Gå til innhold

Georgier

Anbefalte innlegg

Skrevet

for vinteren og hvordan få de frem igjen til sommeren.

Jeg har så mange vakre georginer som fortsatt står i både knopp og blomst, men s`nart må jeg ta disse i hus, når nattefrosten kommer...

Spørsmålet er hvordan man tar vare på knollene best mulig. Jeg har en garasje, kan de trivest der eller blir dette for kaldt? Eller er uteboden eller dukkestuen bedre? Jeg har ingen kalde rom innendørs...

Skal man riste av all jorden og vil de klare seg om de tørker ut? Knollen har kommet fra butikken med en slags netting rundt, skal jeg ta av denne? Bør alt buskas fjernes?

Hva gjør jeg med knollene til våren igjen?

På forhånd takk for svar jeg kanskje får :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke ekspert, men husker vår forrige huseier oppbevarte georgineknollene inne i garasjen som egentlig var en del av en gammel låve. Helt uisolert og kudegrader når det var på det kaldeste. Hvis uteboden eller dukkestua er litt varmere ville jeg nok satt dem der, dog.

Skrevet (endret)

Jeg er heller ingen ekspert, men kan jo forklare hva jeg gjør selv :) Jeg tar opp knollene og rister av dem så mye jord som mulig. Om noen av knollene er råtne, tas de selvsagt bort. Om de er veldig våte lar jeg dem tørke litt før jeg legger de i en eske med litt sammenkrøllet avispapir i mellom/ delvis over. Det er bra at de får litt luft. I fjor hadde jeg ikke en slik eske og brukte en sånn papirpose med håndtak fra ikea, lot posen stå åpen så de får litt luft. Det beste er å oppbevare dem mørkt og kaldt, men det må ikke være minusgrader, det tåler de ikke.

Ellers kan du jo lese en del her; http://www.hagegal.info/index.php/planter/i-potter-og-kar/artikler/319-dahlia-georginer-hvordan-vinterlagre-disse

Se flere linker til tråder på siden også :)

På våren tar du de bare frem og sjekker dem, planter alle som har klart seg og er fine, men vent til du er helt sikker på at det ikke er frostnetter mer :) Selv er jeg litt utålmodig, så jeg liker å gi de en start inne først. Da planter jeg dem i plastkrukker i mars/ april, vanner dem godt, og planter dem ut i store krukker på terrassen når været tillater det. Om du forplanter dem inne, vil du også få litt tidligere blomstring.

Lykke til!

Endret av Rumle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...