AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Hva synes dere om dem som velger å ikke ta en utdannelse? Jeg går første året på et studie nå, men jeg tror rett og slett jeg er for lat til å studere.. Føler at jeg rett og slett ikke orker. Tanken har alltid vært at jeg MÅ få meg en utdannelse, men "må" man egentlig det? Hvordan ser dere på de som ikke tar en utdannelse? Flere som ikke har utdannelse her? 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har ikke utdannesle. Vet ikke om jeg noen gang kommer til å ta det heller.. For min del er det pga at jeg trives mye beder med å jobbe. Rett og slett 3
Kirby Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har ikke utdannesle. Vet ikke om jeg noen gang kommer til å ta det heller.. For min del er det pga at jeg trives mye beder med å jobbe. Rett og slett Vi har tenkt å jobbe vi som tar utdannelse også, men vi foretrekker sannsynligvis jobber som ikke hvem som helst kan få og det krever en utdannelse. 16
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 Man må ikke ha en utdannelse om man jobber hardt og lærer lett, eller om man er fornøyd med lite betalt. Det blir stadig vanskeligere å få en ok jobb uten utdannelse, ser flere butikker ønsker folk som har fullført VGS, samme hvilken linje. Men jeg har ihvertfall lett fått jobb der utdannelse faktisk ikke kreves, som å stå i en kasse eller å vaske. Jeg bryr meg egentlig ikke om folk har utdannelse, men en som er litt "enkel" tenker jeg kunne hatt godt av noen år på benken, ei bok å lese i og en tur på et museum. Jeg har ennå ikke fått utdannelse på grunn av sykdom, men ønsker det veldig fordi jeg har noen interessefelt jeg ønsker å lære mest mulig om og jobbe med. Et yrke det krever at jeg har litt peiling på hva jeg skal gjøre, også i krisesituasjoner. Men igjen, jeg kjenner flere som bare ble lærlinger i yrker de egentlig ikke hadde peiling på. De hadde kontakter og lærte fort (mest praktiske jobber). Så alt er mulig bare man vil.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #5 Skrevet 2. oktober 2011 Vi har tenkt å jobbe vi som tar utdannelse også, men vi foretrekker sannsynligvis jobber som ikke hvem som helst kan få og det krever en utdannelse. Joda, og jeg skulle gjerne tat utdannelse jeg og. Men det ligger ikke for meg. Jeg er vhvertfall ikke klar enda. For meg er det å studere ett mareritt. Så da jobber jeg istede. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Nei, man trenger ikke utdannelse. Det finnes masse jobber man kan få uten å ha fullført et studium eller yrkesfaglig opplæring. Problemet er at disse jobbene ofte er fysisk slitsomme, har ukurante arbeidstider, få muligheter for avansement og er dårlig betalt. Du vil altså ha mindre å rutte med enn de fleste med en utdannelse. Sannsynligheten for at kroppen din ikke tåler mer etter tyve år er også større enn den er om du har en jobb som krever utdannelse, og siden du har tjent mindre vil du få mindre i ytelser fra staten i kroner og øre. Det er altså større sjanse for at du går inn i en dårlig deal om du velger å stå uten utdannelse. 2
Gjest grapefrukt Skrevet 2. oktober 2011 #7 Skrevet 2. oktober 2011 Spørsmålet om utdannelse avhenger jo av hva slags ambisjoner man har for fremtiden, og om disse er avhengig av en viss utdannelse. Det er jo ikke slik at de som studerer ikke vil jobbe, men de har muligens høyere ambisjoner ift jobber som krever udanning. 1
altflyter Skrevet 2. oktober 2011 #8 Skrevet 2. oktober 2011 Skjønner godt at studier ikke ligger for noen, men da må de også akseptere dårligere lønn, og å kanskje ikke få drømmejobben... Jeg merker jeg blir litt irritert når folk som ikke har en utdannelse, mener det er urettferdig at jeg som snart har en utdannelese, kommer til å tjene mer enn dem. Jeg kommer til å ha et studielån på oppimot 400 000... Skulle bare mangle at jeg da tjener litt mer enn de som ikke utdanner seg og dermed ikke har lån i det hele tatt 3
Kara W Skrevet 2. oktober 2011 #9 Skrevet 2. oktober 2011 For meg er ambisjoner langt viktigere enn utdannelse. Det er mange stillinger man kan jobbe seg opp til, bare man lærer raskt å viser ståpåvilje. Det er helt OK å jobbe med å fylle hyllene på Rimi, dersom ambisjonen er å bli butikksjef en dag og man stadig strekker seg mot det målet. De jeg ikke forstår er de som er fornøyde med å sitte i kassen hele dagen, steke en grandiosa til middag, for så å se realtyshow hele kvelden (satt litt på spissen). 10
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #10 Skrevet 2. oktober 2011 Skjønner godt at studier ikke ligger for noen, men da må de også akseptere dårligere lønn, og å kanskje ikke få drømmejobben... Jeg merker jeg blir litt irritert når folk som ikke har en utdannelse, mener det er urettferdig at jeg som snart har en utdannelese, kommer til å tjene mer enn dem. Jeg kommer til å ha et studielån på oppimot 400 000... Skulle bare mangle at jeg da tjener litt mer enn de som ikke utdanner seg og dermed ikke har lån i det hele tatt Du får ikke nødvendigvis høyere lønn enn de som bare har videregående. Det er mange håndverkere og selgere som tjener veldig bra, og de har ikke 400 000 i sudielån. 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #11 Skrevet 2. oktober 2011 For meg er ambisjoner langt viktigere enn utdannelse. Det er mange stillinger man kan jobbe seg opp til, bare man lærer raskt å viser ståpåvilje. Det er helt OK å jobbe med å fylle hyllene på Rimi, dersom ambisjonen er å bli butikksjef en dag og man stadig strekker seg mot det målet. De jeg ikke forstår er de som er fornøyde med å sitte i kassen hele dagen, steke en grandiosa til middag, for så å se realtyshow hele kvelden (satt litt på spissen). Fy faen så nedlatende! 6
Kara W Skrevet 2. oktober 2011 #12 Skrevet 2. oktober 2011 Skjønner godt at studier ikke ligger for noen, men da må de også akseptere dårligere lønn, og å kanskje ikke få drømmejobben... Jeg merker jeg blir litt irritert når folk som ikke har en utdannelse, mener det er urettferdig at jeg som snart har en utdannelese, kommer til å tjene mer enn dem. Jeg kommer til å ha et studielån på oppimot 400 000... Skulle bare mangle at jeg da tjener litt mer enn de som ikke utdanner seg og dermed ikke har lån i det hele tatt Jeg har aldri forstått at det skal være noen automatisk sammenhengen der. Du får ikke høyere lønn fordi du har hørt på X antall timer forelesning og tatt opp X antall tusen i lån. Du får evt. høyere lønn fordi du har mer kunnskap og kan tilføre bedriften mere verdi. En person som har lært den samme kunnskapen på fritiden er ikke noe mindre verdt (med mindre det dreier seg om en autorisasjon el.l.) 10
otilie Skrevet 2. oktober 2011 #13 Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Sålenge du får deg en jobb er det greit:) Sliter du på NAV og ikke komemr så mye lengre enn det, så ville jeg nok gitt deg streng beskjed om å ta en utdannelse hvis jeg hadde kjent deg.. edit: sier ikke at de uten utdannelse havner på nav men for noen kan det være vankelig å få seg jobb uten utdannelse, og da bør jo skolen være et veldig godt alternativ:) Endret 2. oktober 2011 av otilie 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #14 Skrevet 2. oktober 2011 Skjønner godt at studier ikke ligger for noen, men da må de også akseptere dårligere lønn, og å kanskje ikke få drømmejobben... Jeg merker jeg blir litt irritert når folk som ikke har en utdannelse, mener det er urettferdig at jeg som snart har en utdannelese, kommer til å tjene mer enn dem. Jeg kommer til å ha et studielån på oppimot 400 000... Skulle bare mangle at jeg da tjener litt mer enn de som ikke utdanner seg og dermed ikke har lån i det hele tatt Hvorfor skal de akseptere å ikke få drømmejobben? For å si det slik ,jeg har selv utdannelse siden man uansett bør ha noe av det i mitt yrke. Men jeg ser også mange uten, som har jobbet seg opp og som tjener svært bra i dag. Det er en illusjon at høy utdannelse gir høy inntekt. Riktignok er det slik at en del høytbetalte yrker krever utdannelse, men selv om utdannelsen i seg selv kan være inngangsbilletten er det ikke det som gir den høye lønna. Det er markedet som bestemmer om din bransje er høytlønnet eller ikke. Er din bransje etterspurt, så vil du også ofte kunne heve høyere lønn, men det er altså ikke selve utdannelsen din som gjør bransjen din etterspurt, samme hvor mye du mener at du fortjener høyere lønn på grunn av din utdannelse. For øvrig er det også en myte at høyt utdannede alltid kommer så mye bedre ut av det. Jo, man tjener i en del tilfeller bedre, men så bruker også mange 5-8 år for å spesialisere seg, altså år der man ikke har inntekt. En håndverker, for eksmpel, begynner i lære når vedkommende er ca 18 og kan være ferdig som tyveåring, altså lenge før de med høyere utdannelse. Begynner man da med en 400.000 i lønn, som ikke er unormalt i dag, så vil det ta mange år før en med høy utdannelse tar igjen lønnsgapet. Men dette er heller ikke garantert, for det er mange med høy utdanning, spesielt innen samfunnsvitenskapelige disipliner som ikke akkurat tjener spesielt godt. Disse gruppene vil aldri ta igjen lønnsgapet. 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #15 Skrevet 2. oktober 2011 Skjønner godt at studier ikke ligger for noen, men da må de også akseptere dårligere lønn, og å kanskje ikke få drømmejobben... Jeg merker jeg blir litt irritert når folk som ikke har en utdannelse, mener det er urettferdig at jeg som snart har en utdannelese, kommer til å tjene mer enn dem. Jeg kommer til å ha et studielån på oppimot 400 000... Skulle bare mangle at jeg da tjener litt mer enn de som ikke utdanner seg og dermed ikke har lån i det hele tatt Og jeg derimot er lei av at de med lang utdannelse mener det er utdannelsen de skal bli belønnet for gjennom resten av yrkeskarrieren. Det er jo den jobben man faktisk gjør som burde belønnes. Jeg har selv kun bachelor og jobber sammen med mange med master. Jeg gikk imidlertid ut av master med toppkarakterer, jeg har lært utrolig mye gjennom jobben ved å jobbe meg oppover og mener selv jeg gjør en bedre jobb enn mange av disse med maser. Likevel vil jeg aldri tjene like mye som en med master, rett og slett fordi jeg ikke har formalkompetansen i orden. Hva man faktisk leverer er ikke så viktig, og for meg blir det feil. Om noen har høyt studielån eller boliglån burde ikke være relevant... Iom at jeg ikke har så lang utdanning vet jeg også at man lærer mest av faktisk å jobbe. Jeg mangler de to årene på skolebenken som mange andre har. Å ta utdanning innen det man vil jobbe innenfor kan imidlertid hjelpe deg å bli tryggere på arbeidsoppgavene, få en teoretisk forankring. Men utdanning måler seg jo ikke mot alt man lærer i det virkelige liv gjennom jobben (hvis du har en passe utfordrende jobb da). 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #16 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har aldri forstått at det skal være noen automatisk sammenhengen der. Du får ikke høyere lønn fordi du har hørt på X antall timer forelesning og tatt opp X antall tusen i lån. Du får evt. høyere lønn fordi du har mer kunnskap og kan tilføre bedriften mere verdi. En person som har lært den samme kunnskapen på fritiden er ikke noe mindre verdt (med mindre det dreier seg om en autorisasjon el.l.) Flott at noen har skjønt det. Antall år på skolebenken og hundretusener i lån teller ikke en "damn shit" dersom utdannelsen er i et yrke som ikke er etterspurt, for da vil du starte på bunnlinja uansett, hvis man i det hele tatt er så heldig å få seg relevant jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #17 Skrevet 2. oktober 2011 Og jeg derimot er lei av at de med lang utdannelse mener det er utdannelsen de skal bli belønnet for gjennom resten av yrkeskarrieren. Det er jo den jobben man faktisk gjør som burde belønnes. Jeg har selv kun bachelor og jobber sammen med mange med master. Jeg gikk imidlertid ut av master med toppkarakterer, jeg har lært utrolig mye gjennom jobben ved å jobbe meg oppover og mener selv jeg gjør en bedre jobb enn mange av disse med maser. Likevel vil jeg aldri tjene like mye som en med master, rett og slett fordi jeg ikke har formalkompetansen i orden. Hva man faktisk leverer er ikke så viktig, og for meg blir det feil. Om noen har høyt studielån eller boliglån burde ikke være relevant... Iom at jeg ikke har så lang utdanning vet jeg også at man lærer mest av faktisk å jobbe. Jeg mangler de to årene på skolebenken som mange andre har. Å ta utdanning innen det man vil jobbe innenfor kan imidlertid hjelpe deg å bli tryggere på arbeidsoppgavene, få en teoretisk forankring. Men utdanning måler seg jo ikke mot alt man lærer i det virkelige liv gjennom jobben (hvis du har en passe utfordrende jobb da). Ser den, og i enkelte yrker er det slik at formalkompetanse gir mer lønn. Men det er også svært mange bransjer der dette ikke er tilfelle. Jeg kjenner mange også uten utdannelse i det hele tatt som har jobbet seg opp og som lett tjener 2-3 gangeren av folk det er naturlig å sammenligne seg med, også folk med master og doktorgrader.
Gjest redstar Skrevet 2. oktober 2011 #18 Skrevet 2. oktober 2011 Angrer meg IHEL på at jeg ikke fullførte skolen... Nei huff jeg tror jeg tenker på det nesten hver dag... Jeg droppa ut pga jeg var skolelei, men jeg viste ikke at det skulle være såååå himla vanskelig og "komme inn igjen"... Håper jeg kan ta opp noen fag og fullføre studiekompetanse en gang.. om ikke så lenge. Er ikke så lett og få "drømmejobben" eller noe lignende uten utdannelse... Noen er heldige da, men de fleste er ikke... 4
Knirke Skrevet 2. oktober 2011 #19 Skrevet 2. oktober 2011 Det eneste du er sikret å få med en utdannelse er: GJELD Jeg har 7 års universitetsutdannelse og får knapt nok jobb som servitør-ringevikar. Jeg greier ikke engang betale avdragene på studielånet. Nesten så jeg vurderer å bli lærling i fiskerfaget, der tjener 18-åringene 400.000 i året, og de med fagbrev 700.000 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #20 Skrevet 2. oktober 2011 Det blir vanskeligere og vanskeligere å få greie jobber uten utdannelse. Faren min har en godt betalt jobb i et oljeselskap og han har ikke vgs engang! I dag hadde han ikke hatt sjans i havet på den jobben, nå ansetter kun selskapet toppstudenter med mastergrad. Det finnes alltid noen unntak for får seg godt betalte jobber uten utdannelse, men dette er unntakene. De færreste uten utdannelse har god jobb, jeg kjenner ingen. Jeg tar utdannelse av flere grunner. Den ene er at jeg vet det bare er drittjobber (butikk o.l) å få uten. Den andre grunnen er at jeg vil utvikles intellektuelt. Jeg har blitt mye smartere etter jeg startet på universitetet, fått et annet syn på saker og ting. Å studere gjør godt for hjernen, kun de som ikke har prøvd det kan hevde noe annet. Man endres litt som menneske, jeg ville aldri vært uten utdannelsen min. Jeg tenker på det som et ledd i selvutviklingen, ikke bare på det økonomiske. Tanken på alt jeg ikke hadde kunnet om jeg ikke hadde gått vgs og på uni. er faktisk skremmende! Og det at håndverkere tjener bra? Ja, det gjør de, men jeg vil heller sitte på et kontor 8-16 og leve av å bruke hjernen min, enn å stå ute i regn fra halv 7 om morgenen og gjøre veiarbeid f.eks. Jeg ser på sånne jobber som drittjobber, pga arbeidet som utføres, ikke pga lønnen. Jeg kunne aldri gjort det, selv om lønnen er like god som min. Jobbene jeg kunne tenkt meg krever utdannelse. Dessuten er alle disse fagbrev-jobbene utdannelser de også! Jeg regner ikke en murer, elektriker osv som ikke utdannet, hvis de har fagbrev. Jeg har hatt mange jobber ved siden av studiene som ikke krever utdannelse og gleder meg til den dagen jeg kan få en "skikkelig jobb". Å stå i en butikk er greit i et par år, men så stopper det opp. For meg er ikke sånne jobber noe å trives i i lengden. Kort oppsummert vil jeg si at å velge å ikke ta en utdannelse er i 9/10 tilfeller dumt gjort. Selv om det finnes unntak, noen ildsjeler tjener sikkert godt uten. Man er ikke sikret jobb selv om man tar utdannelse, men da er kanskje stikkordet å velge en utdanning som man vet er ettertraktet. Å bli noe bare for å bli noe er litt bortkastet økonomisk sett hvertfall. Jeg kjenner ikke så mange som angrer på at de tok utdannelse, men kjenner mange som angrer at de ikke tok. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå