Gå til innhold

Hvetemel - en fiende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å prøve et kosthold hvor jeg kutter ut hvitt mel. Har egentlig ikke tenkt over det før, men kanskje det kan være en synder til noen av mine problemer som oppblåst mage, luft og forstoppelse??

Dere som går lavkarbo eller glutenfritt kosthold, hva trenger jeg da egentlig å kutte ut?

Pasta og brød skjønner jeg. Men ellers? En ting er at ris er noe jeg må fortsette med (i mye mindre grad enn før) men mitt asiatiske kosthold har mye som inneholder litt ris her og der.

Hadde satt pris på tips og eventuelt historier om noen som føler seg bedre av å kutte ut mel?

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Jeg har delvis kuttet ut hvitt mel. Det vil si, jeg spiser ikke hveteboller og den slags. Litt karbohydrater og fiber må man dog ha. Derfor spiser jeg fullkornsris og fullkornspasta et 3-4 dager i uka. I tillegg spiser jeg knekkebrød, rundstykker og brød som består av bare grovt mel.

Jeg vet ikke direkte hva hvetemel gjør med kroppen, negativt sett, men jeg har fått inntrykk av at det er smart å kutte det ut.

Skrevet

Kveitemjøl er ingen fiende. Det er hva du gjør det til, og det er ikke matvarenes feil at vi ikke spiser riktig ift egen kropp. Viser det seg at du har en gluten- eller laktoseintoleranse, så gjør ikke det maten ond. Da må du tilpasse deg etter hvilke retningslinjer kroppen gir deg.

Hvis du kan utelukke intoleranser, IBS og allergier som årsak, så tyder luft og forstoppelse på at du får i deg alt for lite kostfiber. Helkorn, havre, bønner, linser, frø, grønnsaker (kål, gulrot, andre røtter), nøtter og quinoa er fantastiske varer som vi spiser altfor lite av. Så fremt du ikke er laktoseintolerant, så er probiotika utrolig nyttig for å gi tarmbakteriene dine en drahjelp (kan evt fåea i tablettform). Uten nok og riktig tarmflora så vil ikke tarmene dine jobbe særlig effektivt. Godt med vann, lite alkohol og mye bevegelse er heller ikke dumt.

Et kosthold basert på raffinerte varer som hvitt sukker, finmalt mel og helfabrikata er uansett svært lite gunstig. Du kan med STOR fordel kutte ut disse, og erstatte dem med sunnere alternativ (som nevnt ovenfor). Ingen mager har godt av å leve kun på pizza, kjøtt, kneip og smør, og jeg skjønner godt at tarmene protesterer når de ikke får dosene sine med fiber (men husk, IBS D, ulcerøs colitt og crohns er tilstander der fiberinntak må begrenses).

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde tidligere at kroppen min ikke klarte å prosessere hvetemel, og brukte endel andre kornslag i stedet uten at magen ble bedre. For min del hjalp det faktisk å kutte ut søtmelksprodukter/gå over til laktosefritt.

Skrevet

Husk at veldig mange baker egne brød som inneholder fiberhusk, mye mer kostfiber i det enn i vanlige brød. :)

Eller kommer du veldig langt ved å alltid velde det groveste; grøvbrød, fullkornspasta og villris f.eks.

Skrevet

Å unngå hvitt mel for å bedre ev mageplager har egentlig lite eller ingenting for seg. Har du en intoleranse mot gluten bør du unngå dette selv i grove hveteprodukter, rug og andre korn med gluten.

Å unngå finmalt mel fordi det gir en hurtigere blodsukkerstigning enn grovt mel er fornuftig. Dette burde egentlig alle gjøre. Det er dog greit å spise fint mel en gang i blant. Hvis man klarer å holde seg til dietten i 95% av tilfellene (der det ikke er intoleranser eller allergi tilstede) er å anse som suksess.

Gjest sorpre89
Skrevet

Jeg vurderer å prøve et kosthold hvor jeg kutter ut hvitt mel. Har egentlig ikke tenkt over det før, men kanskje det kan være en synder til noen av mine problemer som oppblåst mage, luft og forstoppelse??

Dere som går lavkarbo eller glutenfritt kosthold, hva trenger jeg da egentlig å kutte ut?

Pasta og brød skjønner jeg. Men ellers? En ting er at ris er noe jeg må fortsette med (i mye mindre grad enn før) men mitt asiatiske kosthold har mye som inneholder litt ris her og der.

Hadde satt pris på tips og eventuelt historier om noen som føler seg bedre av å kutte ut mel?

Jeg har gluten allergi og jeg har ingen problem å leve uten hvetemel. Jeg spiser glutenfritt brød (som etterhver har blitt veldig gode, butikk kjøpt...). Og jeg spiser glutenfri pasta... Ris er glutenfritt så det er det ikke noe problem å spise. Ellers så må man være påpasslig med innhold i sauser.

Om du har problemer med magen slik du beskriver, så anbefaler jeg du tar noen tester hos legen FØR du begynner å spise glutenfritt. Det kan jo tenke seg at du faktisk har en intoleranse? Det kan også være laktose i melken du ikke tåler...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...