camze Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Har en schæfer på 20 mnd, problemet er at han ikke er vant til katter, var å henta en liten pus igår på 2 mnd.. Åssen går jeg fram for å få de vant med hverandre? Har hatt katta litt i bur, så får hunden snuse og gjøre som den vil, men med en gang katten freser, bjeffer hunden! Tips?
LexSuperior Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 Tja.. Det kommer jo litt an på om hunden vil "ta" eller leke med katten. Men dersom hunden bare vil leke så ville jeg latt dem prøve seg litt rundt hverandre. Kanskje i et avlukket rom med deg slik at du har kontroll på dem begge. Hvis du hindrer kontakten mellom dem, så blir de ikke vant til hverandre. Om de bråker litt i begynnelsen gjør da ingenting? De kommuniserer jo forskjellig.
Windsor Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg ville definitivt snudd situasjonen! Hold hunden fast(om dere ikke har god nok kontroll med kommando), mens katten får lov til å nærme seg i sitt tempo. Mens vi mennesker kan føle oss trygge i f.eks et haibur så er det å være innestengt uten fluktmulighet skummelt for en liten katt. Uansett trenger de litt tid. "Litt bråk i begynnelsen" kan bety død katte eller øyeskadet hund, ikke ønskelig akkurat. En 2mnd gammel katt er uansett nysgjerrig nok til at den vil tørre å nærme seg hunden bare den får litt tid på å bli trygg.
camze Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg kan holde fast hunden, men problemet da er at jeg tror ikke katten kommer til å nærme seg han.. den kommer garantert til å gjemme seg under sofaen.. men hva om jeg tar imorgen, og stenger det slik at ingen av de kommer seg på stua, jeg tar med meg hunden og setter meg på kjøkkengulvet med den i bånd, og bare ser hva som skjer? ingen hjemme imorgen , så han kan bare bjeffe så mye han vil
LexSuperior Skrevet 2. oktober 2011 #5 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg ville definitivt snudd situasjonen! Hold hunden fast(om dere ikke har god nok kontroll med kommando), mens katten får lov til å nærme seg i sitt tempo. Mens vi mennesker kan føle oss trygge i f.eks et haibur så er det å være innestengt uten fluktmulighet skummelt for en liten katt. Uansett trenger de litt tid. "Litt bråk i begynnelsen" kan bety død katte eller øyeskadet hund, ikke ønskelig akkurat. En 2mnd gammel katt er uansett nysgjerrig nok til at den vil tørre å nærme seg hunden bare den får litt tid på å bli trygg. Hvis det er meg du siterer på "litt bråk i begynnelsen" så mente jeg det at det gjør da ingenting at katten freser litt f.eks. Det er jo helt normalt, spesielt for en liten kattunge. Jeg synes ikke det høres så dumt ut å ha hunden i bånd i et rom hvis du ikke har helt kontroll på kommando.
Rayanne Skrevet 3. oktober 2011 #6 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg kan holde fast hunden, men problemet da er at jeg tror ikke katten kommer til å nærme seg han.. den kommer garantert til å gjemme seg under sofaen.. La katten komme ut av buret, så han kan være et sted han selv føler seg trygg. La han sitte under sofaen, så kan han observere dere derfra, og bli trygg på situasjonen i eget tempo. Ha heller bikkja i bånd i rommet i korte perioder, dersom den blir for innpåsliten, det er den som er godt kjent med huset fra før, og er på "hjemmebane". Og så bør du selvsagt ha dem på hvert sitt rom når du reiser fra dem, til de har blitt trygge på hverandre. Noe fresing og bjeffing må du regne med, men med to såpass unge dyr vil det vanligvis ikke ta lang tid før de godtar hverandre.
camze Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 3. oktober 2011 Katten ligger nå under sofaen og freser, hunden ligger tålmodig på teppet og venter Han er svæært skeptisk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå