AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Tenkte og starte en tråd hvor man kan føye til generelle tips til det å være flink til å diskutere, både verbalt og også her på KG. Jeg kan starte med: - Ha nok kunnskap om temaet. - Ikke utføre personlige og usaklige angrep som "Du er dum som tror det og det". - Ikke trekk tilbake hva du har sagt. Eventuelt fortell at du formulerte deg litt feil og rett opp feilen. Flere? 1
Gjest Survival Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Slutte å si: "Dette er min mening. Du kan ha din mening, men dette er min". Hvis man har en mening eller et synspunkt må man vite hvorfor man har det synspunktet. Det holder ikke at foreldrene eller vennene mener at det er rett. Man må selv stå ansvarlig for påstandene.
Pingting Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 Tål å få kritikk. Det er så utrolig mange her som ikke klarer å svare ordentlig på kritiske kommentarer! Eksempler på dårlige svar: - Hoppe over saken og gå på personangrep (i mer eller mindre grad). Beskylde den kritiske for å ha tvilsomme karaktertrekk/uærlige henskter/mangel på hjerneceller etc. Et saklig poeng er faktisk et saklig poeng uansett hvor mye drittsekk den som kom med det er. Om du mener det er usaklig, så kommenterer du det. - Overdrive og sammenligne med ting som er helt irrelevant. Gjerne med henvisning til noe som er verre, av en eller annen grunn. "Åja, du synes det er ille med hunder på butikken? Tenk på små, ekle barn som snørrer i smågodtet da - det er MYE verre!" Mulig det, men det er fortsatt uhygienisk med hunder - en million fugleinfluensainfiserte unger kan ikke endre på det. - Å ikke svare på de vanskelige kommentarene eller spørsmålene. Det er så slitsomt med brukere som overser sånt. Det er faktisk ingen krise å si "det vet jeg ikke" eller "oi, det hadde jeg ikke tenkt over". Ingen kan alt, og å kunne innrømme at du ikke har peiling på noe gir i det minste inntrykk av at du har et visst refleksjonsnivå i forhold til egen kunnskap. Ikke vær redd for å innrømme at du har tatt feil. Akkurat den sitter vel litt langt inne hos de fleste av oss, men du verden så mye morsomt man kan lære av andre om man ikke er brennsikker på at ens egen kunnskap og oppfatninger alltid er det riktige. TS sitt poeng om å ha nok kunnskap om et emne er også sentralt. Ikke gidd å synse, med mindre det er synsing trådstarter spør om. Spør hun om arbeidsgiveren hennes har lov til å gjøre ditt og datt, så sjekker du enten arbeidsmiljøloven eller arbeidstilsynet, eventuelt refererer til lignende saker du har vært borti. Ren synsing eller noe du "har hørt" bidrar bare til å forvirre folk. Skal du kritisere et tema er det også greit å vite hva dette temaet går ut på. Jeg vet ikke hvor mange tråder jeg har sett her inne hvor det står noe om "evolusjon" i trådtittelen, men hvor trådstarter er interessert i å diskutere livets opprinnelse. Det er bare pinlig. Jeg har mer. Mye mer. Men nå må jeg slutte å skrive før blodtrykket når skumle høyder. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 2. oktober 2011 #5 Skrevet 2. oktober 2011 Les hele tråden før du svarer. Det er så til de grader tåpelig å se "jeg har ikke lest hele tråden men ... " og så gjentar man et spørsmål eller argument som er blitt besvart for lenge siden. Det er ikke noe argument å si "det er ingen menneskerett å ...". Dette er en setning som ikke bidrar til debatten overhodet, men heller får den som stiller spørsmålet om tema til å føle seg mindre verdt. Det minner mest om en hersketeknikk og er sikkert ment som en debattstopper. Har du et saklig argument i saken som diskuteres kan du komme med det istedet for denne.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Strålende fra Pinting. Misunnelsesargumentet er også temmelig oppbrukt. Eller, som enkelte i foreldregenerasjonen sier: Ja, du ser nå selv (men jeg har rett).
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #7 Skrevet 3. oktober 2011 Dette innlegget i Aftenposten er ganske relevant: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4244461.ece Det er skrevet av et medlem i en propagandaorganisasjon for høyresiden (eller "tenketank", som slike liker å kalle seg), men poengene som taes opp ang. fakta og hvordan man tolker dem er like relevante uansett hvilke meninger man måtte ha. 1
muesli Skrevet 3. oktober 2011 #8 Skrevet 3. oktober 2011 Høyre etter/lese kva den eller dei andre tilføyer i diskusjonen, ikkje bare vere opptatt av å få fram dine synspunkt eller meiningar. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #9 Skrevet 5. oktober 2011 Begrunne og utdype meningene dine, da fremstår du som veldig kunnskapsrik og oversiktlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå