere er dritredde for at utdannelsen deres ikke er verdt papiret den er skrevet på. 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #34 Skrevet 2. oktober 2011 Svar til innlegg #28 (greide ikke sitere akkurat det av en eller annen grunn): Virker ikke som om du tar poenget mitt. Poenget mitt er at de jobbene jeg vil ha trenger jeg utdannelse til. Å være selger er omtrent det siste jeg kunne tenkt meg! Og ja, jeg har blitt smartere etter jeg begynte på Universitetet. Tro det eller ei, men når man har stappet hodet med ny kunnskap 8 timer pr dag i 5 år utvikler man seg faktisk litt. Samtidig som man får livserfaring! Selv om jeg er student har jeg vel personlige utfordringer, flere jobber utenom osv. Livet mitt er ikke bare i en bok. Jeg har utviklet meg masse og "trenet" hjernen min, uten at jeg behøver bevise det for deg:) Og boklig kunnskap? Tror dere virkelig vi "bare" leser bøker? I så fall vet jeg ikke hvor jeg skal starte med å forklare at det gjør vi ikke. Jeg har vært i praksis div. steder, hatt diskusjoner i grupper, utformet store oppgaver og prosjekter osv osv osv. Sitter ikke bare med nesa i ei bok. Jeg har utviklet meg masse som menneske og fått enorme mengder kunnskap jeg ville vært foruten om jeg hoppet av etter 10. for å satse på en selgerkarriere... Jeg har ikke sagt at håndverkere ikke bruker hjernen? Jeg har sagt at jeg aldri kunne tenkt meg den slags praktisk arbeid og derfor er det ikke et alternativ for meg å bli feks snekker. Det er jobber jeg ser på som drittjobber, fordi de er helt uinteressante for meg! Mange ser på som min jobb som drittjobb, og det er lov. Jeg har jobbet i flere butikker og det var en ok inntektskilde, intet mer. Jeg er verken ung eller dum fordi jeg er uenig med deg ang. at utdanning er viktig og at det ikke finnes aktuelle. bra jobber for MEG der ute, hvis jeg ikke har utdanning. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #35 Skrevet 2. oktober 2011 Det er bare tull. Selv har jeg femårig utdannelse, men jeg ser jo også at det er en god del av de uten utdannelse som har lykkes. er det så jævlig vanskelig å forstå? Og for å svare på den siste paragrafen din: En som hopper av gjør det ofte på grunn av manglende innsats i skolen. Det er selvsagt synd, men det betyr ikke at personen nødvendigvis har mindre evner enn en med doktorgrad. For de aller fleste er det innsatsen og interessene som avgjør. For eksempel kjenner jeg folk som nesten ikke bestod videregående, men som klarte seg utmerket med toppkarakterer på studiet og motsatt. Jeg vil heller si at disse trådene stort sett ender med at en del med høy utdannelse kommer trekkende med generaliseringer over de uten. Hva som er grunnen kan nok være forskjellige, men jeg tipper dere er dritredde for at utdannelsen deres ikke er verdt papiret den er skrevet på. Igjen unntakene. Hvor mange prosent av de som hoppet av etter 10. har drømmejobben i dag!? Sikkert noen, men alle jeg kjenner er enten arbeidsløse, jobber i barnehage/butikk/bar osv. Dårlige betalte jobber som neppe er drømmejobben dems. Jeg syns det er litt naivt å satse på at drømmejobben kommer dalende og velger akkurat deg når du ikke har studert. Det kan hende, men for de færreste skjer det. For de aller fleste er en utdannelse bra både personlig og på papiret når man skal søke jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #36 Skrevet 2. oktober 2011 Svar til innlegg #28 (greide ikke sitere akkurat det av en eller annen grunn): Virker ikke som om du tar poenget mitt. Poenget mitt er at de jobbene jeg vil ha trenger jeg utdannelse til. Å være selger er omtrent det siste jeg kunne tenkt meg! Og ja, jeg har blitt smartere etter jeg begynte på Universitetet. Tro det eller ei, men når man har stappet hodet med ny kunnskap 8 timer pr dag i 5 år utvikler man seg faktisk litt. Samtidig som man får livserfaring! Selv om jeg er student har jeg vel personlige utfordringer, flere jobber utenom osv. Livet mitt er ikke bare i en bok. Jeg har utviklet meg masse og "trenet" hjernen min, uten at jeg behøver bevise det for deg:) Og boklig kunnskap? Tror dere virkelig vi "bare" leser bøker? I så fall vet jeg ikke hvor jeg skal starte med å forklare at det gjør vi ikke. Jeg har vært i praksis div. steder, hatt diskusjoner i grupper, utformet store oppgaver og prosjekter osv osv osv. Sitter ikke bare med nesa i ei bok. Jeg har utviklet meg masse som menneske og fått enorme mengder kunnskap jeg ville vært foruten om jeg hoppet av etter 10. for å satse på en selgerkarriere... Jeg har ikke sagt at håndverkere ikke bruker hjernen? Jeg har sagt at jeg aldri kunne tenkt meg den slags praktisk arbeid og derfor er det ikke et alternativ for meg å bli feks snekker. Det er jobber jeg ser på som drittjobber, fordi de er helt uinteressante for meg! Mange ser på som min jobb som drittjobb, og det er lov. Jeg har jobbet i flere butikker og det var en ok inntektskilde, intet mer. Jeg er verken ung eller dum fordi jeg er uenig med deg ang. at utdanning er viktig og at det ikke finnes aktuelle. bra jobber for MEG der ute, hvis jeg ikke har utdanning. Problemet er jo at en del av dere ikke bare snakker for hva dere mener er best for dere selv, men også hva som er best for alle andre. Det er helt greit at du har utdannelse, det har jeg selv også. Poenget er at jeg faktisk greier å innse at det faktisk er MANGE FLERE enn dere tror som greier seg bra til svært bra uten utdannelse, da forutsatt at man har en del mellom ørene. Jeg mener også at du blander sammen det å bli "smartere" med det å tilegne seg kunnskap. Du blir ikke "smartere" av å ta utdannelse, men man tilegner seg kunnskap, erfaringer og metodikk som selvsagt er en del verdt, men utgangspunktet for denne læringen - intelligensen - er fortsatt den samme. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #37 Skrevet 3. oktober 2011 Igjen unntakene. Hvor mange prosent av de som hoppet av etter 10. har drømmejobben i dag!? Sikkert noen, men alle jeg kjenner er enten arbeidsløse, jobber i barnehage/butikk/bar osv. Dårlige betalte jobber som neppe er drømmejobben dems. Jeg syns det er litt naivt å satse på at drømmejobben kommer dalende og velger akkurat deg når du ikke har studert. Det kan hende, men for de færreste skjer det. For de aller fleste er en utdannelse bra både personlig og på papiret når man skal søke jobb. Dette blir nok det siste innlegget, for det virker som om dere rett og slett ikke vil forstå. Poenget er, hva er definert som "unntakene"? Min erfaring tilsier at disse "unntakene" dreier seg om så mange at det slett ikke kan defineres som unntak lenger. Ja, det er naivt å satse på at drømmejobben kommer dalende, men akkurat det er jo ikke relatert til utdanning. Drømmejobben kommer for de aller fleste ikke dalende, enten man har utdanning eller ei, man må aktivt oppsøke en karriere. Og det er heller ingen som har sagt at en utdannelse ikke er bra på papiret, selvfølgelig er det jo det, men poenget er at det mye oftere enn dere vil innse ikke er noen klar forutsetning.
~white lady~ Skrevet 3. oktober 2011 #38 Skrevet 3. oktober 2011 Svar til innlegg #28 (greide ikke sitere akkurat det av en eller annen grunn): Virker ikke som om du tar poenget mitt. Poenget mitt er at de jobbene jeg vil ha trenger jeg utdannelse til. Å være selger er omtrent det siste jeg kunne tenkt meg! Og ja, jeg har blitt smartere etter jeg begynte på Universitetet. Man blir ikke smartere av å gå på universitetet, man tilegner seg kun kunnskap om de aktuelle emnene man studerer.Intelligensen er man født med, og kan gjøre lite fra eller til for å øke den. Tro det eller ei, men når man har stappet hodet med ny kunnskap 8 timer pr dag i 5 år utvikler man seg faktisk litt. Samtidig som man får livserfaring! Selv om jeg er student har jeg vel personlige utfordringer, flere jobber utenom osv. Livet mitt er ikke bare i en bok. Jeg har utviklet meg masse og "trenet" hjernen min, uten at jeg behøver bevise det for deg:) Og boklig kunnskap? Tror dere virkelig vi "bare" leser bøker? I så fall vet jeg ikke hvor jeg skal starte med å forklare at det gjør vi ikke. Jeg har vært i praksis div. steder, hatt diskusjoner i grupper, utformet store oppgaver og prosjekter osv osv osv. Sitter ikke bare med nesa i ei bok. Jeg har utviklet meg masse som menneske og fått enorme mengder kunnskap jeg ville vært foruten om jeg hoppet av etter 10. for å satse på en selgerkarriere... Jeg vet godt hvordan studentlivet er, og at man ikke bare sitter med nesa i ei bok. Forøvrig er jeg en ivrig lesehest selv, og elsker å tilegne meg kunnskap om det som måtte interessere meg der og da, det er bare ikke knyttet opp mot et pensum med avsluttende eksamen... Jeg har ikke sagt at håndverkere ikke bruker hjernen? Jeg har sagt at jeg aldri kunne tenkt meg den slags praktisk arbeid og derfor er det ikke et alternativ for meg å bli feks snekker. Det er jobber jeg ser på som drittjobber, fordi de er helt uinteressante for meg! Mange ser på som min jobb som drittjobb, og det er lov. Jeg har jobbet i flere butikker og det var en ok inntektskilde, intet mer. Jeg ser fremdeles ikke logikken i å kalle andre yrker for drittjobber bare fordi de ikke interesserer deg?? Jeg er verken ung eller dum fordi jeg er uenig med deg ang. at utdanning er viktig og at det ikke finnes aktuelle. bra jobber for MEG der ute, hvis jeg ikke har utdanning. Jeg har ikke sagt et plukk om at utdanning ikke er viktig. Selv har jeg 5 års utdannelse, 4 av dem yrkesfaglig. Men å hevde at det kun er med en mastergrad man kommer seg frem med her i verden, blir fremdeles for dumt.
Gjest grapefrukt Skrevet 3. oktober 2011 #39 Skrevet 3. oktober 2011 For meg er utdannelse på papiret betydningløst, det er hvordan jeg utdanner meg selv som faktisk betyr noe! Flere av verdens rikeste og mektigste har kun grunnskolen bak seg, men en form for utdannelse - det har de! Det handler bare om å tenke utenfor boksen. "Ordinary people do ordinary things." MEN de er og mye eldre, og det er ingen hemmelighet at man tidligere ikke nødvendigvis trengte utdanning utover ungdomsskolen for å jobbe seg langt opp! Slike muligheter finnes ikke lenger, med mindre man er uhyre talentfull innefor ett eller annet. 1
Genesis Skrevet 3. oktober 2011 #40 Skrevet 3. oktober 2011 Her er det snarere du som kommer med oppgulp og pissprek. Akademikere er ikke nødvendigvis smartere enn håndverkere. Som jeg har sagt før i denne tråden. Igjen, dette er bare tull. Faktum er at disse "sjeldne" tilfellene er det langt flere av enn du skulle tro. Jeg kjenner mange, også uten utdannelse, som har fått seg ganske bra jobber etterhvert. Man risikerer kanskje å begynne i en litt lavere stilling enn en med utdannelse, men man har ofte like gode mulighter til å jobbe seg opp. Hvorfor er det så viktig for deg og enkelte andre her inne og prøve å rakke ned på de uten utdannelse? Kanskje du føler deg truet, når du en vakker dag kanskje blir forbigått av en uten utdannelse? Jeg vet ikke hva du har røyka, men i de fleste seriøse lederstillingsutlysninger på toppnivå, så skrives det ofte fint lite i utlysningen. Søkere på slike stillinger er forventet å vite hva som er viktig nok til å ta med et intervju, og tro meg, det er ikke utdannelse eller ikke det kommer til å fokuseres mest på, for når du søker på slike lederjobber så har man som regel en solid erfaring i bånn, og det er de uten denne erfaringen som går rett ut, utdannelse eller ei. Men, men, dere får bare tro hva dere vil. Mest sannsynlig er dere bare redde for at utdannelsen dere får ikke er verdt en dritt når dere kommer ut i arbeidslivet. Jo, en gjennomsnittlig akademiker er smartere enn en gjennomsnittlig håndverker, Det er realiteten uansett om det er politisk korrekt eller ikke! Uansett er det ikke det denne tråden handler om. Jeg prøver ikke å rakke ned på noen, jeg prøver å realitetsorientere littegrann om hva som faktisk er situasjonen i norsk arbeidsliv om dagen. Hvilke jobber er tilgjengelig for mennesker uten utdannelse, jo det er faktisk bare salg og butikk. Det er faktisk også tøft å få jobb som sekretær, resepsjonist o.l fordi du slåss med folk som har gått salg og service, og ymse administrative utdannelser på lavt nivå. Istedenfor å trekke frem et par askeladdhistorier, hva med å innse at for den enorme majoriteten betyr ingen utdannelse et liv med dårlig betalte jobber, ugunstige arbeidstider, og lite interessante arbeidsoppgaver. For å trekke frem noen moteksempler så er alle jeg kjenner uten utdannelse enten ansatt i barnehage, butikk eller har vaskejobb. Og det er helt greit hvis man trives med det, men det er utrolig naivt å tro at man skal skape en karriere uten utdannelse.Nå vet jeg ikke hva du definerer som "bra jobber", men å jobbe seg opp til å bli "lagersjef" etter 15 år teller ikke. "Bra jobber" definerer jeg som kunnskapsyrker, og du er ikke leder selvom du setter opp vaktlista på nærbutikken. Jeg kan berolige meg med at jeg overhodet ikke er redd for at utdannelsen min ikke skal være verdt en dritt i arbeidslivet. I bransjen jeg sikter meg inn på kommer jeg heller aldri til å bli forbigått av en person uten utdannelse, rett og slett fordi det i dette yrket/bransjen ikke blir ansatt folk uten lang utdannelse. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå